• Livsglädjen

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

Vi välkomnar alla intresserade till vår tråd, men främst alla föräldrar som har fått barn extremt mycket tidigare än beräknat förlossningsdatum!

Både nyblivna föräldrar och vi/de som har lite äldre barn är välkomna!

Här har vi en födelsedagstråd för våra älskade premisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m48308318.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-11 23:03
    Här är länken till vår lite mer uppdaterade födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m50273766.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-04 19:08
    Har någon här missat att Emmy K samlar in fotavtryck? Hon sitter i styrelsen för flera prematurföreningar i Sverige och hon/de har en fin idé om en "prematuravtryckstavla".

Jag citerar henne:

Jag fick en idé om att samla in fotavtryck (eller handavtryck) från våra prematurbarn och vill göra en jättestor tavla av alla dessa avtryck som sedan kan avtäckas på Prematurdagen den 11 november.
    Om ni skulle kunna skanna och mejla mig era älsklingars fotavtryck (eller handavtryck) så vore det väldigt uppskattat.
    Mail: info@pytteliten.net
    När ni skannar får ni gärna ställa in det till 300 dpi.
    Mejla mig samtidigt barnets namn, födelsevecka, datum, (ev. dödsdatum), vikt och längd. Jag vill också veta längden på foten/handen i mm så att det blir rätt i utskriften.
    Om ni skall på Baby Barn mässan i Gbg 15-17 april så står jag där för Pytteliten.net. Om ni tar med fotavtrycken så kan jag skanna på plats.
  • Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17
  • Sunkiissed

NEEJ! Nu sitter jag här och väntar på sambon.
    Sjukhus igen.. Liam slutade andas förut och blev helt grön/blå/grå..

Har ångest som fasen... :(
    Jag hoppas att de inte hittar något fel!
    Nu får jag packa väskan..

• Tessita

Sofi och Laura, stort GRATTIS!! Säger som EmmyK, hoppas graviditeten blir låååång!!

SandraLindholm, hoppas allt är ok med er Liam. Styrkekram!

Vi har varit på en helt underbar semester i Kanarieöarna. Kunde aldrig drömma om detta för ett år sen!!!

Försökte läsa ikapp lite och såg att ni disskuterat vad ni tänkte första gången ni såg ert barn första gången. Jag mindes att jag tänkte att det var ju inget barn, utan ett foster men samtidigt så tyckte jag och min man att det absolut var den vackraste tjej vi någonsin sett. Hon var så vacker att vi var målösa trots att hon inte hade öron, knappt ngn hud, röd som en kräfta... Vi skickade några kort till anhöriga och jag minns vad ledsen och chockad jag blev när vi fick en kommentar att åååh vad otäckt det var att se bilderna...

• Full av förhoppning

Usch så hemskt Sandra... håller tummarna att allt är ok med Liam och att ni slipper sånt i fortsättningen!!!

Tessita - fy vilken hemsk kommentar Hörde en mamma till min dotters förskolekompis prata om sin kompis som fått barn som vägde 1500g och att bilderna såg äckliga ut och jag blev skitledsen för Elias vägde 1520g (mycket jämfört med många här inne dock men ändå så litet)... folk tänker sig inte för.... de säger så fel saker men man får försöka tänka att de inte menar det så.... de vet inte vad de ska säga eller göra eller hur de ska hantera det.

folk behöver inte ha influensa för att bete sig som svin
  • sofie och laura
    Emmy K skrev 2010-02-10 19:55:15 följande:
    LillaPluppen: Grattis till sonen. Bra att du har hittat till EPT-tråden. sofie och laura: Åhhh grattis! Vad glad jag blir för eran skull, men samtidigt är jag ganska avundsjuk.... Lycka till nu. Jag hoppas att graviditeten blir lång och tung ;)
    Det hoppas jag med emmy k.
    Från att läkarna sa att det var konstaterat mf naturens gång, så gick jag med blödningar som jag trodde var naturens gång men det var vanliga grav blödningar.
    iv 12 slutade dem och jag fick se ett levande foster.
    Gjorde kub och fick bra värden=) så detta vart lite chockat...
    jag är i v 14 så detta blir en sommar bebis!!
  • sofie och laura
    Tessita skrev 2010-02-11 21:07:07 följande:
    Sofi och Laura, stort GRATTIS!! Säger som EmmyK, hoppas graviditeten blir låååång!! SandraLindholm, hoppas allt är ok med er Liam. Styrkekram! Vi har varit på en helt underbar semester i Kanarieöarna. Kunde aldrig drömma om detta för ett år sen!!! Försökte läsa ikapp lite och såg att ni disskuterat vad ni tänkte första gången ni såg ert barn första gången. Jag mindes att jag tänkte att det var ju inget barn, utan ett foster men samtidigt så tyckte jag och min man att det absolut var den vackraste tjej vi någonsin sett. Hon var så vacker att vi var målösa trots att hon inte hade öron, knappt ngn hud, röd som en kräfta... Vi skickade några kort till anhöriga och jag minns vad ledsen och chockad jag blev när vi fick en kommentar att åååh vad otäckt det var att se bilderna...
    TAAAACKAR!

Men hur kunde man kommentera ngt sånt till en underbar människa trots allt detta så är det en människa ju!
    Ska folk behöva uppleva saker som vi gjort för att de skall förstå
  • Frila2
    SandraLindholm skrev 2010-02-11 20:53:35 följande:
    NEEJ! Nu sitter jag här och väntar på sambon.Sjukhus igen.. Liam slutade andas förut och blev helt grön/blå/grå..Har ångest som fasen... :(Jag hoppas att de inte hittar något fel!Nu får jag packa väskan..
    Åh, nej så jobbigt. Hoppas att allt går bra och att de inte hittar någonting fel.
  • Ida04Emma06Thea09
    Jag hoppar in här, jag har fått alla min tre barn förtidigt, första i v29+4 (spenderade 10veckor på neo) Andra i v32+5 (var 3veckor på neo) och nu sista barnet som föddes i v 27+6 (har varit 7½vecka på neo och är hemma på permis med henne just nu och ammar & sondar och är in och väger varannan dag.  Jag har letat efter en sån här tråd där man kan prata med andra prematurmammor som vet hur man mår hur rädd man är för bakslag nu när man är hemma på permis.
  • Riskiflickan
    Ida04Emma06Freya09 skrev 2010-02-12 23:46:36 följande:
    Jag hoppar in här, jag har fått alla min tre barn förtidigt, första i v29+4 (spenderade 10veckor på neo) Andra i v32+5 (var 3veckor på neo) och nu sista barnet som föddes i v 27+6 (har varit 7½vecka på neo och är hemma på permis med henne just nu och ammar & sondar och är in och väger varannan dag.  Jag har letat efter en sån här tråd där man kan prata med andra prematurmammor som vet hur man mår hur rädd man är för bakslag nu när man är hemma på permis.
    Välkommen hit!! Vet man varför du föder för tidigt?
  • Ida04Emma06Thea09

Jag har fått havandeskapsförgiftning alla gångerna.. Å dom var tillväxthämmade med..
    så dom är födda med snitt när läkarna tyckte att det var dax att komma ut..

• sofie och laura
    Ida04Emma06Freya09 skrev 2010-02-12 23:46:36 följande:
    välkommnar dig hit
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17