• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • asap

Mandra - Vad härligt det låter med köket!! Hoppas det snart blir mer utmaningar i skolan för V.

Idas nya skola är så fin!! En glad nyhet är att de tydligen har eget kök och lagar maten på plats, det läste jag i tidningen härom dagen, hade ingen aning om det. Och miljöerna är jättefina, både inne och ute. Jag är så glad att de satsar på en trivsam miljö även fast det är barn det handlar om: Josef Frank- tapeter och vackra lampor etc.

• kaz

Asap: Det heter barndans. Vi var på öppet hus igår och det verkade bra. Även Simon tyckte det var kul men han vill nog hellre fortsätta med gymnastiken. Vi kan ha lite fler aktiviteter nu när jag är hemma. Simon kommer gå på gymnastik, simning och kanske kör. Sara dans och simning.

Mandra: Wow, vilket jobb! Är väldigt imponerad. Vill också se Lite trist dock om V (GHP:s A) blir understimulerade. Nu har ju skolan precis börjat men om det fortsätter får ni ta ett snack så tjejerna inte tappar sugen.

• asap

Jag menar såklart inte att det måste vara designprylar för att det ska vara trivsamt, men de flesta andra skolor och förskolor jag har sett har mest haft "bassortiment" på inredningen. Det kan ju också vara bra, men blir sällan så att man hajjar till och tänker "vad fint det är!"

• asap

kaz - Det låter kul!
    Här får barnen (minus Elsa, stackars minstingen ) nöja sig med varsin schemalagd aktivitet än så länge.

• Gustie

Hej tjejer

Oj, vad det var länge sen jag var här inne...

Satt och läste några sidor bakåt i tråden, kul att få lite uppdateringar om era små knattar, tänk vad stora de blivit...

Jacob började också ettan i måndags och verkar tycka det är OK. Han har ju myror i kroppen så jag trodde det skulle bli problem att sitta still, men än så länge verkar det funka (det har å andra sidan bara gått en vecka  Flört)

Ang aktiviteter så tycker jag det är så svårt....han går på simskola och han har provat på fotboll. Simningen gillar han men fotbollen var han inte jätteintresserad av, han ville mest vara där för att leka.
    Nu säger han att han vill testa fotboll igen men jag är skeptisk....vet inte annars vad man kan testa. Såg att det fanns handbollsskola här i stan där jag jobbar, det kanske hade varit kul...

Hoppas jag har lite mer tid att komma in här då och då, det var så härligt att se alla de gamla välkända namnen Solig

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • Gladhannapanna
    Gustie skrev 2013-08-23 11:12:57 följande:
    Hej tjejer

Oj, vad det var länge sen jag var här inne...

Satt och läste några sidor bakåt i tråden, kul att få lite uppdateringar om era små knattar, tänk vad stora de blivit...

Jacob började också ettan i måndags och verkar tycka det är OK. Han har ju myror i kroppen så jag trodde det skulle bli problem att sitta still, men än så länge verkar det funka (det har å andra sidan bara gått en vecka  Flört)

Ang aktiviteter så tycker jag det är så svårt....han går på simskola och han har provat på fotboll. Simningen gillar han men fotbollen var han inte jätteintresserad av, han ville mest vara där för att leka.
    Nu säger han att han vill testa fotboll igen men jag är skeptisk....vet inte annars vad man kan testa. Såg att det fanns handbollsskola här i stan där jag jobbar, det kanske hade varit kul...

Hoppas jag har lite mer tid att komma in här då och då, det var så härligt att se alla de gamla välkända namnen Solig
    HEEEEJ vad kul att du tittar in!

Vi har fått massa brev om olika aktiviteter, tennis, fotboll, handboll, innebandy mm. Det känns som om föreningarna slåss om barnen!

• asap

Gustie - Vad roligt att se dig här igen!

Tänkte på vad Mandras V sade om att inte behöva träna på bokstäverna när man börjar ettan: Jag har just ätit lunch med mina två yngsta, och G (fem år och elva dagar) satt och sneglade på tidningen som låg kvar på bordet. Jag är helt fascinerad över att han sitter där och läser ord som "skådespelarna", "guiden" eller "orientering" utan att staka sig det minsta! Jag är jätteglad att han är så intresserad och verkar ha lätt för sig, men kan inte låta bli att vara lite orolig. Ska han sitta där om TVÅ år och träna bokstäver, det kommer ju inte funka!

• Gladhannapanna
    asap skrev 2013-08-23 12:17:26 följande:
    Gustie - Vad roligt att se dig här igen!

Tänkte på vad Mandras V sade om att inte behöva träna på bokstäverna när man börjar ettan: Jag har just ätit lunch med mina två yngsta, och G (fem år och elva dagar) satt och sneglade på tidningen som låg kvar på bordet. Jag är helt fascinerad över att han sitter där och läser ord som "skådespelarna", "guiden" eller "orientering" utan att staka sig det minsta! Jag är jätteglad att han är så intresserad och verkar ha lätt för sig, men kan inte låta bli att vara lite orolig. Ska han sitta där om TVÅ år och träna bokstäver, det kommer ju inte funka!
    Verkligen imponerande att G läser så bra! A läser också ganska bra, men hon ljudar fortfarande en hel del ord.
  • kaz

Hej Gustie! Kul att se dig! Simon spelade också fotboll ett kort tag men det var inte hans grej. Tycker nästan det är lite skönt då det är 2 träningar per vecka och match på helgerna. Är det kompisar som spelar?

Asap: Klart det är viktigt med en fin miljö. Tänk att han läser så bra G!

Simon läser också ganska bra. Vi läser varje kväll. De jobbar också med bokstäverna (så antagligen är det enl läroplanen) men de verkar göra mer av det. Denna vecka var det O och då skulle de rita varsin orm som sedan sattes upp som hår på ngn sagofigur vars saga de fick höra. Han verkar tycka det var ok.

• Siggan

Roligt att era barn læser så bra. A læser væl sådær om jag ska vara ærlig. Och så har hon glømt mycket øver sommarlovet. Någon læstræning på sommaren var næmligen inte aktuellt før unga frøken. Eller som hon sa "Først fick jag en bok med massa pyttesmå bokstæver"- den nivå hon var på føre sommaren. Men sen fick jag en lættare. Så nu ær hon tillbaka på samma nivå som nær de startade med læsning i februari...

Det ær ganska mycket læxor i norska skolan (fast inte vet jag om de lær sig mera før det). Och vi har haft lite svårt att få allt att flyta med middagslagning, læxor, lægga lillebror och TV/dator. Så nu har vi førbjudit TV/dator på vardagarna, helt enkelt før at barnen blir vældigt fast i det. Det har gått øver all førvæntan. Rekommenderas.

Astrid går på simskola och har gjort det i 1 år och tycker det ær kul. Sen ska hon børja i skolorkestern (stort i Norge) och hon ska spela baryton. Googla det så førstår ni att det ær spænnande tider hær i hemmet.

K får inga aktiviteter æn. Han fyller 4 om en vecka och måste komma i sæng kl.7 på kvællarna.

en svensk tiger
Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*