• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • Piggley Wink

GHP: Fånigt såklart, men jag tänker såna saker som lätta att ta en "easy-way-out" och inte skapa diskussioner. H är supernöjd med sin väska från smartphoto.se med en bild på henne och Fakur (hästen) på locket.

• lia76
    Gladhannapanna skrev 2013-09-19 08:56:57 följande:
    Våra hjärtan har brustit flera gånger... 

Vi körde först med jacka och byxor till A förra hösten, men sedan bad hon själv om en overall och då fick hon en. I år är det jacka och byxor som gäller, vi har en ärvd overall som hon kan få ha som extra...

I hennes klass var det ungefär hälften som hade overall och hälften som hade jacka och byxor.

Nu i ettan är det tydligen helt ute med ryggsäck, nu ska man ha en axelväska... Så larvigt tycker jag, men vi har köpt en axelväska som hon ska få i födelsedagspresent. 

Knäppt att de säger att man måste ha axelväska, har inte hört talas om något sådant på Stellas skola. Där har de både ryggsäckar och axelväskor. Sen är det ju så att kroppen blir sned om man ska bära axelväska i så unga åldrar om de måste bära tungt... Då är det bättre belastning på ryggen med en ryggsäck.
    Visst alla kanske bara har någon bok, ombyte och så i väskan så den inte väger så mycket, men ändå.

Stella hade ryggsäck första dagarna, men sen var det så många kompisar som hade fått axelväskor så då ville hon också ha en... Hon är lite så att hon vill inte göra annorlunda än hennes kompisar, utan hon ska göra likadant.
    När de skulle på utflykt så gav jag henne en ryggsäck och ombyte, då frågade hon om de andra också skulle ha ryggsäck och ombyte...
    Jag svarade att jag vet inte hur de andra gör om de har ombyte eller så, men jag tycker att du ska ha med dej det iallafall. Men det dög inte så hon kom till skolan utan ombyte.
    Ska alltid kontrollera om klasskompisar gör samma sak, annars får det va. Lite drygt ibland 
    (=
  • Gladhannapanna
    Piggley Wink skrev 2013-09-19 09:04:09 följande:
    GHP: Fånigt såklart, men jag tänker såna saker som lätta att ta en "easy-way-out" och inte skapa diskussioner. H är supernöjd med sin väska från smartphoto.se med en bild på henne och Fakur (hästen) på locket.
    Jo, vi kommer inte att framhärda med ryggsäck, men ibland känns det som om vi bara köper och köper så den här gången får hon vänta till födelsedagen. Bästa kompisen har fortfarande ryggsäck så det är nog rätt ok ändå.

Vi kommer absolut köra med ryggsäck vid utflykter!!!!  
  • malinkat

Kaz; tackar som frågar, vi har ännu inte haft det där samtalet... först var det det med att hitta en tid som passar alla, sen har läraren varit sjuk - och är fortfarande. Men jag har sen sist också hört fler som har det jobbigt med läraren i klassen, en tjej hade kräkts av ångest (hört från en annan mamma dock) och en mammas som har frågat om han inte kan få byta klass.... Vi försöker uppmuntra Alfred utan att göra en jättegrej av det, så det inte blir något han tänker en massa på hela tiden, och när vi frågar honom så tycker han ju fortfarande om att gå till skolan. Läxorna tar han hem nu, har han inte hunnit allt gör vi det klart hemma och det funkar bra tack och lov. Ska hålla er uppdaterade!

Gustie;  Ja, det med kompisar är inte lätt! Och kanske är det det som behövs innan man hittar sig själv, att man testar olika roller? Men hos Alfred, och säker din lille kille, märks det så himla tydligt. Jag har börjat gå in och viska till barnen när de sover, att de duger precis som de är och att vi älskar dem precis som de är, kanske ett litet hopp om att det sätter sig

Angående lek har Alfred haft ett par gånger då han som sagt känner att han inte fått vara med. Men igår när jag kom hade det varit tvärt om: Alfred hade VELAT leka själv och tre killar i klassen kom och ville "slåss" (alltså lekslåss som visst e poppis....), de slutade inte fast han sa till så han hade sagt till en vuxen. Och det är ju helt OK, han har alltid varit en sån som drar sig undan ibland när det blir för mycket. Men han måste också acceptera när det gäller andra; att någon annan kanske vill leka själv. Men så himla svårt, det beror ju på i vilken situation det är, hur det sägs etc när någon liksom blir avvisad. Tycker bara att det är jobbigt att se att han allt som oftast leker själv när jag kommer och hämtar :(  Förra veckan hade han en träff hos en kompis och det funkade jättebra, ska försöka få till något nästa vecka med.

GHP; vad jobbigt! Och usch, man minns ju hur det var i skolan, hur elaka barn kan vara mot varandra, testa gränser, hitta sin plats etc. Glasögon är ju en sak som gör att man lätt blir retad, själv hade jag utstående tänder...... Som de flesta säger, det vi kan göra är ju att bygga upp deras självkänsla.

• Piggley Wink

Ni skriver så klokt!

Själv sitter jag vid busshållplatsen och väntar på H. Hon har fått lov att åka buss hem från skolan idag. Hon har längtat sen skolan började. Jag tänker att det är bra att ha provat om det skulle behövas någon gång (typ om N är sjuk så vore det skönt att inte behöva åka till fritids/skolan och hämta)

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*