• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • Piggley Wink

Mandra: Det var ju en bra ide att persoanlen ger dem i uppdrag att ta hand om varandra - namnge de som tar hand om varandra! 

Fy vilken jobbig situation! Det är ju jättejobbigt att höra att barnen inte mår bra i sin situation - och dessutom veta att skolan ska de ju gå i många år framåt! Hur är det med kompisar på simningen och konståkningen GHP? Är det några från skolan där? Jag tänker att hon kanske kan hjälpas av nya kontaktytor - att träffa barnen i helt andra (och kanske mer kontrollerade) situationer? Jag tänker att ridning kanske inte är så dumt ändå för någon som A, att lära sig ta plats bland andra varelser varken det är djur eller människor... Man lär sig ett kroppsspråk som är mer tydligt tänker jag, och mottas då på ett annat sätt. Äh jag vet inte det var bara en tanke... Kramar åt A!   

H juni 07, N november 10
  • gbg30plus

GHP: fy vad sorgligt och jobbigt för A. En tanke jag har är att göra lite tvärtemot; boka in en lekdate på hemmaplan  med någon av de som varit dumma, lek på A's villlkor där A är trygg och där ni kan övervaka kanske kan ge henne självförtroende och skapa ett annat slags band mellan tjejerna. Hoppas innerligt att ni tilsammans med personalen och föräldrarna till de andra barnen kan hitta en lösning där A känner sig trygg och lycklig. Kram!

• Gladhannapanna

Igår var den "bossiga" tjejen och en annan tjej som A lekt med massor hemma hos oss. Det funkade väl ok men jag fick gå in och styra upp lite när de andra tjejerna körde över A.

Jag och maken diskuterade massor på kvällen så klart. Det är svårt att neka att ta med hem mer än en kompis eftersom andra föräldrar ofta tar med två eller fler. Ibland har jag sagt att jag bara orkar med en eller att maten bara räcker till en person till osv. Men det är svårt....

PW: Hon har ju lätt att få kompisar i simskola, skidskola osv. Hon går på dans och där går samma tjejer, de har gått tillsammans sedan de var små och jag vill inte byta grupp just nu. Vi får se längre fram! Hoppas att hon lär sig simma så att hon kan komma igång och rida!

Skickade SMS halv ´åtta imorse och har fortfarande inte blivit uppringd... Lektionerna slutar 13.20 så jag ringer strax efter det tror jag.         

• kaz

Ghp: Hoppas de har ringt nu och att ni haft ett bra samtal. Det är problem också i Simons klass där flera inte är smälla mot en tjej. Simon kom hem och sa att X hade slagit honom. Jag undrade då vad han hade gjort och till slut kröp det fram att han hade sagt att hon var dummast i klassen. Vi pratade länge om det sedan. Men personalen vakar över X hela tiden. Tycker du fått märkligt bemötande av föräldrarna. Jag hör och ser vad min son gör så blir det aktion från oss. Ingen kan väl tro att deras barn är perfekta? Stor stor kram

• kaz

Siggan: Grattis till bebis.

Nisse: Jag har Simon 7 år, Sara snart 5 år och Philip 4 månader.

• Gladhannapanna

Snabbt svar på väg till förskola och skola! Jag fick tag i läraren och hon ska prata med A först och främst. Hon ska också prata med sin kollega, de är två i klassen. Och göra upp en plan för hur de ska jobba framåt! Jag hoppas att det hjälper, så att vi slipper detta!

• Gustie

Ghp, usch vad det är jobbigt när de små inte har det bra.
    Vi är också lite oroliga för hur Jacob har det i skolan, han har bara någon enstaka kompis och det är inte alltid han är så snäll...men vi har endast Jacobs version och när vi hämtar honom så verkar han trivas så bra och klagar inte.
    Men vi frågar ändå väldigt ofta för vi har förstått att vissa killar är lite elaka och kan slåss och knuffas, och vår lille kille är inte så tuff av sig utan blir lätt ett offer...
    Men jag kan oroa ihjäl mig ibland, vill ju bara att de ska vara trygga och ha det bra överallt...

Bra att skolan blir engagerad i alla fall!

Siggan, stort grattis!!! Är lite avis...

Vi har bara Jacob (min man har ju två söner sen tidigare också så han har ju halvbröder), men nu är vi faktiskt på gång att försöka få en till....visst, man har väl inte åldern på sin sida, men vaddå då...
    Vi hade nog haft fler barn om inte min mamma gick och fick cancer när Jacob var 2,5 år och gick bort ett år senare....hela den tiden försvann ju i ett vakuum och det blev inte någon bebis där inte...
    Sen tyckte jag vi blev för gamla....
    Men nu har vi sagt att nu får ödet bestämma, blir det ett barn till blir vi jätteglada, blir det inte det så är vi jättenöjda med att ha Jacob Glad

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • Nisselina

Många med flera barn alltså. Lär nog inte bli fler än en för mig, har liksom ingen att skaffa fler med...

• Nisselina

Många med flera barn alltså. Lär nog inte bli fler än en för mig, har liksom ingen att skaffa fler med...

• Nisselina

Många med flera barn alltså. Det lär inte bli fler för mig, har ingen att skaffa kotte med och det känns inte som om jag skulle hinna hitta nån ny innan jag blir för gammal för barnalstrande....

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*