• abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Informationen som går ut till gravida i Göteborg om donation av navelsträngsblod (gemensamt namn för blodet i moderkaka och navelsträng)  är  direkt vilseledande:
    "Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."

Att navelsträngen och moderkakan inte fyller någon funktion efter födseln är ren lögn eftersom ca hälften av barnets blod fortfarande  finns kvar i moderkakan  och ska pulsera över till barnet under de första ca 3-5 minuterna, ibland t.o.m. över en halvtimme, samtidigt som det försörjer barnet med syre medan  lungorna gör sig  redo att  ta över  andningen.  Vilket chefen för Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska  faktiskt känner till. Redan sommaren 07 skickade  jag nämligen länkar  till honom om moderkakans viktiga funktion efter födseln, vilka  jag i min tur fått från några av världens ledande experter på det här området..
    Dessutom innehåller ju  det här blodet som bekant stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar (det är därför forskarna vill åt det) som alltså barnet borde få behålla själv.

Om inte annat vore det verkligen på sin plats att chefen för blodbanken efter att nationella riktlinjerna för avnavling presenterades 23:e oktober förra året  (http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609 )  hade gjort ett tillägg i texten, ungefär i den här stilen:

"Svenska riktlinjer, liksom  Världshälsoorganisationen (WHO)  och International Federation of  Obstetrics  and  Gynecology (IFOG)  rekommenderar sen avnavling,  men vid donation av navelsträngsblod krävs avnavling före första andetaget, därför fortsätter vi med det i Göteborg. Men om du inte vill donera ditt barns blod har du naturligtvis rätt att begära sen avnavling, "

Artikeln om nationella riktlinjerna avslutas så här :
    ” Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod.”

Det är bara att lägga ihop 2+2 för att förstå att samma sak gäller för  Nationella
    biobanken för navelsträngsblod , och att det alltså är därför förlossningspersonalen på Göteborgssjukhusen ”sticker sig i fingrarna” när de ska ta pH-provet med spruta från pulserande navelsträng  och därför istället fortsätter att klampa navelsträngen  direkt när barnet kommit ut, trots att förlossningspersonal på övriga sjukhus utan problem tar det här provet från intakt navelsträng.. 

Varken mvc-  eller förlossningspersonal upplyser om det här, så har du frågor är du hjärtligt välkommen att ställa dem här  och/eller  i  tråden  Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden),  som förstås är öppen för alla intresserade.  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-28 18:03
    Har du redan hunnit skriva på papper om donation så har du ändå rätt att ändra dig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-30 00:57
    Mer info finns i inlägg nr 1.
    Och här är två av mina gamla blogginlägg som handlar om socialminister Göran Hägglunds inblandning i det här.

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1143809

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1146495

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 13:51

Läs även tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 11:17
    Ett par inlägg här på FL, värda att fundera över:

? Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ?

?Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ?

Och här är länken till min tråd Viktig info som MVC och förlossningspersonal brukar hoppa över.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 21:38
    Den 3:e december 2010 publicerades följande TT-artikel i de flesta svenska dagstidningar. Bl.a GP

"Klämma om navelsträngen kan vänta
    Barnmorskorna bör inte ha bråttom med att sätta en klämma om navelsträngen när ett friskt fullgånget barn är framfött. Om blodet får fortsätta att pulsera en stund minskar risken att barnet drabbas av järnbrist - utan att för den skull öka risken för gulsot, enligt en studie som presenteras på läkarstämman i Göteborg. I studien ingick 400 barn som lottades till att antingen bli avnavlade efter kortare tid än tio sekunder eller efter mer än tre minuter."
    / TT
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.503311-klamma-om-navelstrangen-kan-vanta

Det är alltså avnavlingsstudien i Halmstad som presenterades på läkarstämman i Göteborg.
    Men redan under Perinataldagarna 22-23 oktober 09 presenterades denna studie .

F11. OBSTETRISKA EFFEKTER AV TIDIG JÄMFÖRT MED SEN AVNAVLING ? EN
    RANDOMISERAD STUDIE.
    www.blf.net/program/Abstracts_PNmote09.pdf

abstrakt.sls.se/viewSam.asp
  • Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
  • oväntatväntatgravid
    abuelita skrev 2010-01-20 13:18:35 följande:
    Hon var riktigt hårdhänt och gjorde illa min dotter odentligt, och trots att både min dotter och jag talade om att vattnet redan hade gått så fortsatte hon. Hon lyssnade alltså inte på oss     Navelsträngen lossnade från sitt fäste i moderkakan , men jag förstår inte hur det gick till, och det förstår ingen annan heller som jag pratat med. Läkarna där på SÖS skyllde på att  det var en missblidning vid navelsträngsfästet, och att det säkert hade gått sönder redan innan    Skulle antagligen vara väldigt svårt att bevisa att det var läkaren som hade sönder det. När läkaren hade gjort den här hinnsprängningen gick hon hem. Och strax därefter började min dotter blöda. Eftersom jag själv jobbat på förlossningen kände jag igen färgen på blodet  - moderkaksblod!! - och larmade genast på klockan. När första personen som kom in trodde att vi bara behövde hjälp med att byta binda (!!!)  rusade jag ut till expeditionen och fick tag på en läkare som genast fattade vad det var fråga om, och bara några minuter senare var min dotter inne på operation, redo att katastrofsnittas.  Apropå hinnsprängning, läs det här!!  Det publicerades redan 2001 men hinnsprängning praktiseras ju fortfarande hej vilt på våra svenska sjukhus. www.9manader.nu/artiklar/kejsa00014
    Hur kan det få hända?! Läkarna skyddar varandra, så mycket lättare att skylla på en missbildning.

Vilken tur att du hade kunskapen, hur hade det gått annars?!

Hur kan man som läkare inte lyssna på patienten??

Nej, jag blir så upprörd. Ska vara noga i min förlossningsplanering och skriva ner ALLT! och vad som ska hända ifall något går fel!!

Det är så typiskt. Det känns som att nya rön och forskningsresultat kan man få tag på men att ändra hur sjukvårdspersonalen praktiserar är något annat. Länge, länge har det varit rekommenderat att använda handskar.. men det är få som gör det. "Det är lättare så här".... OCH? Det är säkrare med handskar...

Jag pluggar till sjuksköterksa men ska skola om mig och utveckla hjälpmedel för sjukvården istället... Saker som gör det lättare att följa nya regler...
  • abuelita
    oväntatväntatgravid skrev 2010-01-20 13:32:58 följande:
    Hur kan det få hända?! Läkarna skyddar varandra, så mycket lättare att skylla på en missbildning. Vilken tur att du hade kunskapen, hur hade det gått annars?!Hur kan man som läkare inte lyssna på patienten?? Nej, jag blir så upprörd. Ska vara noga i min förlossningsplanering och skriva ner ALLT! och vad som ska hända ifall något går fel!! Det är så typiskt. Det känns som att nya rön och forskningsresultat kan man få tag på men att ändra hur sjukvårdspersonalen praktiserar är något annat. Länge, länge har det varit rekommenderat att använda handskar.. men det är få som gör det. "Det är lättare så här".... OCH? Det är säkrare med handskar... Jag pluggar till sjuksköterksa men ska skola om mig och utveckla hjälpmedel för sjukvården istället... Saker som gör det lättare att följa nya regler...
    Ja det är säkrast att vara noga med förlossningsplanen och skriva ner allt viktigt. Har du tittat på förlossningsbreven på första sidan i den här tråden ? www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576-1.html

Vad bra att du tänker göra en insats där, med att utveckla hjälpmedel inom sjukvården. Något som jag efterlyser (om det inte redan finns bra material för det ?) är något som gör att det snabbt och enkelt går att dra upp blod från moderkakan till en blodpåse,  så att  barn vars moderkaka/navelsträng gått sönder,  blivit tidigt avnavlat, eller saknar pulsation i navelsträngen vid födseln kan få sitt eget moderkaksblod transfuerat meddetsamma (jag önskar att mitt barnbarn hade fått sitt eget blod istället för från en vuxen donator) 
  • abuelita

Det här inlägget som kom i november 08 från sign. Jembe i Göteborg, visar hur viktigt det är att säga till alla som sticker in näsan i förlossningsrummet att det ska vara sen avnavling, och att medföljaren verkligen vaktar som en hök över navelsträngen och inte ens vänder sig om för en sekund :

”Har nu en liten dotter som kom i söndags. Födde på östra i göteborg. Hann bara vara inne på förlossningen i 18 minuter men min man påminde om avnavlingen till bm och hon han ju läsa journalen innan oxå (kanske inte hela?). När jag fött fram henne, stod på knä i sängen, och skulle lyfta upp henne kom det helt plötsligt en hand och lyfte upp navelsträngen och jag såg en peang. Min man hade vänt sig om för att flytta undan brickbordet och såg inte sköterskan som kom. Jag började smälla henne på fingrarna och sa lite hysteriskt -ingen klampning, ingen klampning!!! Hon släppte  navelsträngen och bad om ursäkt flera gånger. BM hade inte meddelat henne. Det gick ju så fort allting så det var lite rörigt runtomkring. La upp henne på bröstet och de väntade med klampning tills det hade pulserat färdigt, vilket gick rätt fort. Hon hade lite avdrag på hudfärg första minuten men sen fick hon apgar 10. Var pigg och sög nästan direkt vilket var en lättnad för det gjorde aldrig min son. Inget ph-prov togs.
    Vi mår bra och spenderar hela dagarna med amning."

• abuelita
    oväntatväntatgravid skrev 2010-01-20 14:19:18 följande:
    Hjälp. Ska man skriva det i pannan för att det ska bli rätt?!
    Babblis, som skrivit det första förlossningsbrevet som jag länkade till, föreslog att man skulle skriva det på magen  med stora bokstäver: "INGEN KLAMPING!"

Hon fick förresten i samtal med förlossningsläkaren innan bf  beviljat att barnet skulle hållas lågt i 30 sekunder och få navelsträngen mjölkad om barnet skulle vara medtaget. Detta var på KSS i Skövde.

Hon behövde alltså aldrig skriva det på magen
  • oväntatväntatgravid
    abuelita skrev 2010-01-20 14:30:38 följande:
    Babblis, som skrivit det första förlossningsbrevet som jag länkade till, föreslog att man skulle skriva det på magen  med stora bokstäver: "INGEN KLAMPING!" Hon fick förresten i samtal med förlossningsläkaren innan bf  beviljat att barnet skulle hållas lågt i 30 sekunder och få navelsträngen mjölkad om barnet skulle vara medtaget. Detta var på KSS i Skövde. Hon behövde alltså aldrig skriva det på magen
    Det har jag också tänkt på. Vill ha barnet i några sekunder under nivån av "exithålet" så att blodet snabbare kan rinna dit. Sen vill ja ha barnet i famnen, utan klampning. Så här ska det vara tills navelsträngen slutat pulsera eller hur den gör.. får läsa lite mer om det. Därefter kan de få klippa den, eller min sambo får klippa den om han vågar :D
  • abuelita
    oväntatväntatgravid skrev 2010-01-20 15:05:02 följande:
    Det har jag också tänkt på. Vill ha barnet i några sekunder under nivån av "exithålet" så att blodet snabbare kan rinna dit. Sen vill ja ha barnet i famnen, utan klampning. Så här ska det vara tills navelsträngen slutat pulsera eller hur den gör.. får läsa lite mer om det. Därefter kan de få klippa den, eller min sambo får klippa den om han vågar :D
    Men det är bara om barnet är medtaget och snabbt måste navlas av som man först ska hålla det under placentanivån  och samtidigt mjölka navelsträngen. Annars  behöver man inte göra det, utan transfusionen fungerar ändå när barnet ligger i mammas famn redan från börja (vilket är väldigt viktigt för bondingen)

Tyvärr har de som tagit fram riktlinjerna för avnavling missuppfattat det här och tror att barnet inte får något blod om det inte hålls i samma nivå eller under placenta de första 30 sekunderna.   Det är bara om man håller barnet 40-50 cm ovanför mamman (som ofta görs vid snitt)  som transfusionen inte fungerar.

Mödrar har under miljoner år rent instinktivt tagit sina nyfödda i famnen  direkt, och alltså inte hållt dem under placentanivå först,  och transfusionen har fungerat ändå, så det är klart att även nutidens mödrar kan göra likadant.

I synnerhet under de första 5 minuterna av den viktiga bondingen, med dess unika hormonspel, registrerar barnet ALLT, som sen finns kvar i det undermedvetna för resten av livet. Då är det mycket bättre att det har ljuva harmoniska minnen av att  ligga hos mamma  hud-mot-hud istället för att rädd och skrikande hållas av en främmande person .
  • oväntatväntatgravid
    abuelita skrev 2010-01-20 15:20:49 följande:
    Men det är bara om barnet är medtaget och snabbt måste navlas av som man först ska hålla det under placentanivån  och samtidigt mjölka navelsträngen. Annars  behöver man inte göra det, utan transfusionen fungerar ändå när barnet ligger i mammas famn redan från börja (vilket är väldigt viktigt för bondingen) Tyvärr har de som tagit fram riktlinjerna för avnavling missuppfattat det här och tror att barnet inte får något blod om det inte hålls i samma nivå eller under placenta de första 30 sekunderna.   Det är bara om man håller barnet 40-50 cm ovanför mamman (som ofta görs vid snitt)  som transfusionen inte fungerar. Mödrar har under miljoner år rent instinktivt tagit sina nyfödda i famnen  direkt, och alltså inte hållt dem under placentanivå först,  och transfusionen har fungerat ändå, så det är klart att även nutidens mödrar kan göra likadant. I synnerhet under de första 5 minuterna av den viktiga bondingen, med dess unika hormonspel, registrerar barnet ALLT, som sen finns kvar i det undermedvetna för resten av livet. Då är det mycket bättre att det har ljuva harmoniska minnen av att  ligga hos mamma  hud-mot-hud istället för att rädd och skrikande hållas av en främmande person .
    Jaha men dåså. Jag hade läst någonstans att man skulle göra så, ha barnet under placentanivån. Men dåså.. då kan få sin lilla apa i famnen på en gång :D Mycket bättre. Tyckte det verkade lite tråkigt men tänkte att det kanske är bäst så, att den får i sig blodet först. Tack för informationen!
  • abuelita
    oväntatväntatgravid skrev 2010-01-20 15:23:08 följande:
    Jaha men dåså. Jag hade läst någonstans att man skulle göra så, ha barnet under placentanivån. Men dåså.. då kan få sin lilla apa i famnen på en gång :D Mycket bättre. Tyckte det verkade lite tråkigt men tänkte att det kanske är bäst så, att den får i sig blodet först. Tack för informationen!
    Men då gäller det förstås att se till så navelsträngen verkligen får pulsera färdigt innan den klampas. Vissa sjukhus med "sen avnavling" har som standard att klampa efter 2-3 minuter (av någon underlig anledning som de antagligen inte själva begriper) och  om man ska tillåta det är det förstås viktigt att barnet först hålls under moderkakan så att det hinner få i sig så mycket blod som möjligt. Men om man lämnar det år naturen kan det hålla på och pulsera upp till en halvtimme, ja ibland t.o.m. längre. Det vanligaste är dock att det tar ca 5 minuter när barnet läggs hos mamman direkt, annars ca 3-5 minuter.
  • lovecats

abuelita: Detta hör ju kanske inte riktigt hit men förstod det som att du jobbat på förlossningen och har undrat över det dom sätter på huvudet på bäbisen när den ligger inne i magen. Tror det ska mäta hur barnet mår. Jag trodde det var typ som en elektrod med klister på som man satte uppe på huvudet och gav därför mitt godkännande men fick senare veta att man skruvar in den och undrar om det verkligen är som min barnmoska sa att barnet inte kan känna det? Bara för att barnet ligger i magen så borde den väl endå känna smärta som vi? (vår dotter hade ju en skorpa där i 1 1/2 vecka efter förlossningen)

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!