Inlägg från: LisetteWernholm |Visa alla inlägg
  • LisetteWernholm

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Instämmer med alla tidigare skrivare här. Du är en helt underbar fantastisk människa Anci och vi finns här för dig.
    Tänker på er!

Många kramar från oss

• LisetteWernholm

Det första jag tänkte när jag såg Emilia var att hon var pytteliten och att hon såg ut som en "skrutt". Kan inte riktigt definera det ordet, men hon kallades "Skruttan" ett bra tag. Hennes moster sydde ett par byxor till Emilia där det stod "Skruttan" på rumpan, ursöta. =)

• LisetteWernholm

Livsglädjen; Jag lider verkligen med dig/er. Kan inte förstå hur den läkaren kan ens säga så till dig. Det är fruktansvärt! Det bör inte finnas en speciell utsatt tid till hur länge man kan vara sjukskriven efter man mist sitt älskade barn, alla är olika och behöver olika mycket tid på sig för att komma tillbaka till vardagen. Alla behöver olika behov och stöd. Jag tycker man bör få vara sjukskriven så länge man önskar och går tillbaka till jobb när man känner att man klarar av det, men med halvtid från början ett par veckor för att känna efter. Det viktigaste är ju att man ska fungera i vardagen, att man ska orka med allt som händer och sker runt en. Sömn som du säger också är absolut det viktigaste. Man kan bli helt galen om man inte får sova. Blir så illa berörd av den där läkaren. Och att du inte fått tag på någon kurator eller någon som är villig att prata och stötta dig är ännu mer fruktansvärt. Känner mig hjälplös. Styrkekramar till er iaf!

• LisetteWernholm

Läser med intresse för det ni skriver. Undrar vad det finns för komplikationer som kan ske när man har ett överburet barn?

Hoppas på svar...=)

• LisetteWernholm

Hej Alla! Ni som har lite äldre prematurer.. En undran till er. Hur mycket väger/vägde era underverk när de är/var runt 3,5-4 år? Emilia blir 4 i oktober, väger nu runt 15 kg och är 97 cm lång. Nyfiken! =)

• LisetteWernholm
    Trolltoka skrev 2010-03-31 15:37:38 följande:
    Novah blev 3 för drygt 2 veckor sedan och väger ca 12kg, chansar på att hon är kring 85-90cm. Har treårskontroll nästa vecka. Var på 2månaderskontroll med Hugo igår, vilken skillnad på ungarna! Hugo väger mer än Novah gjorde vid 1år! Dock är han inte lika lång...
    Ja det är verkligen skillnad på ett fullgånget barn och ett prematurt. Emilia vägde runt 8 kilo när hon var 1 år och 2 månader, vilket Elias väger idag och han är 9 månader, eller han väger nästan nio och det är ungefär samma längd på dem som när hon var 1,2 år och han 9 månader, så skillnad är det.
    Minns Emilia hade strl 74 hur länge som helst, den hade Elias inte alls nå länge...

Hoppas allt är bra med er! =)
  • LisetteWernholm
    Emmy K skrev 2010-04-03 00:55:05 följande:
    Vi ligger på 21:an som så många gånger förr.Nelia har 3 liter syrgas och ligger ändå ibland på bara 88% De har fått höja flera gånger och jag mår riktigt dåligt av oro. Tänk om vi förlorar henne!
    Tänker på er och hoppas verkligen att allt går bra!!
  • LisetteWernholm
    LillaPluppen skrev 2010-04-02 19:24:04 följande:
    Tack Myran09, jag känner mig riktigt stolt över att ens ha orkat i 9 veckor när du skriver som du gör.Jag beslutade efter några extra timmars funderande att Manne numer är ersättning och flaskbebis! JAG ORKAR INTE! Jag vill kunna njuta av att sitta och mata min son!Och det känns så skönt att bara ha bestämt sig.
    Jag pumpade i 6 månader, var tredje timme och på nätterna. Emilia orkade aldrig helamma, efter hon ammat klart var det bara att sätta sig och pumpa och ge resterande i sonden senare i nappflaskan.
    Jag förstår dig verkligen, jag var så inne i det allt med pumpandet och tänkte inte på att man kunde göra på ngt annat vis, läkarna eller sköterskorna sa aldrig något heller, det är väl upp till en själv hur mycket man orkar och inte.
    Jag tycker du gör helt rätt att du bara ger flaskan, mår du bra mår Manne bra. =)
    Det är inte heller alltid en fullgången bebis får amma, det finns massa olika orsaker.
    Så du är en supermamma iaf! =)
  • LisetteWernholm
    Livsglädjen skrev 2010-04-27 12:52:45 följande:
    Hos oss i Västernorrland (Örnsköldsvik iaf) så finns det ingen speciell rutin för hur återbesöken ska ske, utan det är läkaren som lägger upp uppföljningen. Edvin har aldrig träffat dietist, sjukgymnast eller psykolog via barnkliniken. Endast barnläkare och några kontroller på ögon och öron när han var liten. Vi bad att få en utvecklingsbedömning av honom när han var cirka 2½ år. Han (och vi) fick då träffa en psykolog på mödrabarnhälsovården och hon gjorde en massa tester. Vi kan få en uppföljning av bedömningen innan han börjar skolan om vi själva vill det. För Edvins del har det handlat mycket om lungorna och allmän tillväxt. Han hade ju relativt täta återbesök i början då de även kollade bl.a. hans levervärden (pga de problem han hade haft). Nu när han är drygt fyra år så har läkaren sagt att han ska komma ungefär en gång i halvåret. Vi får oftast jaga på barnkliniken för att de ska boka in ett besök, hänvisa till att läkaren faktiskt har skrivit in i journalen att återbesöket ska ske då eller då.
    Jag måste bara säga också att de här i Övik har dålig uppföljning på Emilia och andra prematurbarn vad man har hört.
    Två familjer som vi känner i Östersund har fått göra utvecklingsbedöming, träffat sjukgymnast, pskylog, läkare m.m. kontinuerligt.
    Det enda Emilia fått göra är regelbundna träffar hos läkare, allmän koll och UL på hennes VSD en gång om året.
    Samt nu har det ju blivit extra kontroller bara för att hon får Ergenyl mot hennes kramper. Hon har nu varit krampfri sedan februari förra året, det är så otroligt skönt,men rädslan och oron finns ändå där konstant att hon ska få en ny kramp. Helst när hon kan få en kramp utan förvarning eller tecken på sjukdom.

Vi ska nu flytta i juni, barnen ska få inskolas hos dagmamma förhoppningsvis till hösten. Det känns bra att de ska få börja där och träffa andra barn. Men jag kommer nog aldrig vara helt cool lugn, ringer mobilen kommer jag få världens panik och tro att det hänt Emilia ngt, en ny kramp tex.
    Jag kan inte ens lämna bort henne nu, det är bara korta stunder över dagen.
    Jag vet att det är fel av mig, men oron är fruktansvärd, rädslan kan jag inte bli kvitt.
    Att se sitt barn krampa, bli medvetslös och blå, det är fruktansvärt!!!

Ville bara skriva av  mig lite...
  • LisetteWernholm
    Livsglädjen: Vi ska ju på undersökning på barnmottagningen med Emilia nu i maj. Läste om utvecklingsbedömningen ni gjorde på Edvin och jag skulle också vilja att Emilia genomgick en sådan. Sa ni bara till Edvins läkare att ni ville göra det?

Kram Lisette
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17