• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • Gladhannapanna
    Piggley Wink skrev 2013-08-29 22:26:27 följande:
    Å vad skönt kaz!

Jag har ju bara träffat A en gång, men hon kändes ju som en glad och framåt tjej. Hur kan de vilja sätte sig på en så go tjej

Tack PW! A beundrar H mycket! Speciellt när jag sa att H kan simma 200m!

Nisse: A har också bärjat prata om stor/liten mage. Att bikini är snyggare när man är 12 för då har man en "sån här mage" (drar in magen) JAg är ju tjock själv och i perioder jobbar jag på att gå ner i vikt men det är ingenting jag pratar med barnen om, inte med maken heller när de är i närheten.

KAz: Skönt besked om armen.      
  • asap

Nisselina - Visst har det varit mycket skriverier i tidningarna om gymnastik och unga flickor i våras?

Jag har tre barn, snart 7, 5 och 2 år gamla.

Ghp - Åh, att det ska var så omöjligt att få tjejerna att agera schysst mot A, trots alla insatser hittills!
    Precis som flera varit inne på så är det ju jätteviktigt att föräldrarna får veta varenda gång det händer något, det hade man ju själv velat!
    Kan jämföra med en kollega till mig, vars son har haft det struligt i skolan sedan han började. Nu går han fyran, har blivit mobbad i flera år, men är nu tyvärr den som ställer till en hel del själv. I våras var den en incident där kollegans son slog ett annat barn. Skolan skrev en rapport på händelsen och skickade till bägge föräldrapar. Det slagna barnets föräldrar gjorde då en polisanmälan (!) mot min kollegas son, baserat på rapporten de fått. Min kollega bad då uttryckligen att om det händer något liknande igen - snälla, kalla in oss föräldrar och våra barn direkt så att vi får reda ut det omedelbart! Vi vill inte ha en skriftlig rapport, vi vill veta allt på en gång!
    I torsdags hade nästa grej hänt, kollegans son hade tagit kort på en klasskompis i duschen efter gympan och lagt ut på instagram. På kvällen hade han känt att det inte var bra, försökt ta bort det men inte lyckats och inte vågat be föräldrarna om hjälp. I skolan i fredags var det så någon annan klasskompis som sett bilden och börjat prata om den, och då blev det fart! Min kollega fick hjälpa sonen att omedelbart plocka bort bilden, sonen blev av med sin mobiltelefon med omedelbar verkan och vid lunch var det möte på skolan med alla inblandade. Så mycket lättare att få agera direkt det hänt!

• Nisselina

Till gymnastikens försvar kan jag säga att E går på truppgymnastik, inte redskapsgymnastik som jag upplever som väldigt mycket hårdare. Här är stämningen mycket sympatisk, ledarna tjatar på barnen att verkligen äta sin frukt i pausen så att de orkar. E kommer hem och föreläser för mig att när man gör av med energi så måste man fylla på med energi, vilket gör mig glad. Så jag tror det var det här barnet som har knasig syn på "att vara tjock". Barn säger ju dessutom saker som de egentligen inte vet så mycket om, de snappar upp vad andra säger och skickar det vidare. Jag pratade med ledaren idag och det märktes tydligt att det var inte första gången tösen har sagt/gjort knasiga/dumma saker. Ledaren blev väldigt upprörd och bad om ursäkt och tackade för att jag sa till. Har dessutom sett de större barnen i elitgruppen träna och de är verkligen inte supersmala, nån av den (en av de bästa) är tom lite småmullig men en fantastisk gymnast. Så vikthets verkar inte förekomma i vår förening iaf.

• Milla C

Här är en mamma till som vill veta direkt något händer i skolan/ någon aktivitet. Och även om skolan tagit tag i saken så att allt "är utagerat" vill jag veta - för att kunna reagera på rätt sätt om/när känslorna dyker upp igen hos mitt barn.

Nisse: Jag har Gabriel - som föddes i oktober -06 (fast det har jag bestämt för mig att du vet) - och Lucas - som är född i april -09. Inga fler barn på gång eller i framtiden.

Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Drutten74

Ghp - jag blir också så ledsen och bestört för à:s skull, visste inte att det varit sådana problem. Ni verkar ändå ha gjort mycket, synd att det inte hjälper. Bra att hon pratar med er och att ni har bra kontakt med skolan. Men hon har någon kompis hon leker med om jag förstod det rätt? Nisse - jag har Anton 6, Elis 5 och Olle 1 år. Asap - låter väldigt jobbigt för din kollega och hans/hennes son. Känns som det kan bli så fel fast det inte borde behöva bli så.

• Gladhannapanna

Tack för pepp kring A och det som händer i skolan!

Hon har kompisar, men de är inte alltid snälla utan kan vara dryga i tonen mm mot A.

I fredags hände två väldigt positiva saker! Den mesiga tjejen hade satt sig före A vid frukosten. A valde att sätta sig hos en annan flicka som hon inte känner så bra än. Mestjejen tjatade på A att komma och sätta sig hos henne men då sa A: " om du vill sitta bredvid mig får du komma hit" ett jättesteg för A!!!

Samma mestjej var dum mot A i kön till maten, då såg deras fröken som jag pratat med det. Hon gick fram och sa till A att nästa gång ngt sådant händer ska A gå till personal, inför alla barnen. Sedan vände hon sig direkt till mestjejen och frågade hur hon kan vara så dum mot A när hon är så beroende av A på morgonfritids!

Att A markerade själv att den andra tjejen inte har makt över henne känns som ett stort steg i rätt riktning, och att personalen är tydlig med att de ser och att det inte är ok att bete sig illa hjälper ju till!

• Vi 5

GHP, Jätteskönt att hon börjar våga stå på sig! Och modigt även att sätta sig vid en ny tjej som hon inte känner så bra! Det hade jag aldrig vågat i skolåldern.

Asap, så jobbigt för kollegan med son! Min man forskar ju om mobbning och det är tyvärr vanligt att den som själv blivit utsatt sedan utsätter andra. Det handlar så mycket om att "rangordna sig" i grupper och för att ta sig ur ett underläge kan det bli en strategi att göra så som man själv blivit utsatt för Man önskar att skolan hade mer redskap för att hjälpa eleverna att hitta sina roller utan att göra det på andras bekostnad.

Nisselina, bra att du pratade med föräldern! Min syster höll på med elitgymnastik som liten och det var rätt hårt, hon gick sedan över till trupp och det var ett helt annat klimat!

• kaz

Ghp: Hejja A! Verkligen steg i rätt ruktning'

Idag har vi varit på öppet hus på Kulturama. Simon skulle få prova på sång men han fastnade för "mini-artisterna" som är dans med lite sång Tror han har hittat rätt

• malinkat

Efter att äntligen ha lyckats klura ut mitt borttappade lösenord är jag tillbaka... puh, ville ju inte gå in och lägga en ny profil. Har alltid haft automatisk inloggning och inte ens tänkt på lösenordet.... tills vi bytte hårddisk i laptopen

Och här händer det saker! GHP; vilken sit s, och vilket bra pepp du får här. Och strongt av A att bita ifrån!! Det växte hon nog några centimeter av :)

Asap, det är min stora fasa med hur internet kan utnyttjas på helt fel sätt. Hoppas det löser sig med  kollegans son. Inte lätt heller att hitta balansen när man blivit mobbad . Kan ju förstå att utan en väl uppbyggd självkänsla blir det "makten" som mobbare som blir en enkel väg (tror man) framåt.

Mandra, jag följer ju ditt köksbestyr på FB, hejja! :)

Vi5  Grattis, vad härligt!!!!

Alfred har också blivit bättre på att säga ifrån, men ibland vet jag inte hur man ska ta fatt i situationer. Som att han blev jagad av några i klassen (det började som en lek men de lyssnade inte när Alfred sa att han inte ville mer). Efteråt pratade vi om vad man kan göra i en sån sits, varpå han sa att nästa gån skulle han "slåss precis som Bruno" . Å ena sidan vill jag absolut inte att Alfred ska slåss, det leder ingenvart mer än till mer slagsmål. Å andra sidan måste man kunna försvara sig, sätta stopp, och vad gör man när ord inte räcker och fröknar inte ser just då? Knepigt.

Sen har killarna börjat vilja byta leksaker med varandra (de tar med sig nåt 1 gång i veckan), ibland vill Alfred också ge något till någon. Så blir det diskussioner för att någon vill byta och inte den andre, och det blir som mutor för att få vara någons kompis. Inte OK! Ska skriva till läraren och be henne ta upp det med klassen, hur man hanterar sånt. Vi pratar med Alfred om det, men jag tror att det är viktigt att de sätter regler i skolan. Alfred bytte bil med en kille - ett uppköp för Alfred - och kanske var det inte alls ok för föräldrarna... .nåväl, dem har jag också skrivit till, får se vad de svarar.

På dagis är det också en massa diskussioner om att nu är vi kompisar, idag var hon inte min kompis mer osv.... och de är ju så små! Är det typiskt tjejer?

I övrigt får vi nyckel till nya lyan 4 dec, mamma och pappa tar då med sig barnen till Gran Canaria en vecka. Härligt !

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*