• Tessita

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Sofi och Laura, stort GRATTIS!! Säger som EmmyK, hoppas graviditeten blir låååång!!

SandraLindholm, hoppas allt är ok med er Liam. Styrkekram!

Vi har varit på en helt underbar semester i Kanarieöarna. Kunde aldrig drömma om detta för ett år sen!!!

Försökte läsa ikapp lite och såg att ni disskuterat vad ni tänkte första gången ni såg ert barn första gången. Jag mindes att jag tänkte att det var ju inget barn, utan ett foster men samtidigt så tyckte jag och min man att det absolut var den vackraste tjej vi någonsin sett. Hon var så vacker att vi var målösa trots att hon inte hade öron, knappt ngn hud, röd som en kräfta... Vi skickade några kort till anhöriga och jag minns vad ledsen och chockad jag blev när vi fick en kommentar att åååh vad otäckt det var att se bilderna...

• Tessita

Hej Livsglädjen! Hoppas ni får en bra resa. Tycker att det var ett bra beslut att boka resa. Det gör ont i mig när jag läser din berättelse. Styrkekramar!!

• Tessita

Myran09, grattis!! Skönt att allt gick bra!!

Gick också över 2 veckor med första barnet som blev för stort att komma ut vanlig väg. Satt fast som en korkskruv halvvägs ute och det blev ett akutsnitt med många komplikationer för min del (därav förlossnings skadan som gjorde att vårt andra barn föddes för tidigt..).

• Tessita

EmmyK, han var inte så jätte stor. 4 kg men jag hade för trångt bäcken visade det sig i efterhand på röntgen. Men då sa dem att det absolut inte kunde vara så att jag hade för trångt bäcken för då hade han inte kommit ner så långt. Jag kom in fullt öppen kl 7 på morgonen, kämpade på hela dagen, krystade flera timmar. Två läkare drog ca 5 ggr med sugklocka. Min man såg huvudet på vår son. Sen tappade han puls och det blev akutsnitt. De fick putta tillbaka honom via underlivet. Då sprack min livmoder, förlorade massa blod. Operationen tog över 2 timmar. Tarmarna stod still på mig flera dagar efteråt, magen svällde upp som en stor ballong, gjorde fruktansvärt ont.  Lång historia... Men vår son klarade sig bra, vi hade tur!!

• Tessita

Fin artikel Sandra.

Hoppas Nelia kan syresätta sig bra även på nätterna snart så att ni kan komma hem snart Emmy. Styrkekram

LillaPluppen, skönt och höra att er Manne är sladdfri. De där apnéerna och pulsdipparna höll i sig fram tills vår dotter var runt 2 mån korrigerat. Skönt att de har upphört för er son.  Lycka till!!

Kram

• Tessita

Härligt att Nelia mår bättre. Usch att RS kan vara så hemskt, man får liksom försig att bara nyfödda blir allvarligt sjuka.

Livsglädjen, stor styrkekram till dig. Kan ju inte föreställa mig vad ni gått igenom...

Igår var det 3 år sen mina barns underbara kusin kom till världen och lämnade jordelivet strax efteråt. Jag hade lite cermoni här hemma med tänt ljus och sorgset hjärta. Livet är INTE rättvist.

Kram på er alla starka mammor därute.

• Tessita

Ja, usch minns de där ögonundersökningarna och ryyyser.....

QUE, hoppas att det går bra för dina killar.

Imorgon ska vi på ett 5 månader försenat återbeök till vår läkare på Barnkliniken. Uppföljningen här är verkligen under all kritik. Det är tredje gången vi träffar vår läkare sen vår dotter skrevs ut för lite mer än ett år sen. Dessa besök har verkligen bara varit av in och ut så snabbt som möjligt igen principen.

Jag känner att det nästan knyter sig i magen på mig av tanken på återbesöket imorgon. För jag vet att jag verkligen måste stå på mig och kräva uppföljning annars kommer vi inte få det.... Samtidigt vet jag inte riktigt vad jag ska kräva, magnet röntgen, ögonundersökning, psykolog(?)... Vad har ni andra fått för uppföljning? Vet att ni disskuterat det förut i tråden men jag kan inte hitta den sidan....

• Tessita

Que, skönt att det inte fanns tecken på ROP.

Tack för era svar ang uppföljning. Det är ju lättare att stå på sig när man vet vilken uppföljning andra sjukhus har.

• Tessita

Vi var på kontrollen hos vår läkare i onsdags och jag måste säga att det gick väldigt bra. Fick igenom det jag ville, dvs magnetröntgen av hjärnan och tätare uppföljning på ögon. Psykolog får man inte träffa förrän barnet är 5 år, vår läkare ansåg att man inte kunde göra någon bedömning innan dess.

Jag var så nervös innan men kände mig stark under beöket och vågade stå på mig. Hade med mig boken "Född för tidigt, hur går det sen" och visade uppföljnings planen som angavs till boken. Sen hänvisade jag till forskare och ögonläkare Anna-Lena Hårds avhandling kring ögonsjukdomar hos prematurer. Hon anser att alla barn födda före v 32 ska ha en ögonuppföljning vi 1 års ålder (Alma tänktre dem kalla vid 3 års ålder).

Hur känner ni andra här, är ni någe oroliga för hjärnsynskador? Att era barn kan ha problem med att tolka det dem ser, avståndsbedömning, ansiktsigenkänning etc, etc?

• Tessita

Livsglädjen, tusen tack för ditt välbeskrivande svar! Vilken nogrann undersökning!!

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17