• Livsglädjen

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

Vi välkomnar alla intresserade till vår tråd, men främst alla föräldrar som har fått barn extremt mycket tidigare än beräknat förlossningsdatum!

Både nyblivna föräldrar och vi/de som har lite äldre barn är välkomna!

Här har vi en födelsedagstråd för våra älskade premisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m48308318.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-11 23:03
    Här är länken till vår lite mer uppdaterade födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m50273766.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-04 19:08
    Har någon här missat att Emmy K samlar in fotavtryck? Hon sitter i styrelsen för flera prematurföreningar i Sverige och hon/de har en fin idé om en "prematuravtryckstavla".

Jag citerar henne:

Jag fick en idé om att samla in fotavtryck (eller handavtryck) från våra prematurbarn och vill göra en jättestor tavla av alla dessa avtryck som sedan kan avtäckas på Prematurdagen den 11 november.
    Om ni skulle kunna skanna och mejla mig era älsklingars fotavtryck (eller handavtryck) så vore det väldigt uppskattat.
    Mail: info@pytteliten.net
    När ni skannar får ni gärna ställa in det till 300 dpi.
    Mejla mig samtidigt barnets namn, födelsevecka, datum, (ev. dödsdatum), vikt och längd. Jag vill också veta längden på foten/handen i mm så att det blir rätt i utskriften.
    Om ni skall på Baby Barn mässan i Gbg 15-17 april så står jag där för Pytteliten.net. Om ni tar med fotavtrycken så kan jag skanna på plats.
  • Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17
  • Tessita

EmmyK, han var inte så jätte stor. 4 kg men jag hade för trångt bäcken visade det sig i efterhand på röntgen. Men då sa dem att det absolut inte kunde vara så att jag hade för trångt bäcken för då hade han inte kommit ner så långt. Jag kom in fullt öppen kl 7 på morgonen, kämpade på hela dagen, krystade flera timmar. Två läkare drog ca 5 ggr med sugklocka. Min man såg huvudet på vår son. Sen tappade han puls och det blev akutsnitt. De fick putta tillbaka honom via underlivet. Då sprack min livmoder, förlorade massa blod. Operationen tog över 2 timmar. Tarmarna stod still på mig flera dagar efteråt, magen svällde upp som en stor ballong, gjorde fruktansvärt ont.  Lång historia... Men vår son klarade sig bra, vi hade tur!!

• jeatea

Är det någon här som vet vad det är för uppföljningar av barn som födds extremt för tidigt.
    Min dotter föddes v 26 och fyller snart 5 år.
    MVH Jeanette

• Nea76
    Tessita skrev 2010-03-10 21:09:34 följande:
    EmmyK, han var inte så jätte stor. 4 kg men jag hade för trångt bäcken visade det sig i efterhand på röntgen. Men då sa dem att det absolut inte kunde vara så att jag hade för trångt bäcken för då hade han inte kommit ner så långt. Jag kom in fullt öppen kl 7 på morgonen, kämpade på hela dagen, krystade flera timmar. Två läkare drog ca 5 ggr med sugklocka. Min man såg huvudet på vår son. Sen tappade han puls och det blev akutsnitt. De fick putta tillbaka honom via underlivet. Då sprack min livmoder, förlorade massa blod. Operationen tog över 2 timmar. Tarmarna stod still på mig flera dagar efteråt, magen svällde upp som en stor ballong, gjorde fruktansvärt ont.  Lång historia... Men vår son klarade sig bra, vi hade tur!!
    Oj, vilken pärs. Vilken tur att ni mår bra allihopa! Låter som en mardrömsförlossning. Det var starkt gjort!
    ღ stolt mamma till prematura tvillingar ღ
  • Nea76

Det var ett tag sedan jag skrev i tråden men jag känner att jag kan behöva lite stöd och råd så här är jag igen...

Jag har precis fått mina misstankar bekräftade av vår neoläkare att min ena pojke kan ha ådragit sig en mild cp skada vid förlossningen (?). Det syntes aldrig något på ultraljuden av hjärnan så det kan inte vara någon stor skada. Men vi märker det genom att han har en stelhet i benen som gör att han inte kan sitta eller krypa ännu nu vid ett års ålder (9 mån korrigerat). Han har dessutom fortfarande väldigt ryckiga rörelser öhvt. Han får tills han är ett år på sig sedan hamnar vi i habiliteringssvängen.

Min mammakänsla säger mig att det kommer bli en hel del träning för oss framöver. Men frågan är nu, hur mycket kommer det här påverka honom i framtiden? Kommer han kunna gå normalt tex? Svårt att säga förstås...men finns det någon annan i tråden som har prematurer med cp skador? Hur märkte ni det och hur har det gått?

ღ stolt mamma till prematura tvillingar ღ
  • Frila2

TessanS: Usch så tråkiga besked ni fått. En del träning kommer det säkert bli men om skadan är mild så kanske inte framtiden ser så annorlunda ut ändå. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av CP-skador alls men det finns säkert några här som kan stötta dig och ge mer information. EmmyK bla. Prova att skriva på pytteliten.ning.com om du inte får något svar här.
    Lycka till!

• sofie och laura
    TessanS skrev 2010-03-12 22:40:07 följande:
    Det var ett tag sedan jag skrev i tråden men jag känner att jag kan behöva lite stöd och råd så här är jag igen... Jag har precis fått mina misstankar bekräftade av vår neoläkare att min ena pojke kan ha ådragit sig en mild cp skada vid förlossningen (?). Det syntes aldrig något på ultraljuden av hjärnan så det kan inte vara någon stor skada. Men vi märker det genom att han har en stelhet i benen som gör att han inte kan sitta eller krypa ännu nu vid ett års ålder (9 mån korrigerat). Han har dessutom fortfarande väldigt ryckiga rörelser öhvt. Han får tills han är ett år på sig sedan hamnar vi i habiliteringssvängen. Min mammakänsla säger mig att det kommer bli en hel del träning för oss framöver. Men frågan är nu, hur mycket kommer det här påverka honom i framtiden? Kommer han kunna gå normalt tex? Svårt att säga förstås...men finns det någon annan i tråden som har prematurer med cp skador? Hur märkte ni det och hur har det gått?
    Hej tessanS

Min son som föddes 3 månader för tidigt hade/har stelheten i benen.. Men jag sköt upp på det att det är pga hans tidiga födsel.
    Leo har nu fått en lätt cpskada spastisk diplegi!
    Han är en riktig buse som kryper över allt klättrar över allt springer runt med en liknande rullator anpassad för barn crocodile heter den! Han pratar äter men kan inte gå ännu!!
    Idag är han 2 1/2 år.
    Vi har inte så mkt kontakt med habilitering, hans träning blir i hemmet och dagis samt lekparken!!
    Vissa beklagar hans cp skada men för mig beklagar jag inte det.. han är min älskling!!
  • Signa tur

Min gosse är född i vecka 24. Han är idag strax över året och har klarat sig fint trots sin tidiga födsel. Har har enbart en kvarstående ductus som ska åtgärdas inom kort som rest.

Han har fram tills nyligen klarat sig fint från infektioner o.dyl trots en pussjuk storasyster och besök på öppna förskolan. Men de sista två månaderna har han varit sjuk i förkylningar, öroninfl., och nu magsjuka. Allt blir så långdraget. Börjar tänka att han kanske ändå inte är så stark i sitt immunförsvar som jag trott och till hösten blir det dags för barnomsorg.
    Så, är det kanske bättre med dagmamma för hans del? Hur länge säger man att de är infektionskänsliga?

• Signa tur
    jeatea skrev 2010-03-11 10:22:05 följande:
    Är det någon här som vet vad det är för uppföljningar av barn som födds extremt för tidigt.Min dotter föddes v 26 och fyller snart 5 år.MVH Jeanette
    Vet inte om det är någon som svarat på det men tester kommer att ske fram tills våra barn börjar i skolan. Har hört att sista testet sker av en psykolog för att kolla barnets mognad men det är jag inte säker på alls.
  • Niinis
    Signa tur skrev 2010-03-14 18:49:52 följande:
    Min gosse är född i vecka 24. Han är idag strax över året och har klarat sig fint trots sin tidiga födsel. Har har enbart en kvarstående ductus som ska åtgärdas inom kort som rest.Han har fram tills nyligen klarat sig fint från infektioner o.dyl trots en pussjuk storasyster och besök på öppna förskolan. Men de sista två månaderna har han varit sjuk i förkylningar, öroninfl., och nu magsjuka. Allt blir så långdraget. Börjar tänka att han kanske ändå inte är så stark i sitt immunförsvar som jag trott och till hösten blir det dags för barnomsorg. Så, är det kanske bättre med dagmamma för hans del? Hur länge säger man att de är infektionskänsliga?
    min son som föddes v.24+3 och hade inga större komplikationer var hemma med mig i 2,5år! innan dess hade han aldrig klarat dagis! och knapp då, det var jätte jobbigt, han var sjuk mer än 50% i början ,vi trodde han skulle få sluta. idag är han 5 år och klarar det lite bättre. När han var liten fick han väldigt hög feber varje gång, stor påverkan på allmäntillständet samt feberkramper ofta. kan du inte stanna hemma med barnet lite mer än 1 år?? vi fick intyg från läkare osv så vi fick stanna hemma.
  • Niinis
    Tessita skrev 2010-03-10 21:09:34 följande:
    men gud så jobbigt!!! jag hade också en väldigt svår förlossning av min enda fullgångna bebis, sprack typ överallt, och hade ont som f---n. Men gud det där lät väldigt jobbigt:( tur att bebis klarade sig trots detta!!!
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17