• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • kaz

Billa: Simon gick ungefär som PWs H förra året. På fredagarna hade de utflykter. Det är längre dagar nu i 1:an inkl fredagarna. Men jag tror skolorna kan göra lite som de vill med f-klasserna.

Sara trillade ner från klätterställningen på dagis igår. Hon klagar på ont i handleden så det får bli akuten idag.

Asap: Krya på er! Har G repat sig?

• Nisselina

Här har det varit samma tider i F-klassen som i ettan: 08,20 - 13,40. Skillnaden är att nu är det lektioner hela dagarna, i F-klassen var det varvat med fri lek och andra "fria" aktiviteter.

Kaz: glömde svara dig igår, kul att se dig igen! Men mindre kul med Saras hand! Hoppas det inte är något allvarligt!

• Gladhannapanna

Kaz: Hoppas att handen piggar på sig!

I nollan gick A: 8.15- 12.00 (tror jag, hon hade ju fritids efteråt)
    I ettan är det 8.15-13.20
    Måndag-fredag, samma tider hela veckan. MEn eftersom hon går på fritids så har vi inte dunderkoll faktiskt... 

• gbg30plus

Nisselina: Hej! Det var länge sen! Välkommen tillbaka, hur lite eller mycket du än  vill hänga här. Systertrådarna finns kvar i diverse syskon/kämpar-varianter.

kaz: Stackars liten, hur har det gått?

Vad gäller skoltider så har Elliot samma nu i ettan som han hade i F-klassen, dvs 8:15 - 13:30. Då har de en kort rast på fm när de ibland bara stannar kvar inne och äter frukt och sen en lång rast (en timme) efter de ätit. F-klassverksamheten var schemalagd men inte som matte, svenska etc utan som "jobba med Trulle-boken", "lek och rörelse" etc. Nu har de riktiga ämnen på schemat.

På tal om det så sa Elliot att han tycker att matten är alldeles för enkel, så jag ska se om hans fröken kan låta honom få en svårare bok eller något sådant. Det är lite känsligt sånt där känner jag - jag vill inte blanda mig i undervisningen men hans nya fröken känner ju inte honom ännu så kanske kan man få hjälpa lite på traven? Hur tänker ni om sånt?

• Gladhannapanna
    gbg30plus skrev 2013-08-27 10:34:34 följande:
    Nisselina: Hej! Det var länge sen! Välkommen tillbaka, hur lite eller mycket du än  vill hänga här. Systertrådarna finns kvar i diverse syskon/kämpar-varianter.

kaz: Stackars liten, hur har det gått?

Vad gäller skoltider så har Elliot samma nu i ettan som han hade i F-klassen, dvs 8:15 - 13:30. Då har de en kort rast på fm när de ibland bara stannar kvar inne och äter frukt och sen en lång rast (en timme) efter de ätit. F-klassverksamheten var schemalagd men inte som matte, svenska etc utan som "jobba med Trulle-boken", "lek och rörelse" etc. Nu har de riktiga ämnen på schemat.

På tal om det så sa Elliot att han tycker att matten är alldeles för enkel, så jag ska se om hans fröken kan låta honom få en svårare bok eller något sådant. Det är lite känsligt sånt där känner jag - jag vill inte blanda mig i undervisningen men hans nya fröken känner ju inte honom ännu så kanske kan man få hjälpa lite på traven? Hur tänker ni om sånt?
    Vi sa till att Agnes läser kapitelböcker för att hon ska få en lagom utmanande läsläxa. Du kan ju bara nämna att han sagt att det är för lätt utan att tala om för fröken hur hon ska göra....
  • gbg30plus

GHP: Jag skrev ett mail med ungefär den ordalydelsen, tack för tipset! Fick följande svar: "...Naturligtvis ska jag se till att Elliot får arbeta med svårare matte, jag vet att han är duktig på detta! När jag får igång ipadsen så kommer alla kunna arbeta mer på sin egen nivå. Men jag ska redan nu (innan alla appar är inlagda) se till att han har lite att bita i!" Känns som bra respons, och kul att de ska jobba med ipads på det viset, en klar fördel med digitala hjälpmedel.

• Gladhannapanna
    gbg30plus skrev 2013-08-27 12:32:30 följande:
    GHP: Jag skrev ett mail med ungefär den ordalydelsen, tack för tipset! Fick följande svar: "...Naturligtvis ska jag se till att Elliot får arbeta med svårare matte, jag vet att han är duktig på detta! När jag får igång ipadsen så kommer alla kunna arbeta mer på sin egen nivå. Men jag ska redan nu (innan alla appar är inlagda) se till att han har lite att bita i!" Känns som bra respons, och kul att de ska jobba med ipads på det viset, en klar fördel med digitala hjälpmedel.
    Åh så bra! Spännande med ipads, berätta gärna mer framöver!

• kaz

Gbg: Mycket bra! Klart man ska säga till (på ett trevligt sätt). Det är ju viktigt att det är utmanade!

Maken och Sara är på KI nu. Där finns bättre röntgen osv än på SÖS.

• kaz

Japp, nu är Jon hemma med armen i gips. Lite oklart hur allvarligt det är men det återkommer de om. Lilla gumman!

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*