Inlägg från: gosnosens mamma |Visa alla inlägg
  • gosnosens mamma

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

När vår son föddes så var min första reaktion att han lät! Jag var helt överväldigad över detta! Tydligen hade de hållt upp honom som hastigast innan de gick iväg med honom. Men det har jag inget minne av. Vårt första "möte" var strax innan han skulle åka upp på avdl 316! Och det var kärlek vid första ögonkastet! :)  Efter att man smält att han fötts så tyckte jag att han såg ut som en fågelunge med sin genomskinliga hy! Min sambo tyckte att han liknade en gammal gubbe med sin rynkiga lilla haka! Världens finaste "fågelunge och gubbe" såklart :)
    Senare intog han mer och mer formen av en ailien! Nu ser han ut som han egentligen alltid har gjort, nämligen sig själv! :)

• gosnosens mamma

Grattis på den stora dagen David!
    Hurra hurra hurra hurra :)

• gosnosens mamma

Ju närmare vi kommer Jonathans 1 års dag ju sentimentalare blir jag! Jag grubblar, tänker och ältar. Tittar mycket på kort och läser gamla blogginlägg från neotiden. Jag började tom gråta igår när jag kollade på " Sommaren med Göran" , bara för att en ambulanshelikopter va me! Genast befann jag mig på helikopterplattan och med sammandragningar! :/ 
    Har de varit så här för er andra också, ni som har barn som hunnit bli året eller mer? Är väl så att allt börjar hinna ifatt en nu!

Pre mamma: Hoppas att allt vänder till det bättre snart! Kramar till er

• gosnosens mamma
    LillaPluppen skrev 2010-02-07 20:13:43 följande:
    Hej jag hänger på här,vår lilla grabb föddes den 30/1 i vecka 27+3 så det är skönt att veta att det är fler som är och har varit i samma sits som en själv.Lilleman var 1163 gram tung och 37,5 cm lång när han föddes och har inte haft några komplikationer alls än så länge( inte för att vi förväntar oss några heller) Han har andats på bra själv och behöver bara lite stöd av CPAP just nu. Han ska ju inte behöva överanstränga sig det lilla livet=)
    Hej !
    Välkommen hit! :)
    Va skönt att han mår såpass bra och andas själv med stöd av cpap! :)
    Vet du varför han kom så tidigt?
  • gosnosens mamma

Är precis hemkommen från barnmottagningen. Jonathan är ju förkyld igen och i måndags var vi på vårdcentralen och fick penicilin. Igår blev dock hans lungor sämre och han hostade, hade slem och var allmänt kass. Imorse var han lika kass och hade tappat matlusten totalt. Ringde barn-m och fick en akuttid idag. Fick världens bästa ssk och  läkare. Läkaren hörde att J lungor rasslade och pep, så inhalation av ventolin och lite betapred och skrutten vart lite piggare! Ska ge honom alvedon också för hans röda hals som troligen är orsaken till den tappade matlusten. Fattar inte varför hans lungor spökar nu. Han har inte haft vidare stora problem med dem innan. Han hade ju syrgas länge i och för sig och har därför diagnos lindrig BPD. Men det är först nu de senaste månaderna som astman och de ansträngda lungorna kommit! Pust! Jag som trodde att vi var home free.

sofie och laura: Grattis till den lill* i magen :)

• gosnosens mamma

Idag fyller vår lille Jonathan 1 år! :) Kan inte fatta vart tiden tagit vägen! En lycklig mamma är jag till världens bästa Jonathan! :)

• gosnosens mamma
    Frila2 skrev 2010-03-16 18:49:59 följande:
     En helt annan sak men vill bara varna: det är just nu extremt mycket fall av RS i Göteborg och andra städer så var försiktiga.
    Tack för gratulationerna! Vi har kalasat hela dagen! :)

Får era små antikroppar (synagis (stavning)) mot RS viruset?
    Jonathan får en dos i månaden under tiden RS viruset härjar!
  • gosnosens mamma

Konstigt att det är så olika! När vi nämnde synagisen på bvc så sa de att Jonathan redan var uppsatt på den listan på neo! Så han fick sin första dos när de började komma RS fall! Jag är väldigt glad att han får sprutorna, då kan nojiga mamman slappna av lite iallafal! ;) Men skyddar antikropparna till 100 %?

• gosnosens mamma

I onsdags när vi var på Näl för mitt återbesök efter min operation, så passade vi på att besöka neoavdelningen som vi låg på de 8 sista veckorna! Besöket blev mycket känslosammare än vad jag hade kunnat föreställa mig! Det var jättekul att få träffa några av de ssk som vi haft under vår tid där! Och de var jätteglada att få träffa Jonathan och han charmade dom såklart! :) Jag hade ju många negativa upplevelser från vår vistelse där! Men när jag gick därifrån i onsdags så hade jag fått ett lugn över mina minnen och känslor! Detta var det bästa jag gjort på länge! :)

Den 20 april ska vi tillbaka till östra för en återträff! :) Längar så mycket! :)

Min lille skrutt har fått lite starkare astmamediciner nu också, som vi ska ge vid förkylningar! Så nu får vi hoppas att han slipper ha det så jobbigt med andningen!

Annars har vi världens piggaste och gladaste 1 åring ( kor 9 månader)! :)

• gosnosens mamma
    Frila2 : Jag tror att det är vi som låg inne samtidigt  på östra som ska träffas! Fick lite snabb info av en som vi låg inne samtidigt som! Ska prata mer med henne imorgon så då vet jag mer! :)  När vi låg inne så satte de ihop oss som låg i samma sal i en liten föräldragrupp! Var himla bra, kändes lite snopet när vi fick lämna vår grupp för att flyttas till vårt hemsjukhus! Jag känner så här med facit i hand att det hade varit skönt att få vara kvar med likasinnade som man hade skrattat och gråtit tillsammans med under den mest omtumlande tiden! Men men, tur det finns internet och telefon! :) 
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17