Casiopeja skrev 2010-10-12 11:12:42 följande:
Grattis till 2 år
Vår son blev 2 i Augusti och vi har inte fåt tnågon kallelse till någon MR-undersökning vårt senaste besök på barnspeciallisten var för ganska så precis 1 år sen och då sa dom att allt såg fantastiskt bra ut så nästa besök skulle vara vid 2,5 år korrigerad ålder vilket för sonens del bör bli i slutet på maj början på juni nästa år och då är han nästa 3 år korrigeriat.
Tack:)
Det kanske är så att man hoppar över såna undersökningar om barnet i sig verkar piggt och friskt och utvecklas bra..
JessAnn skrev 2010-10-12 12:07:37 följande:
God Middag!
Har läst ikapp tråden nu. Shit säger jag bara till pelle*3. Fy vilken mardröm ni lever i. Hoppas ni får stanna hemma resten av tiden nu.
MR undersökning?? Har inte hört någonting om detta. HAr en kille som fyllde 2 i sep. Vi har varit utskrivna från neo-mottagningen i ett halvår. Ska alla bli kallade??
Jag undrar också lite, ni som har två-åringar, hur mycket talar dom. Min säger bara mamma o pappa, inget annat. Han förstår allt men pratar bara sitt egna språk. Bvc tycker att vi ska avvakta.
Dessutom vaknade vi idag med O prickig. Vattkopper. Kul.
Hoppas alla andra får en bra dag.
Vi är inte utskrivna från neo än. Gissar att vi kanske blir det efter nästa återbesök om någon månad, mend et vet jag inte.
Alice pratar rätt mycket. Ordförrådet är stort och hon pratar oftast i 2-3 ordsmeningar. Men då har hon varit lite "sen" med att gå istället. Det är säkert inget konstigt, han är ju inte 2 år okorr än. En del barn är ju mer eller mindre tysta länge och vips pratar de nästa rent helt plötsligt.
Vattkoppor är mindre kul, hoppas att det inte blir så många koppor som besvärar honom!
Sassa32 skrev 2010-10-12 12:51:35 följande:
Hej,
Jag har aldrig heller hört något om nån Mr undersökning när dom är 2.
Detta görs ju bara om det finns en orsak eftersom de måste sövas.
Nej,det får du nog kola upp ordentligt med den läkaren om varför,
Låter mycket konstigt!
Ja vi får nog kolla upp det. Naturligtvis vill jag inte att hon ska sövas om det inte är ett måste. Sövning innebär ju alltid en risk, men jag vill ju inte heller att de bara förbiser henne för att hon verkar vara helt normal om det nu är så att det är en rutingrej. Åt oss sa de både på regions- och hemmasjukhuset att det är en rutinundersökning för EPT. Minns inte om det också berodde på om man haft hjärnblödning eller inte. Alice har ju haft en liten liten blödning som de då inte trodde ska ha gjort någon skada. Nåja, vi är glada över att hon verkar utvecklas normalt även om det på visa områden går lite mer långsamt. Tanken från början var att samordna MR med hennes bråckoperation, men nu blev op akut så det fanns inte tid att prata om sånt.