• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • asap

Malinkat - Välkommen tillbaka! Borttappade lösenord kan ställa till mycket bekymmer.
    Så härligt för barnen med Kanarieöarna!

Kaz - mini-artister, det låter kul!

Nisse - Vad skönt med resa bokad. Hur länge blir ni borta?

Min kollega ja. Det är verkligen jobbigt för hela familjen, ständigt är det något. Det är möten med bup/skola/dietist/gudvetallt varje månad, tar enormt med energi. Nu har ju jag bara hört ena sidan av historien, men jag är lite förvånad att de inte bara har bytt skola vid det här laget, då kollegan är övertygad om att problemet är isolerat till skolan. Hemma/fritids/aktiviteter går bra, men i skolan är det problem. Och min kollega är också irriterad på skolan som inte tagit sitt eget ansvar för att det fungerar dåligt, utan har tagit initiativ till ett antal utredningar på pojken istället (adhd/dyslexi), men han har inga diagnoser... En tioåring måste ju känna av det, att de försöker hitta att det är ngt "fel" på honom som förklarar mobbningen.

• Nisselina

Asap: det låter onekligen som ett byte av skola skulle behövas. De kanske borde kolla andra skolor och hur de agerar i såna här fall? De flesta har ju en handlingsplan. Vi ska vara borta i tre veckor, vi gjorde en sån resa i vintras också och jag föll för frestelsen igen.....

• kaz

Asap: Låter superjobbigt och som en ond spiral!

Nisse: Åh så härligt! Precis vad man behöver då! Bor dottern hos dig hela tiden el bor hon hos pappa också? Minns inte hur det var.

Simon sa i morse att han känner sig lite ensam i klassen och att han mest leker på egen hand. Alla hälsar jätteglatt på honom när han kommer så jag blev lite förvånad. Jag vet att han inte har ngn bästis men trodde att han lekte lite med alla. Jag peppar honom lite och när vi kom in på skolgården gick han fram och frågade en tjej om han fick vara med och det var inga problem. Han är som jag var... Vill inte fråga om han går vara med för han är rädd att gå ett nej, vågar inte leka nya lekar för att han är rädd att höra fel... Tror inte han är utanför men han begränsar sig själv. Jag försöker säga: Vad är det värsta som kan hända? Att du är först att bli kullad men är det så hemskt egentligen? Någon som har några tips eller lästips?

• Gladhannapanna

Kaz: tack så mycket för att du frågar!

Peppar peppar så verkar det som om det har vänt. Hon har fattat att hon bestämmer över sig själv och står upp mot de som hon brukar leka med också. Nu gäller det att hjälpa henne att balansera så att hon inte trillar i andra diket!

• Billabong
    Nisselina skrev 2013-09-03 16:33:55 följande:
    Nu har jag beställt Thailandsresa till mig och dottern i januari... Ska bli härligt.
    Åh så härligt! Var åker ni och hur länge?

asap: Usch så jobbigt för kollegan med familj.  

GHP: Vad roligt att det har blivit en sådan förändring hos A! Underbart!

Malinkat: Kul att se dig här igen!
    Vilken smidig lösning kring flytten. Låter toppen att flytta medan barnen är iväg så att ni kan packa och fixa i lugn och ro. En annan hade ett lite annat upplägg, med två nyfödda 6-veckors och en tös som fyllde 2 ett par dagar efter flytten. Inte heeeeeelt optimalt.
    Är nya lägenheten större, bättre planerad eller med bättre läge eller så? Eller är det mest att ni ville bo i nyproducerad lägenhet eller annat? Ja, jag inser ju att det är en stor fördel att vara garanterade tillgång till vatten - vilket inte verkar vara fallet såsom jag minns det i nuvarande lägenheten.   
  • asap

Idag igen fick kollegan ett samtal från sonen på em och åkte iväg till skolan i ett huj. Jag vet inte vad som hänt, kanske har det en helt vanlig förklaring den här gången, men det händer titt som tätt. Jag får höra efter imorgon vad det var som hände.

Ghp - Skönt!

Kaz - Hoppas det inte är någon fara, att det var en tillfällig känsla av ensamhet som kom över honom.

Får era (stora) barn själva ta ansvar för att packa gympakläder och frukt till skolan? Eller gör ni det åt dem?

• Nisselina

Det är verkligen inte lätt med allt socialt som man ska reda ut med kompisarna, många problem som uppstår. Och de är ju fortfarande små, ibland känns det verkligen att de är på väg mot vuxenvärlden med stormsteg... Men samtidigt så skönt när de börjar reda ut saker och ting och när man ser glädjen över att faktiskt kunna fixa problemen med eller utan assistans. Billabong: Vi åker till Phuket, Bangtao beach och ska vara där i tre veckor. Kaz: ja, hon bor på heltid hos mig. Lång historia egentligen, kortfattat så lämnade jag honom 2009 och sen gick han tyvärr bort i januari 2012. Så det har varit kämpigt men vi är tillbaks på fötterna igen.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*