Min sambo var också väldigt fokuserad på hjärnblödningen som Vidar fick, den klassades som grad 3, höger sida. Det tog lång tid för honom att sluta tänka på eventuella hjärnskador, hans syn var väldigt dyster i början, han var helt övertygad om att V skulle leva som en grönsak, i princip hjärndöd. Men, det har gått väldigt bra för V, han utvecklas normalt och fyller snart tre år. Än så länge har blödningen inte gett några men eller visat på någon nedsättning, men vi vet ju också att NPF är vanligare hos prematurfödda än hos fullgångna barn, så vi ser framtiden med tillförsikt. Jag tycker att ni ska be om ett läkarsamtal med någon läkare som kan förklara vad blödningen innebär, framtidsprognoser samt ev att få vara del av någon föräldra-/samtalsgrupp på er avdelning för att bilda er en uppfattning om hur det ser ut för Max och vad hans prognos är. Läs på själva, så blir det lättare att tala om saken med familj och släkt runt omkring. Hjärnblödning betyder inte hjärnskada, den meningen har både jag och min sambo fått träna in hos oss själva, för att kunna ha en mer positiv syn på livet och utvecklingen. Skulle det visa sig att det blivit någon permanent skada så får vi hantera det då, utifrån den förutsättningen. Det kan ju vara flera år innan blödningarna ev visar sig ge någon form av nedsättning och innan dess hinner man nästan glömma att de varit så små och sjuka, man hinner börja leva och älska, så jag tycker ni ska försöka släppa det litegrann just nu och försöka leva i förhoppningen om att få en kort neotid med så lite komplikationer som möjligt. Även om det känns som att neo är allt som existerar nu, kommer det snart att vara en liten, liten tid i början av Max liv.