Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Hej vänner!
    Vissa av er känner säkert igen mig, några har kanske glömt av mig (?)
    Jag har tjuvläst en del här i tråden senaste veckorna, börjar känna att jag (eller rättare sagt Julia som fyller 3 i slutet av sommaren) hör hemma delvis mer här ålders- och utvecklingsmässigt än i 1-3årstråden.

Jag vill tacka för tipsen om hur man säger och vilka böcker man kan läsa för sitt barn när en kär familjemedlem dör. Tyvärr tvingades vi låta vår älskade katt, Elsa, somna in igår. Hon hade högst sannolikt långt framskriden cancer, även om hon på katters vis dolt det väl och först när det är så långt gånget att slutet är nära så visade hon att hon var sjuk. Julia fick ett par timmar igår em att klappa henne och få veta att hon är jättesjuk men att kattdoktorn inte kan göra henne frisk. När hon lade sig på kvällen fick hon säga hejdå, puss och klappa vår lilla katt och fick veta att katten inte skulle finnas kvar.
    Julia försöker så klart hantera kattens sjukdom på sitt kloka sätt: "Jag har plåster till Elsa".
    Och när jag grät (förklarade så klart att jag var ledsen för att Elsa var så sjuk) så ville J trösta mig genom att ge mig en av sina "låtsasnappar" (hon har allt möjligt osynligt att plocka fram ur sina osynliga fickor )

Mycket vet jag sedan mina utbildningar kring barn och sorg, men de har ffa varit inriktat till äldre barn. Jag vet att ettt barn på knappt 3 år inte kan förstå att döden är oåterkallelig, men jag är inte så insatt i hur hon föreställer sig döden.

Förlåt för mitt ego och sorgliga debutinlägg här i tråden. Förhoppningsvis kommer det muntrare inlägg snart framöver!

• Billabong

Tack för era snälla ord!
    Det har varit så tomt här hemma idag - tre barn till trots... Har flera ggr kommit på mig med att titta och lyssna efter katten. Även Julia  reagerade framåt kvällen och frågade efter Elsa. Och precis som jag försökt förbereda mig på, så försökte hon förhandla sig till att "Elsa kommer tillbaka en annan dag" när jag berättade att Elsa är död och inte kommer tillbaka igen. Så besviken hon såg ut när jag svarade att "Nej, Elsa kommer inte tillbaka mer."
    Ajax-boken fanns inte i ngn av våra bokhandlar men sambon fick tag i Herr Muffin-boken som han läste för J ikväll. Men han sa att den verkade lite svår för henne att förstå. Jag läste den tidigare idag (för att veta vad den handlade om - och jag erkänner att jag grät en skvätt...) och tror att det är en bok som behöver läsas flera gånger för ett så här litet barn innan poletten trillar ner.

Mandra: Ja, J är en empatisk och problemlösande liten tjej.
    Och din V verkar också vara påhittig apropå glasspinneanekdoten.

juni: Så bra att er fsk har böcker som belyser detta och låter barnen dela sin erfarenhet. Här frågade jag den enda fsk-läraren jag träffade när jag hämtade J men hon visste inte om ngn bok (jag TROR hon är fsk-lärare, hon är vikarie men har varit där ganska länge nu). Får se om hon har ngt tips tills imorgon.
    Roligt att H hade så roligt idag. Och vad bra att hon redan visat sådan uthållighet vad gäller vyssa småbebisar i vagn!

Frk kanin: Vad roligt att se dig igen! Men så ledsamt att ni fått två MF. Hoppas att det på något sätt, trots en tagg inombords, ändå känns ok med insikten om att det inte blir ngt mer syskon i familjen. Jag kan inte föreställa mig hur oerhört smärtsamt och jobbigt det måste ha varit för er det senaste dryga året. Varm kram!
    Tack för boktipsen!

Milla: Grattis till jobbpopulariteten! Ketchupeffekten personifierad!

Pyttis: Eländes elände! Värsta sjukdomen som finns. Hoppas det inte kommer fler återfall nu.

Vi4: Förstår att det är särskilt jobbigt för dig (och er andra som förlorat ett barn) att få höra om sådana oerhört hemska incidenter...

• Billabong
    Mandra: *Håller tummen i fast grepp!*

juni: Bra lista!

Pyttis: Hoppas det blir bättre med A under dagen. Roligt med en f-ledig em på tu man hand med lilltjejen!
  • Billabong

Mandra: Så bra att det ordnat sig med din behörighet! Då släpper jag taget om tummen nu...
    Får man vara nyfiken på vad det är du vill läsa för ngt?

• Billabong
    Mandra: Jaså minsann! Det är DET du ska läsa! Kul sammanträffande, hörrudu!
    Du får inboxa mig litteraturförteckningen sedan när du fått antagningsbeskedet och tillhörande info-papper, så kanske jag kan förse dig med lite studentlitteratur. Såvida inte allt jag har är passé.
    Så skönt att allt redan ordnat till sig även på studera.nu och du kan se att allt är som det ska vara med din behörighet.
    Du är för rolig! Körkort ÄR ju fantastiskt skönt att ha - och det gick utmärkt som 18-åring att kirra det även utan några 2,0. Däremot är jag fortf. ganska kass på det där med fickparkering. Sällan jag får till det på första försöket. Och nu ska ni som bor i Sthlm/Gbg/Mmö inte himla alltför mkt med ögonen över denna upplysningen - för faktum är, att såvida man inte är inne i stan en fredag em eller lördag, så är det inget problem att hitta parkering ett kvarter längre bort som inte kräver fickparkering i min lilla stad.
    Vad synd att T är sjuk. Hoppas hennes juke-box-intro-funktion ebbade ut av effekterna från nästa Ipren-tablett så att hon sover nu, hela natten.

malink: Nice med champagnelunch en helt vanlig onsdag! Så mkt roligare att vara lite trött med champagnebubblor i huvudet än utan!

Minimalla: Åh vad jag blir starkt berörd av det du beskriver... Det är nog så att när man varit med om det osannolika (eller varit nära att det går riktigt illa...) så blir den där rädslan som många gravida har i bakhuvudet plötsligt konkret och inte längre ett vagt "Tänk om...". Och då blir det ju svårare att hålla sig förnuftig och se till den goda statistiken.
    Jag blir ändå glad över att du får så bra bemötande av din BM och de på förlossningen. Så bra att du åker in och kollar för att mota bort oron och få lugn så att du kan känna glädje och förväntan igen ett par dagar eller någon vecka.
    Så många kloka och bra råd du fick av Mandra.
    Plötsligt påmindes jag om de enorma mängder Brämhults Hallondryck jag drack när jag väntade J. Tror jag fördrack mig av den, för när jag väntade O och G hade jag inte ngt sug alls efter just den.
    Hur var det nu med igångsättning? Hur många veckor till vill de att du avvaktar innan det blir aktuellt?
    Och tack för sympatierna för vår älskade lilla familjemedlem.

M73: Gillar hon inte regn alltså? De dagar det regnar ordentligt är de enda dagarna J glatt skuttar hem från dagis och inte en endaste meter vill stå på ståbräda eller ha nappen. Istället springer hon och plaskar som en duracell-kanin hela vägen hem genom alla vattenpölarna. Ibland blir det visserligen tvärstopp för att fascineras av dagvattenbrunnarna. Smidigt tycker mamman eftersom promenaden då bara tar ca 20 minuter jmf med 35 som det brukar.
    En annan blir helt ställd när jag hamnar bakom ratten i en bil med automat!
    Mkt bra städningsstrategi annars, jag brukar också låta det få vänta lite om jag inte vet var jag ska börja.

Pyttis: Vilka sötisar!
  • Billabong

Skulle kommenterat massor men blev så paff över att det finns en boktråd! Vad jätteroligt! Har aldrig någonsinn hört talas om den förut och funderar på om den bara "marknadsförts" i denna 30+tråden? Eller så har jag varit så himla insnöad och inte tagit till mig det trots att den nämnts i mina "egentliga" trådar (1-3, syskon, samling).

malinkat: Härligt att det går så bra och energin flödar när jag läser dina inlägg om din nystart som egen. Kan du ha ngt med Pictura/picture i namnet? Eller är det mer fotograf-anknytningen du är ute efter i namnet?
    Hoppas de tyska myndigheterna visar sig på sin allra mest effektiva sida med era dagisblanketter!

kaz: Grattis i efterskott till dig och Simon! {#emotions_dlg.flower}

juni: Hoppas svanskotesmärtan försvinner snart. Hade ont ngn vecka eller två när jag fick J men det gick över, tur nog.
    Och visst blir man matt och trött och irriterad på sina älsade barn emellanåt... Men sedan gör det ngt bedårande sött och så glömmer man det - tills nästa incident.

Assar: Hoppas ni har det toppen på släkthelgen i stugan!

Trevlig midsommar allesammans! {#emotions_dlg.flower} Skål
    Själv ska jag nog ställa mig och steka köttbullarna o prinskorvarna till morgondagens midsommarlunchknytis nu innan jag lägger mig...

• Billabong

Jag vill gärna också gratulera 4-åringen Astrid. {#emotions_dlg.flower}
    MEN. Samtidigt får jag erkänna att jag inte har koll på vems barn det är... Skäms

kaz: Så skönt att magen blev bra snabbt! Härligt med spabesök!

• Billabong

Inser att jag varit dålig på att kommentera ett tag... Läser allt som oftast men blir avbruten av uppvaknande småpojkar när jag ska skriva (G har haft tredagarsfeber i början av veckan, är nu prickig-korv ). Och så är det många härliga trådar att skriva i nu, har blivit väldigt ojämt spridda skurar.

Mandra: Har inga bra tips att dela m mig av för att hantera värmen. Dricker hon tillräckligt? Kissar hon tillräckligt? Sitta under parasoll/vara inne de varmaste timmarna har ni säkert redan provat.

Milla: Bravo G att vakna torr utan blöja! Hur länge hade han varit det på nätterna innan ni tog bort den? Hur länge har ni andra låtit det gå innan ni tog bort nattblöjorna? För J har det äntligen lossnat helt m pottan nu efter över ETT ÅR med återgång till blöja... Hon var i stort sett dagtorr i början av förra sommaren - innan småbröderna kom. Och hon är helt torr på morgonen efter säkert 6 av 7 nätter. Går direkt på pottan morgonen och då skvalar det en lååååååång stund! Kanske kan testa utan nattblöja snart?

Assar: Mysigt med sådana små söta nyfödingar - men faktiskt är det för nära i tiden för att det ska suga till av nostalgi och längtan efter en egen liten än så länge. Men jag blir alldeles matt av att läsa om 4-barnsfamiljens idoga besöksschema!

Pyttis: Kul m Lisebergsbesök! Och klokt att inte nämna sådana roliga saker i förväg - OM det blir inställt.

Vi skulle åkt till Skånes djurpark imorgon men sambon är ordentligt förkyld m jätteont i halsen (tyvärr börjar det sticka i min också... ) och eftersom G precis blivit kry från sin tredagarsfeber kollade jag med 1177 om under vilka dagar G resp O (som alltså inte haft det) är smittobärare. G smittar inte längre. Men OM även O fått det men det inte brytit ut än så är han jättesmittsam dessa dagar. Och vännerna vi ska åka med har en liten som vi tycker det är trist om hon får det mitt under föräldrarnas lediga veckor.
    På tisdag far vi till min kusins stuga i södra Östergötland och stannar 2 nätter. Kollade nytt på eniro och det visar sig vara ca 40 mil dit - hoppsan hejsan! Har försökt få tag i en tvillingsulky lite spontant så där, men det är kört och vännerna behöver sin egen denna veckan, annars kunde vi lika väl tagit två singelsulkys (vi har en själva). Så typiskt.

Här blir det Kolmården för mig, J och Js gudmor i samband med att vi åker till Sthlm och hälsar på henne under ett par dagars tjejsemester i augusti. Jag har aldrig varit där och ser verkligen fram emot det! J hade också sett fram emot det - om hon vetat om det! Kan väl knappast bli bättre; massa spännande djur - OCH favoriten, Bamse!

• Billabong

Mandra: Förresten, kolla med sjukvårdsrådgivningen om vad de har för tips ang. Vilyas värmekänslighet! Jag tror på mkt dricka, saft o sånt tillåter vi lite mer av dessa varma dagar  - även om det söta inte är jättebra så ger det lite energi. 
    Hoppas ni får en god natts sömn - och att värmen är lindrigare imorgon.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*