• Livsglädjen

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

Vi välkomnar alla intresserade till vår tråd, men främst alla föräldrar som har fått barn extremt mycket tidigare än beräknat förlossningsdatum!

Både nyblivna föräldrar och vi/de som har lite äldre barn är välkomna!

Här har vi en födelsedagstråd för våra älskade premisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m48308318.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-11 23:03
    Här är länken till vår lite mer uppdaterade födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m50273766.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-04 19:08
    Har någon här missat att Emmy K samlar in fotavtryck? Hon sitter i styrelsen för flera prematurföreningar i Sverige och hon/de har en fin idé om en "prematuravtryckstavla".

Jag citerar henne:

Jag fick en idé om att samla in fotavtryck (eller handavtryck) från våra prematurbarn och vill göra en jättestor tavla av alla dessa avtryck som sedan kan avtäckas på Prematurdagen den 11 november.
    Om ni skulle kunna skanna och mejla mig era älsklingars fotavtryck (eller handavtryck) så vore det väldigt uppskattat.
    Mail: info@pytteliten.net
    När ni skannar får ni gärna ställa in det till 300 dpi.
    Mejla mig samtidigt barnets namn, födelsevecka, datum, (ev. dödsdatum), vikt och längd. Jag vill också veta längden på foten/handen i mm så att det blir rätt i utskriften.
    Om ni skall på Baby Barn mässan i Gbg 15-17 april så står jag där för Pytteliten.net. Om ni tar med fotavtrycken så kan jag skanna på plats.
  • Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17
  • Myran09

Läser ju alltid tråden, men har inte haft mycket tid att hinna skiva..

Livsglädjen-Hoppas ni går det skönt i Thailand. Ni behöver nog komma bort lite och hämta nya krafter. Tänker mycket på er.

Igår fick vi vår 2a dotter, född i v42+0 och det krävdes igångsättning för att hon skulle komma. Det är märkligt hur kroppen fungerar.. Ena barnet föds i v23+3 och nästa blir överburet..

• Trolltoka
    Myran09 skrev 2010-03-08 10:09:22 följande:
    Läser ju alltid tråden, men har inte haft mycket tid att hinna skiva..Livsglädjen-Hoppas ni går det skönt i Thailand. Ni behöver nog komma bort lite och hämta nya krafter. Tänker mycket på er.Igår fick vi vår 2a dotter, född i v42+0 och det krävdes igångsättning för att hon skulle komma. Det är märkligt hur kroppen fungerar.. Ena barnet föds i v23+3 och nästa blir överburet..
    Grattis! Så himla skönt att ni kom"i mål"!
    trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • JessAnn
    Myran09 skrev 2010-03-08 10:09:22 följande:
    Läser ju alltid tråden, men har inte haft mycket tid att hinna skiva..Livsglädjen-Hoppas ni går det skönt i Thailand. Ni behöver nog komma bort lite och hämta nya krafter. Tänker mycket på er.Igår fick vi vår 2a dotter, född i v42+0 och det krävdes igångsättning för att hon skulle komma. Det är märkligt hur kroppen fungerar.. Ena barnet föds i v23+3 och nästa blir överburet..
    Grattis!!
  • Emmy K

Grattis till dottern!
    Jag som också gått över tiden fast "bara" med 10 dagar vet att det är jobbigt det med, fast på ett annat sätt ;) Man LÄNGTAR ju!
    Nu när man har varit med en hel del och sett hur illa det kan gå är jag väldigt bekymrad när jag hör om gravidtiteter som går över så mycket som din, det kan ju gå väldigt illa det med... Förlåt om jag oroar någon.

Grattis igen och ha det så mysigt.

• Myran09
    Trolltoka skrev 2010-03-08 11:07:11 följande:
    Grattis! Så himla skönt att ni kom"i mål"!
    JessAnn skrev 2010-03-08 12:28:32 följande:
    Grattis!!
    Emmy K skrev 2010-03-08 18:12:34 följande:
    Grattis till dottern!Jag som också gått över tiden fast "bara" med 10 dagar vet att det är jobbigt det med, fast på ett annat sätt ;) Man LÄNGTAR ju!Nu när man har varit med en hel del och sett hur illa det kan gå är jag väldigt bekymrad när jag hör om gravidtiteter som går över så mycket som din, det kan ju gå väldigt illa det med... Förlåt om jag oroar någon.Grattis igen och ha det så mysigt.
    Tack! :)

Jag var mer orolig att gå över tiden än att föra för tidigt under hela graviditeten och påpekade det för alla på mvc, specmvc osv, men ingen tog det riktigt på allvar. När det närmade sig bf och jag inte hade det minsta känningar, inga sammandragningar öht försökte jag prata med dem igen, men fortfarande ingen som brydde sig och allt jag fick höra var att det är normalt att gå över tiden och att nästan alla gör det. Det var ju inte direkt nån tröst för jag såg ju bara hur vi skulle hamna på neo med ett överburet barn.
    På vårt sjukhus sätter de inte igång förrän efter 21 dagar om allt ser bra ut, men sånt kan ju svänga så fort vid den tiden i en graviditet så jag tycker också som du Emmy K att det är bekymmersamt att de låter en gå över så länge. För min del ville de sätta igång mig pga av att det ite fanns vatten kvar och det syntes ju tydligt på lilltjejen när hon kom ut, hon är så torr i huden och hade nog behövt få komma ut tidigare. Storleksmässigt kan man väl inte säga att hon ser överburen ut med sina 3465 gram och 49 cm.
    Under månaderna på sjukhus med första barnet såg vi fler överburna barn än för tidigt födda med komplikationer. Sen kanske det är en bråkdel av alla överburna som råkar ut för något, men det är bilderna av dem vi sett som legat och malt i bakhuvudet hela graviditeten.
    Nåja, för oss slutade det bra iaf:)
  • Riskiflickan
    Myran09 skrev 2010-03-09 10:38:07 följande:
    Tack! :)Jag var mer orolig att gå över tiden än att föra för tidigt under hela graviditeten och påpekade det för alla på mvc, specmvc osv, men ingen tog det riktigt på allvar. När det närmade sig bf och jag inte hade det minsta känningar, inga sammandragningar öht försökte jag prata med dem igen, men fortfarande ingen som brydde sig och allt jag fick höra var att det är normalt att gå över tiden och att nästan alla gör det. Det var ju inte direkt nån tröst för jag såg ju bara hur vi skulle hamna på neo med ett överburet barn.På vårt sjukhus sätter de inte igång förrän efter 21 dagar om allt ser bra ut, men sånt kan ju svänga så fort vid den tiden i en graviditet så jag tycker också som du Emmy K att det är bekymmersamt att de låter en gå över så länge. För min del ville de sätta igång mig pga av att det ite fanns vatten kvar och det syntes ju tydligt på lilltjejen när hon kom ut, hon är så torr i huden och hade nog behövt få komma ut tidigare. Storleksmässigt kan man väl inte säga att hon ser överburen ut med sina 3465 gram och 49 cm.Under månaderna på sjukhus med första barnet såg vi fler överburna barn än för tidigt födda med komplikationer. Sen kanske det är en bråkdel av alla överburna som råkar ut för något, men det är bilderna av dem vi sett som legat och malt i bakhuvudet hela graviditeten.Nåja, för oss slutade det bra iaf:)
    Grattis till dottern!!! Skönt att allt gick bra, men verkligen tråkigt att ingen lyssnade på er, det är ju så viktigt!!!
  • Tessita

Myran09, grattis!! Skönt att allt gick bra!!

Gick också över 2 veckor med första barnet som blev för stort att komma ut vanlig väg. Satt fast som en korkskruv halvvägs ute och det blev ett akutsnitt med många komplikationer för min del (därav förlossnings skadan som gjorde att vårt andra barn föddes för tidigt..).

• Emmy K
    Tessita skrev 2010-03-09 10:46:47 följande:
    Myran09, grattis!! Skönt att allt gick bra!! Gick också över 2 veckor med första barnet som blev för stort att komma ut vanlig väg. Satt fast som en korkskruv halvvägs ute och det blev ett akutsnitt med många komplikationer för min del (därav förlossnings skadan som gjorde att vårt andra barn föddes för tidigt..).
    Oj då! Hur mycket vägde första barnet? Vilka komplikationer hade du?
  • LisetteWernholm

Läser med intresse för det ni skriver. Undrar vad det finns för komplikationer som kan ske när man har ett överburet barn?

Hoppas på svar...=)

• Myran09
    LizzTommy skrev 2010-03-10 18:42:32 följande:
    Läser med intresse för det ni skriver. Undrar vad det finns för komplikationer som kan ske när man har ett överburet barn?Hoppas på svar...=)
    Det finns förmodligen många anledningar, men de vi har stött på är att barnen hinner bli stora och därmed kan bli svåra att förlösa (behöver naturligtvis inte vara så) både vaginalt och med snitt och de får syrebrist. Det kan också vara så att moderkakan har börjat göra sitt, barnet har inte tillräckligt med energi för att orka med förlossningen och får syrebrist pga det. Det behövs inte många minuter utan tilllräckligt med syre innan hjärnan kan ta skada och barnet kan behöva kylbehandling efter förlossningen för att förhoppningsvis begränsa eventuella skador på hjärnan. Jag har ingen sjukvårdsutbildning och är ngen expert på nåt sätt, men det är i korta drag vad vi har hört och sett.

Det enda som hände för oss var att det inte fanns något fostervatten kvar och hon är jättetorr. Det är ju väldigt lindrigt och går över på någon vecka.
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17