• Livsglädjen

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

Vi välkomnar alla intresserade till vår tråd, men främst alla föräldrar som har fått barn extremt mycket tidigare än beräknat förlossningsdatum!

Både nyblivna föräldrar och vi/de som har lite äldre barn är välkomna!

Här har vi en födelsedagstråd för våra älskade premisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m48308318.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-11 23:03
    Här är länken till vår lite mer uppdaterade födelsedagstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m50273766.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-04 19:08
    Har någon här missat att Emmy K samlar in fotavtryck? Hon sitter i styrelsen för flera prematurföreningar i Sverige och hon/de har en fin idé om en "prematuravtryckstavla".

Jag citerar henne:

Jag fick en idé om att samla in fotavtryck (eller handavtryck) från våra prematurbarn och vill göra en jättestor tavla av alla dessa avtryck som sedan kan avtäckas på Prematurdagen den 11 november.
    Om ni skulle kunna skanna och mejla mig era älsklingars fotavtryck (eller handavtryck) så vore det väldigt uppskattat.
    Mail: info@pytteliten.net
    När ni skannar får ni gärna ställa in det till 300 dpi.
    Mejla mig samtidigt barnets namn, födelsevecka, datum, (ev. dödsdatum), vikt och längd. Jag vill också veta längden på foten/handen i mm så att det blir rätt i utskriften.
    Om ni skall på Baby Barn mässan i Gbg 15-17 april så står jag där för Pytteliten.net. Om ni tar med fotavtrycken så kan jag skanna på plats.
  • Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17
  • gosnosens mamma

Grattis på den stora dagen David!
    Hurra hurra hurra hurra :)

• Trolltoka
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-01-31 12:16:44 följande:
    David 1 år i dag Grattis!
    Grattis David!
    trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • Frila2

Ja, må han leva, ja må han leva, ja må han leva ut i hundrade år.....
    GRATTIS på 1-års dagen David! {#lang_emotions_flower}

• Pre mamma

Nu är det fördjävligt just nu rent ut sagt, det är nog bara en annan prematur förälder som förstår hur urvriden man kan känna sig.
    Knorren ligger fortfarande i CPAP, vi började träna ur honom i slutet av förra veckan och han låg över 12h i grimma och mådde toppen. Igår blev han sämre och igårkväll låg han med 87% i cpap igen, läkaren valde att sätta in cortison för att undvika intubering. Han har ingen infektion eller något. Lungröntken har inte förvärrats eller blivit bättre. Överläkaren sa något om att han har haft få av dessa komplicerade BPD och han inte vet hur det kommer att gå.
    Jag har nästan slutat hoppas, nu orkar jag inte mer... Detta är 4de cykeln vi går in i nu, han har fått cortison var 18 dag sedan han föddes, han blir bättre i några dagar sedan blir han långsamt värre..

• mina12
    Pre mamma skrev 2010-01-31 17:29:10 följande:
    Nu är det fördjävligt just nu rent ut sagt, det är nog bara en annan prematur förälder som förstår hur urvriden man kan känna sig.Knorren ligger fortfarande i CPAP, vi började träna ur honom i slutet av förra veckan och han låg över 12h i grimma och mådde toppen. Igår blev han sämre och igårkväll låg han med 87% i cpap igen, läkaren valde att sätta in cortison för att undvika intubering. Han har ingen infektion eller något. Lungröntken har inte förvärrats eller blivit bättre. Överläkaren sa något om att han har haft få av dessa komplicerade BPD och han inte vet hur det kommer att gå. Jag har nästan slutat hoppas, nu orkar jag inte mer... Detta är 4de cykeln vi går in i nu, han har fått cortison var 18 dag sedan han föddes, han blir bättre i några dagar sedan blir han långsamt värre..
    Åh, lider med er! Styrkekramar! Hoppas att det vänder snart!
  • lugna gatan
    maddlyn skrev 2010-01-28 14:06:52 följande:
    Hej alla , jag har en fråga.Jag har haft problem med Novalii när vi ska ut med vagnen.För exakt 2 månader sen slutade hon andas när vi var ute , vi åkte då in till sjukhus och dom trodde då att det blåst luft ner i vagnen så hon dragit efter andan.Efter det har jag varit väldigt försiktig och bara gått ut när vädret är optimalt ( lite vind och inte för kallt)Men jag har inte vågat gå några längre rundor då jag blev så rädd när hon slutade andas.Var iallafall på kontroll på Neo i går och berättade min oro för läkaren som sa att det säkert inte skulle vara några problem nu då hon ändå är 2 månader äldre.Så idag var det super fint väder helt vindstilla och med en strålande sol.Perfekt för en runda.Vi hann inte mer än utanför dörren innan hon började låta som en kaffekokare fräsande och bubblande.Hon blåder även salivbubblor ur munnen.Det ser ut som att hon inte vill andas in luften och blåser ut den hon har.Väldigt obehagligt är det iallafall , nu till frågan.Är det något ni haft problem med?!Om så är fallet har det växt bort?!Det känns otroligt synd att inte kunna gå ut med henne , frisk luft behöver man ju lite då och då.Ursäkta novellen , kram till er alla.
    Som du beskriver den senaste händelsen, med att nästan få nån sorts kramp och "bubbla" och få "frånvaroattacker" hade vi det ett par gånger med vår lilla Pricilla när vi nyss kommit hem från neo. Sen hände det igen vid några tillfällen, hon höll väl andan i 10-30 sek. Vi var så luttrade från tiden på sjukhuset så vi trodde att det var "normalt" beteende för det hon varit med om, när vi sen nämde det för läkaren vid återkontroll vid två mån, så fick vi oss ett uppvaknande...han undrade varför vi inte ringt! Ja, då blev jag rädd för mig själv... Iallafall, hon fick göra en ctg (tror jag det hette), men den visade inget, och sen efter det så återkom det aldrig, tror nog att det växte bort. Men det var skönt att de kollade henne ordentligt iallafall.
  • gosnosens mamma

Ju närmare vi kommer Jonathans 1 års dag ju sentimentalare blir jag! Jag grubblar, tänker och ältar. Tittar mycket på kort och läser gamla blogginlägg från neotiden. Jag började tom gråta igår när jag kollade på " Sommaren med Göran" , bara för att en ambulanshelikopter va me! Genast befann jag mig på helikopterplattan och med sammandragningar! :/ 
    Har de varit så här för er andra också, ni som har barn som hunnit bli året eller mer? Är väl så att allt börjar hinna ifatt en nu!

Pre mamma: Hoppas att allt vänder till det bättre snart! Kramar till er

• KatjaKaj
    Trolltoka skrev 2010-01-31 13:56:17 följande:
    Vilken söt liten Hugo ni har fått.
    Grattis :)
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17