• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hejsan!

Vi har precis ställt oss i ivf kön på Sahlgrenska. Beräknad start, med allt vad det innebär, är till våren.

Det skulle vara väldigt trevligt att vi "förstagångsförsökare" utan barn skulle kunna prata, älta, klura & stötta, med allt vad ivf innebär.

Välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    Här är länken till vår medlemstråd, så vi kan hålla koll på hur vi ligger till i ivf-svängen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m50620416.html

• Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
  • Liffan
    MaMaS skrev 2010-04-21 18:08:19 följande:
    Macpau: Jag vill inte låta negativ nu, men jag har tänkt i snart ett år att nu kan det bara bli bättre, för mer negativa saker kan inte hända - men det kan det.  Som idag tex inte nog med att man inte får ivf förrän till hösten. Fick även ett brev av sahlgrenska med mina svar på blodproven jag tog i feb (de är snabba att svara). Då visade det sig att jag har för lågt värde på min sköldskörtel, så nu ska jag äta medicin för det, suck, suck, suck. Alltid är det något. Men googlade lite om det och jag har ju i princip alla symptom som stod: alltid trött och seg, frusen, går upp i vikt utan anledning, svårt att bli gravid... jag har det senaste året undrat så varför jag går upp i vikt fast jag tränar och äter precis som jag alltid gjort, kanske har jag fått svaret nu, vi får se. Det är väl i och för sig pos att de hittat detta felet, men man hade ju velat veta detta för över 1 år sedan. Allt tar sån himla ttiiiiiddddddddd..... Så, nu ska jag sluta klaga på allt
    Jag funderar på om även jag kan ha för lågt värde på sköldkörteln. jag har ju också väldigt kort mens och gick upp mycket i vikt (en del iaf) när jag slutade med prev. tror att de har tagit de proverna men ska nog ringa och höra. annars kanske man kan ta provet någon annanstans...
  • Liffan
    Macpau skrev 2010-04-21 21:21:18 följande:
    fast det är bra, då jag fick träna lite på namnen igen (som jag som sagt är urkass med). Nu ska jag läsa! Har hittat en ny författare så jag plöjer igenom alla hans böcker.kram på dig och godnatt till er alla andra.
    ja det var ju tur då...

det är så härligt när man hittar en ny författare som man kan grotta in sig i.

kram och godnatt
  • Vitsippa76
    MissDrutten: Nej, vad tråkigt att höra med minus! Men vad skönt att ni hinner ett försök till innan sommaren. Även om det känns tungt nu så hinner ni säkert ladda om och få nya krafter!

Tarda: Jag är också nervös inför spraystart. Hur går det för dig?

Finiz: Läste jag att du ställde klockan flera gånger om dagen för sprutorna? Tar man fler än en om dagen?{#lang_emotions_surprised}

Liffan: Hihihi! Lätt hänt! Men jobba inte för länge nu!

Macpau: Vad är det du läser? Jag tycker att allt jag läser nu är trist och ingenting fångar mig, behöver lite nytt. Något tips??

Jag lägger till mig på fikalistan:

Måndag 17 maj:

Macpau
    Liffan
    Vitsippa76

Tisdag 18 maj: 
    Macpau
    Liffan
    Vitsippa76
  • MissDrutten
    Finiz skrev 2010-04-21 13:22:38 följande:
    Det var ju ändå snabbt, förstår att det är mycket att ta ställning till. Men hur e det måste du ta sprutor och sånt igen?Du får smälta detta ett tag och fundera på hur du vill göra, men visst hade det vart skönt att vara gravid innan sommaren? Jag hade nog kört på, man orkar ju på något kontigt sätt detta, man får tänka på vad det resulterar i. En mysbebis!
    Inga sprutor behövs vad jag förstått innan FET, men får kolla upp det för jag har bestämt mig för att köra på. För ni har ju rätt...Hur jobbigt det än är så blir det ju förhoppningsvis värt det en dag.
  • Tarda
    Vitsippa76 skrev 2010-04-21 21:40:48 följande:
     Tarda: Jag är också nervös inför spraystart. Hur går det för dig?
    Det går bara fint så du kan vara lugn. Var rädd att den skulle smaka illa som en del nässprayer mot allergi jag haft men den är hyfsat neutral, lite lätt bismak av metall bara.

Har inte märkt av några biverkningar ännu, men å andra sidan har jag bara kört i 2 dagar.

Macpau: Hur går det med jakten på präst och kantor? Vi försökte först få tag i en präst från en annan församling men det var inte helt lätt, så vi la ner och tog en från församlingen där vi ska vigas. Tyvärr betyder det att vigseln blir ganska sent, 16.30, men vi får fotas innan och hoppas att vi hinner klart med desserten innan 23.00 {#lang_emotions_tongue_out}
  • Finiz
    Vitsippa76 skrev 2010-04-21 21:40:48 följande:
    MissDrutten: Nej, vad tråkigt att höra med minus! Men vad skönt att ni hinner ett försök till innan sommaren. Även om det känns tungt nu så hinner ni säkert ladda om och få nya krafter! Tarda: Jag är också nervös inför spraystart. Hur går det för dig? Finiz: Läste jag att du ställde klockan flera gånger om dagen för sprutorna? Tar man fler än en om dagen? Liffan: Hihihi! Lätt hänt! Men jobba inte för länge nu! Macpau: Vad är det du läser? Jag tycker att allt jag läser nu är trist och ingenting fångar mig, behöver lite nytt. Något tips?? Jag lägger till mig på fikalistan: Måndag 17 maj: MacpauLiffan Vitsippa76 Tisdag 18 maj: MacpauLiffan Vitsippa76
    Nej sprutan tar man bara en gång om dagen, men sen är det ju spray 4 gånger om dagen så det blir många tider att hålla reda på {#lang_emotions_wink}
    MissDrutten skrev 2010-04-21 21:51:34 följande:
    Inga sprutor behövs vad jag förstått innan FET, men får kolla upp det för jag har bestämt mig för att köra på. För ni har ju rätt...Hur jobbigt det än är så blir det ju förhoppningsvis värt det en dag.
    Tycker du gör helt rätt! Man orkar ju på något konstigt sätt mer än vad man tror. Och denna gången är ju chansen för plus mycket större. Håller alla tummar.
  • Macpau
    Liffan skrev 2010-04-21 21:34:21 följande:
    Jag funderar på om även jag kan ha för lågt värde på sköldkörteln. jag har ju också väldigt kort mens och gick upp mycket i vikt (en del iaf) när jag slutade med prev. tror att de har tagit de proverna men ska nog ringa och höra. annars kanske man kan ta provet någon annanstans...
    Alltid bra att få en second opinion som de kallar det.  Min amma tog sköldkörtelporover och de visaed inget, men mamma kände ändå att det var något fel...så hon gick privat och det visade sig att hon hade tumör. När de opererade bort den så visa det sig att den var godaratd, så de tvar ju skönt, men hon har medicin som hon nu måste ta livet ut. Så jag har lärt mig att alltid gå till 2 olika oberoende läkare.

Vitsippa- vad kul att tiderna även passar dig! Då var vi tre än så länge..några fler som vill med?

Just nu är jag inne i deckare så jag läser David Baldacci (serien om "Kamelklubben").
    MissDrutten skrev 2010-04-21 21:51:34 följande:
    Jag har också för mig att fet processen är ingenting jämfört med et, fysiskt sett (förutom den psykiska apekten då förstås)...skönt att höra att du mår lite bättre och ser framåt

Godmorgon Finiz! Hur är det idag? Smart idé med mobilen som påminnelse...det blir ju ändå en del tider per dag att hålla koll på.
    Tarda skrev 2010-04-21 22:20:39 följande:
    Det går bara fint så du kan vara lugn. Var rädd att den skulle smaka illa som en del nässprayer mot allergi jag haft men den är hyfsat neutral, lite lätt bismak av metall bara.Har inte märkt av några biverkningar ännu, men å andra sidan har jag bara kört i 2 dagar.Macpau: Hur går det med jakten på präst och kantor? Vi försökte först få tag i en präst från en annan församling men det var inte helt lätt, så vi la ner och tog en från församlingen där vi ska vigas. Tyvärr betyder det att vigseln blir ganska sent, 16.30, men vi får fotas innan och hoppas att vi hinner klart med desserten innan 23.00
    Vi har hittat en präst! ´Vi rar den som hör till kyrkan, inte den som tillhår vårt stift. Blir enklare så, då han är bekant med kyrkan. Sen är jag inte så petig heller. Som Försöker skrev (tror det var hon): det är inte honom jag ska gifta mig med

Försöker- god morgon! Hur mår du idag? kramar
  • MaMaS

Godmorgon kära ni!

Tack för era svar. Hade det bara varit detta med sköldkörteln hade jag kanske mer tagit det med en klackspark, men precis som ni säger. När det hänt så mycket under senaste året så blir världens minsta grej hur stor som helst för mig. Så ni får ha lite överseende med det Jag hoppas snart bli "normal" igen Så nu har jag tagit två tabletter Levaxin, får se om jag märker nån skillnad snart Tydligen kunde ett symptom vara att man hade lite/mindre sexlust, så min sambo tyckte jag skulle ta alla tabletterna på en gång  
    Liffan: tycker absolut du ska kolla ditt värde igen. Mitt var tydligen inte jätte dåligt men låg på gränsen så olika läkaren kanske säger olika om man ska ta medicin eller ej. Men hjälper det är det ju helt klart värt det
    Skrattade faktiskt lite när du råkade skriva ditt namn, hihihi. 
  • bubblan79
    Macpau skrev 2010-04-21 17:50:06 följande:
    håller fullständigt med dig...om jag hinner ska jag läsa på allt jag kommer över ang. blasocystodlingar och komma väl förberedd, starta en diskussion och sen spruta ut fakta...måste leta efter bra avhandlingar bara. Poppis? I don´t think so MissDrutten- hoppas ni har hunnit smälta lite av den tråkiga nyheten och snart ka blicka framåt. Det måste kännas jättejobbigt. Vi finns alla här för dig <3. Tänk så här: nu ka det bara bli bättre-på alla plan förutom kärlekslivet förstås som är på topp Finiz- jag funderar också över om jag ska tvinga sambon att lära sig att ta mina sprutor åt mig. Ska spela på hans samvete över vad jag kommer att få gå igenom. Fast å andra sidan kan det vara ett ypperligt tillfälle att försöka råda bot på min hemska sprutskräck!! Kognitivt beteendeterapi-here I come!!Vad kul att det verkar som att ett par verkar kunna ses iallafall. Vi kanske kan göra en lista och fylla på? sen ser vi vilka som kan vilka dagar & tar den dan som passar de flesta.Måndag 17 maj: MacpauTisdag 18 maj: Macpau
    jag är oxå enormt spruträdd och har garderat mig med att min man får ta sprutorna och är han inte hemma så har jag en mamma och en kompis som kan sätta dom på mig som är sjuksköterskor.. jag vet redan nu att jag inte kommer att kunna fixa det.. usch ser inte fram emot sprutor men vad gör man inte för ett pyre
    (¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • Macpau
    bubblan79 skrev 2010-04-22 09:30:32 följande:
    jag är oxå enormt spruträdd och har garderat mig med att min man får ta sprutorna och är han inte hemma så har jag en mamma och en kompis som kan sätta dom på mig som är sjuksköterskor.. jag vet redan nu att jag inte kommer att kunna fixa det.. usch ser inte fram emot sprutor men vad gör man inte för ett pyre
    åh...jag känner ingen sjuksköterska/läkare...men vilken lyx det hade varit!! Jag tror att om det krisar så går jag till min svåger. han är diabetiker och expert på detta...å andra sidan så vete katten om han ska få göra det, har sett honom sticka sig med nålen genom 2 lager av tröjor, då han inte orkat dra upp dem {#lang_emotions_foot_in_mouth}
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?