• abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Informationen som går ut till gravida i Göteborg om donation av navelsträngsblod (gemensamt namn för blodet i moderkaka och navelsträng)  är  direkt vilseledande:
    "Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."

Att navelsträngen och moderkakan inte fyller någon funktion efter födseln är ren lögn eftersom ca hälften av barnets blod fortfarande  finns kvar i moderkakan  och ska pulsera över till barnet under de första ca 3-5 minuterna, ibland t.o.m. över en halvtimme, samtidigt som det försörjer barnet med syre medan  lungorna gör sig  redo att  ta över  andningen.  Vilket chefen för Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska  faktiskt känner till. Redan sommaren 07 skickade  jag nämligen länkar  till honom om moderkakans viktiga funktion efter födseln, vilka  jag i min tur fått från några av världens ledande experter på det här området..
    Dessutom innehåller ju  det här blodet som bekant stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar (det är därför forskarna vill åt det) som alltså barnet borde få behålla själv.

Om inte annat vore det verkligen på sin plats att chefen för blodbanken efter att nationella riktlinjerna för avnavling presenterades 23:e oktober förra året  (http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609 )  hade gjort ett tillägg i texten, ungefär i den här stilen:

"Svenska riktlinjer, liksom  Världshälsoorganisationen (WHO)  och International Federation of  Obstetrics  and  Gynecology (IFOG)  rekommenderar sen avnavling,  men vid donation av navelsträngsblod krävs avnavling före första andetaget, därför fortsätter vi med det i Göteborg. Men om du inte vill donera ditt barns blod har du naturligtvis rätt att begära sen avnavling, "

Artikeln om nationella riktlinjerna avslutas så här :
    ” Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod.”

Det är bara att lägga ihop 2+2 för att förstå att samma sak gäller för  Nationella
    biobanken för navelsträngsblod , och att det alltså är därför förlossningspersonalen på Göteborgssjukhusen ”sticker sig i fingrarna” när de ska ta pH-provet med spruta från pulserande navelsträng  och därför istället fortsätter att klampa navelsträngen  direkt när barnet kommit ut, trots att förlossningspersonal på övriga sjukhus utan problem tar det här provet från intakt navelsträng.. 

Varken mvc-  eller förlossningspersonal upplyser om det här, så har du frågor är du hjärtligt välkommen att ställa dem här  och/eller  i  tråden  Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden),  som förstås är öppen för alla intresserade.  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-28 18:03
    Har du redan hunnit skriva på papper om donation så har du ändå rätt att ändra dig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-30 00:57
    Mer info finns i inlägg nr 1.
    Och här är två av mina gamla blogginlägg som handlar om socialminister Göran Hägglunds inblandning i det här.

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1143809

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1146495

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 13:51

Läs även tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 11:17
    Ett par inlägg här på FL, värda att fundera över:

? Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ?

?Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ?

Och här är länken till min tråd Viktig info som MVC och förlossningspersonal brukar hoppa över.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 21:38
    Den 3:e december 2010 publicerades följande TT-artikel i de flesta svenska dagstidningar. Bl.a GP

"Klämma om navelsträngen kan vänta
    Barnmorskorna bör inte ha bråttom med att sätta en klämma om navelsträngen när ett friskt fullgånget barn är framfött. Om blodet får fortsätta att pulsera en stund minskar risken att barnet drabbas av järnbrist - utan att för den skull öka risken för gulsot, enligt en studie som presenteras på läkarstämman i Göteborg. I studien ingick 400 barn som lottades till att antingen bli avnavlade efter kortare tid än tio sekunder eller efter mer än tre minuter."
    / TT
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.503311-klamma-om-navelstrangen-kan-vanta

Det är alltså avnavlingsstudien i Halmstad som presenterades på läkarstämman i Göteborg.
    Men redan under Perinataldagarna 22-23 oktober 09 presenterades denna studie .

F11. OBSTETRISKA EFFEKTER AV TIDIG JÄMFÖRT MED SEN AVNAVLING ? EN
    RANDOMISERAD STUDIE.
    www.blf.net/program/Abstracts_PNmote09.pdf

abstrakt.sls.se/viewSam.asp
  • Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
  • J0S3F1N

Jag diskuterade situationen igen med min sambo när han kom hem från jobbet idag och vi kom båda fram till samma sak som du - det fanns ju verkligen ingen anledningen till varför navelsträngen inte skulle få vara intakt och ändå hade hon så bråttom att klippa!! Hon torkade av pojken när han låg mellan mina ben och sedan fick jag upp honom till bröstet vilket ju, precis som du säger, hade gått utmärkt med intakt navelsträng! Blir mer och mer arg fär varje gång jag tänker på det! Hon var bara så otroligt snabb och klåfingrig! Helt sanslöst egentligen att man ska behöva bevaka vartenda steg dem tar när man klart och tydligt uttryckt sin önskan svart på vitt!

Nej inget neonatalteam tillkallades och det var först efter en timme som barnmorskan tillkallade läkare och sen tog det ytterligare 20 min innan barnläkaren kom insläpandes sådär lagom road och stressad!!

Jag har läst lite i din andra tråd under min graviditet också - det var faktiskt där jag bekantade mig med fenomenet sen avnavling första gången {#lang_emotions_smile}, inte för att du trodde att jag hade fått informationen från MVC eller liknande hehe {#lang_emotions_wink}

• oväntatväntatgravid
    J0S3F1N skrev 2010-01-19 21:30:00 följande:
    Jag diskuterade situationen igen med min sambo när han kom hem från jobbet idag och vi kom båda fram till samma sak som du - det fanns ju verkligen ingen anledningen till varför navelsträngen inte skulle få vara intakt och ändå hade hon så bråttom att klippa!! Hon torkade av pojken när han låg mellan mina ben och sedan fick jag upp honom till bröstet vilket ju, precis som du säger, hade gått utmärkt med intakt navelsträng! Blir mer och mer arg fär varje gång jag tänker på det! Hon var bara så otroligt snabb och klåfingrig! Helt sanslöst egentligen att man ska behöva bevaka vartenda steg dem tar när man klart och tydligt uttryckt sin önskan svart på vitt! Nej inget neonatalteam tillkallades och det var först efter en timme som barnmorskan tillkallade läkare och sen tog det ytterligare 20 min innan barnläkaren kom insläpandes sådär lagom road och stressad!! Jag har läst lite i din andra tråd under min graviditet också - det var faktiskt där jag bekantade mig med fenomenet sen avnavling första gången , inte för att du trodde att jag hade fått informationen från MVC eller liknande hehe
    Jag blir så arg. Jag vill ha sen avnavling men ska man bevaka varje steg de tar. Som patient litar man ju på det vårdpersonalen säger, speciellt i ett sånt kritiskt skede.....

Ska man begära sen avnavling, plus ett neonatalteam och läkare i närheten av mamman så att naveln kan behållas intakt innan någon avnavling ska ske, hur svårt kan det vara för dem att förstå?? Det är ju inte så att barnmorskan springer runt med den nyfödde i armarna på jakt efter en läkare... Varför kan inte barnet ha kvar kopplingen till modern då tills en läkare kommer in i rummet och konstaterar att barnet måste flyttas till en annan avdelning?

Det är lathet och okunskap hos sjukvårdspersonal!! De är fasta i gammalt tankesätt att barnet måste avnavlas för att kunna få hjälp. 
  • abuelita
    J0S3F1N skrev 2010-01-19 21:30:00 följande:
    Jag diskuterade situationen igen med min sambo när han kom hem från jobbet idag och vi kom båda fram till samma sak som du - det fanns ju verkligen ingen anledningen till varför navelsträngen inte skulle få vara intakt och ändå hade hon så bråttom att klippa!! Hon torkade av pojken när han låg mellan mina ben och sedan fick jag upp honom till bröstet vilket ju, precis som du säger, hade gått utmärkt med intakt navelsträng! Blir mer och mer arg fär varje gång jag tänker på det! Hon var bara så otroligt snabb och klåfingrig! Helt sanslöst egentligen att man ska behöva bevaka vartenda steg dem tar när man klart och tydligt uttryckt sin önskan svart på vitt!Nej inget neonatalteam tillkallades och det var först efter en timme som barnmorskan tillkallade läkare och sen tog det ytterligare 20 min innan barnläkaren kom insläpandes sådär lagom road och stressad!!Jag har läst lite i din andra tråd under min graviditet också - det var faktiskt där jag bekantade mig med fenomenet sen avnavling första gången , inte för att du trodde att jag hade fått informationen från MVC eller liknande hehe
    Så det kom en läkare insläntrande  efter 20 minuter !?! Nu blir jag ännu argare på den där totalt korkade  avnavlingen

Ja det är helt sanslöst att man inte ska kunna lita på att de  respekterar ens önskemål  eller på att de kan sin sak, utan att man måste vara vaksam hela tiden . 

Om barnet har problem med andningsvägarna, som det kan få vid meconiumaspiration,  och då alltså har svårighet att andas med lungorna,  så är det ju JÄTTEVIKTIGT att det får ha navelsträngen intakt så länge som möjligt och få syre därifrån. Hur tänker de egentligen??? Det här borde ju vara basic knowledge. Men det är det tyvärr inte ens för neonatologer.

Förstod allt att du inte hade fått info om avnavling på mvc

Min andra tråd handlar nu inte bara om avnavling, utan även om andra viktiga saker man inte får info om på mvc eller förlossningen.   Sånt man bör känna till för att kunna avsäga sig det,  och därmed  minska riskerna för onödiga komplikationer.  
  • abuelita
    oväntatväntatgravid skrev 2010-01-19 21:36:52 följande:
    Jag blir så arg. Jag vill ha sen avnavling men ska man bevaka varje steg de tar. Som patient litar man ju på det vårdpersonalen säger, speciellt i ett sånt kritiskt skede.....Ska man begära sen avnavling, plus ett neonatalteam och läkare i närheten av mamman så att naveln kan behållas intakt innan någon avnavling ska ske, hur svårt kan det vara för dem att förstå?? Det är ju inte så att barnmorskan springer runt med den nyfödde i armarna på jakt efter en läkare... Varför kan inte barnet ha kvar kopplingen till modern då tills en läkare kommer in i rummet och konstaterar att barnet måste flyttas till en annan avdelning? Det är lathet och okunskap hos sjukvårdspersonal!! De är fasta i gammalt tankesätt att barnet måste avnavlas för att kunna få hjälp. 
    Ja visst blir man arg!!  {#lang_emotions_yell}

Men det känns  väldigt bra när någon förstår det här och känner precis som jag.
    Tack    För skrämmande nog är det alldeles för få som har förmåga att inse  allvaret i detta, och det är förstås därför media är så dåliga på att ta upp det, för det finns tydligen inte så många ljushuvuden där heller, precis som bland de ansvariga inom och över förlossnings- och neonatalvården. 

Den senaste av alla dumma ursäkter jag hört från  förlossnings- och neonatalpersonal ,  som svar på varför de inte kan göra HLR med intakt navelsträng, kom från en neonatolog härom dan, var att barnet skulle bli för kallt om det låg hos mamman istället för under värmelampan på akutbordet.
    Har ännu inte fått något svar från denna läkare  på varför man inte kan lösa det genom att sätta en värmelampa ovanför mamman. 

Men ponera att de skulle börja göra HLR  med navelsträngen intakt, och det då skulle visa sig att i princip inga barn längre fick förlossningsskador.

Ja, det går nog inte ens att föreställa sig.....  tänk bara vilka reaktioner det skulle bli från föräldrar till förlossningsskadade barn............  Kanske de ansvariga neonatologerna  och obstetrikerna innerst inne har förstått vad det skulle få för konsekvenser, och därför så envist tjurskalligt vägrar ta till sig det här ??? 
  • oväntatväntatgravid
    abuelita skrev 2010-01-20 00:43:16 följande:
    Ja visst blir man arg!!  Men det känns  väldigt bra när någon förstår det här och känner precis som jag. Tack    För skrämmande nog är det alldeles för få som har förmåga att inse  allvaret i detta, och det är förstås därför media är så dåliga på att ta upp det, för det finns tydligen inte så många ljushuvuden där heller, precis som bland de ansvariga inom och över förlossnings- och neonatalvården.  Den senaste av alla dumma ursäkter jag hört från  förlossnings- och neonatalpersonal ,  som svar på varför de inte kan göra HLR med intakt navelsträng, kom från en neonatolog härom dan, var att barnet skulle bli för kallt om det låg hos mamman istället för under värmelampan på akutbordet. Har ännu inte fått något svar från denna läkare  på varför man inte kan lösa det genom att sätta en värmelampa ovanför mamman.  Men ponera att de skulle börja göra HLR  med navelsträngen intakt, och det då skulle visa sig att i princip inga barn längre fick förlossningsskador. Ja, det går nog inte ens att föreställa sig.....  tänk bara vilka reaktioner det skulle bli från föräldrar till förlossningsskadade barn............  Kanske de ansvariga neonatologerna  och obstetrikerna innerst inne har förstått vad det skulle få för konsekvenser, och därför så envist tjurskalligt vägrar ta till sig det här ??? 
    Hahahah att barnet skulle bli för kallt?! Det är ju inte kyligt hos mamman direkt och precis som du säger, varför kan man inte flytta lampan då?? Måste det alltid handla om att flytta bebisen och avnavla??
    Du har säkert rätt, det skulle kosta sjukhusen för mycket.. Både ekonomiskt och deras anseende.
    Finns det ens några bevis på det där med att barnet skulle bli för kallt? Annars kan ju läkarna kläcka ur sig vad som helst..

Är bara så glad att jag såg det här innan jag ska föda!! Har förstått att man måste vara mer detaljerad och bestämd när man skriver sin förlossningsplan.
  • J0S3F1N
    oväntatväntatgravid skrev 2010-01-19 21:36:52 följande:
    Jag blir så arg. Jag vill ha sen avnavling men ska man bevaka varje steg de tar. Som patient litar man ju på det vårdpersonalen säger, speciellt i ett sånt kritiskt skede..... Ska man begära sen avnavling, plus ett neonatalteam och läkare i närheten av mamman så att naveln kan behållas intakt innan någon avnavling ska ske, hur svårt kan det vara för dem att förstå?? Det är ju inte så att barnmorskan springer runt med den nyfödde i armarna på jakt efter en läkare... Varför kan inte barnet ha kvar kopplingen till modern då tills en läkare kommer in i rummet och konstaterar att barnet måste flyttas till en annan avdelning? Det är lathet och okunskap hos sjukvårdspersonal!! De är fasta i gammalt tankesätt att barnet måste avnavlas för att kunna få hjälp. 
    Tänker precis som du! Det finns ju ingenting att förlora på att låta navelsträngen vara intakt. Tvärtom är det en stor vinst för barnet som får värdefull hjälp att komma igång under sin första tid i livet och på så vis minskar även risken att sjukvårdspersonal måste ingripa. Jag vägrar tro att det är "antingen eller" - jag tror det går utmärkt att kombinera sen avnavling med eventuella åtgärder som behöver utföras av sjukvårdspersonal. Det handlar, precis som du säger, om gamla tankesätt, invant beteende och bekvämlighet! Vården utvecklas hela tiden och saker och ting tenderar att handla mer och mer om teknik - det blir farligt när man glömmer människan bakom patienten! Just i detta fallet talar naturen sitt klara språk - navelsträngen är en länk mellan mor och barn av en anledning! Länken "försvinner" själv när den inte längre behövs och detta ska inte forceras fram!  

Stå på dig och lycka till på din förlossning!
  • oväntatväntatgravid
    J0S3F1N skrev 2010-01-20 11:22:46 följande:
    Tänker precis som du! Det finns ju ingenting att förlora på att låta navelsträngen vara intakt. Tvärtom är det en stor vinst för barnet som får värdefull hjälp att komma igång under sin första tid i livet och på så vis minskar även risken att sjukvårdspersonal måste ingripa. Jag vägrar tro att det är "antingen eller" - jag tror det går utmärkt att kombinera sen avnavling med eventuella åtgärder som behöver utföras av sjukvårdspersonal. Det handlar, precis som du säger, om gamla tankesätt, invant beteende och bekvämlighet! Vården utvecklas hela tiden och saker och ting tenderar att handla mer och mer om teknik - det blir farligt när man glömmer människan bakom patienten! Just i detta fallet talar naturen sitt klara språk - navelsträngen är en länk mellan mor och barn av en anledning! Länken "försvinner" själv när den inte längre behövs och detta ska inte forceras fram!   Stå på dig och lycka till på din förlossning!
    Helt rätt!!

Jag blir så trött, om man ser på förlossningsprogram klipper de alltid av navelsträngen och bär barnet till ett bord längre bort där det får ligga och skrika. Vad är meningen med detta?!

Tack så mycket, det ska jag. Lycka till själv, med framtida förlossningar.
  • abuelita

Det här la jag just in i ett inlägg i den andra tråden, men lägger in det här också eftersom det verkligen gäller den här tråden :

”Förlust av detta blod initierar en inflammatorisk reaktion som leder till kramper, hypoxisk-ischemisk encefalopati (HIE) och hjärnskador eller dödsfall.
    Djurstudier har visat att när humana stamceller från navelsträngsblod injiceras i   buken på råtta  efter inducerad hjärnskada, kan råttans hjärna skyddas från att utveckla bestående skador.

För att förhindra skador på nyfödda barn måste barnet få sin hela blodvolym och de stamceller  som går förlorade vid tidig avnavling.

Rekommenderade motåtgärder för forskning är:

(1) återupplivning med intakt navelsträng mellan mammans ben , eller (2) mjölkning av navelsträngen innan klampning, eller (3)  transfusion av barnets eget moderkaksblod efter förlossningen, eller (4)  snar transfusion av O negativt blod efter födseln,  innan kramper har infunnit sig. ”

Detta är en översättning som jag nyss gjort av det här stycket (om någon kan förbättra översättningen är jag tacksam):

"Loss of this blood initiates an inflammatory response leading to seizures, hypoxic-ischemic encephalopathy, and brain damage or death.
    Animal studies have shown that human umbilical stem cells injected into a rat’s
    abdomen after induced brain damage, can protect the rat’s brain from developing permanent injury.

To prevent damage to newborns, the infant must receive the blood volume and stem cells lost at the time of descent and immediate cord clamping. Recommended countermeasures for research include: (1)
    resuscitation at the perineum with intact cord; or (2) milking the cord before clamping; or (3) autologous
    transfusion of placenta blood after the birth; or (4) rapid transfusion of O negative blood after birth and before seizures begin."
    http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=21267955

(mitt nu 8-åriga barnbarn , som föddes med  katastrofsnitt p.g.a. att  en  stressad läkare hade sönder navelsträngen  i samband med amniotomi/hinnsprängning, fick omedelbar blodtransfusion (från vuxen donator) , och det var säkerligen denna snabba blodtransfusion som gjorde att han klarade sig helt utan några men, utan är istället en ovanligt intelligent kille....om mormorn får säga det

• oväntatväntatgravid

Men GUD!!!!! Vilken panik!!! Att ha sönder navelsträngen. Hur hårdhänt var läkaren?! Eller krävs det inte så mycket för att ha sönder navelsträngen???

Vilken tur att ditt barnbarn klarade sig!!!!!

• abuelita
    oväntatväntatgravid skrev 2010-01-20 13:01:20 följande:
    Men GUD!!!!! Vilken panik!!! Att ha sönder navelsträngen. Hur hårdhänt var läkaren?! Eller krävs det inte så mycket för att ha sönder navelsträngen??? Vilken tur att ditt barnbarn klarade sig!!!!!
    Hon var riktigt hårdhänt och gjorde illa min dotter odentligt, och trots att både min dotter och jag talade om att vattnet redan hade gått så fortsatte hon. Hon lyssnade alltså inte på oss  {#lang_emotions_yell}   Navelsträngen lossnade från sitt fäste i moderkakan , men jag förstår inte hur det gick till, och det förstår ingen annan heller som jag pratat med. Läkarna där på SÖS skyllde på att  det var en missblidning vid navelsträngsfästet, och att det säkert hade gått sönder redan innan {#lang_emotions_undecided}   Skulle antagligen vara väldigt svårt att bevisa att det var läkaren som hade sönder det.

När läkaren hade gjort den här hinnsprängningen gick hon hem. Och strax därefter började min dotter blöda. Eftersom jag själv jobbat på förlossningen kände jag igen färgen på blodet  - moderkaksblod!! - och larmade genast på klockan. När första personen som kom in trodde att vi bara behövde hjälp med att byta binda (!!!)  rusade jag ut till expeditionen och fick tag på en läkare som genast fattade vad det var fråga om, och bara några minuter senare var min dotter inne på operation, redo att katastrofsnittas. 

Apropå hinnsprängning, läs det här!!  Det publicerades redan 2001 men hinnsprängning praktiseras ju fortfarande hej vilt på våra svenska sjukhus.

http://www.9manader.nu/artiklar/kejsa00014

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!