• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • Nisselina

Jag kan tillägga att jag håller inte på och ältar och beklagar mig över vad som har hänt, det var inte mitt syfte att hitta tillbaks hit utan att få utbyta tankar och funderingar med er alla igen. Det är så givande att prata med er som har barn i samma ålder och byta erfarenheter. Det är jättekul att vara tillbaks! Men visst är det konstigt när en förälder försvinner så undrar ni nåt så får ni hemskt gärna fråga!

• Mandra

GHP - vad härligt att något i henne och runt henne skiftat och att hon står på sig!. Ljuvligt när de får chansen att växa, utvecklas och lära känna sig själva. Jag är glad i hjärtat av att höra't och kan bara föreställa mig hur lättande det ska kännas för dig, att det gått åt rätt riktning

Gustie - Jag håller mina tummar . Ledsamt att höra att din gobit ibland har det jobbigt.

Billabong - Tack, i söndags plockade jag in köksmöblerna(lättad och tårögd) och i måndags fick vi vår första frukost i köket! Då var det skarpt läge (dvs min sista termin i skolan började igen efter studieuppehållet för Ts skul). Att få ett kök gav mig också äntligen känslan av ett hem. Innan har vi haft ett hus, men nu är det hemma.
    Inskolningsveckan var det inte många stunder av kontakt mellan T och förskolelärare och jag kände mig ganska orolig, fick knappt ett hej !? Men denna vecka har de bjudit till på både ett och två sätt, nu ligger de på plus igen

Malinkat - Jag tänker som du, vad kan man göra i sådana situationer men också, var är alla vuxna? sådana lekar kan ju uppfattas som läskiga om de inte stoppar att jagas när man själv vill och väldans viktigt att vuxna hjälper till att gränsa sånt då.
    4 dec! Weeeeoooo! frihet

kaz - hur mår lilla S med handen? Och stora S, blä för ensamhetskänslan, Vad fint att han pratade med dig, sa hon något mer ikväll?

Precis så beskrev sig V (tillslut)och när jag såg henne leka själv jämnt så blev det till en oro. Hon sa att hon inte ville fråga om lek, att hon ville bli frågad och precis som S sa hon att hon också var rädd för ett nej. Många sängkantssamtal och påminnelser om hur glad hon blev om ngn frågade henne om lek. Att andra skulle bli lika glada om hon frågade dem. Boostade henne med samtal att ta sin plats. Hon har flera goda vänner nu men denna vecka när hon gått på fritids har hon inte lekt med någon när jag hämtat henne . De vänner hon har har bebissyskon och går hem 13 då skolan slutar för dagen, där behöver jag ha lite koll, hoppas dock på att det är en övergångsperiod, anpassning till fritids och nya vänner.

Vi 5 - Alltid lika härligt att se dig !

Asap - Oj, så rörigt för din kollega och på det ett barn som ska hantera allt han lyckats med. *phu* Hoppas kollegan har bra stöd och bra rådgivning så barnet får en chans i livet att bli omtyckt igen.
    Angående jumpakläder packar jag, V är i sånt "stängt på grund av ombyggnations state of mind" att jag är glad om hon bytt om från pyjamas när det är dags att gå till skolan. Hon lever i det blå, i allra högsta grad nu, alltid näsan i en bok, "jag ska bara" eller snart mamma. Hopplös! (och ljuvlig såklart)
    När jag läste mitt svar insåg jag att det blir en perfekt träning, packa sin egen gympaväska och mellis. Hon är klok som en bok men förvirrad som en professor

• asap

Det var en "helt vanlig" olycka kollegan fick åka till skolan för i veckan - sonen hade sytt sig i fingret med symaskin på slöjden.

• kaz

Asap: Aj aj aj!

Mandra: Sara mår bra. Hon har inte ont längre men ska ha gips några dagar till. Ang Simon har jag bett fritidspersonalen observera honom. Ska läsa på och se om jag kan hitta ngn metod att träna honom på att ta plats i leken. Men han har varit lite känslig de senaste dagarna generellt. Han hade 4 läxor denna vecka (läs, matte, engelska och unit - får den fredag ska vara klar onsdag) och då var han ledsen och orolig över hur det skulle gå. Låter kanske mycket men det är korta uppgifter.

Ang frukt och gympakläder så påminner jag om frukt men packar kläder (ännu så länge). På kvällen påminner jag om att de ska lägga fram kläder till nästa dag. De får också bädda sona sängar och hjälpa till och duka och duka av.

Veckopeng då? Kör ni med det

• kaz

Mandra: Låter härligt med köket! Tänk, sista terminen! Härligt!

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*