• Livsglädjen

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

Vi välkomnar alla intresserade till vår tråd, men främst alla föräldrar som har fått barn extremt mycket tidigare än beräknat förlossningsdatum!

Både nyblivna föräldrar och vi/de som har lite äldre barn är välkomna!

Här har vi en födelsedagstråd för våra älskade premisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m48308318.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-11 23:03
    Här är länken till vår lite mer uppdaterade födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m50273766.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-04 19:08
    Har någon här missat att Emmy K samlar in fotavtryck? Hon sitter i styrelsen för flera prematurföreningar i Sverige och hon/de har en fin idé om en "prematuravtryckstavla".

Jag citerar henne:

Jag fick en idé om att samla in fotavtryck (eller handavtryck) från våra prematurbarn och vill göra en jättestor tavla av alla dessa avtryck som sedan kan avtäckas på Prematurdagen den 11 november.
    Om ni skulle kunna skanna och mejla mig era älsklingars fotavtryck (eller handavtryck) så vore det väldigt uppskattat.
    Mail: info@pytteliten.net
    När ni skannar får ni gärna ställa in det till 300 dpi.
    Mejla mig samtidigt barnets namn, födelsevecka, datum, (ev. dödsdatum), vikt och längd. Jag vill också veta längden på foten/handen i mm så att det blir rätt i utskriften.
    Om ni skall på Baby Barn mässan i Gbg 15-17 april så står jag där för Pytteliten.net. Om ni tar med fotavtrycken så kan jag skanna på plats.
  • Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17
  • gosnosens mamma
    LillaPluppen skrev 2010-02-07 20:13:43 följande:
    Hej jag hänger på här,vår lilla grabb föddes den 30/1 i vecka 27+3 så det är skönt att veta att det är fler som är och har varit i samma sits som en själv.Lilleman var 1163 gram tung och 37,5 cm lång när han föddes och har inte haft några komplikationer alls än så länge( inte för att vi förväntar oss några heller) Han har andats på bra själv och behöver bara lite stöd av CPAP just nu. Han ska ju inte behöva överanstränga sig det lilla livet=)
    Hej !
    Välkommen hit! :)
    Va skönt att han mår såpass bra och andas själv med stöd av cpap! :)
    Vet du varför han kom så tidigt?
  • sofie och laura

Jag vet inte hur jag skall formulera mig men jag tror att det är både viktigt att man
    kanske talar om det för ens egna skull om ngt skulle ske?
    Eftersom ni ger en så mkt stöd i vått och torrt så betyder ni en hel del för mig!

Jag ska bli mamma igen..

Och förhoppningsvis gå tiden ut denna gång.=/

Har hållt detta hemligt ett tag nu är i v 14 och fortfarande vet inte mina närmaste utanför familjeliv?
    Vill helst vänta innan man blir påhoppad av kommentarer att jag är galen då det gick konstigt med leo

• Sunkiissed
    sofie och laura skrev 2010-02-08 13:44:21 följande:
    Jag vet inte hur jag skall formulera mig men jag tror att det är både viktigt att man kanske talar om det för ens egna skull om ngt skulle ske?Eftersom ni ger en så mkt stöd i vått och torrt så betyder ni en hel del för mig!Jag ska bli mamma igen..Och förhoppningsvis gå tiden ut denna gång.=/ Har hållt detta hemligt ett tag nu är i v 14 och fortfarande vet inte mina närmaste utanför familjeliv?Vill helst vänta innan man blir påhoppad av kommentarer att jag är galen då det gick konstigt med leo
    Jag håller tummarna för att du ska få gå hela vägen denna gången!

Och du är stark som vågar! Jag vill själv ha fler barn någon gång men det som hände har satt ärr i en så får se när vi vågar.

Grattis till bebisen i magen! Hoppas du fortsätter berätta om hur det går!

KRAM!
  • Written Fiction
    Jag vet inte hur jag skall formulera mig men jag tror att det är både viktigt att man kanske talar om det för ens egna skull om ngt skulle ske? Eftersom ni ger en så mkt stöd i vått och torrt så betyder ni en hel del för mig! Jag ska bli mamma igen.. Och förhoppningsvis gå tiden ut denna gång.=/ Har hållt detta hemligt ett tag nu är i v 14 och fortfarande vet inte mina närmaste utanför familjeliv? Vill helst vänta innan man blir påhoppad av kommentarer att jag är galen då det gick konstigt med leo
    massa grattis! Starkt av dig.
  • sofie och laura

Tack så mycket.

Detta kommer bli en bearbetnings graviditet om detta går vägen och jag hoppas verkligen att det kommer att göra det denna gång?

Varför jag vågar är nog för att jag e knäpp eller konstig

• Lilla Ls mamma
    sofie och laura skrev 2010-02-08 15:50:55 följande:
    Tack så mycket. Detta kommer bli en bearbetnings graviditet om detta går vägen och jag hoppas verkligen att det kommer att göra det denna gång? Varför jag vågar är nog för att jag e knäpp eller konstig
    Inte konstig, utan modig och stark Vi försöker själva komma till beslut att skaffa en till men är inte riktigt där ännu.
  • Trolltoka
    Jag vet inte hur jag skall formulera mig men jag tror att det är både viktigt att man kanske talar om det för ens egna skull om ngt skulle ske?Eftersom ni ger en så mkt stöd i vått och torrt så betyder ni en hel del för mig!Jag ska bli mamma igen..Och förhoppningsvis gå tiden ut denna gång.=/ Har hållt detta hemligt ett tag nu är i v 14 och fortfarande vet inte mina närmaste utanför familjeliv?Vill helst vänta innan man blir påhoppad av kommentarer att jag är galen då det gick konstigt med leo
    Grattis till bebisen i magen! Håller tummar och tår att det går vägen och att du få gå tiden ut! Jag vet förvisso inte vad du genomgick med din son, men jag hoppas ändå att du får gå vägen ut och utan några komplikationer.
    trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • Lilla Ls mamma

Vad härligt att höra att ni har sådana underbara människor runt er Beklagar så er förlust av miraklet Eira, har följt er i forumet ska du veta och ni finns ofta i våra tankar. Ta hand om er!

Livsglädjen skrev 2010-02-02 23:08:09 följande:
    Det hade de hos oss också när Edvin föddes (jag hann ju aldrig komma så långt med Eira) och där var det säkert 10-12 frågor. Frågorna fångade upp mina jobbiga känslor eftersom jag försökte svara så ärligt som möjligt på dem. Det verkar du också ha gjort, BRA GJORT SANDRA. Fortsätt att "utnyttja" BVC-sköterskan för att få må bra till slut! Skriv ner på papper själv om du fortfarande inte kan uttala det högt. Då kan du bara visa fram det du skrivit om det stockar sig i halsen när ni ska prata. De flesta här i tråden har varit med om att få samma reaktioner som du efteråt. När det gått en tid så förväntas man som mamma att "må bra" eftersom barnet/barnen gör det... INGEN som inte varit med om det själv KAN förstå. Vänner kan ha omtanke och medkänsla, en del kan vara oförstående, en del kan tycka synd om en. Men det är oftast inte det man behöver för att komma vidare själv. En professionell hjälp kan oftast behövas. De kan hantera dina känslor på ett helt neutralt sätt, ens vänner och bekanta har alltid en massa egna känslor för situationen som kan bli ett hinder när man ska samtala med varandra. Apropå att en annan mamma sagt att hon också varit rädd att hennes barn skulle dö i plötslig spädbarnsdöd, så KAN de inte förstå helt enkelt. De har aldrig haft en verklig risk att deras barn riskerade att dö, det har vi. Vår rädsla baseras inte på en allmän känsla, det har varit VERKLIGHET för oss. Såklart att det sätter djupa spår i oss! Nej, jag blir bara upprörd om jag fortsätter att skriva just nu. Ni vet att jag kan hålla på och skriva i evigheter... Sandra; bra kämpat! Du kommer att orka vidare, för du är värd att må bra. Du har underbara barn, men DU måste få må bra också! Usch, jag svamlar nu, men du fattar?!
  • Sunkiissed
    sofie och laura skrev 2010-02-08 15:50:55 följande:
    Tack så mycket.Detta kommer bli en bearbetnings graviditet om detta går vägen och jag hoppas verkligen att det kommer att göra det denna gång?Varför jag vågar är nog för att jag e knäpp eller konstig
    Då vill jag också bli "knäpp och konstig" om sisådär 4-5 år :)
  • sofie och laura
    SandraLindholm skrev 2010-02-08 18:32:29 följande:
    Då vill jag också bli "knäpp och konstig" om sisådär 4-5 år :)
    Hahahahhahahahahaahha Skrattar ordentligt
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17