Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Grattis Emilia! Jag kommer själv ihåg att jag blev så glad när någons EPT-barn fyllt tre-fyra-fem-sex osv år när jag kom in i tråden, det gav hopp om framtiden

If you love me - please don't feed me!
  • cloudberry79

Livsglädjen: Stort grattis till graviditeten! Som alla andra hoppas jag verkligen att du får vara gravid riktigt länge!

• cloudberry79
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-11-03 19:22:25 följande:
    Tänkte bara säga att David ska bli storebror och jag hoppas att det går bra denna gång, så man slipper neotiden.
    Grattis alla andra gravida i tråden.
    Grattis och stort lycka till, hoppas verkligen du får gå riktigt långt! {#emotions_dlg.flower}
  • cloudberry79
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-11-04 12:15:27 följande:
    Någon som vet vilken försäkring man kan ta? Både så att det gäller om man nu skulle få för tidigt igen eller andra komplikationer som kan uppstå.
    För nu ska jag då ha en försäkring som täcker allt.
    Kolla här för en jämförelse, ganska mycket att läsa, men ger en bra bild över vilka försäkringar som finns och vad de ger för ersättning:

bankforsakring.konsumenternas.se/Forsakring/Barn/Gravidforsakring/Jamfor-gravidforsakring/
  • cloudberry79
    SandraLindholm skrev 2010-11-15 23:37:08 följande:
    Hej. Va mycket ni skriver. Hinner inte läsa igenom allt.

Ville bara höra ifall några fler ska på föreläsningen av Tina Wiman som skrev "våga älska?" i morgon i Göteborg? Ska bli väldigt roligt att få lyssna på någon annan än att bara tjata med sina vänner som ändå inte förstår så som vi gör, ska bli skönt att någon annan får sätta ord på vad som hände, om tankar, känslor och allt =)

Jag önskar att jag bodde nära någon av föreläsningsställena, jag är så full av beundran av TinaW och hennes blogg, den sätter ord på mina tankar. Boken är också jätteintressant, perfekt som "ligga-framme-bok" för vänner och familj när man läst klart den!
  • cloudberry79
    Futurum nobis est skrev 2010-11-17 07:35:32 följande:
    Här har ni artikeln: www.dt.se/nyheter/dalarna/article803077.ece
    "Stoppa in min hand i respiratorn" Undrar hur han tänkte där? Det ska givetvis vara kuvösen, men det förstår ju ni
    Jättefin artikel och otroligt fin bild tycker jag!
  • cloudberry79
    Livsglädjen skrev 2010-11-24 22:58:48 följande:
    Hade du inte läst artikeln (den är dagsfärsk med uppdaterad information om graviditeten)? Där står att jag är 25+0 idag och alltså 25+1 imorgon när jag ska på ul igen, samma gravlängd som när jag var på kontroll med Eira och blev inlagd och snittad dagen efter... Jag vet ju redan sedan två veckor tillbaka att bebisen redan då var större än vad Eira var när hon föddes, men ändå.
    Jag mår bra, är nervös för imorgon, borde sova nu men packar en övernattningsväska (mest för att jag ska känna mig lugn på någon front) som jag tar med mig till sjukhuset imorgon. Jag försöker komma åt att rapportera så fort jag har möjlighet (hoppas ingen blir orolig om jag mår bra, men ändå inte hinner rapportera på ett tag...).
    Lycka till! {#emotions_dlg.flower}
  • cloudberry79

Skickar också min varmaste God Jul-hälsning till alla er som är på någon neoavdelning i vårt avlånga land. Det är för mig nästan exakt tre år sedan vi kom hem från neo, två dagar före julafton -07. Massor med kramar och förhoppning om att ni alla får komma hem och kunna gå vidare!

God Jul från Anna med Vidar

Tomte

• cloudberry79

Jag hade en hyfsat normal förlossning faktiskt. Neoläkarna kom ALDRIG in i rummet, utan stod utanför och tog emot V när han föddes. Endast två personer var i min förlossningssal, min BM och en uska. Uskan gick ut efter att hon kontrollerat mitt penicillindropp och tagit fram lite vatten och sånt. När Vidar väl var ute tog min BM honom i en filt och gick ut med honom till barnteamet. Jag visste dock hela tiden att de stod utanför, redo att ta emot V, så jag kände mig väldigt trygg. Min BM lämnade aldrig rummet, utan gick direkt till mig efter att hon lämnat Vidar till min make och barnteamet. Efter de satt navelkateter, CPAP etc tog de in kuvösen i rummet en stund innan de åkte upp till Barn4, det här var alltså på NUS.

• cloudberry79
    Frila2 skrev 2011-05-04 15:14:30 följande:
    Ja, resorna är helt galna!! Tänk den stackarn som bor i Malmberget och får en liten innan v 28. Hur långt ska man åka då? Jag har ju ändå haft tur som haft nära till sjukhuset (2 mil drygt tror jag). Man ska bo i eller i närheten av en relativt stor stad för att ha bäst förutsättningar när det gäller sjukvård. Tyvärr. Fast många gånger kan VC mm vara bättre i små orter, även småsjukhus på vissa områden.

Detta med mat har gjort att jag denna gång ska vara förberedd. Jag ska i sommar rensa och slänga allt i frysen och därefter göra storkok i mängder. Jag lär ju vara sjukskriven hela sommaren och jag hoppas att jag mår bra så länge att jag hinner fixa matlådor. Nu behöver vi ju även göra matlådor till Siri för är föräldern som är hemma trött blir det ingen mat lagad hemma.

Tips på mat som håller några månader i frysen? Vet att potatisbaserat brukar bli trist.
    Jag bor i just Malmberget och fick mina första värkar i vecka 26 Gällivare sjukhus är helt okej, de tog väl hand om mig, men de klarar inte en förlossning före vecka 32, så långt som möjligt tar de bara fullgångna förlossningar. Därför flögs jag till Umeå så fort det visade sig att deras akuta åtgärder inte fungerade, för säkerhets skull. Det är inte sådär jättekul att vara 55 mil hemifrån, det är lite handikappande att tvingas iväg från sitt hem med kort varsel utan någon möjlighet att planera vad som behöver tas med, dessutom kan man ju inte ha hur mycket som helst med sig... Jag hade bara de kläder jag hade på mig, två par extra trosor och en extra t-shirt, samt några hygienprodukter. Vi fick köpa i princip allt vi behövde i Umeå efter V föddes, som inneskor till avdelningen, rena underkläder till mig och maken, tvättmedel osv. Jag var borta från mitt hem i nästan 12 veckor, det var rätt påfrestande. 10 dagar på sjukhuset innan V föddes, 9 veckor på tre olika neoavdelningar. Men, det gick bra, fast det är också en onödig stress! Dyrt blev det också när vi hamnade i Sunderbyn, där fanns ingen affär på rimligt avstånd, inget kylskåp i rummet och dyr restaurang. I Umeå var det betydligt bättre med mataffär nära patienthotellet, billig (och god!) mat för föräldrar till inskrivna barn samt gratis frukost/kvällsfika. I Sunderbyn ingick endast frukost och bara för en förälder. Det var inte mycket att hurra för heller, ganska dålig matkvalitet. I Gällivare, där vi till slut hamnade, ingick endast en kopp kaffe på morgonen

Tips på mat som håller länge i frysen:

Wok med tex nudlar, grönsaker och kyckling. Kan varieras i oändligheten med olika typer av kött och olika typer av grönsaker.

Lasagne och andra pastagratänger

Fiskgratäng (potatismos håller bättre än kokt potatis)

Olika typer av soppor, t ex gulasch, tomatsoppor, ärtsoppa etc.

Potatisfrestelser (typ janssons frestelse, man kan sätta annat än ansjovis, t ex rökt skinka, rökt lax, kalkon etc)
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17