• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hejsan!

Vi har precis ställt oss i ivf kön på Sahlgrenska. Beräknad start, med allt vad det innebär, är till våren.

Det skulle vara väldigt trevligt att vi "förstagångsförsökare" utan barn skulle kunna prata, älta, klura & stötta, med allt vad ivf innebär.

Välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    Här är länken till vår medlemstråd, så vi kan hålla koll på hur vi ligger till i ivf-svängen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m50620416.html

• Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
  • Macpau
    Stella Kardunn skrev 2010-04-06 20:41:35 följande:
    Tänkte bara ge ett livstecken från mig eftersom jag är tillbaka...Såg att ni pratat om "varför man inte blir gravid" tidigare och kan inte annat än instämma...här kom mensen samma dag vi skulle åka såklart så något test i påskägget blev det inte...Åter till ämnet, vi pratade om saken på vägen upp...vi gör "allt" rätt...har rätt hormonnivå (visserligen genom tabletters försorg men ändå), vi tar ÄL test och sexar därmed på exakt rätt dagar, men icke! Visst några gånger får man räkna med att det inte funkar, men varför funkar det inte på år och dag??
    Välkommen tillbaka! Hoppas påsken varit bra. Kan bara hålla med, tyvärr...man blir galen av att älta allt detta. Kram & nya tag

Så här känner ni igen mig ikväll- kommer att ha brun jacka till knäna, svarta stövlar. Är 160 centimeter kort och har brunt hår i tofs. Tofs...vilket roligt ord egentligen, undrar vad det kommer ifrån? Hmm...ska nog gå & ta mig lite kaffe.
  • Finiz

Hej!

Kikar in här en snabbis.
    Hoppas att er påsk har varit bra, själv har jag varit på spa, helt underbart. Art Garden, prova det om ni har möjlighet. Det var skönt att vila upp sig lite.
    Igår började jag spraya, än sålänge går det bra och har inte missat nån tid här, har ställt alarmet 4 gånger per dag {#lang_emotions_wink}
    Känner inte av något än, men vet inte heller hur man ska känna!?

Macpau: Kan inte garantera men jag tror att du får köra igång med spray efter nästa mensomgång. Jag var också på första besöket runt cykeldag 18 och hade hoppats få köra igång direkt men fick vänta en månad, de hade inte tid förrän v 18 med ÄP.
    Men kan ju hoppas att det finns mer tider nu {#lang_emotions_laughing}

Kram och ha det så trevlig på er träff ikväll!!

• FrkSommar

Åh, jag fick låna en dator en stund!
    Familjen har börjat uppmärksamma mina stresssymptom... det slutade med datorförbud och utegångsförbud *ler sorgset* jaja, det är nog bra för mig men tyvärr så innebär det att jag missar fikan idag. Hoppas att ni får en riktigt trevlig kväll och att vi fortsätter träffas!

... måste smita innan någon hittar mig vid datorn!!

Kram till ALLA!

• Macpau
    Finiz skrev 2010-04-07 07:47:18 följande:
    Hej!Kikar in här en snabbis.Hoppas att er påsk har varit bra, själv har jag varit på spa, helt underbart. Art Garden, prova det om ni har möjlighet. Det var skönt att vila upp sig lite.Igår började jag spraya, än sålänge går det bra och har inte missat nån tid här, har ställt alarmet 4 gånger per dag Känner inte av något än, men vet inte heller hur man ska känna!?Macpau: Kan inte garantera men jag tror att du får köra igång med spray efter nästa mensomgång. Jag var också på första besöket runt cykeldag 18 och hade hoppats få köra igång direkt men fick vänta en månad, de hade inte tid förrän v 18 med ÄP. Men kan ju hoppas att det finns mer tider nu Kram och ha det så trevlig på er träff ikväll!!
    Hej Finiz! vad kul att du kikar förbi! Hoppas du mår bra:). Du har alltså satt igång...vad spännande!!

faaan...då missar jag ju ett försök innan de stänger för sommaren. jaja, ingen idé att måla fan på väggen än antar jag...aaah vad frustrerande!!!!!!

Kram & ha det gott-håll oss ständigt uppdaterade! Du är ju typ vår testpilot
  • Macpau
    FrkSommar skrev 2010-04-07 08:02:26 följande:
    Åh, jag fick låna en dator en stund!Familjen har börjat uppmärksamma mina stresssymptom... det slutade med datorförbud och utegångsförbud *ler sorgset* jaja, det är nog bra för mig men tyvärr så innebär det att jag missar fikan idag. Hoppas att ni får en riktigt trevlig kväll och att vi fortsätter träffas!... måste smita innan någon hittar mig vid datorn!!Kram till ALLA!
    Nämen oj gumman! Fast jag förstår idén med att koppla bort fl, tyvärr... Själv brukar jag ta en paus under sommaren när jag har semester. Gjorde det förra året och det gjorde mig gott:) Man blir allt beroende av att "umgås" härinne... jag tycker själv att det blir extra intensivt för då kretsar allt kring barn, mens, äl, ivf...

Så ett par veckor till, sen är det över and out för mig med, för ett tag

Massa kramar
  • Liffan
    Finiz skrev 2010-04-07 07:47:18 följande:
    Hej!Kikar in här en snabbis.Hoppas att er påsk har varit bra, själv har jag varit på spa, helt underbart. Art Garden, prova det om ni har möjlighet. Det var skönt att vila upp sig lite.Igår började jag spraya, än sålänge går det bra och har inte missat nån tid här, har ställt alarmet 4 gånger per dag Känner inte av något än, men vet inte heller hur man ska känna!?Macpau: Kan inte garantera men jag tror att du får köra igång med spray efter nästa mensomgång. Jag var också på första besöket runt cykeldag 18 och hade hoppats få köra igång direkt men fick vänta en månad, de hade inte tid förrän v 18 med ÄP. Men kan ju hoppas att det finns mer tider nu Kram och ha det så trevlig på er träff ikväll!!
    Härligt att inleda processen med lite spaande! Var ligger Art Garden? Lycka till med det fortsatta sprayandet!

mig känner ni igen på svarta byxor, svart jacka, svarta högklackade stövlar och cerisrosa sjal. och en cykel. förhoppningsvis. idag var första dagen jag cyklade efter vintern och jag har en tendens att glömma cykeln på jobbet ibland. men nu när jag har skrivit om det så kommer jag säkert ihåg den...

ses!
  • MaMaS

Vitsippa: Det är ju snart den 23 - spännande!!! Skönt att ha ett datum. 

Miss Star: Tråkigt med mensen, men hoppas ni fick en mysig påsk ändå. Ja, man blir galen av att fundera varför det inte fungerar. Jag skulle vilja veta VAR i processen det blir fel. Når inte spermien fram, blir det befruktning men sen fattar inte min kropp vad den ska göra, eller vad händer? Men det lär man väl aldrig få veta. 
    Macpau: Tack för din beskrivning Måste ju dock poängtera att du är 1.60 LÅNG  
    Finiz: skönt att du inte mår dåligt av sprayen och spa låter inte helt fel Var ligger det?
    FrkSommar: En liten paus är nog aldrig fel, hoppas du får komma tillbaka snart  
    Jag brukar också ta en liten paus härifrån på sommaren. Det blir lätt så, man är ute mer, hos familj, vänner, semester osv. 
    Och sist men inte minst har vi Liffan  
    Ska bli roligt att träffas ikväll, och glöm inte cykeln
    Och hur känner ni igen mig då....hm...lätt förvirrad, mörkt hår, svart jacka, brun väska, vet inte vad jag ska ha på mig ännu  
    sa vi 17.00 eller 17.30?
  • Stella Kardunn
    Liffan skrev 2010-04-07 09:10:01 följande:
    Var ligger Art Garden?
    Jag googlade lite, måste vara detta...http://www.arkenkonferenscenter.se/main.aspx?pageID=37 ser väldigt trevligt ut!
    MaMaS skrev 2010-04-07 10:02:58 följande:
    Miss Star: Tråkigt med mensen, men hoppas ni fick en mysig påsk ändå. Ja, man blir galen av att fundera varför det inte fungerar. Jag skulle vilja veta VAR i processen det blir fel. Når inte spermien fram, blir det befruktning men sen fattar inte min kropp vad den ska göra, eller vad händer? Men det lär man väl aldrig få veta. 

Macpau: Tack för din beskrivning Måste ju dock poängtera att du är 1.60 LÅNG 
    Ja preeeecis!! Jag vill också veta vart det går fel..jag menar lyckas vi kanske träffa rätt varje gång, men att ägget inte fäster sen...eller vad händer egentligen?

Kan inte annat än hålla med, 1.60 LÅNG {#lang_emotions_laughing}
  • Finiz
    Macpau skrev 2010-04-07 09:05:45 följande:
    Hej Finiz! vad kul att du kikar förbi! Hoppas du mår bra:). Du har alltså satt igång...vad spännande!! faaan...då missar jag ju ett försök innan de stänger för sommaren. jaja, ingen idé att måla fan på väggen än antar jag...aaah vad frustrerande!!!!!! Kram & ha det gott-håll oss ständigt uppdaterade! Du är ju typ vår testpilot
    När stänger dom för sommaren, är det inte vid midsommar? Om du har tur så hinner du ju precis.

Ja det är skönt att det går bra hittills, men det kommer säkert massa biverkningar snart.. hihi jag är gärna testpilot.

Liffan och Försöker: Art garden ligger där volvo har sin hamn, det var jättefin utsikt över vinga och alla öar. Länken har ju Miss star fixat {#lang_emotions_smile}

Kram och hoppas att alla mår bra!
  • Lycklig vill ha mer

Hej tjejer,
    Ha det så himla mysigt på er fika. Synd att jag inte bor i Göteborg och dessutom redan varit där idag så att åka tillbaka är tyvärr inte ett alternativ. Måste försöka jobba lite också.

Var på mitt andra ultraljud idag och det är på sprutdag 9. Var jätte nervös för att äggen inte skulle växt den här gången heller men det hade de minsann. Nu är jag i riskzonen för överstimulering och därför kommer jag inte få tillbaka något embryo den här gången men läkaren pratade väldigt gott om total frysning av ägg som han kallade det. Jag hade över 30 blåsor som alla var i 18-20 mm storlek.

Problemet är att om man sätter tillbaka ett embryo och kroppen börjar producera hormoner för en graviditet så kommer tydligen buken fyllas av vätska och han tippade att det var stor risk att jag skulle behöva ligga på sjukhus i 1-2 veckor och tömma mig på vätskan och det skulle absolut inte vara trevligt.

Nu plockar vi ut alla äggen på fredag, befruktar dem och sen odlas de i fem dagar och efter det så blir det nedfrysning. Hoppas bara att jag får många bra befruktade så jag har lite att ta i från frysen sen. Återinförande blir i vanlig cykel ca mitten av maj tror jag.

Känns faktiskt inte så jobbigt att man inte får tillbaka något direkt. Tror på att det blir bäst så här och hoppas att det blir bra resultat ändå.

Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?