• Tessita

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Var länge sen vi var hos vår läkare men vi ska dit på fredag så då ska jag höra mig för vad han anser om Almas tillväxt.

Vi var förövrigt på ögonkliniken idag och allt verkar se bra ut med Almas ögon/syn. Så ikväll har vi firat med bullar!

• Tessita

Hej på er! Idag har vi varit hos audinomen och för första gången fått godkänt på hörseltest!! Hurra!! Det tog 2 år!!
    Sen har vi träffat vår läkare och allt verkar bra. Vi pratade ju tidigare i tråden ang tillväxt hormon etc och vår läkare sa att vid 4 års ålder ska de bedömma om vår dotter ska få tillväxt hormon eller inte. Fortsätter hon sin kurva beräknar dem henne att bli 150 cm som vuxen.

Mammamumin, Alma levde enbart på ersättning i flaska tills i somras (då va hon 1 år o 3 mån). Då upptäckte hon att makaroner och falukorv faktiskt var gott och vi började kunna få i henne liiiite mat. Sen släppte det helt när hon började dagis, då var hon 1år o 6 mån korrigerad ålder- Nu äter hon jätte bra så det har verkligen gåttt fort från att inte äta ngt alls till att äta massor. Hoppas det släpper för er med. Stort lycka till. Kram!!!

• Tessita

Just det, STOOOORT GRATTIS till Livsglädjen!!! Håller alla tummar o tår att det kommer gå bra för er!!!

• Tessita
    mina12 skrev 2010-10-31 23:04:42 följande:
    Grattis till godkända hörseltestet.

Ok, då har ni lite tid kvar till bedömning för tillväxthormon då. Vad säger de om den nu beräknade längden då? Är den anledning till att få hormon eller inte?

Tydligen ger man det tidigare nu är förr. På vår läkare lät det som om hon skulle kontakta det "teamet" redan nu tills hon fyller 2år, för att börja utvärdera. Vi har inte fått någon "beräknad längd" på vår dotter. Hennes pappa är 183cm och jag är 153cm. Jag har sagt att jag inte vill att hon ska bli kortare än mig, då jag absolut inte skulle vilja vara en cm kortare själv...
    Det verkarinte finnas någon direkt standard rutin över det hela (som vanligt med det mesta...).... Säkert olika från sjukhus till sjukhus och mellan läkare... Läkaren sa dock att vid tre kurvor under medel kan det bli aktuellt med tillväxthormon. Sen tror jag det spelar en viss roll att han beräknade genom min och min mans längd att hon skulle ev bli 1,69 cm lång. Då kan hon alltså bli 19 cm kortare än vad hon skulle ha blivit pga sin förtidiga födsel.
  • Tessita

Erkens mamma, hoppas det går bra på torsdag. Håller tummarna för Elias. Styrkekram!!

Idag fyller vår älskade underbara Alma 2 år!! Känns helt fantastiskt att se vår välmående tjej gå till dagis och ha med sig glass att bjuda dagiskompisarna på och äta pannkakstårta till middag!! Vi är SÅÅÅÅ lyckligt lottade!!

• Tessita
    Livsglädjen skrev 2010-11-24 12:59:17 följande:
    Idag finns artikeln med oss i lokaltidningen (Örnsköldsviks Allehanda).

allehanda.se/mer/familjeliv/1.2521939-de-komm...

Jag är ganska nöjd med hur reportern lyckades sammanfatta allt som jag berättade för henne (blev intervjuad i tre timmar!).
    Vilken fantastisk och gripande artikel. Tårarna rinner fortfarande....
  • Tessita

Oj har inte varit inne och läst på länge och här har det hänt grejjer!!

STORT Grattis Livsglädjen till eran Elise!! Vad skönt att allt har gått bra för er.

Välkommen hit gt98mbj! Hoppas att allt går åt rätt håll för er. Vi har en dotter på 2 år som är född i v 22+5, hon vårdades också i Uppsala. Hör av dig om det är något du undrar över!!

• Tessita
    gt98mbj skrev 2011-02-28 20:48:05 följande:
    självklart får du fråga
    Han vägde 608g och var 30 cm. Idag 4 veckor gammal väger han 913g och är 30cm.
    Oj, stor kille! Mår han bra eftersom han växer på sig så fint? Hller tummarna för er!!
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17