• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • kaz

Ghp: Vad ledsen jag blir! Går det att få henne att prata var dag? Det är hemskt att hon går och samlar på sig (såklart är hela situationen hemsk). Stor kram till dig!

Tack, Sara är vid gott mod. Hon sover bra trots gips men har såklart lite ont.

• Siggan

Hej Nisselina. Kul att se dig. Jag är kvar med samma nick och bild, men är inne ganska sporadiskt.

Hej också til Gustie.

kaz: Stackars Sara med gipset.

ghp: Så tråkigt.

Det gick bra med första barytonlektionen, men jag blir lite trött på fritids. På morgonen sa jag till personalen att A skulle ha speltimme direkt efter skolan och att de skulle påminna henne och i vilket rum spellektionen skulle vara. Men det hade de inte gjort. Som tur var är det 3 barn som har lektion samtidigt och de andra två är ett år äldre, så de hadde kommit och hämtat A när hon satt och åt på fritids.
    Och så kan jag tala om (vissa vet det redan) att jag är gravid i vecka 12. Var på KUB i går och är nöjd med resultatet så nu ser det ut som det blir en ny bebis i mars 2014.

en svensk tiger
  • Gladhannapanna
    Siggan skrev 2013-08-29 09:25:08 följande:
    Hej Nisselina. Kul att se dig. Jag är kvar med samma nick och bild, men är inne ganska sporadiskt.

Hej också til Gustie.

kaz: Stackars Sara med gipset.

ghp: Så tråkigt.

Det gick bra med första barytonlektionen, men jag blir lite trött på fritids. På morgonen sa jag till personalen att A skulle ha speltimme direkt efter skolan och att de skulle påminna henne och i vilket rum spellektionen skulle vara. Men det hade de inte gjort. Som tur var är det 3 barn som har lektion samtidigt och de andra två är ett år äldre, så de hadde kommit och hämtat A när hon satt och åt på fritids.
    Och så kan jag tala om (vissa vet det redan) att jag är gravid i vecka 12. Var på KUB i går och är nöjd med resultatet så nu ser det ut som det blir en ny bebis i mars 2014.
    Dåligt att inte påminna!

Grattis till bebisen!!!

Jag väntar på att en fröken ska ringa mig, skickade sms på deras telefon och hoppas att någon kollar den´...

Vi har pratat om att vi behöver veta vad som händer för att kunna hjälpa henne och att hon måste prata med personalen. Jag ska be personalen prata med henne om att de vill att hon berättar för dem. 

Det hon berättade igår var att samma tjej som öppnade toadörren är dum. Den tjejen är egentligen väldigt mesig och hon är alltid snäll mot A på morgonfritids för då vågar hon inte vara med andra barn. Men resten av dagen gör hon dumheter. Igår hade hon kastat pinnar på A trots att A sa ifrån. Hon brukar tydligen också dra med sina naglar på ryggen på A, "ibland är det skönt och ibland gör det ont" HOn skulle aldrig våga göra ngt när en vuxen är i närheten... Vi har sagt till A att hon inte behöver leka med den tjejen på morgonfritids om hon inte vill, även om den tjejen då blir ensam.

Maken vill pusha A till att säga ifrån men det är jag mer tveksam till, jag är rädd att A ska känna att vi ställer krav på henne som hon inte klarar och känna sig ännu mer misslyckad.

Igår grät hon och sa att hon var det sämsta barnet i klassen och att det bara är personalen som tycker om henne. Det gör så himla ont i mitt hjärta!!!!!!       
  • Mandra

Siggan Grattis!!

GHP - men? Så ledsamt, skickar bamsekram till dig. Jag tror jag missat något. Är det bara den här tjejen hon har det jobbigt med? Det borde ju i så fall inte vara alltför svårt att ha koll på för dom kan man tycka.

• Gladhannapanna
    Mandra skrev 2013-08-29 10:31:57 följande:
    Siggan Grattis!!

GHP - men? Så ledsamt, skickar bamsekram till dig. Jag tror jag missat något. Är det bara den här tjejen hon har det jobbigt med? Det borde ju i så fall inte vara alltför svårt att ha koll på för dom kan man tycka.

Tyv´ärr inte bara den tjejen....
  • Nisselina

Gladhanna: Men vad hemskt, stackars A! Tror nog också att det är bättre att prata med personalen så att du får ha bättre koll. Min dotter har också haft lite problem med "mobbning" men personalen har varit väldigt aktiva i att bekämpa detta och jag upplever det som att de har koll på barnen även om de inte kan vara överallt hela tiden. Barnen pratar mycket med personalen och kan ibland reda ut sakerna själva, speciellt med "redskapen" som de har fått av personalen. Typ hur man löser problem och hur man ska vara som kompis.
    Men visst skär det i hjärtat på en när kottarna kommer i kläm. Häromdagen sa E att vissa töser inte vill leka med henne och så olycklig ut. Försökte säga att lek med de andra men det är som om hon har hakat upp sig på detta, hon ska leka med just de som inte vill leka med henne...

Siggan: GRATTIS! Vad kul! Mår du bra?

Jag har ju inte varit här på länge, är det många av er som har fått flera barn?

• Mandra

GHP - åh, ja fast då är det inte supersvårt ändå, har de koll på ditt barn så ser de ju allt. Se till att de gör något åt det nu. De MÅSTE hjälpa henne att skapa positiva möten med barnen.
    Hoppas det är okej att jag delar med mig av mina tankar? Ta såklart bara till dig det du tycker låter vettigt!
    Med V körde jag rollspel(förutom samtal med personal) om hur man tar sin plats i en lek. Hon ska utgå från art hon har en plats och inte fråga om den och därmed inte heller rädd att inte få vara med.
    Kan du prata lite försiktigt med henne om handlingsmöjligheter? Alltså prata om en given situation , tex med två mjukdjur. En katt som inte får vara med att leka och sen fråga hur hon tycker ni ska lösa det? Liksom hjälpa henne att se det men bortplockat från henne personligen :) Liksom så små frön?
    Avsluta med att katten får vara med tack vare lösningen hon gav.
    Kanske någon idé funkar? Tänk lösningar, tänk nu får det va nog, hon ska inte ha det så mer. Pepp pepp
    (har också tröstar V många kvällar när hon varit ledsen och oroat mig för henne. Numer säger hon att hon har flera bästisar. Om det löste sig själv eller om något jag gjort påverkat situationen vet jag inte men bättre är det)

• Gladhannapanna

Mandra: vi har gjort massor av rollspel då hon får öva. Vi har diskuterat olika scenarion med andra namn och frågat henne hur hon tycker att barnen ska hantera situationen mm,

Jag tror att hon måste inse att alla inte kan vara omtyckta av alla och att sluta försöka vara vän med alla. Jag har själv sett hur hon slår knut på sig själv för att få vara med och det känns itne alls bra. Vi pratar mycket om vad som kännetecknar en bra kompis osv. Men tyvörr verkar inte teori och praktik funka...

Jag pratade med personalen inför terminsstart coh har även pratat informellt med rektorn som jag känner ltie sedan tidigare. Skolan vill gärna hjälpa men eftersom hon inte berättat så har de inte kunnat göra ngt. Vi har trott att det har varit ok den här terminen.

Vi har sagt att vi kräver nolltolerans och att skolan ska berätta för de andra föräldrarna VARJE gång det hänt någonting och att vi själva inte vill ringa de andra föräldrarna mer. Vi har gjort det flera gånger men det händer ju inget så jag tror att om skolan påpekar att deras barn är ett problem så tar det mer "skruv"

Igår pratade vi om att vi kanske behöver hjälp i att hjälpa A att bemöta de andra barnen så att hon kan växa sig starkare.

Det finns en som är snäll säger hon, en kille. Jag tror att hon är förtjust i honom, han verkar jättemysig. DOck leker han på fotbollsplanen och där vill inte A leka.              

• Mandra

Ghp - förstår din frustration, vad fint att ni gjort/gör så mycket. Tror säkert det kommer ge utdelning vad det lider och jag förstår verkligen att det känns i hjärtat. Du är en handlingskraftig kvinna :)
    På Vs skola så gjorde fröknarna under en dag , de(fröknarna) bestämde inför varje rast för att skapa möten vilka som skulle ta hand om varandra på rasten.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*