EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Vi hade en jättefin vårdtid, förutom på slutet då vi låg på vårt lokala sjukhus. Där fanns ett par riktigt bra syrror, men i övrigt kändes det mest frustrerande då de inte alls ville acceptera att vi redan hade etablerade rutiner för omvårdnaden om vårt barn. Det tror jag många som flyttat mellan sjukhus har upplevt (vi flyttade två gånger, men första flytten fick vi bättre bemötande). Inga felbehandlingar skedde så vitt jag vet, däremot missade läkarna att informera oss om resultatet från första hjärnultraljudet, vilket gjorde att vi fick höra av en sjuksköterska att "imorgon är det uppföljande röntgen för att kolla upp hjärnblödningen klockan si och så". Missen var alltså att vi inte ens fått veta att första hjärn-UL visat någon avvikelse, vi hade förutsatt att den var helt normal eftersom varken läkare eller sskor hade satt sig ner och berättat något om detta. En riktig kalldusch för oss just då (ja, ni vet ju allt som det där berg-och-dalbanelivet man lever på neo) men såklart inget i jämförelse med ett par som trott att allt är på väg framåt och sedan får beskedet att man inte längre kan göra något.
Å andra sidan: Jag läste väldigt mycket i den medicinska litteratur som fanns på avdelningen. Jag ställde relevanta frågor och vi diskuterade mycket om undersökningsresultat och komplikationer med läkaren. Vi ville veta exakt vad som kan hända och vilka biverkningar olika insatser kunde ge etc. Därför var vi sällan förvånade eller chockade över några besked. Vi visste att egen andning i CPAP för omogna lungor kan leda till pneumothorax. Vi visste också att det sällan bara blir EN operation efter den första inträffat. Vi visste också att det mycket väl kunde leda till intubering och viktförlust. Jag tror att om man läser på ordentligt och ställer många frågor till läkarna och ber dem förklara allt ingående så har man viss kunskap om allt det svåra som händer och man får mer rimliga förhoppningar.
Har någon läst dagens DN? Hann bara snabbt läsa debattartikeln om uppföljningsvård av exprematurer och behovet av uppföljning. Några tankar? Jag slogs av det faktum att det faktiskt är 4/5 exprematurer som inte behöver någon form av stöd eller hjälp från koltåldern och uppåt, även om det såklart handlade om den femtedel som faktiskt får bestående men av sin för tidiga födsel. De nämnde också, såklart, de senaste överlevnadssiffrorna för exprematura barn.
"I en nationell studie som omfattade alla barn födda 2004–2007 vecka 22–26 (motsvarande födelsevikt 500–900 gram) i vårt land rapporterade vi sensationellt goda resultat när det gällde överlevnad. Resultaten publicerades i amerikanska läkarförbundets tidskrift JAMA och väckte stor uppmärksamhet. Preliminära uppföljningsstudier visar goda resultat jämfört med motsvarande utländska studier.
Det kan vi vara stolta över. Men när dessa barn skrivits ut efter månadslånga sjukhusvistelser så lämnas de delvis i sticket. Föräldrarna får ägna mycket tid åt att besöka barnakuten då dessa barn ofta drabbas av krampsjukdom, astma och infektioner. Risken för adhd och autismliknande tillstånd är tiofaldigt högre än för andra barn. Det leder till svåra påfrestningar för föräldrar och syskon."
Jag vet att vi tidigare diskuterat uppföljningsvård flera gånger, nu skriver de alltså att det är helt sant att barnen lämnas i sticket när de blir utskrivna. Vi har haft tur och Vidar följs ännu av samma neonatalläkare som tagit hand om honom sedan födseln. Hur är det med er andra, bekräftar debattörerna era erfarenheter, eller har ni andra erfarenheter av uppföljningsvård?
http://www.dn.se/debatt/extremt-for-tidigt-fodda-maste-fa-hjalp-senare-i-livet
Vidar är också mycket liten för sin ålder och blir retad av en pojke på förskolan som kallar honom bebis och liten, men han har jättemånga goa vänner också på förskolan, som har tagit tag i det här med retningarna. Och visst, han ÄR liten i kroppen (drar storlek 92 nu vid 4 års ålder), men han är mentalt och utvecklingsmässigt ikapp sina jämnåriga. Som tur är verkar han inte bry sig särskilt mycket om det här med att vara mindre än kompisarna, men det är klart jag tänker framåt i tiden till högstadieåldern, då är det inte lätt att vara en liten kille...
God fortsättning på det nya året allihopa!
I den här tråden känns det okej att skriva att vi väntar ett syskon till vår V, som nästan kommer hinna fylla fem innan lillebror eller lillasyster kommer. Igår var vi på inskrivning på specMV för planering och samtal kring nya graviditeten. Jag känner mig frustrerad, eftersom läkaren är helt övertygad om att mitt sena MF och den prematura förlossningen beror på oidentifierad infektion. Samma dag som V föddes togs snabbsänka och urinprov på mig, ingen infektion kunde hittas. Ändå är han helt insnöad på infektionsspåret. Nu ska jag lämna urinprov var fjärde vecka, de kommer göra VUL varje vecka från vecka 22 och framåt. Förhoppningsvis kommer de se ev förändringar tidigt, men jag tror verkligen inte på att det skulle vara infektioner som startat mina förlossningar innan, särskilt när de aldrig hittat några bakterier...