Inlägg från: sofie och laura |Visa alla inlägg
  • sofie och laura

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Livsglädjen skrev 2010-01-25 00:17:01 följande:
    Ja, det finns säkert någon som nu tycker att "den där Livsglädjen kan ju inte vara riktigt klok, starta nya trådar när hennes barn precis har dött!", men jag kan inte bry mig mindre... Jag vet hur mycket den här tråden har betytt för mig i flera år och jag hoppas att fler kan få känna samma stöd framöver! Ni som känner mig genom de gamla EPT-trådarna förstår hur jag funderar och det räcker för mig.
    Vem ska döma dig gumman INGEN ABSOLUT INGEN!!!

Något som funnits vid din sida i flera års tid som gett dig stöd skall du ha kvar?
    Oavsett om vi inte känner varandra har du gett mig stöd när mitt barn kom till prematur världen och denna tråd fanns!

tråden finns tack vare dig och vi alla lider och jag  kan inte beskriva mig in i din situation!!
    Jag önskar dig allt gott och att du orkar vara stark!

Jag finns för dig min vän !
  • sofie och laura

Jag vet inte hur jag skall formulera mig men jag tror att det är både viktigt att man
    kanske talar om det för ens egna skull om ngt skulle ske?
    Eftersom ni ger en så mkt stöd i vått och torrt så betyder ni en hel del för mig!

Jag ska bli mamma igen..

Och förhoppningsvis gå tiden ut denna gång.=/

Har hållt detta hemligt ett tag nu är i v 14 och fortfarande vet inte mina närmaste utanför familjeliv?
    Vill helst vänta innan man blir påhoppad av kommentarer att jag är galen då det gick konstigt med leo

• sofie och laura

Tack så mycket.

Detta kommer bli en bearbetnings graviditet om detta går vägen och jag hoppas verkligen att det kommer att göra det denna gång?

Varför jag vågar är nog för att jag e knäpp eller konstig

• sofie och laura
    SandraLindholm skrev 2010-02-08 18:32:29 följande:
    Då vill jag också bli "knäpp och konstig" om sisådär 4-5 år :)
    Hahahahhahahahahaahha Skrattar ordentligt
  • sofie och laura

Lilla Ls mamma skrev 2010-02-08 18:27:53 följande:
    Inte konstig, utan modig och stark Vi försöker själva komma till beslut att skaffa en till men är inte riktigt där ännu.
    =) Jag ler och blir glad... Det känns som detta kommer att gå vägen hoppas jag på iaf!
    Trolltoka skrev 2010-02-08 20:39:13 följande:
    Det brukar väl heta att man ska möta sina rädslor? Jag gjorde det och tredje gången resulterade i "lille" Hugo som ligger här i famnen och myser (Hade 1ma och 1mf mellan Novah och Hugo)
    Jag tror att det är ngt som ligger i detta!
    Sitter och tänker att herremin je jag kommer bli 3 barns mor men vet att mitt envisa jag kommer att klara detta.
    mycket nyfiken vad som gömmer mig i magen nu!

Jag känner också att det har varit så mycket motgångar i mitt liv att jag tordes inte till en abort
  • sofie och laura
    maddlyn skrev 2010-02-08 22:22:47 följande:
    Grattis till kommande barnet och jag hoppas allt går så bra det bara kan gå =)
    =) Tack så mycket!!
    Jag hoppas att förlossningen blir super och smärtfri
  • sofie och laura
    Emmy K skrev 2010-02-10 19:55:15 följande:
    LillaPluppen: Grattis till sonen. Bra att du har hittat till EPT-tråden. sofie och laura: Åhhh grattis! Vad glad jag blir för eran skull, men samtidigt är jag ganska avundsjuk.... Lycka till nu. Jag hoppas att graviditeten blir lång och tung ;)
    Det hoppas jag med emmy k.
    Från att läkarna sa att det var konstaterat mf naturens gång, så gick jag med blödningar som jag trodde var naturens gång men det var vanliga grav blödningar.
    iv 12 slutade dem och jag fick se ett levande foster.
    Gjorde kub och fick bra värden=) så detta vart lite chockat...
    jag är i v 14 så detta blir en sommar bebis!!
  • sofie och laura
    Tessita skrev 2010-02-11 21:07:07 följande:
    Sofi och Laura, stort GRATTIS!! Säger som EmmyK, hoppas graviditeten blir låååång!! SandraLindholm, hoppas allt är ok med er Liam. Styrkekram! Vi har varit på en helt underbar semester i Kanarieöarna. Kunde aldrig drömma om detta för ett år sen!!! Försökte läsa ikapp lite och såg att ni disskuterat vad ni tänkte första gången ni såg ert barn första gången. Jag mindes att jag tänkte att det var ju inget barn, utan ett foster men samtidigt så tyckte jag och min man att det absolut var den vackraste tjej vi någonsin sett. Hon var så vacker att vi var målösa trots att hon inte hade öron, knappt ngn hud, röd som en kräfta... Vi skickade några kort till anhöriga och jag minns vad ledsen och chockad jag blev när vi fick en kommentar att åååh vad otäckt det var att se bilderna...
    TAAAACKAR!

Men hur kunde man kommentera ngt sånt till en underbar människa trots allt detta så är det en människa ju!
    Ska folk behöva uppleva saker som vi gjort för att de skall förstå
  • sofie och laura
    Ida04Emma06Freya09 skrev 2010-02-12 23:46:36 följande:
    Jag hoppar in här, jag har fått alla min tre barn förtidigt, första i v29+4 (spenderade 10veckor på neo) Andra i v32+5 (var 3veckor på neo) och nu sista barnet som föddes i v 27+6 (har varit 7½vecka på neo och är hemma på permis med henne just nu och ammar & sondar och är in och väger varannan dag.  Jag har letat efter en sån här tråd där man kan prata med andra prematurmammor som vet hur man mår hur rädd man är för bakslag nu när man är hemma på permis.
    välkommnar dig hit
  • sofie och laura
    TessanS skrev 2010-03-12 22:40:07 följande:
    Det var ett tag sedan jag skrev i tråden men jag känner att jag kan behöva lite stöd och råd så här är jag igen... Jag har precis fått mina misstankar bekräftade av vår neoläkare att min ena pojke kan ha ådragit sig en mild cp skada vid förlossningen (?). Det syntes aldrig något på ultraljuden av hjärnan så det kan inte vara någon stor skada. Men vi märker det genom att han har en stelhet i benen som gör att han inte kan sitta eller krypa ännu nu vid ett års ålder (9 mån korrigerat). Han har dessutom fortfarande väldigt ryckiga rörelser öhvt. Han får tills han är ett år på sig sedan hamnar vi i habiliteringssvängen. Min mammakänsla säger mig att det kommer bli en hel del träning för oss framöver. Men frågan är nu, hur mycket kommer det här påverka honom i framtiden? Kommer han kunna gå normalt tex? Svårt att säga förstås...men finns det någon annan i tråden som har prematurer med cp skador? Hur märkte ni det och hur har det gått?
    Hej tessanS

Min son som föddes 3 månader för tidigt hade/har stelheten i benen.. Men jag sköt upp på det att det är pga hans tidiga födsel.
    Leo har nu fått en lätt cpskada spastisk diplegi!
    Han är en riktig buse som kryper över allt klättrar över allt springer runt med en liknande rullator anpassad för barn crocodile heter den! Han pratar äter men kan inte gå ännu!!
    Idag är han 2 1/2 år.
    Vi har inte så mkt kontakt med habilitering, hans träning blir i hemmet och dagis samt lekparken!!
    Vissa beklagar hans cp skada men för mig beklagar jag inte det.. han är min älskling!!
  • sofie och laura
    jennyc skrev 2010-05-02 21:16:28 följande:
    kastar ut en fråga här; Fick vår älskade son MAX igår 04:43 i v.26+2 Han mår fint och är stark, 30 cm och 500 gram, ingen respirator och c:pap finns men inte igång. Finns de fler här inne som fått såpass tidigt och kan dela med sig lite? De här va vår första och jag åkte in för havandeskapsförgiftning i onsdags så de va snabba ryck här. Jag skulle gärna vilja veta hur era barn utvecklades, steg i vikt osv. Sånt här är ju sånt man ser på tv och aldrig tror att man själv ska få uppleva...känner mig inte som mamma än heller eftersom de blev snitt och 14 veckor tidigt...hade knappt smält att vi skulle bli föräldrar och precis vant mig vid magen :D Allt är så omtumlande och jag vet varken in eller ut men jag känner mig lugn ändå...men jga är lite otålig på när jag kan få hålla honom och allt de där man ska kunna göra med sina nyfödda :D
    Minns att vi talade om namn och så för ett tag sen =)
    Gratulerar till lille max!!!
    Fick min lilleman i v 28 och 2 veckor är ju stor skillnad men Max verkar ju stark!
    Allt kommer bli omtumlande framöver en stor bergochdalbana.
    Denna tråd är verkligen till hands när man e glad eller ledsen VÄLKOMMEN och återigen grattis !!!
  • sofie och laura
    Pre mamma skrev 2010-08-18 15:31:05 följande:
    Tycker att du är lite i fel tråd med dina beskymmer. Vi alla här har fött barn extremt tidigt, dvs oftast före v28 så v 36 och v 31 låter som en lyx för många av oss här inne. Men självklart förstår jag att du är orolig, det är klart att man vill ha kvar sina bebisar i magen så länge som möjligt och att de ska vara stora och starka.
    Oftast går det ju bra, men mycket kan ju hända och i v31 är de ju fortfarande inte redo för världen utanför. Min son var också tillväxt hämmad i v 26 och han klarade sig.. Så är du lugnad nu??
    Jag tycker absolut inte att Hon är ute i fel tråd, förstår ditt tankesätt när jag själv har ett barn född i v 28 men trots detta är de prematur och hon behöver kanske info av oss som har vana för extrema prematurer !
    Vill inte låta elak eller så men jag tycker det är bra att folk som är oroliga om sina för tidigt födda barn kan vända sig till oss som har extrema prematurer kan få en del råd av oss.
    Och du gav ju jätte bra råd till henne ju!
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17