• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • Gladhannapanna

Kul med barn som plötsligt kan nya saker! A kan gå till och från skolan själv, men när hon cyklar vill vi vara med. Hon får nämligen korsa en väg och jag litar inte på att hon kommer ihåg att stanna.

Hon har sovit ensam på nedervåningen i två nätter, men vi har inte bestämt ngt om när hon får flytta permanent.

• asap

Jag får korrigera mig själv: har just varit på föräldramöte i Idas skola, och har fått schemat. De slutar visst 13 må och fre, och 13.50 tis-tors.

Fick höra att de bl.a. ska lära sig hemortens historia på SOn. Det blir bra, då får hon lära sina föräldrar sedan. Vi är ju inflyttade och kan ingenting om orten!

• Milla C

Angående förskoleklassens skoltider hade Gabriel samma som nu i ettan: 8.30-14.20 må-onsd. och 8.30-13.40 to-fre. å är det i alla skolor i "stan" - de som ligger utanför stan har andra tider.

När Gabriel började förskoleklass hade vi föräldramöte där rektor berättade att barnen inte "får" cykla till skolan själva förrän de är 10 år (har med trafiksäkerhet att göra, eftersom yngre barn inte har periferiseende). Skolan kan ju eg inte bestämma det, men alltid imponerade det på någon att rektor sa till .

Nej, nu ska jag komma isäng tidigt! Go´natt!

Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • asap

Nisselina - Vi har jättenära. Vi går ut på vår baksida och kommer direkt på en gångväg, sedan går vi den, tja vad kan det vara..?, knappt 100m gissar jag, sedan passerar vi en väg (bara de som bor på gatan kör vägen, den slutar i vändplan, så minimalt med trafik), och kommer upp på en gångväg som går 150 meter fram till skolan, ungefär. Hur nära som helst och nästan bara gångväg hela vägen, världens bästa skolväg!

• Gladhannapanna

Nisse: går ut på baksidan, finns trottoar, ca 100 m. Sedan cykelbana resten av vägen med ett övergångsställe. Totalt kanske 6-700 meter.

Usch, ikväll bröt A ihop och berättade nya dumheter hon råkat ut för i skolan! Jag ska prata med personalen imorgon, men jag är så ledsen och trött på detta!!!

• Nisselina

Vi har också nära, ca 500 meter. Bara radhusområde, det är bara en bussgata som ska korsas. Egentligen vill skolan att man följer dem till tredje klass men säger samtidigt att det är upp till var och en att bestämma så länge man meddelar skolan/fritids. Gladhanna: fy så tråkigt, hoppas det löser sig!

• Mandra

PW - ja ryggen får vila när jag sover ;)

Vi har 100 kanske 150 meter till skolan men en ganska vältrafikerad väg som skall korsas. Inget rödljus eller ens övergångsställe finns. Kommer inte kunna låta barnen gå själva den närmsta framtiden men å andra sidan är det påvägen , den vägen man går / åker när man lämnar området. :)

GHP - usch och nej :( stackars stackars.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*