Stella Kardunn skrev 2010-04-12 10:43:36 följande:
Ville bara säga att jag håller tummar och tår för 12 ägg till frysen!
Tack så mycket. Man hinner läsa ganska så mycket om blastocyster som de nu odlas till. Visste ni att i snitt bara var femte ägg kan bli en graviditet. Jag som hade hoppats på att få många ägg i frysen men ska man se till detta så ska vi väl vara glada om det blir 2-3 stycken.
Läste det här från en kliniksinfosida:
"Vid långtidsodling låter man embryona tillväxa 5-6 dagar innan de återförs, i stället för den hittills vanliga odlingstiden 2-3 dagar. Fördelen är att man då mer exakt kan välja ut det ägg som har störst chans att bilda en graviditet. Det fungerar enkelt beskrivet såhär: Om man får ut exempelvis 10 ägg, brukar ca 6-7 av dessa bli befruktade. Eftersom vart femte befruktat ägg kan bilda en graviditet, är det sålunda normalt inte mer än 1-2 av dessa ägg som har den egenskapen. Om man odlar i två dagar, har man ofta 2-4 ägg som ser tämligen lika ut. Om man däremot fortsätter odlingen i sammanlagt fem dagar, kommer de 1-2 embryona som kan bilda en graviditet att skilja ut sig från de andra genom att de fortsätter att tillväxa (till så kallade blastocyster). De övriga – som alltså ändå inte har förmågan att bilda en graviditet – stannar upp och slutar dela sig"
Gaahh vill bara att det ska vara onsdag nu så jag får veta hur det har gått.