PW, eller hur, man måste inte vara bra på alla ämnen i skolan för att bli det man blir sen, inte ens matte om man ska bli civilingenjör :) Och tack alla för ert stöd, det peppar mig verkligen till att ta tag i det! Sen kan jag ju inte förvänta mig att det blir som i Sverige, men det är ju inte det som är poängen. Men ibland önskar jag att det var lite som du skriver GHP, två läxor i veckan och gör dem när det passar. Alfred har som regel läxor mån-tors med undantag om någon fyller år eller om huvudläraren är sjuk....... Vi håller nu på att försöka få en tid med henne för att gå och prata både jag och Thorsten, och jag har skrivit ned en massa tankar. Viktigaste är att han känner att han inte behöver fixa alla läxor på just den halvtimmen, att han har lov att göra resten hemma med oss i så fall. Jag tror att anledningen till att det är rätt tufft från början är att man efter fyra år ska byta skola, och beroende på dina betyg (!) får du en rekommendation från läraren om huruvida du kommer till Gymnasium som känns mer elitistiskt och det många föräldrar vill ha, eller Stadtteilschule som är en mer normal skola, och du går ett år längre än på Gymnasium....
Vi har pratat mycket med Alfred, ställt en massa frågor etc och det har gett en del faktiskt. Han kan beskriva rätt bra varför det är jobbigt/svårt, och också den inte helt självklara sociala situtaionen som nog också påverkar skolarbetet. Alfred har alltid haft lite svårt att bara kasta sig in i en grupp och det vi märker när han är med kompisar och som vi också hör från "fritidsledarna" som vi har bra feedback från, är att han ofta försöker vara någon han inte är. Om coolingarna i klassen fjantar sig gör han det också och pratar på ett sätt som inte är likt honom. Det är ju inte så konstigt om man inte är helt säker på vilka kompisar man har och vilken plats man har i gruppen. Han har ju några han leker med men säger också att han ofta leker ensam; att han ibland inte får vara med. Och att det finns några andra killar i en annan klass som brukar retas och ibland slåss - på frågan vad han gör då svarar han att han nu slår tillbaka, och helt ärligt: jag tycker nånstans att det är bra. Jag sa det inte så, men jag valde att inte kritisera det och sa bara att måste säga till en vuxen också. Frågade om han tyckte det var ett stort problem eller något han känner att han kan lösa själv etc. Jag försökte också säga att man ju också kan vara kompis med tjejer, vilket jag tror han gärna vill, men tjejerna vill som regel inte leka med killarna. Det gör så ont att höra om kompissituationen när man blir utesluten och så, samtidigt måste vi ju akta oss för att inte blåsa upp det. Han gillar att gå till skolan, ska hem till en kompis på fredag och verkar trivas när vi pratar om det. Så, hålla ett öga, fortsätta fråga och prata.... Vi har också sagt att vi måste bli bättre på att fixa kompis-träffar på eftermiddagar, det är bara så mycket bök och farande och planerande - de kan ju inte åka hem till varandra själva. Och, vi försöker pränta in i honom på olika vis, att han är bra som han är, inte behöver vara någon annan för att få kompisar och att så länge han gör det bästa han kan när det gäller skolarbetet så är det bra nog - han ska inte jämföra sig med de andra.
Ja hörrni, inte blir det lättare när barnen växer :)