• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hejsan!

Vi har precis ställt oss i ivf kön på Sahlgrenska. Beräknad start, med allt vad det innebär, är till våren.

Det skulle vara väldigt trevligt att vi "förstagångsförsökare" utan barn skulle kunna prata, älta, klura & stötta, med allt vad ivf innebär.

Välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    Här är länken till vår medlemstråd, så vi kan hålla koll på hur vi ligger till i ivf-svängen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m50620416.html

• Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
  • Liffan
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-04-09 15:08:11 följande:
    Nu ligger jag hemma i sängen igen. Blev kvar på sjukhuset längre än vad jag trodde men jag glömmer alltid av hur illamående och snurrig jag blir av mediciner. Dessutom släppte de inte i väg mig innan jag hade kissat och de var inte det lättaste trots typ 2 liter saft för att få upp blodsockret lite. Det hela gick mycket bättre än vad jag trodde. Fick ett rum och bytte om till fin sjukhusskjorta och knästrumpor. Kanyl i armen och två panodil. Efter ca 15 minuter var det dags för äggplocket. Fick medicin i armen som gick rakt upp i huvudet så man blev snurrig direkt så jag kände inte alls lokalbedövningen som de satte där nere Ibland började jag känna av lite smärta vid plockningen men då sa man bara till och fick mer medicin. Så det gick enkelt men mådde ganska dåligt i magen efteråt. Mina äggstockar är så stora nu eftersom det var så många ägg så de trycker liksom neråt och mot rumpan så jag fick ganska svårt att röra mig på några timmar. Känns inget där de var inne och grejade men längre bak i ställe. Jag märker att jag inte är jätte bra på att förklara. Nu mår jag dock bra och ligger och vilar. Totalt hade jag 30 blåsor att tömma och man fick ut 16 ägg på dessa. Nu hoppas jag bara att de är fina så de klarar av allt som de ska genomgå.
    Grattis Lycklig till så många ägg och till ett lyckat äggplock! när får ni besked om hur det har gått med befruktning?

ta hand om dig och fråga katten om den kan dela med sig av värme och kärlek. och mannen såklart också...
  • Liffan
    MissDrutten skrev 2010-04-09 17:11:31 följande:
    Hej.Ruvardag 7 om man räknar insättningsdagen... och hej hej alla biverkningar. Har läst lite om biverkningar och progesteron och nästan alla biverkningar passar in på mig. Svullnaden har gått ner men är konstant illamående och magen är i rörelse hela tiden... Trodde först att jag var magsjuk men när jag började läsa på sa förstod jag att så var det inte alls. Det är vagitoriernas fel allting...Förutom detta så är allt bra. Nu väntar man på dag 18 så man kan ta grav.test, om inget händer innan dess...Tänker på er alla och håller tummarna
    vad skönt för dig att du lyckats pricka in alla biverkningar . nu får tiden gå fort!! du kan bli trådens första plusare! det håller vi tummarna för!
  • bubblan79

hej jag har inte skivit här på ett tag nu för jag har känt mig ganska nere..
    i höst efter alla undersökninar så sa läkaren till mig att jag skulle ta pergo 4 månader och efter det om det inte tog sig så skulle han skcka remiss för ivf på sahlgrenska. ja nu tog de sig inte och vi väntar på tid, senast 4 maj.. problemet är att jag innan pergon låg på bmi gänsen och när man ska genomgå alla behandlingar så får man inte banta sa dom.... jättebra eftersom pergon fick mig att gå upp 7 kilo på tre månader.. jag skippade 4e månaden för jag klarade inte av dom mer.. nu ligger jag alltså över bmi gränsen. om jag nu får min efterlängtade tid för ivf och dm nekar pga min vikt, vad gör jagdå? kan dom neka mig? mår jättedålgt av detta.

(¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • MissDrutten
    Liffan skrev 2010-04-09 18:34:55 följande:
    vad skönt för dig att du lyckats pricka in alla biverkningar . nu får tiden gå fort!! du kan bli trådens första plusare! det håller vi tummarna för!
    Ja jag brukar pricka in de flesta... Inget ska gå lätt tydligen...

Håller också tummarna för det{#lang_emotions_wink} Och att ni andra följer efter{#lang_emotions_smile}
  • Lycklig vill ha mer

Av mina 16 ägg så har 12 stycken blivit befruktade normalt. Så nu odlas de i fem dagar innan de fryses in. Hoppas på att många klarar sig hela vägen till frysen.

• bubblan79

gud va kul.. vilket lyckligt besked

• Macpau

Hejsan tjejer! Hoppas alla har en bra helg. Själv har jag som mål att inte ens gå utanför ytterdörren...de nästkommande 2 veckorna och helgerna är helt uppokade så nu laddar jag batterierna:)

Lycklig vill ha mer skrev 2010-04-10 11:24:39 följande:
    Av mina 16 ägg så har 12 stycken blivit befruktade normalt. Så nu odlas de i fem dagar innan de fryses in. Hoppas på att många klarar sig hela vägen till frysen.
    Vad underbart!!! Jättebra att höra hur du upplevde äp. Då ka kanske jag & Försöker79 slappna av lite... Håller tummarna för dig att det blir en massa dugliga ägg av toppkvalitét.
    MissDrutten skrev 2010-04-09 17:11:31 följande:
    Hej.Ruvardag 7 om man räknar insättningsdagen... och hej hej alla biverkningar. Har läst lite om biverkningar och progesteron och nästan alla biverkningar passar in på mig. Svullnaden har gått ner men är konstant illamående och magen är i rörelse hela tiden... Trodde först att jag var magsjuk men när jag började läsa på sa förstod jag att så var det inte alls. Det är vagitoriernas fel allting...Förutom detta så är allt bra. Nu väntar man på dag 18 så man kan ta grav.test, om inget händer innan dess...Tänker på er alla och håller tummarna
    Vad trist att få alla möjliga biverkningar, speciellt där symptomen är desamma som vid en graviditet...fast du kan ju försås vara det!! Några dagar till, sen får du testa. Sjukt spännande!!
    bubblan79 skrev 2010-04-09 20:10:10 följande:
    hej jag har inte skivit här på ett tag nu för jag har känt mig ganska nere..i höst efter alla undersökninar så sa läkaren till mig att jag skulle ta pergo 4 månader och efter det om det inte tog sig så skulle han skcka remiss för ivf på sahlgrenska. ja nu tog de sig inte och vi väntar på tid, senast 4 maj.. problemet är att jag innan pergon låg på bmi gänsen och när man ska genomgå alla behandlingar så får man inte banta sa dom.... jättebra eftersom pergon fick mig att gå upp 7 kilo på tre månader.. jag skippade 4e månaden för jag klarade inte av dom mer.. nu ligger jag alltså över bmi gränsen. om jag nu får min efterlängtade tid för ivf och dm nekar pga min vikt, vad gör jagdå? kan dom neka mig? mår jättedålgt av detta.
    åh vad tråkigt att du har varit deppig...jag vet att man går upp i Pergon, jag gick också upp ett par kilo då jag åt 6 kurer samt var gravid i 3 månader utöver det...men nu är jag nästan nere på startvikt igen! Jag tror att det är mycket vätska...för man tappar det ganska så fort när man slutar äta dem (hoppas, hoppas att det går lika smidigt i ditt fall). Ok, du får inte banta...men du kanske kan äta extra nyttigt, skippa allt socker/mjöl och träna lite extra? Hmm...vet inte om det räknas som att banta?? *kliar mig i huvudet*.

Ring och fråga dem på måndag, de måste veta detta...jag förstår att det måste kännas lite som moment 22. kram på dig!

Liffan & Vitsippa- hoppas ni får en jätteskön fortsättning på helgen! Nu ska jag gå och läsa
  • JaMA08

bubblan79: Tyvärr är Sahlgrenska benhårda på sitt BMI, maxgräns är 35 innan man får Ivf. Jag hade precis kommit ner till 35 innan första besöket & min läkare sa att det var tur för annars hade vi ej kunnat fortsätta tills dess att jag hamnat på Bmi 35.

Men om du äter cirka 1500kcal/dag så går du ner 4kg på 4veckor, inta omöjligt eller så svårt. Du klarar detta, det vet jag. Lycka till.. kram

• bubblan79
    Macpau skrev 2010-04-10 17:16:21 följande:
    Hejsan tjejer! Hoppas alla har en bra helg. Själv har jag som mål att inte ens gå utanför ytterdörren...de nästkommande 2 veckorna och helgerna är helt uppokade så nu laddar jag batterierna:) Vad underbart!!! Jättebra att höra hur du upplevde äp. Då ka kanske jag & Försöker79 slappna av lite... Håller tummarna för dig att det blir en massa dugliga ägg av toppkvalitét. Vad trist att få alla möjliga biverkningar, speciellt där symptomen är desamma som vid en graviditet...fast du kan ju försås vara det!! Några dagar till, sen får du testa. Sjukt spännande!!
    jag äter nyttigt och jag tränar.... äter inte godis.. jag har vart överviktig sen 8 års ålder och väntar nu på remiss för gastric bypass.. jag kan helt enkelt inte gå ner men upp jävligt fort.. har kämpat med min vikt i över 22 år och det finns inget som hjälper.. om jag nu inte ger upp mitt liv och springer i skogen 15 timmar om dagen så tycker det vore taskigt om dom sa nej nu när dom sjuälva bestämt att jag ska äta hormoner trots att en biverkning är viktökning
  • bubblan79

usch då-.. ja d¨å är det väl bantning som gäller.. jag tänker ju absolut inte komma dit och dom nekar mig.. helkur nutrilett igen då alltså..

Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?