• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • Mandra

Malinkat - men usch vilken hemsk 'gamla skolans' lärare :(. Jag minns min lärare från grundskolan enbart av anledningen att jag var så hiskeligt rädd för henne.
    Tycker som GHP att du resonerar så klokt runt vänner :)

Sitter själv i detta nu och gör den ena av två läxor med Storan. Det blev snabbt tråkigt, ska fundera lite på hur man tacklar studiemotivation kände jag.
    Helgen (igår) startade med långa krissamtal med en vän vars barn varit med om en allvarlig incident i skolan. Jag insåg då vikten av att de vuxna på skolan har klart för sig vad man gör vid olika incidenter som kan uppkomma. Det resulterade i att jag även kollat upp handlingsplaner och trygghetsteam på storans skola. *phu*
    Nu blir helgen fylld av 40års kalas.
    Trevlig helg mina vänner!

• Mandra

Asap - ja läget är under kontroll i alla fall. Barnen mår efter omständigheter ok men det är mycket som behöver adresseras runt detta och många myndigheter som är inkopplade osv.

• asap

Mandra - Usch. Låter som att det var något att få ont i magen över.

• Drutten74

Siggan - ett lite försenat grattis, vad kul!!, Mandra - det låter allvarligt! Har skolor handlingsplaner för olika incidenter?

• kaz

Malin: Hoppas ni lyckas få till en bra dialog med läraren och att det löser sig för A!

Mandra: Hua, låter som e skräckis!

• kaz

Malin: Hur har det gått?

Ghp: Går det fortf bra för A?

Var med Sara hos läkaren igår och det bestämdes att de ska ta bort vävnad bakom näsan (men troligtvis behövs inte mandlarna förminskas). Väldigt bra och pedagogisk läkare.

Annars var vi en långhelg i skärgården och insöp den sista sommarvärmen. Firade även Sara som fyllde 5 år!

• Gustie

malinkat: Fy för vilken hemsk situation!
    De här små barnen som redan är så osäkra och så gärna vill smälta in, då måste man ju stötta och hjälpa, inte skälla och förnedra....
    Jag känner igen så mycket när det gäller Jacob, inte med själva läraren för hon verkar jättebra, de har dessutom 3 st resurspedagoger i klassen så de är 4 vuxna på 17 barn...
    Men just situationen med kompisarna, Jacob vill så gärna smälta in att han går in i olika "roller", han kan bli pajas om han märker att någon tycker han är rolig osv...
    Vi har inte heller tagit med kompisar hem på vardagarna för vi är inte hemma förrän kl 17, däremot leker han ofta med grannpojken dessa kvällar för de kan ju komma och gå som de vill, och det känns skönt.

Jag tror så mycket hänger ihop med självkänslan och självförtroendet, känslan att klara av saker.
    Jacob har t ex fått läshuvud och lätt för att lära sig läsa, skriva och räkna, medan det fysiska har halkat efter lite. Alldeles nyss lärde han sig cykla hyfsat bra, det har tagit lång tid för honom att klara det.
    Men nu när vi kan vara ute och cykla runt så mår han så bra, så han har säkert känt sig osäker pga detta.

Ang läxor så ska de få läsläxor varje vecka, har dock inte kommit igång med det än. Matten skulle de faktiskt vänta med lite.
    Jag hoppas det inte blir så mycket läxor eftersom jag tycker det sätter en sån press på barnen, redan i första klass....de ska ju gå i skolan i så många år, varför göra så att de tycker det är tråkigt med en gång...?

Mandra, låter otäckt....skönt att det är under kontroll.

I fredags ringde de oss från Fritids och sa att de hade en tråkig sak att berätta...usch, jag hann ju se brutna armar och ben framför mig, men han hade "bara" ramlat och slagit i läppen och tänderna. Det hade kommit massor med blod och vi fick ju åka till tandläkaren för att se om något verkade vara skadat, men allt såg bra ut så det var nog läppen som tog största smällen, men fy va rädd man blir innan man förstår att det inte är så allvarligt.

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • Gladhannapanna

Tack för att ni frågar om A! Igår hade tre barn retat henne för att hon har orange hår och glasögon. Personalen hade tagit tag i det direkt och även pratat med föräldrar. Detta är nya barn för A..,

Idag ska hon leka med en kille i klassen som hon tycker om, de har lärt känna varann nu i höst. Vi bor nära så de kan gå själva till varann om de vill.

• asap

Ghp - Näe! Fy sjutton vad mycket tråk det är hela tiden! Bra att de tog tag i det direkt dock. Vad sade A om det?

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*