• Livsglädjen

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

Vi välkomnar alla intresserade till vår tråd, men främst alla föräldrar som har fått barn extremt mycket tidigare än beräknat förlossningsdatum!

Både nyblivna föräldrar och vi/de som har lite äldre barn är välkomna!

Här har vi en födelsedagstråd för våra älskade premisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m48308318.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-11 23:03
    Här är länken till vår lite mer uppdaterade födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m50273766.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-04 19:08
    Har någon här missat att Emmy K samlar in fotavtryck? Hon sitter i styrelsen för flera prematurföreningar i Sverige och hon/de har en fin idé om en "prematuravtryckstavla".

Jag citerar henne:

Jag fick en idé om att samla in fotavtryck (eller handavtryck) från våra prematurbarn och vill göra en jättestor tavla av alla dessa avtryck som sedan kan avtäckas på Prematurdagen den 11 november.
    Om ni skulle kunna skanna och mejla mig era älsklingars fotavtryck (eller handavtryck) så vore det väldigt uppskattat.
    Mail: info@pytteliten.net
    När ni skannar får ni gärna ställa in det till 300 dpi.
    Mejla mig samtidigt barnets namn, födelsevecka, datum, (ev. dödsdatum), vikt och längd. Jag vill också veta längden på foten/handen i mm så att det blir rätt i utskriften.
    Om ni skall på Baby Barn mässan i Gbg 15-17 april så står jag där för Pytteliten.net. Om ni tar med fotavtrycken så kan jag skanna på plats.
  • Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17
  • Trolltoka
    sofie och laura skrev 2010-02-08 15:50:55 följande:
    Tack så mycket.Detta kommer bli en bearbetnings graviditet om detta går vägen och jag hoppas verkligen att det kommer att göra det denna gång?Varför jag vågar är nog för att jag e knäpp eller konstig
    Det brukar väl heta att man ska möta sina rädslor? Jag gjorde det och tredje gången resulterade i "lille" Hugo som ligger här i famnen och myser (Hade 1ma och 1mf mellan Novah och Hugo)
    trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • sofie och laura

Lilla Ls mamma skrev 2010-02-08 18:27:53 följande:
    Inte konstig, utan modig och stark Vi försöker själva komma till beslut att skaffa en till men är inte riktigt där ännu.
    =) Jag ler och blir glad... Det känns som detta kommer att gå vägen hoppas jag på iaf!
    Trolltoka skrev 2010-02-08 20:39:13 följande:
    Det brukar väl heta att man ska möta sina rädslor? Jag gjorde det och tredje gången resulterade i "lille" Hugo som ligger här i famnen och myser (Hade 1ma och 1mf mellan Novah och Hugo)
    Jag tror att det är ngt som ligger i detta!
    Sitter och tänker att herremin je jag kommer bli 3 barns mor men vet att mitt envisa jag kommer att klara detta.
    mycket nyfiken vad som gömmer mig i magen nu!

Jag känner också att det har varit så mycket motgångar i mitt liv att jag tordes inte till en abort
  • KatjaKaj
    sofie och laura skrev 2010-02-08 21:26:53 följande:
        =) Jag ler och blir glad... Det känns som detta kommer att gå vägen hoppas jag på iaf! Jag tror att det är ngt som ligger i detta!Sitter och tänker att herremin je jag kommer bli 3 barns mor men vet att mitt envisa jag kommer att klara detta.mycket nyfiken vad som gömmer mig i magen nu!Jag känner också att det har varit så mycket motgångar i mitt liv att jag tordes inte till en abort
    Grattis till kommande barnet och jag hoppas allt går så bra det bara kan gå =)
  • sofie och laura
    maddlyn skrev 2010-02-08 22:22:47 följande:
    Grattis till kommande barnet och jag hoppas allt går så bra det bara kan gå =)
    =) Tack så mycket!!
    Jag hoppas att förlossningen blir super och smärtfri
  • Trolltoka
    sofie och laura skrev 2010-02-08 22:34:58 följande:
    =) Tack så mycket!!Jag hoppas att förlossningen blir super och smärtfri
    Smärtfri lär den ju knappast bli
    trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • LillaPluppen
    gosnosens mamma skrev 2010-02-07 20:29:44 följande:
    Hej !Välkommen hit! :)Va skönt att han mår såpass bra och andas själv med stöd av cpap! :)Vet du varför han kom så tidigt?
    Tack, jo det är jätteskönt att han mår så bra! Vet inte alls varför han kom så tidigt, han kände väl bara för det=)
  • Maria K

Idag var vi till läkaren på BVC på 6 månaderskoll, men läkaren pratade mest och kollade hjärthjud, rygg och ben, hon kommenterade åxå att N är lite stel.

Hon ville att vi kommer tillbaka och gör en riktig 6månaders kontroll runt då N är 6månader korrigerad då det var helt onödigt att göra den nu när hon bara är 2,5mån korr. Kändes jättebra att hon sa så, N hade dessutom växt 2,5 cm på 1 månad! så 5160g tung och 57,5cm lång är hon nu.

• gosnosens mamma

Är precis hemkommen från barnmottagningen. Jonathan är ju förkyld igen och i måndags var vi på vårdcentralen och fick penicilin. Igår blev dock hans lungor sämre och han hostade, hade slem och var allmänt kass. Imorse var han lika kass och hade tappat matlusten totalt. Ringde barn-m och fick en akuttid idag. Fick världens bästa ssk och  läkare. Läkaren hörde att J lungor rasslade och pep, så inhalation av ventolin och lite betapred och skrutten vart lite piggare! Ska ge honom alvedon också för hans röda hals som troligen är orsaken till den tappade matlusten. Fattar inte varför hans lungor spökar nu. Han har inte haft vidare stora problem med dem innan. Han hade ju syrgas länge i och för sig och har därför diagnos lindrig BPD. Men det är först nu de senaste månaderna som astman och de ansträngda lungorna kommit! Pust! Jag som trodde att vi var home free.

sofie och laura: Grattis till den lill* i magen :)

• Emmy K

LillaPluppen: Grattis till sonen. Bra att du har hittat till EPT-tråden.

sofie och laura: Åhhh grattis! Vad glad jag blir för eran skull, men samtidigt är jag ganska avundsjuk.... Lycka till nu. Jag hoppas att graviditeten blir lång och tung ;)

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17