• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hejsan!

Vi har precis ställt oss i ivf kön på Sahlgrenska. Beräknad start, med allt vad det innebär, är till våren.

Det skulle vara väldigt trevligt att vi "förstagångsförsökare" utan barn skulle kunna prata, älta, klura & stötta, med allt vad ivf innebär.

Välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    Här är länken till vår medlemstråd, så vi kan hålla koll på hur vi ligger till i ivf-svängen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m50620416.html

• Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
  • Lycklig vill ha mer
    Stella Kardunn skrev 2010-04-12 10:43:36 följande:
    Ville bara säga att jag håller tummar och tår för 12 ägg till frysen!
    Tack så mycket. Man hinner läsa ganska så mycket om blastocyster som de nu odlas till. Visste ni att i snitt bara var femte ägg kan bli en graviditet. Jag som hade hoppats på att få många ägg i frysen men ska man se till detta så ska vi väl vara glada om det blir 2-3 stycken.

Läste det här från en kliniksinfosida:
    "Vid långtidsodling låter man embryona tillväxa 5-6 dagar innan de återförs, i stället för den hittills vanliga odlingstiden 2-3 dagar. Fördelen är att man då mer exakt kan välja ut det ägg som har störst chans att bilda en graviditet. Det fungerar enkelt beskrivet såhär: Om man får ut exempelvis 10 ägg, brukar ca 6-7 av dessa bli befruktade. Eftersom vart femte befruktat ägg kan bilda en graviditet, är det sålunda normalt inte mer än 1-2 av dessa ägg som har den egenskapen. Om man odlar i två dagar, har man ofta 2-4 ägg som ser tämligen lika ut. Om man däremot fortsätter odlingen i sammanlagt fem dagar, kommer de 1-2 embryona som kan bilda en graviditet att skilja ut sig från de andra genom att de fortsätter att tillväxa (till så kallade blastocyster). De övriga – som alltså ändå inte har förmågan att bilda en graviditet – stannar upp och slutar dela sig"

Gaahh vill bara att det ska vara onsdag nu så jag får veta hur det har gått.
  • Stella Kardunn
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-04-12 10:56:02 följande:
    Tack så mycket. Man hinner läsa ganska så mycket om blastocyster som de nu odlas till. Visste ni att i snitt bara var femte ägg kan bli en graviditet. Jag som hade hoppats på att få många ägg i frysen men ska man se till detta så ska vi väl vara glada om det blir 2-3 stycken. Läste det här från en kliniksinfosida: "Vid långtidsodling låter man embryona tillväxa 5-6 dagar innan de återförs, i stället för den hittills vanliga odlingstiden 2-3 dagar. Fördelen är att man då mer exakt kan välja ut det ägg som har störst chans att bilda en graviditet. Det fungerar enkelt beskrivet såhär: Om man får ut exempelvis 10 ägg, brukar ca 6-7 av dessa bli befruktade. Eftersom vart femte befruktat ägg kan bilda en graviditet, är det sålunda normalt inte mer än 1-2 av dessa ägg som har den egenskapen. Om man odlar i två dagar, har man ofta 2-4 ägg som ser tämligen lika ut. Om man däremot fortsätter odlingen i sammanlagt fem dagar, kommer de 1-2 embryona som kan bilda en graviditet att skilja ut sig från de andra genom att de fortsätter att tillväxa (till så kallade blastocyster). De övriga – som alltså ändå inte har förmågan att bilda en graviditet – stannar upp och slutar dela sig" Gaahh vill bara att det ska vara onsdag nu så jag får veta hur det har gått.
    Åh jösses, hade ingen aning om att "oddsen" var så låga...uff det här känns bara mer och mer hopplöst...hoppas vid gud att kallelsen kommer snart!
  • Lycklig vill ha mer
    Stella Kardunn skrev 2010-04-12 11:05:39 följande:
    Åh jösses, hade ingen aning om att "oddsen" var så låga...uff det här känns bara mer och mer hopplöst...hoppas vid gud att kallelsen kommer snart!
    När skrevs remissen?
  • Stella Kardunn
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-04-12 12:46:09 följande:
    När skrevs remissen?
    Jag fick remissbekräftelse 19/2 så vi bör bli kallade till någon gång i maj senast.

Jag ligger bra precis 2 veckor efter Macpau och hon har ju redan fått sin kallelse till den 22/4.
  • Lycklig vill ha mer

Tror nämligen jag också fick min remissbekräftelse runt den tiden men jag vill inte till Sahlgrenska. Vill att det ska funka på det här försöket!!

• Macpau
    Stella Kardunn skrev 2010-04-12 12:58:44 följande:
    Jag fick remissbekräftelse 19/2 så vi bör bli kallade till någon gång i maj senast. Jag ligger bra precis 2 veckor efter Macpau och hon har ju redan fått sin kallelse till den 22/4.
    Ja och det var et tpar veckor sen! Så ni borde få hem ett brev med datum vilken dag som helst nu!!

Lycklig- jag vet...jag hoppas fortfarande på att det ska ta sig naturligt innan...och hoppet är det sista som överger en! Nu ska här sexas för kung & fosterland.
    Liffan skrev 2010-04-12 08:28:27 följande:
    Godmorgon!Nu är det måndag och jag har bestämt mig för att jag ska bli helt frisk den här veckan och att jag ska få mycket gjort på jobbet! sen blir det semester på fredag! Vitsippa: fantastisk helg! det är sådana helger jag önskar vi hade trädgård... Nej du, det blev något nödgat sexande igår kan jag säga... Hoppas ni fick till det!Kram
    Liffan-hahha...nä, vi fick inte heller till det igår (vilket går stick i stäv med mitt inlägg ovan ). Men indag då jäklar! Rakhyvlen åker fram och förberedelser ska göras!!!
  • bubblan79
    Stella Kardunn skrev 2010-04-12 12:58:44 följande:
    Jag fick remissbekräftelse 19/2 så vi bör bli kallade till någon gång i maj senast. Jag ligger bra precis 2 veckor efter Macpau och hon har ju redan fått sin kallelse till den 22/4.
    våran skickades oxå i februari och vi fick våran tid idag, den 5 maj
    (¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • Liffan
    Tack så mycket. Man hinner läsa ganska så mycket om blastocyster som de nu odlas till. Visste ni att i snitt bara var femte ägg kan bli en graviditet. Jag som hade hoppats på att få många ägg i frysen men ska man se till detta så ska vi väl vara glada om det blir 2-3 stycken. Läste det här från en kliniksinfosida:"Vid långtidsodling låter man embryona tillväxa 5-6 dagar innan de återförs, i stället för den hittills vanliga odlingstiden 2-3 dagar. Fördelen är att man då mer exakt kan välja ut det ägg som har störst chans att bilda en graviditet. Det fungerar enkelt beskrivet såhär: Om man får ut exempelvis 10 ägg, brukar ca 6-7 av dessa bli befruktade. Eftersom vart femte befruktat ägg kan bilda en graviditet, är det sålunda normalt inte mer än 1-2 av dessa ägg som har den egenskapen. Om man odlar i två dagar, har man ofta 2-4 ägg som ser tämligen lika ut. Om man däremot fortsätter odlingen i sammanlagt fem dagar, kommer de 1-2 embryona som kan bilda en graviditet att skilja ut sig från de andra genom att de fortsätter att tillväxa (till så kallade blastocyster). De övriga – som alltså ändå inte har förmågan att bilda en graviditet – stannar upp och slutar dela sig"Gaahh vill bara att det ska vara onsdag nu så jag får veta hur det har gått.
    Oj, det var lägre odds än jag visste. men man får väl tänka att man genom långtidsodling får fram de som skulle klara sig bäst i livmodern och tro att det är större chans. vi håller tummarna för att ni har fått er några finingar imorgon!

Macpau: rakhyvel och allt! festligt värre!

försöker: var är du? hur är läget?
  • Vitsippa76
    Tack så mycket. Man hinner läsa ganska så mycket om blastocyster som de nu odlas till. Visste ni att i snitt bara var femte ägg kan bli en graviditet. Jag som hade hoppats på att få många ägg i frysen men ska man se till detta så ska vi väl vara glada om det blir 2-3 stycken. Läste det här från en kliniksinfosida: "Vid långtidsodling låter man embryona tillväxa 5-6 dagar innan de återförs, i stället för den hittills vanliga odlingstiden 2-3 dagar. Fördelen är att man då mer exakt kan välja ut det ägg som har störst chans att bilda en graviditet. Det fungerar enkelt beskrivet såhär: Om man får ut exempelvis 10 ägg, brukar ca 6-7 av dessa bli befruktade. Eftersom vart femte befruktat ägg kan bilda en graviditet, är det sålunda normalt inte mer än 1-2 av dessa ägg som har den egenskapen. Om man odlar i två dagar, har man ofta 2-4 ägg som ser tämligen lika ut. Om man däremot fortsätter odlingen i sammanlagt fem dagar, kommer de 1-2 embryona som kan bilda en graviditet att skilja ut sig från de andra genom att de fortsätter att tillväxa (till så kallade blastocyster). De övriga – som alltså ändå inte har förmågan att bilda en graviditet – stannar upp och slutar dela sig" Gaahh vill bara att det ska vara onsdag nu så jag får veta hur det har gått.
    Jag blev också förvånad. Men varför odlar man då inte alltid så länge???
    Läste ni förresten artikeln om IVF i GP igår? Fin artikel och uppmuntrande att de lyckades till slut, men nio försök hade de gjort... Orkar man så länge?!? Där stod också om långtidsodling och att det paret hade vänt sig till en klinik där de gör just så, efter att ha misslyckats på Sahlgrenska.
  • Lycklig vill ha mer

Det är visst väldigt olika mellan olika ställen hur man gör med odling. Vissa har någon poänggrej som gör att de säger att de ändå hittar det bästa ägget. Ja det är ju en hel vetenskap det där. Men vi alla kämpar ju och kommer inte ge oss i första laget. Statistik är bara statistik.

Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?