• Livsglädjen

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

Vi välkomnar alla intresserade till vår tråd, men främst alla föräldrar som har fått barn extremt mycket tidigare än beräknat förlossningsdatum!

Både nyblivna föräldrar och vi/de som har lite äldre barn är välkomna!

Här har vi en födelsedagstråd för våra älskade premisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m48308318.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-11 23:03
    Här är länken till vår lite mer uppdaterade födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m50273766.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-04 19:08
    Har någon här missat att Emmy K samlar in fotavtryck? Hon sitter i styrelsen för flera prematurföreningar i Sverige och hon/de har en fin idé om en "prematuravtryckstavla".

Jag citerar henne:

Jag fick en idé om att samla in fotavtryck (eller handavtryck) från våra prematurbarn och vill göra en jättestor tavla av alla dessa avtryck som sedan kan avtäckas på Prematurdagen den 11 november.
    Om ni skulle kunna skanna och mejla mig era älsklingars fotavtryck (eller handavtryck) så vore det väldigt uppskattat.
    Mail: info@pytteliten.net
    När ni skannar får ni gärna ställa in det till 300 dpi.
    Mejla mig samtidigt barnets namn, födelsevecka, datum, (ev. dödsdatum), vikt och längd. Jag vill också veta längden på foten/handen i mm så att det blir rätt i utskriften.
    Om ni skall på Baby Barn mässan i Gbg 15-17 april så står jag där för Pytteliten.net. Om ni tar med fotavtrycken så kan jag skanna på plats.
  • Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17
  • Frila2

Ja, jag kommer inte riktigt ihåg vad jag tänkte. De körde in henne till mig när jag låg på operationsbordet och det jag såg var en liten, liten röd hand. Sedan kom min man ner till mig på BB med massa bilder i kameran och min tanke då var dels att hon var så röd och dels att hon var så extremt mager. Och att hon hade massa hår (som sedan försvann). 

Jag kommer ihåg allt det där ljusa håret på hela kroppen. Så sött. Hon hade en sträng av hår på ryggen så vi kallade henne för silverback (gorillahanarna som är silvriga på ryggen ni vet)  

• Trolltoka

Med tanke på snack om håriga ungar. Hur håriga är era prematurer i dagsläget ni som har barn som är nått år? Vet att Novah är fortfarande bra luden på rygg och armar. Väldigt ljust, tunnt, fint hår som säkerligen inte många lägger märke till, men jag själv ser det. Inte fullt lika luden som hon var när hon var pytte pytte, men det är fortfarande bra mycket.

Frila, har för mig jag läste någonstans att ett barn i v.28 har mer hår på ryggen än en fullvuxen gorillahanne Hurvida detta stämmer eller ej vet jag inte dock haha Så var ju bra passande smeknamn med Silverback

trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Miniskrot BF+5*~*
  • gosnosens mamma

När vår son föddes så var min första reaktion att han lät! Jag var helt överväldigad över detta! Tydligen hade de hållt upp honom som hastigast innan de gick iväg med honom. Men det har jag inget minne av. Vårt första "möte" var strax innan han skulle åka upp på avdl 316! Och det var kärlek vid första ögonkastet! :)  Efter att man smält att han fötts så tyckte jag att han såg ut som en fågelunge med sin genomskinliga hy! Min sambo tyckte att han liknade en gammal gubbe med sin rynkiga lilla haka! Världens finaste "fågelunge och gubbe" såklart :)
    Senare intog han mer och mer formen av en ailien! Nu ser han ut som han egentligen alltid har gjort, nämligen sig själv! :)

• Livsglädjen

Första gången jag såg Edvin så var jag så narkospåverkad att jag inte ens minns det. Jag tänkte nog senare att han var förskräckligt liten och minns också att jag frågade om det var något fel på hans ögon. De var lite slutna i yttre ögonvrårna. Personalen förstod nog inte ens vad jag menade, det var nog så lite att de inte ens reagerade på det. De sa att han var helt normal... Hans öron var konstiga också, satt liksom fast bakåt, han kunde inte direkt vifta med dem. Det "lossnade" nog väldigt snabbt (några dagar kanske?) för jag har inget minne av att vi inte kunde tvätta bakom dem.
    Sedan tyckte jag att han var ganska ful, men finast i världen (ni fattar, va?). Han var så mager (tillväxthämmad 34% på vikten, men inte något på längden) och uttorkad och då var han så extremt bildlik min gamle farfar som inte hade några tänder {#lang_emotions_wink}. Farfar var också sådär "uttorkad" och rynkig. Jag minns att jag sa till min man att jag ärligt inte kunde säga att jag tyckte att mitt barn var sött!
    Edvin var också väldigt hårig när han föddes, minns att han hade massa hår i pannan t.o.m. Sedan försvann allt lagunohår (lär mig aldrig om det är så det heter) och han blev helt hårlös fram tills att han fick lite huvudhår. Han har varit ganska "fattig" på huvudhår fram tills han blev kanske omkring två år gammal. Numera har han riktigt barnhår, inte bebisfjun längre, och är helt hårlös i övrigt.

När Eira föddes tänkte jag att hon var liten, men inte så farligt liten som jag hade föreställt mig (ha, ha, hon var ju inte ens hälften så tung som Edvin var, vägde ju bara 422 gram och var 26,5 cm). Hon hade verkligen världens sötaste små händer som greppade mitt finger. Jag kommenterade hennes händer för alla jag pratade med {#lang_emotions_smile} Hon var söt hela hon (enligt mig), men hennes ögon var ju slutna (och förblev det i 2½ vecka till) och de kändes lite alien-liknande. Jag funderade mycket på när hon skulle slå upp sina ögon för första gången och jag fällde nog en liten tår när jag såg hennes ögon för absolut första gången.
    Eira hade absolut inte ett hår på hela kroppen när hon föddes, hon hade hud som en 22-veckors bebis och var alldeles plastig och lite röd med genomskinlig hud.
    Efter någon vecka kunde jag säga att hon blev mer och mer lik Edvin för varje dag som gick (och det var inte bara det här "prematurutseendet"). Hon fick aldrig något lagunohår (det där ordet igen), men lite, lite hår på huvudet som jag trodde skulle bli ljust med mycket små skiftningar i rött.

• camizz

hej alla, måste fråga om hur era barnvar runt vecka 38-39 med apner? min dotter är född i vecka 24+4 å vi kom hem för 2 veckor sedan var hemma 6 dagar sedan var det in igen 5 dagar, hemma 2 dagar sedan in akut igen, detta tar såå mycket på mina krafter...

Elvis 070227 Thilda 080428 Ronja 091020 www.metrobloggen.se/minironja
  • KatjaKaj

Hej alla , jag har en fråga.
    Jag har haft problem med Novalii när vi ska ut med vagnen.
    För exakt 2 månader sen slutade hon andas när vi var ute , vi åkte då in till sjukhus och dom trodde då att det blåst luft ner i vagnen så hon dragit efter andan.
    Efter det har jag varit väldigt försiktig och bara gått ut när vädret är optimalt ( lite vind och inte för kallt)

Men jag har inte vågat gå några längre rundor då jag blev så rädd när hon slutade andas.
    Var iallafall på kontroll på Neo i går och berättade min oro för läkaren som sa att det säkert inte skulle vara några problem nu då hon ändå är 2 månader äldre.

Så idag var det super fint väder helt vindstilla och med en strålande sol.
    Perfekt för en runda.
    Vi hann inte mer än utanför dörren innan hon började låta som en kaffekokare fräsande och bubblande.
    Hon blåder även salivbubblor ur munnen.
    Det ser ut som att hon inte vill andas in luften och blåser ut den hon har.

Väldigt obehagligt är det iallafall , nu till frågan.
    Är det något ni haft problem med?!
    Om så är fallet har det växt bort?!

Det känns otroligt synd att inte kunna gå ut med henne , frisk luft behöver man ju lite då och då.

Ursäkta novellen , kram till er alla.

• Jag bryr mig inte vad ni tycker

Fy i morgon är det Davids 1 års dag, men det blir inget kalas . Storebror har magsjuka. Har haft det sen i tisdags. Undrar när han ska bli frisk.

• Myran09

Livsglädjen-Du är inte det minsta galen eller nåt annat som startar trådar. Håller helt med övriga som kommenterat det.

Camizz-Vår dotter (född i v23+3) apneade mycket även efter att vi blev utskrivna. Hon hade svårt att samordna andning och mat. Så hon höll nog på så några veckor efter att hon var fullgången. I övrigt apneade hon inte utan bara i samband med måltiderna, men vi behövde aldrig åka in till sjukhuset pga av det utan kunde lösa situationen själva. Det var jobbigt.. men vi var ju iofs redan vana vid det sen sjukhustiden.

• cloudberry79
    Trolltoka skrev 2010-01-27 21:30:25 följande:
    Med tanke på snack om håriga ungar. Hur håriga är era prematurer i dagsläget ni som har barn som är nått år? Vet att Novah är fortfarande bra luden på rygg och armar. Väldigt ljust, tunnt, fint hår som säkerligen inte många lägger märke till, men jag själv ser det. Inte fullt lika luden som hon var när hon var pytte pytte, men det är fortfarande bra mycket. Frila, har för mig jag läste någonstans att ett barn i v.28 har mer hår på ryggen än en fullvuxen gorillahanne Hurvida detta stämmer eller ej vet jag inte dock haha Så var ju bra passande smeknamn med Silverback
    Vidar är väldigt hårig, även som 2½-åring. Han har hår på ryggen, på magen och en hel del på andra ställen. Även på huvudet växer håret otroligt fort. Jag har aldrig sett ett så ludet barn som mitt eget faktiskt, men hans pappa har tydligen också alltid varit väldigt hårig, så vi har alltid kopplat det genetiskt s.a.s.

Jag har varit från tråden(arna) ett tag eftersom jag inte haft tillgång till internet pga flytt. Jag vill bara uttrycka min innerliga sympati för Livsglädjen med familj. Mitt första barn dog vid födseln och Vidar är född i vecka 28, ändå känner jag att jag inte på något sätt kan förstå den otroliga förlust som Eira är för er, och jag önskar verkligen att ni får allt stöd och all den hjälp ni behöver i framtiden.
    If you love me - please don't feed me!
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker

David 1 år i dag Grattis!

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17