• Livsglädjen

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

Vi välkomnar alla intresserade till vår tråd, men främst alla föräldrar som har fått barn extremt mycket tidigare än beräknat förlossningsdatum!

Både nyblivna föräldrar och vi/de som har lite äldre barn är välkomna!

Här har vi en födelsedagstråd för våra älskade premisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m48308318.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-11 23:03
    Här är länken till vår lite mer uppdaterade födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m50273766.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-04 19:08
    Har någon här missat att Emmy K samlar in fotavtryck? Hon sitter i styrelsen för flera prematurföreningar i Sverige och hon/de har en fin idé om en "prematuravtryckstavla".

Jag citerar henne:

Jag fick en idé om att samla in fotavtryck (eller handavtryck) från våra prematurbarn och vill göra en jättestor tavla av alla dessa avtryck som sedan kan avtäckas på Prematurdagen den 11 november.
    Om ni skulle kunna skanna och mejla mig era älsklingars fotavtryck (eller handavtryck) så vore det väldigt uppskattat.
    Mail: info@pytteliten.net
    När ni skannar får ni gärna ställa in det till 300 dpi.
    Mejla mig samtidigt barnets namn, födelsevecka, datum, (ev. dödsdatum), vikt och längd. Jag vill också veta längden på foten/handen i mm så att det blir rätt i utskriften.
    Om ni skall på Baby Barn mässan i Gbg 15-17 april så står jag där för Pytteliten.net. Om ni tar med fotavtrycken så kan jag skanna på plats.
  • Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17
  • que

SandraLindholm

Tack för svaret ja hoppas att de blir bättre..

har ni fått åka hem med era barn? hur gammal var dom då isf?

• gosnosens mamma

que

Grattis till era små! :)

Jag har en liten kille som också föddes i vecka 26+5, den 16 mars 2009. Så han har hunnit bli 1 år nu! :)

Känner också igen det där med att flytten till ett annat sjukhus var jobbigt! Blir nästan som en kulturkrock!

Jonathan hade också respirator första dygnet. Sen klarade han sig med cpap:en och syrgas tills han fick en svampinfektion i kroppen som gjorde att han hamnade i respiratorn igen! Första tiden var som en berg och dalbana. Men efter ett tag så stabiliserade sig det mesta! På jonathan gjordes en massa ul på hjärnan, hjärtat och en mängd ögonundersökningar! Allt visade sig vara bra! :) Vi fick stanna på neo i 11 veckor. 3 veckor på östra och 8 veckor på näl!

Jag bloggade hela neotiden så om du orkar och vill kan du kika in där! :)

http://jessicaholmberg.blogspot.com/

• LillaPluppen

Nu är det April, månaden då lilleman egentligen skulle ha kommit. De som jag följts åt med under graviditeten sitter och räknar ner de sista få dagarna som är kvar tills deras bebis kommer och jag sitter och känner mig skyldig över att jag känner mig ledsen över att inte få räkna ner. Även fast världens underbaraste redan är hos mig så känner jag mig så snuvad på den här tiden som skulle vara så förväntansfull...

• gosnosens mamma
    LillaPluppen skrev 2010-04-01 20:38:32 följande:
    Nu är det April, månaden då lilleman egentligen skulle ha kommit. De som jag följts åt med under graviditeten sitter och räknar ner de sista få dagarna som är kvar tills deras bebis kommer och jag sitter och känner mig skyldig över att jag känner mig ledsen över att inte få räkna ner. Även fast världens underbaraste redan är hos mig så känner jag mig så snuvad på den här tiden som skulle vara så förväntansfull...
    Förstår precis hur du känner! På ett knepigt sätt är Jonathan fortfarande ett junibarn för mig fast han kom i mars!
  • Sunkiissed
    que skrev 2010-04-01 17:45:00 följande:
    SandraLindholmTack för svaret ja hoppas att de blir bättre..har ni fått åka hem med era barn? hur gammal var dom då isf?
    Ja, de kom 24 Augusti förra året,  men BF 9 December. Vi kom hem när barnen var i v36+4 utan sond, syrgas eller övervakning.

Jar har också en blogg, tyvärr skrev jag aldrig på sjukhuset för vi hade inte tillgång till internet men min förlossningsberättelse och video på barnen och lite tankar och känslor om hur det var att vara hemma finns att läsa!

Kram!
  • Emmy K

Hej que, grattis till tvillingarna! Fick själv tvillingar fast i vecka 23+5.

Ego-inlägg:
    Nelia är inlagd på barn på NÄL. Känns som att vi var här nyss och för jämnan. Fast det var iofs ett halvår sedan då hon opererades för byte av peg till knapp. Innan det har det varit en natt för kraftig förkylning. Första gången de var här var en månad efter utskrivning från neo då de låg en vecka för RS. Suck. Men nu är det inte RS, tack och lov.
    Nu har hon en kraftig förkylning och igår trodde de att det var lunglinflammation. CRP var obefintlig idag så ingen lunginflammation och tillbaka på "bara" kåvepenin. De fick för sig att poxa nu på kvällen och blev förvånade att hon har runt 86. Skulle kanske kollat detta tidigare! Vi kom förra natten. Nu har hon syrgastratt och ligger runt 94%

Nu är vi i tidningarna igen ( för tredje gången ), denna gång i Amelia Baby. Jättefint reportage! Kul att ha tidningen att visa för sköterskorna så att de får se hennes tvilling och hur små de har varit.

GLAD PÅSK och håll er friska!

• Emmy K

Efter lite påtryckning fick vi igenom ännu ett RS-prov innan någon ny liten patient blir granne med oss. Trots ett tidigare negativt svar så visade det sig att Nelia har RS!

Nelia har fortfarande syrgasgrimma.

Jag försöker blogga ur mig nu medan hon sover. Skönt att ha datorn här. Nelia har också kunnat se på Bolibompa på nätet. Tänk vad mycket nytta man kan ha av en dator.

m
  • gosnosens mamma
    Emmy K skrev 2010-04-02 15:25:21 följande:
    Efter lite påtryckning fick vi igenom ännu ett RS-prov innan någon ny liten patient blir granne med oss. Trots ett tidigare negativt svar så visade det sig att Nelia har RS!Nelia har fortfarande syrgasgrimma.Jag försöker blogga ur mig nu medan hon sover. Skönt att ha datorn här. Nelia har också kunnat se på Bolibompa på nätet. Tänk vad mycket nytta man kan ha av en dator.
    Å lilla gumman hoppas att hon kryar på sig snabbt!
    Datorer är guldvärt, med ett mobiltbredband kommer man långt! :)

Jonathan var riktigt dålig förra helgen, och när vi fick pratat med vår läkare i måndags så sa han att det fanns en möjlighet att J fått en mild "släng" av RS! Han får ju antikroppar en gång i månaden! Men attans vad han kämpade med andnngen, vi var på akuten flera gånger! Men nu äntligen har vi fått nya mediciner till honom, pulmicort och ventolin i flytande form som han ska inhalera! Innan har vi haft pulmicort och airomir i vortex! Så nu hoppas vi att vi kan klara oss längre än 2 veckor innan vi måste uppsöka akuten!

Glad påsk på er alla!

Kram
  • LillaPluppen

Har en liten fråga till alla när det gäller amningen.

Hur många av er fick faktiskt igång en fullt fungerande helamning med era prematurer? Jag har nog aldrig kunnat pumpa ut mer än 20 ml totalt om jag pumpar med ca 3 h mellanrum. Hade hoppats på att det kanske skulle rinna till lite mera när vi kom hem men inget har hänt på den fronten.
    Nu gör jag ett sista försök med intensivpumpning i 3 dygn, pumpar varannan timme och även var 2-3e timme på natten och se ifall det rinner till mer.
    Händer det inget ger jag tyvärr upp och Manne får "tråkigt nog" bli en flaskbebis. Man får tänka positivt att jag har kunnat ge honom en del bröstmjölk under hans första levnadsveckor och att det troligtvis gjort mycket nytta.

Känns lite trist att behöva ge upp hoppet om amning, men det är inte värt att hålla igång mjölken för 20 ml. Han äter ju mer och mer hela tiden och det kommer ju inte ens vara nog för ett mellanmål om några veckor=)

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17