• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hejsan!

Vi har precis ställt oss i ivf kön på Sahlgrenska. Beräknad start, med allt vad det innebär, är till våren.

Det skulle vara väldigt trevligt att vi "förstagångsförsökare" utan barn skulle kunna prata, älta, klura & stötta, med allt vad ivf innebär.

Välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    Här är länken till vår medlemstråd, så vi kan hålla koll på hur vi ligger till i ivf-svängen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m50620416.html

• Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
  • Stella Kardunn
    Liffan skrev 2010-04-21 08:59:35 följande:
    GRATTIS! Äntligen!! och på Norges nationaldag också... då kan du kanske fika med oss sen på eftermiddagen?  Har ju inte fått någon kallelse men pröva 031-342 28 71, det går till sekreteraren som har hand om IVF-kön. om inte annat kan de kanske ge dig numret där.
    Ha ha ja visst är det kul, min spontana kommentar till sambon var "oj då kanske vi får en norrman i slutändan" vilket jag tyckte var hysteriskt roligt, men inte sambon {#lang_emotions_dreamer}

Tack, jag hade försökt det numret ett par ggr också men blev bortkopplad hela tiden med ett automatiskt "tack för ditt samtal" *klick*, mycket irriterande! Men jag provade igen nu efter fikat och kom fram.

Det går däremot inte att boka om tiden till samma del av dagen, alternativet är 2 olika dagar, så det går jämt ut för mig. Hon sa däremot att gruppinformationen inte är obligatorisk på något sätt (vilket jag hört här förut) samt att allt utom filmen går att läsa sig till hemsidan, så det räcker att lämna provet på morgonen och sen komma till nybesöket på eftermiddagen. Så nu undrar jag med er som varit på informationen, är den värd en halvdag semester extra?

Ja blir det fika då ska jag kunna komma med också!
  • Finiz
    Stella Kardunn skrev 2010-04-21 10:05:39 följande:
    Ha ha ja visst är det kul, min spontana kommentar till sambon var "oj då kanske vi får en norrman i slutändan" vilket jag tyckte var hysteriskt roligt, men inte sambon Tack, jag hade försökt det numret ett par ggr också men blev bortkopplad hela tiden med ett automatiskt "tack för ditt samtal" *klick*, mycket irriterande! Men jag provade igen nu efter fikat och kom fram. Det går däremot inte att boka om tiden till samma del av dagen, alternativet är 2 olika dagar, så det går jämt ut för mig. Hon sa däremot att gruppinformationen inte är obligatorisk på något sätt (vilket jag hört här förut) samt att allt utom filmen går att läsa sig till hemsidan, så det räcker att lämna provet på morgonen och sen komma till nybesöket på eftermiddagen. Så nu undrar jag med er som varit på informationen, är den värd en halvdag semester extra? Ja blir det fika då ska jag kunna komma med också!
    Vet man vad ivf handlar om så är det inget man missar, sen går ju läkare och barnmorskan igenom samma saker så nej tror inte du behöver oroa dig för att missa infomötet.
  • Macpau

Hej tjejer! Inne en liten snabbis nu men kommenterar allt sen. Vill bara ge dig en jättekram MissDrutten men vi ska lyckas nån gång, även om det inte känns så just nu!

Infomötet kan man lika gärna missa (min åsikt). Jag var den enda "singeln" där ;.). Det var 4 par till som verkade tycka synd om mig...hahaha.

Iallafall: precis när allt var klart så meddelade bm att det inte blir några fler äp innan semestern...så alla ni (inkl. mig) som väntar på 1a möte kommer att få sätta igång igen i augusti...fan.

Sen frågade jag om det med blastocyst men de odlar inte det (med vissa undantag). Reglerna är såna att man har rätt till 3 äp. Sen, oberoende av hur många övriga ägg man får till frysen, så är det bara max 3  fet försök per äp som gäller. Om man har flera ägg över vid sista fet så tinar de alla och kan odla blastocyst först då, annars går de ändå till spillo. Jag frågade varför de inte odlar så länge men de sa att statisktiken inte visar på att det skulle vara bättre. Sen sa hon snabbt & tyst att det är en ny, tidskrävande metod. Jag tolkar det som jag vill

Kram alla fina, loggar in lite senare igen.

• Macpau
    Stella Kardunn skrev 2010-04-21 10:05:39 följande:
    Ha ha ja visst är det kul, min spontana kommentar till sambon var "oj då kanske vi får en norrman i slutändan" vilket jag tyckte var hysteriskt roligt, men inte sambon Tack, jag hade försökt det numret ett par ggr också men blev bortkopplad hela tiden med ett automatiskt "tack för ditt samtal" *klick*, mycket irriterande! Men jag provade igen nu efter fikat och kom fram. Det går däremot inte att boka om tiden till samma del av dagen, alternativet är 2 olika dagar, så det går jämt ut för mig. Hon sa däremot att gruppinformationen inte är obligatorisk på något sätt (vilket jag hört här förut) samt att allt utom filmen går att läsa sig till hemsidan, så det räcker att lämna provet på morgonen och sen komma till nybesöket på eftermiddagen. Så nu undrar jag med er som varit på informationen, är den värd en halvdag semester extra? Ja blir det fika då ska jag kunna komma med också!
    vi fick inte se nån film..vi fick se 24 power point bilder med nyckelord...that´s it. In & ut på under timmen.
  • MaMaS

Kommenterar också lite snabbt, återkommer senare. 

Macpau: tack för info ang äp och jag säger också bara FAN!!!!!! jag visste det!! Kunde de inte sagt det direkt när vi var där i feb, så kunde man fått ta ställning till själv om man ville gå privat eller vänta 6-7 mån till.... Det känns så skönt att allt går precis som man vill hela tiden. Jag kan snart bara skratta åt hela mitt liv....
  • Stella Kardunn
    MissDrutten skrev 2010-04-21 09:43:46 följande:
    Negativt besked på testet... I början tog jag det bra men efter samtalet med Su har jag gråtit konstant. När hon började prata om vad vi kan göra nu så blev min första reaktion att jag skiter i det här.... Först försöker man naturlig väg i flera år sedan väntar man på behandling och där får man vänta och det växlar mellan hopp och förtvivlan. Det är tortyr och hur länge ska psyket palla med? Men jag vet ju att vi kommer försöka igen. Har ju ägg i frysen att sätta in men just nu är det bara tungt. Och ni är min räddning...för ni förstår...
    åh nej! missade ditt meddelande mitt i allt min stressande med kallelsen....vet inte riktigt vad jag ska skriva, men det är väl så att hoppet är det sista som överger människan och det är därför vi reser oss och fortsätter gång på gång...*styrkekramar*
  • Stella Kardunn
    Macpau skrev 2010-04-21 10:39:14 följande:
    Hej tjejer! Inne en liten snabbis nu men kommenterar allt sen. Vill bara ge dig en jättekram MissDrutten men vi ska lyckas nån gång, även om det inte känns så just nu! Infomötet kan man lika gärna missa (min åsikt). Jag var den enda "singeln" där ;.). Det var 4 par till som verkade tycka synd om mig...hahaha. Iallafall: precis när allt var klart så meddelade bm att det inte blir några fler äp innan semestern...så alla ni (inkl. mig) som väntar på 1a möte kommer att få sätta igång igen i augusti...fan. Sen frågade jag om det med blastocyst men de odlar inte det (med vissa undantag). Reglerna är såna att man har rätt till 3 äp. Sen, oberoende av hur många övriga ägg man får till frysen, så är det bara max 3  fet försök per äp som gäller. Om man har flera ägg över vid sista fet så tinar de alla och kan odla blastocyst först då, annars går de ändå till spillo. Jag frågade varför de inte odlar så länge men de sa att statisktiken inte visar på att det skulle vara bättre. Sen sa hon snabbt & tyst att det är en ny, tidskrävande metod. Jag tolkar det som jag vill Kram alla fina, loggar in lite senare igen.
    Nämen va sjutton {#lang_emotions_yell} jag hade ju hoppats att hinna med en omgång före sommaren iaf, som jag misstänker att de flesta här hade hoppats på.

....statistik hit och dit, blaaa! vi har ju själva "sett" precis att av 12 fina ägg kan det bli ett kvar vid en långtidsodling, så varför inte göra så direkt, men det är väl ekonomi det handlar om i slutändan...men jag förstår inte varför man gör allt detta och sen inte gör det sista lilla som kan vara avgörande...känns som pengar i sjön i många fall.
  • Macpau
    MaMaS skrev 2010-04-21 10:53:52 följande:
    Kommenterar också lite snabbt, återkommer senare.  Macpau: tack för info ang äp och jag säger också bara FAN!!!!!! jag visste det!! Kunde de inte sagt det direkt när vi var där i feb, så kunde man fått ta ställning till själv om man ville gå privat eller vänta 6-7 mån till.... Det känns så skönt att allt går precis som man vill hela tiden. Jag kan snart bara skratta åt hela mitt liv....
    Jag håller med dig...hade jag vetat detta i början på februari så hade jag vackert stått i kö men emellan det gjort ett försök privat!! Nu har man ju faktiskt "förlorat" ca ett halvår & längtat lika länge...
  • MissDrutten
    Finiz skrev 2010-04-21 09:55:00 följande:
    Nää vad tråkigt måste kännas jättejobbigt nu, det är ju en helvetes process det här. Ursäkta svordomen. Men du får tänka att detta bara var en testomgång för nu vet dom bättre hur dom ska göra nästa gång eftersom alla är så olika. Är ju skönt iallfall att du har ägg i frysen så du slipper den biten.Vet du hur snart du får göra ett nytt försök? Stor kram till dig!! 
    räknar med att mensen kommer om ca en vecka, sa de och sedan tar det 11 dagar till ägglossning och ytterligare 2-3 dagar innan FET.
    sambon tycker att vi ska köra på det, så vi hinner innan sommaren men jag måste tänka lite och känna... snurrar så många tankar i huvet och känslor i själen...
  • Finiz
    MissDrutten skrev 2010-04-21 12:20:14 följande:
    räknar med att mensen kommer om ca en vecka, sa de och sedan tar det 11 dagar till ägglossning och ytterligare 2-3 dagar innan FET. sambon tycker att vi ska köra på det, så vi hinner innan sommaren men jag måste tänka lite och känna... snurrar så många tankar i huvet och känslor i själen...
    Det var ju ändå snabbt, förstår att det är mycket att ta ställning till. Men hur e det måste du ta sprutor och sånt igen?
    Du får smälta detta ett tag och fundera på hur du vill göra, men visst hade det vart skönt att vara gravid innan sommaren? {#lang_emotions_smile} Jag hade nog kört på, man orkar ju på något kontigt sätt detta, man får tänka på vad det resulterar i. En mysbebis!
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?