• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • Gladhannapanna

Vi kör med veckopeng. 15 kronor får man på lördag fm. Men då ska egna rummet och lekrummet vara undanplockade. Började i våras och funkar faktiskt riktigt bra! Fast den här veckan får det bli imorgon för vi har inte haft tid att fixa med städningen.

• asap

Kaz - Våra får välja mellan att äta lördagsgodis eller att få 10 kr.

• Siggan

Nej, vi har inte börjat med veckopeng. Det har inte varit någon efterfrågan... Här är det lördagsgodiset som är det viktiga.

en svensk tiger
  • kaz

Tack för input om veckopeng. Tror vi får införa det snart. Vi kör inte med lördagsgodis utan man får lite sött då och då. Det är ju nästan alltid kalas på helgerna tex. Imorgon har vi kalas för Sara som fyller 5 år nästa vecka

Nisse: Glömde skriva att skönt att ni landat efter allt som hänt! Puh! Och man skriver och svarar såklart så mycket man på det man vill. Det är härligt att ha dig i tråden igen. Kram

• Drutten74

Här är det ingen veckopeng och inget lördagsgodis... Jag har aldrig haft veckopeng och aldrig saknat det (och blivit "ekonomisk" ändå, tror att det mer hänger på personligheten, men det är en personlig reflektion som säkert inte stämmer in på alla). Om de senare kommer och frågar efter vevkopeng kanske det blir så att vi inför det, får väl vara lite flexibel. Godis äter vi lite då och då, det är mkt kalas här på helgerna också med stor släkt i närheten. Idag tex är det 5 årskalas.

• Mandra

Kaz - vad skönt att Lilla S läker :) och med stora S, det är ju som du säger, när det är känsligt tenderar det ju att färga av sig på livet och saker runt en. Bra start med lite extraögon, hoppas det är allt som behövs :)

Tjejerna får välja lördagsgodis för max 20 eller en tjuga. Nio ggr av tio väljer de godis :)

• Nisselina

Kaz: Jag ger E 10:- på lördagen men då får hon hjälpa till lite hemma med saker hon kan fixa. Städa rummet, plocka undan efter sig, duka av sin tallrik, lägga kläderna i tvättkorgen mm.

• Siggan

Idag fyller K 4 år. I går hade han 3 kompisar från dagis på kalas och det gick vældigt smidigt. I dag uppvaktade vi med sång och paket på sængen. Men A var svartsjuk. Det var orættvis att K hade fødelsedag och att han dessutom skulle få paket var ju bara før mycket. Så hon låg kvar i sin sæng medan vi sjøng och øppnade paket. Men sen tinade hon upp och kom och år frukost iallafall. Ær era stora så svartsjuka fortfarande?
    Lillebror var jætteglad ændå. Han ær inte svartsjuk nær A fyller år...

en svensk tiger
  • Gladhannapanna
    Siggan skrev 2013-09-09 09:47:16 följande:
    Idag fyller K 4 år. I går hade han 3 kompisar från dagis på kalas och det gick vældigt smidigt. I dag uppvaktade vi med sång och paket på sængen. Men A var svartsjuk. Det var orættvis att K hade fødelsedag och att han dessutom skulle få paket var ju bara før mycket. Så hon låg kvar i sin sæng medan vi sjøng och øppnade paket. Men sen tinade hon upp och kom och år frukost iallafall. Ær era stora så svartsjuka fortfarande?
    Lillebror var jætteglad ændå. Han ær inte svartsjuk nær A fyller år...

Agnes är itne så svartsjuk på presenter mm. Våra brukar få köpa och ge varann presenter vid födelsedagarna mm och då är det ju kul att se om syrran blir glad för det man valt.
  • malinkat

Billabong; tack :) Nya lägenheten är egentligen inte större - hade önskat mig några fler kvadratmeter men det är så nedrans dyrt såvida man inte vill flytta längre ut. Så vi tar det som kompromissen, att vi får fortsätta trängas lite  ;o) Men det blir skönt att det blir vårt eget, vi får våra egna möbler, får hit våra grejer som legat i kartonger i över 4 år etc. En personlig touch så att det kan kännas som hemma. Sen känns området mer som oss. Där vi bor nu är det jättefint, men lite snobbigt och väldigt dyrt, och vi känner ingen häromkring. Ungarna har inga kompisar i husen runtom och kan inte gå ut ensamma pga vägen. I nya området är det lite lugnare, ligger  "på gränsen till utkanten" utan 1000 affärer och cafeér runtom, inga bilar direkt utanför dörren och barnen kommer att kunna gå ut på "gården" och till lekplatsen själva. Och förhoppningsvis får de en massa nya kompisar de kan gå till själva. Det är det bästa av allt!

Mandra; "hon är klok med förvirrad som en professor" - vilken bra beskrivning och det beskriver också Alfred perfekt! Också det med att ta plats, våga kasta sig ut och chansa. Det är ju en övningssak och vi kan ju inte annat är att försöka uppmuntra och tala om för dem hur fantastiska de är precis som de är. Jag hoppas kunna förmedla att barnen inte behöver göra något, säga något eller vara någon de inte är för att få kompisar - då är det inga riktiga kompisar. Men när man tycker att det är jobbigt och är rädd för att inte bli accepterad är det så lätt att man gör det alla andra gör för att bli en del av det hela. Inte lätt!

Kaz -  denna bok har jag stor hjälp av, står en hel del bra tips och insikter: http://www.amazon.com/The-Highly-Sensitive-Child-Overwhelms/dp/0767908724

Vi har just börjat med veckopeng, men de frågar inte efter det om vi glömmer det Och i helgen hade jag köpt tidningar till dem när vi skulle åka till Danmark, och sa att det var i stället för pengen. Helt accepterat.

Vi har stora tankar och diskussioner kring det med läxor, skolarbete etc. Alfred har känslan av att han inte är snabb nog, inte duktig nog och jag blir så ledsen. Efter skoldagen, kl 13, äter de, har en kort paus, och sen är det en halvtimmes läxor. Inne i klassrummet tillsammans med alla andra barn. Ibland är det si och så med koncentrationen, ibland tar det tid att förstå vad som ska göras, ibland är det prat med kompisen (och jag förstår inte varför de sätter dem vid samma bord??) och så hinner han inte alltid "pliktuppgifterna" Han behöver också tid på sig, är ganska långsam för han faller in i andra tankar. Vi har dessutom inte sett röken av läxorna hemma och då inte vetat vad som går bra/dåligt. Så har vi kommit överrens om att han ska ta med dem hem varje dag, så vi kan titta på det tillsammans. Förra tisdagen glömdes detta för vi var hemma sent, på morgonen grät han för att han ville göra färdigt det så inte Frau Meiser skulle bli arg. Det var dock allt för sent och vi sa att hon nog inte skulle bli arg, han fick säga som det var och förklara också varför han inte hunnit mer. När jag hämtar honom säger han att hon sagt att det var en fräckhet att han inte gjort klart läxorna, det hade minsann alla andra klarat. Och sagt till Alfred att hon vill ha ett samtal med oss...... blir så upprörd! Han säger också att hon ibland inte svarar när man frågar hur en uppgift ska lösas, för att det ju är så lätt. Hur dum känner man sig inte då, om man inte kan det?? Läraren är en gammal hund, hon är nära pensionsålder och nog svår att ändra på. Jag ska ringa henne i veckan men måste fundera på vad jag ska säga för att inte göra situationen värre för Alfred. Men man ska inte vid 7 års ålder känna sig dålig och dum. Man ska få lust, och få hjälp!! Suck.

Nu kan jag inte skriva mer - är sjukskriven idag för en megainflammation i arm/axel och ska egentligen hålla mig borta från datorer....... 

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*