• Livsglädjen

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

Vi välkomnar alla intresserade till vår tråd, men främst alla föräldrar som har fått barn extremt mycket tidigare än beräknat förlossningsdatum!

Både nyblivna föräldrar och vi/de som har lite äldre barn är välkomna!

Här har vi en födelsedagstråd för våra älskade premisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m48308318.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-11 23:03
    Här är länken till vår lite mer uppdaterade födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m50273766.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-04 19:08
    Har någon här missat att Emmy K samlar in fotavtryck? Hon sitter i styrelsen för flera prematurföreningar i Sverige och hon/de har en fin idé om en "prematuravtryckstavla".

Jag citerar henne:

Jag fick en idé om att samla in fotavtryck (eller handavtryck) från våra prematurbarn och vill göra en jättestor tavla av alla dessa avtryck som sedan kan avtäckas på Prematurdagen den 11 november.
    Om ni skulle kunna skanna och mejla mig era älsklingars fotavtryck (eller handavtryck) så vore det väldigt uppskattat.
    Mail: info@pytteliten.net
    När ni skannar får ni gärna ställa in det till 300 dpi.
    Mejla mig samtidigt barnets namn, födelsevecka, datum, (ev. dödsdatum), vikt och längd. Jag vill också veta längden på foten/handen i mm så att det blir rätt i utskriften.
    Om ni skall på Baby Barn mässan i Gbg 15-17 april så står jag där för Pytteliten.net. Om ni tar med fotavtrycken så kan jag skanna på plats.
  • Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17
  • Emmy K
    Frila2 skrev 2010-04-02 19:44:34 följande:
    Emmy: Nej så jobbigt för er att vara inlagda igen. RS är en riktigt lömsk sak. Att de inte ville testa igen? Man vet ju att det inte alltid visar sig direkt. Är det på 21/22:an ni är? Hade min slutpraktik där när jag pluggade till sjuksköterska. Jobbigt att Nelia har syrgas men bra att de kollade iaf. Kul tajming med Amelia. Måste försöka få tag i den i veckan. Siri var inne på akuten för någon månad sedan med andningssvårigheter. När vi kom in andra gången samma dag var hon blå om läpparna och poxade 80 % så då fick hon lite syrgas i några  timmar. De hade sådana extrema mängder bara. Är ju van vid att Siri hade 0,01 liter eller så, här brakade de på med 8 liter (!!!!!!!) på en liten tjej på 8 kg. Vi ger vuxna patienter 5 liter om de är riktigt dåliga, börjar kanske med 1-2 liter om de ligger på 80 % i pox.
    Vi ligger på 21:an som så många gånger förr.
    Nelia har 3 liter syrgas och ligger ändå ibland på bara 88% De har fått höja flera gånger och jag mår riktigt dåligt av oro. Tänk om vi förlorar henne!
  • Written Fiction
    Emmy K skrev 2010-04-03 00:55:05 följande:
    Vi ligger på 21:an som så många gånger förr. Nelia har 3 liter syrgas och ligger ändå ibland på bara 88% De har fått höja flera gånger och jag mår riktigt dåligt av oro. Tänk om vi förlorar henne!
    alla tankar till dig Emmy.. STYRKEKRAMAR!

Rs är förrädiskt!
  • Riskiflickan
    Vi ligger på 21:an som så många gånger förr.Nelia har 3 liter syrgas och ligger ändå ibland på bara 88% De har fått höja flera gånger och jag mår riktigt dåligt av oro. Tänk om vi förlorar henne!
    jag tänker på dig!!! kramar!
  • gosnosens mamma
    Vi ligger på 21:an som så många gånger förr.Nelia har 3 liter syrgas och ligger ändå ibland på bara 88% De har fått höja flera gånger och jag mår riktigt dåligt av oro. Tänk om vi förlorar henne!
    Men fy va jobbigt! :(
    Tänker på er och håller tummarna för att hon snart mår bättre!

Kramar
  • Frila2
    Usch så jobbigt ni måste ha det nu. Ni har väl redan gått igenom tillräckligt mycket oro, ni behöver inte mer.
    Inhalerar de henne regelbundet? Adrenalin brukar funka bra. Fast det kanske är på yngre barn?
    Håller mina tummar att allt vänder snart, snart och att ni är hemma om någon vecka igen.
  • LisetteWernholm
    Tänker på er och hoppas verkligen att allt går bra!!
  • LisetteWernholm
    LillaPluppen skrev 2010-04-02 19:24:04 följande:
    Tack Myran09, jag känner mig riktigt stolt över att ens ha orkat i 9 veckor när du skriver som du gör.Jag beslutade efter några extra timmars funderande att Manne numer är ersättning och flaskbebis! JAG ORKAR INTE! Jag vill kunna njuta av att sitta och mata min son!Och det känns så skönt att bara ha bestämt sig.
    Jag pumpade i 6 månader, var tredje timme och på nätterna. Emilia orkade aldrig helamma, efter hon ammat klart var det bara att sätta sig och pumpa och ge resterande i sonden senare i nappflaskan.
    Jag förstår dig verkligen, jag var så inne i det allt med pumpandet och tänkte inte på att man kunde göra på ngt annat vis, läkarna eller sköterskorna sa aldrig något heller, det är väl upp till en själv hur mycket man orkar och inte.
    Jag tycker du gör helt rätt att du bara ger flaskan, mår du bra mår Manne bra. =)
    Det är inte heller alltid en fullgången bebis får amma, det finns massa olika orsaker.
    Så du är en supermamma iaf! =)
  • Full av förhoppning
    Vi ligger på 21:an som så många gånger förr. Nelia har 3 liter syrgas och ligger ändå ibland på bara 88% De har fått höja flera gånger och jag mår riktigt dåligt av oro. Tänk om vi förlorar henne!
    Jag tänker på er och hållar alla tummar att allting ska gå bra och gå över fort så hon blir frisk!!!
    Tusen kramar till er!!!
    folk behöver inte ha influensa för att bete sig som svin
  • mina12
    Kramar till er & förhoppning om att Nelia snart är frisk och får åka hem igen!

Snälla Vår, ta och öka farten nu och kom hit. Vi prematurfamiljer behöver dig verkligen!

Gällande amning/pumpning, så är det så himla synd att personalen inte är mer lyhörd. Har ju tyvärr hört för många historier om mammor som håller på att gå in i väggen pga pumpningen. Jag trodde att det inte fanns något alternativ, utan att man pumpade och så småningom så skulle barnet lära sig amma och att det fungerade så för det mesta. För mig var den "tron" bra, för jag pumpade på och ett par veckor efter bf, så helammade hon (även om jag fick fortsätta pumpa endel för att hålla uppe produktionen, eftersom hon åt lite lite). Det var först när hon var 8-9mån okorr som det verkligen fungerade bra. Innan dess önskade jag många gånger att hon skulle ta flaska istället, men hon vägrade. Med flaska är det lättare att ha koll på hur mycket de har ätit. Jag har precis i dagarna slutat amma.

Hur många "vanliga" mammor skulle hålla ut och pumpa i 9v?! Inte många, så var stolt över dig själv och ditt beslut!
  • Emmy K

Tack vänner för alla kramar.
    Nelia har det fortfarande tungt och syrgas på 2½ liter. Något som läkaren sa idag förstod jag inte riktigt vad det innebar, kanske någon av er här inne kan förklara. Han tyckte att hon flämtade mer idag och ville lyssna. Då sa han att hon hade tungt i både in och utandning. Vad innebär det? Är det en större försämring? Han sa att det brukar vända på 3-4 dagen och vi är på dag 5. Men han sa ju också att i och med Nelias historia med lungproblem m.m. kan göra att det hela tar tid. Det känns ibland som att de inte är 100% uppriktiga mot mig. Samtidigt så tål jag höra sanningen (tror jag) eftersom jag har varit med om mycket redan. När jag inte får höra vad de tänker så skenar ju bara fantasin iväg istället. När syrgasbehovet bara ökade och ökade igår såg jag framför mig hur vi till sist inte kunde hjälpa henne med mer. Jag börjar fundera över respirator, konstgjord lunga osv, ja ni vet. När man redan har varit med förr och vet hur illa saker och ting kan gå så har man förlorat sin naivitet.

André var här i tre timmar och det var så skönt att få träffas och prata. Nelia är så pappig och han hade henne i knäet och läste Max, Viggo och Ellen för henne.

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17