• Nea76

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Tessita skrev 2010-03-10 21:09:34 följande:
    EmmyK, han var inte så jätte stor. 4 kg men jag hade för trångt bäcken visade det sig i efterhand på röntgen. Men då sa dem att det absolut inte kunde vara så att jag hade för trångt bäcken för då hade han inte kommit ner så långt. Jag kom in fullt öppen kl 7 på morgonen, kämpade på hela dagen, krystade flera timmar. Två läkare drog ca 5 ggr med sugklocka. Min man såg huvudet på vår son. Sen tappade han puls och det blev akutsnitt. De fick putta tillbaka honom via underlivet. Då sprack min livmoder, förlorade massa blod. Operationen tog över 2 timmar. Tarmarna stod still på mig flera dagar efteråt, magen svällde upp som en stor ballong, gjorde fruktansvärt ont.  Lång historia... Men vår son klarade sig bra, vi hade tur!!
    Oj, vilken pärs. Vilken tur att ni mår bra allihopa! Låter som en mardrömsförlossning. Det var starkt gjort!
    ღ stolt mamma till prematura tvillingar ღ
  • Nea76

Det var ett tag sedan jag skrev i tråden men jag känner att jag kan behöva lite stöd och råd så här är jag igen...

Jag har precis fått mina misstankar bekräftade av vår neoläkare att min ena pojke kan ha ådragit sig en mild cp skada vid förlossningen (?). Det syntes aldrig något på ultraljuden av hjärnan så det kan inte vara någon stor skada. Men vi märker det genom att han har en stelhet i benen som gör att han inte kan sitta eller krypa ännu nu vid ett års ålder (9 mån korrigerat). Han har dessutom fortfarande väldigt ryckiga rörelser öhvt. Han får tills han är ett år på sig sedan hamnar vi i habiliteringssvängen.

Min mammakänsla säger mig att det kommer bli en hel del träning för oss framöver. Men frågan är nu, hur mycket kommer det här påverka honom i framtiden? Kommer han kunna gå normalt tex? Svårt att säga förstås...men finns det någon annan i tråden som har prematurer med cp skador? Hur märkte ni det och hur har det gått?

ღ stolt mamma till prematura tvillingar ღ
  • Nea76

Här är en till som pumpade till förbannelse. Mina pojkar föddes i vecka 28 och började amma så smått i vecka 32, men pumpningen började samma dag de föddes. Jag minns det med blandade känslor faktiskt, samtidigt som jag var glad att kunna ge dem en bra start i livet så blev det riktigt jobbigt efter ett par månader. Höll ut i nästan ett halvår men då var jag så fruktansvärt trött på pumpen att jag hade kunnat kräkas. Kunde inte lämna tillbaka den till sjukhuset förrän den stått oanvänd en månad. Hade så starka känslomässiga band till den!

Fy tusan, alla som pumpar (speciellt prematurmammor) borde få en tapperhetsmedalj!

ღ stolt tvillingmamma ღ
  • Nea76

Härligt Emmy, har tänkt så mycket på er!

ღ stolt tvillingmamma ღ
  • Nea76
    PennyJenny, jag håller tummarna för dig. Kämpa på. Själv har jag två söner som föddes i vecka 28...underbara pojkar!! <3
    ღ stolt tvillingmamma ღ
  • Nea76
    pelle*3 även jag tänker på er!
    &#4326; stolt tvillingmamma &#4326;
  • Nea76

Jag skriver inte så ofta här men läser desto mer. Vill bara säga det att jag önskar jag vetat om denna tråden när vi låg på neo (mina tvillingar föddes i v 28) men frågan är om jag hunnit läsa nåt i den för vi fick inte ha dator på sjukhuset. Vilket jag nu inser skulle ha varit en stor fördel!!

Fylls av beundran inför alla er som kämpar för era små. Kram och särlek till er alla!Hjärta

ღ stolt tvillingmamma ღ
  • Nea76
    pelle*3:  Ni finns i mina tankar...
    ღ stolt tvillingmamma ღ
  • Nea76
    Pelle*3: Tänker på er!Hjärta
    ღ stolt tvillingmamma ღ
  • Nea76

pelle*3: Håller med tidigare talare, ni måste få hjälp att orka säga ifrån. Har ni någon närstående som kan rycka in åt er?? Det där låter inte klokt.Nalle

ღ stolt tvillingmamma ღ
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17