• abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Informationen som går ut till gravida i Göteborg om donation av navelsträngsblod (gemensamt namn för blodet i moderkaka och navelsträng)  är  direkt vilseledande:
    "Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."

Att navelsträngen och moderkakan inte fyller någon funktion efter födseln är ren lögn eftersom ca hälften av barnets blod fortfarande  finns kvar i moderkakan  och ska pulsera över till barnet under de första ca 3-5 minuterna, ibland t.o.m. över en halvtimme, samtidigt som det försörjer barnet med syre medan  lungorna gör sig  redo att  ta över  andningen.  Vilket chefen för Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska  faktiskt känner till. Redan sommaren 07 skickade  jag nämligen länkar  till honom om moderkakans viktiga funktion efter födseln, vilka  jag i min tur fått från några av världens ledande experter på det här området..
    Dessutom innehåller ju  det här blodet som bekant stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar (det är därför forskarna vill åt det) som alltså barnet borde få behålla själv.

Om inte annat vore det verkligen på sin plats att chefen för blodbanken efter att nationella riktlinjerna för avnavling presenterades 23:e oktober förra året  (http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609 )  hade gjort ett tillägg i texten, ungefär i den här stilen:

"Svenska riktlinjer, liksom  Världshälsoorganisationen (WHO)  och International Federation of  Obstetrics  and  Gynecology (IFOG)  rekommenderar sen avnavling,  men vid donation av navelsträngsblod krävs avnavling före första andetaget, därför fortsätter vi med det i Göteborg. Men om du inte vill donera ditt barns blod har du naturligtvis rätt att begära sen avnavling, "

Artikeln om nationella riktlinjerna avslutas så här :
    ” Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod.”

Det är bara att lägga ihop 2+2 för att förstå att samma sak gäller för  Nationella
    biobanken för navelsträngsblod , och att det alltså är därför förlossningspersonalen på Göteborgssjukhusen ”sticker sig i fingrarna” när de ska ta pH-provet med spruta från pulserande navelsträng  och därför istället fortsätter att klampa navelsträngen  direkt när barnet kommit ut, trots att förlossningspersonal på övriga sjukhus utan problem tar det här provet från intakt navelsträng.. 

Varken mvc-  eller förlossningspersonal upplyser om det här, så har du frågor är du hjärtligt välkommen att ställa dem här  och/eller  i  tråden  Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden),  som förstås är öppen för alla intresserade.  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-28 18:03
    Har du redan hunnit skriva på papper om donation så har du ändå rätt att ändra dig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-30 00:57
    Mer info finns i inlägg nr 1.
    Och här är två av mina gamla blogginlägg som handlar om socialminister Göran Hägglunds inblandning i det här.

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1143809

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1146495

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 13:51

Läs även tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 11:17
    Ett par inlägg här på FL, värda att fundera över:

? Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ?

?Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ?

Och här är länken till min tråd Viktig info som MVC och förlossningspersonal brukar hoppa över.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 21:38
    Den 3:e december 2010 publicerades följande TT-artikel i de flesta svenska dagstidningar. Bl.a GP

"Klämma om navelsträngen kan vänta
    Barnmorskorna bör inte ha bråttom med att sätta en klämma om navelsträngen när ett friskt fullgånget barn är framfött. Om blodet får fortsätta att pulsera en stund minskar risken att barnet drabbas av järnbrist - utan att för den skull öka risken för gulsot, enligt en studie som presenteras på läkarstämman i Göteborg. I studien ingick 400 barn som lottades till att antingen bli avnavlade efter kortare tid än tio sekunder eller efter mer än tre minuter."
    / TT
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.503311-klamma-om-navelstrangen-kan-vanta

Det är alltså avnavlingsstudien i Halmstad som presenterades på läkarstämman i Göteborg.
    Men redan under Perinataldagarna 22-23 oktober 09 presenterades denna studie .

F11. OBSTETRISKA EFFEKTER AV TIDIG JÄMFÖRT MED SEN AVNAVLING ? EN
    RANDOMISERAD STUDIE.
    www.blf.net/program/Abstracts_PNmote09.pdf

abstrakt.sls.se/viewSam.asp
  • Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
  • mx5

Nu födde jag på KSS (Skövde) 11/8 och de var hur bra som helst. BM väntade länge med att avnavla och överhuvud taget var det en kanon förlossning. Jag blev bara undersökt en gång och då var jag öppen 2 cm. Jag fick själv välja om jag ville stanna, vilket jag gjorde och fick en sådan bra BM (Som förlöste mig för andra ggn) som såg på mig hur det fortskrev och bara satt lugnt vid min sida och jag fick själv styra förlossningen. Det var lugnt och avslappnat, jag födde på 30 min från att jag kom in i förlossningsrummet. Kanon!

• abuelita

Cord Blood Banks & Formula Companies – Conspiracy To Steal Your Baby’s Health?

"Cord blood banks take the majority of a newborn’s blood, leaving the baby with far lower iron stores than they should originally have. This means that babies are more likely to develop low iron related issues, such as anemia.

With most baby formulas now fortified with extra iron, formula would often be seen as a better option to maintain baby’s iron levels."

Läs mer....  

• abuelita

Det verkar faktiskt som att det går att använda bröstmjölk istället för att beröva nyfödda deras blod .  Men varför får vi inget veta!?
    Detta publicerade Lunds Universitet 17:e september i år. Någon  här som hört något om det i nyhetsmedia? Själv har jag inte hört något. Inte ens nu i den aktuella debatten om amning vs flaskmatning.
    Men allmänheten, i synnerhet blivande och nyblivna föräldrar, har faktiskt rätt att få veta sånt här:
    .

HAMLET, a new concept for cancer therapy
    .
    "HAMLET occurs naturally in human milk, and may contribute to the lowered cancer incidence in breast-feeding mothers and their children. "

.

Bröstmjölk kan ge ny cancermedicin (  Lunds Universitet  1999 )
    .
    "Catharina Svanborg, professor i medicinsk mikrobiologi, och medarbetare har visat att bröstmjölk innehåller ett protein som dödar tumörceller.
     ........  
    Stämmer det så bör väl ammade barn ha lägre frekvens av cancer? - Ja, det har man faktiskt visat i en stor australisk studie. Ammade barn har färre allergier och färre tumörer än barn som inte ammats. Skyddseffekten av amningen tycks hålla i sig ända upp till tolvårsåldern. "
    .

Dr. Catharina Svanborg Presents her Research on Cancer-Killing Proteins in Human Milk  (2012 )
    .
    "Human tests were carried out with human papillomavirus (HPV) on the skin and the results showed that a topical application of HAMLET reduced and removed the skin papillomas."

• abuelita

Tänkvärd kommentar av avnavlingsforskaren Judith Mercer :
    .

#8    "As to the comment on cord blood collection, I entirely agree with Dr. Fogelson – I think that the blood should go into the baby at birth and not into a freezer for later use. No mother would be allowed to donate her infant’s blood once he is in the nursery! Stem cell researchers need to perfect a technique to make cells multiply in the lab so that they can use smaller donations. Oncologists and others are beginning to use two babies’ donation at a time (well matched) because one donation, even a large one, is not enough for an adult. Sometimes I have seen 4 and 5 ounces donated! So the baby who should have weight 7 lbs 2 oz at birth weighted 6 lbs 13 oz instead. Meanwhile mothers are congratulated on such a “good” donation without any studies ever completed to show that this practice is not harmful! "
    .

Hämtad ur kommentarstråden till  Academic OB/GYN Podcast Episode 31 – Delayed Cord Clamping, February 26, 2011

• abuelita

Följande inlägg kom i går i tråden Sen avnavling och annan viktig info som MVC - och förlossningspersonal  brukar hoppa över:
    .

"Fick igår frågan av min bm om jag ville ha papper från biobanken å donera navelsträngsblod. Svarde att det behövs inte då jag vill ha sen avnavling. Okej svarade hon,  du har läst på och sa att då skiter vi i pappren å log. Bor i Göteborg."

.

Jag svarade då så här:
    .
    Vilken tur att du hade läst på och därmed inte gick på de där vampyrtrixen!! Tack för att du berättade {#emotions_dlg.flower}
    .
    Kan det egentligen bli tydligare: "Okej , du har läst på".
    .
    Det betyder ju alltså att hon vet att man varken kan känna till att donation kräver tidig avnavling eller att tidig avnavling är skadligt, om man inte själv har läst på, eftersom hon vet att vårdpersonal inte får informera föräldrar om det här.
    Och själv tänkte hon alltså göra ett försök att lura på dig det . 
       .
    Kan de tolkas annorlunda?  Om inte, så är det här förbannat kusligt. 
    .

Vi måste alla hjälpas åt så mycket vi bara kan att informera blivande föräldrar om sånt här!!!!

• abuelita

Vad sägs om det här då:
    .

"Så kom min vän, som fick barn för 2 veckor sen och visade mig en folder som hon fick av BM (vi har/hade samma BM) om att donera moderkaksblod. Jag fick lite dåliga vibbar och läste igenom foldern som i mitt tycke var rätt luddigt. Jag frågade henne om de tillämpar sen avnavling även vid donation. Hon förstod nog inte riktigt vad jag menade (kom jag på i efterhand) men menade att barnet får det blod det behöver. Detta var jag skeptisk till, men jag sa inget. Hon hade redan skrivit på och jag kände mig inte tillräckligt påläst, men bestämde mig för att läsa på när det närmade sig.

Nu till det som gör mig upprörd med min väns fall, där hon donerade navelsträngsblod. Jag upplever att hon blivit lurad. Hon levde/lever i tron att hennes barn inte blev fråntaget något. Men faktum är att om man tillämpar sen avnavling så finns det inte tillräckliga mängder blod kvar i moderkaka och navelsträng för att det ska räcka för en donation. Så hennes barn blev ju av med en del av sitt blod. På sjukhusets hemsida står det dessutom att om man föder på en helg t.ex. (som min vän gjorde) så kan de tyvärr inte ta emot blodet då det inte finns personal till det. Men jag har förstått att man inte kör med sen avnavling trots detta om inte föräldrarna begär det specifikt.

En annan upprörande aspekt i detta är att barnet blir alltså av med (låt oss säga den lägre siffran) 25% av sitt blod. Men när man själv donerar blod så finns vissa krav. Man ska vara fullt frisk, vara mellan 18-60 år och väga minst 50 kg. Dessutom tar man aldrig mer än max 10% av blodvolymen hos en vuxen. En vuxen!"

http://ilngtansvrld.blogg.se/2013/december/om-sen-avnavling.html

• iaseia

Jag har inte läst allt som skrivits och jag är verkligen inte insatt i ämnet. När jag började läsa tråden var det första gången jag hörde om det här.

Jag är själv inte mamma och vet inte om jag någonsin vill bli.

Jag är lite kluven i frågan
    Å ena sidan tänker jag så här. Att om barn har klarat sig bra i tio års tid på tidiga avnavlingar (som SÄS i Borås gjort), så verkar det ju inte vara något livsavgörande.

Nu vet jag inte om jag missade det eller om det framgick av TS tråd, eller någon artkel vad blodet skulle gå till (donation eller forskning), i vilket fall som helst så skulle i alla fall jag kunna donera mitt blod till både donation (där det kan vara livsavgörande) och även forskning.

Å andra sidan tänker jag så här, det är ju egentligen från början mitt blod, men jag tycker ändå att rätten till blodet hör till mitt barn och jag tycker inte mig ha rätt att bestämma över mitt barns blod. Lika llite som skulle vilja bestämma över om han eller hon skulle donera en lunga eller en njure.

Så jag är lite kluven i frågan och hoppas aldriig njag behöver ta ställing till detta.

• abuelita
    iaseia skrev 2014-02-08 15:46:55 följande:
    Jag har inte läst allt som skrivits och jag är verkligen inte insatt i ämnet. När jag började läsa tråden var det första gången jag hörde om det här.

Jag är själv inte mamma och vet inte om jag någonsin vill bli.

Å ena sidan tänker jag så här. Att om barn har klarat sig bra i tio års tid på tidiga avnavlingar (som SÄS i Borås gjort), så verkar det ju inte vara något livsavgörande.

Nu vet jag inte om jag missade det eller om det framgick av TS tråd, eller någon artkel vad blodet skulle gå till (donation eller forskning), i vilket fall som helst så skulle i alla fall jag kunna donera mitt blod till både donation (där det kan vara livsavgörande) och även forskning.

Å andra sidan tänker jag så här, det är ju egentligen från början mitt blod, men jag tycker ändå att rätten till blodet hör till mitt barn och jag tycker inte mig ha rätt att bestämma över mitt barns blod. Lika llite som skulle vilja bestämma över om han eller hon skulle donera en lunga eller en njure.

Så jag är lite kluven i frågan och hoppas aldriig njag behöver ta ställing till detta.

Först och främst måste man ha fyllt 18 år och väga minst 50 kg för att få bli blodgivare och man får då inte lämna mer än ca 10-13% av sin totala blodmängd.  Nyfödda tvingas "donera" ca 30-50%.  Fullkomligt  vansinnigt.
    .

Det värsta tycker jag ändå är att vårdpersonal undanhåller föräldrar information om att donation kräver tidig avnavling, alltså ett ingrepp som forskning kommit fram till är skadligt på flera olika sätt.
    .
    Saxat ur en artikel där man kan klicka sig vidare för mer info om man vill veta vad det här innebär för barnen:

"The single most harmful intervention of modern medicine is also the most common, because it’s done to virtually every person born in a hospital, and most born outside it. It deprives us of critical oxygen, iron, and stem cells required for the first burst of independent life. The intervention is assuredly resulting in both higher infant mortality, lower intelligence, and greater debility. The intervention is umbilical cord clamping. "
    http://gaia-health.com/gaia-blog/2012-12-01/the-most-harmful-medical-intervention-is-done-to-all-of-us/

och ur en artikel på svenska om en svensk studie:

"Resultaten visade att barn som avnavlats tre minuter efter födseln i färre fall hade järnbrist vid fyra månaders ålder, än barn som avnavlats direkt. Forskningsresultaten fick stor uppmärksamhet och spreds över världen. Ola Andersson intervjuades både i New York Times och the Economist. Hans Rosling, professor i internationell hälsa vid Karolinska institutet, uppskattade att upptäckten skulle kunna rädda 35 000 liv i världen varje år. Av DN blev studien utvald till en 2011 års största vetenskapliga upptäckter. "

http://www.uu.se/press/nyheter/artikel/?id=1794&area=8,16&typ=artikel&na=&lang=sv

• iaseia
    abuelita skrev 2014-02-08 19:16:57 följande:

Först och främst måste man ha fyllt 18 år och väga minst 50 kg för att få bli blodgivare och man får då inte lämna mer än ca 10-13% av sin totala blodmängd.  Nyfödda tvingas "donera" ca 30-50%.  Fullkomligt  vansinnigt.
    .

Det värsta tycker jag ändå är att vårdpersonal undanhåller föräldrar information om att donation kräver tidig avnavling, alltså ett ingrepp som forskning kommit fram till är skadligt på flera olika sätt.
    .
    Saxat ur en artikel där man kan klicka sig vidare för mer info om man vill veta vad det här innebär för barnen:

"The single most harmful intervention of modern medicine is also the most common, because it’s done to virtually every person born in a hospital, and most born outside it. It deprives us of critical oxygen, iron, and stem cells required for the first burst of independent life. The intervention is assuredly resulting in both higher infant mortality, lower intelligence, and greater debility. The intervention is umbilical cord clamping. "
    gaia-health.com/gaia-blog/2012-12-01/the-most.../

och ur en artikel på svenska om en svensk studie:

"Resultaten visade att barn som avnavlats tre minuter efter födseln i färre fall hade järnbrist vid fyra månaders ålder, än barn som avnavlats direkt. Forskningsresultaten fick stor uppmärksamhet och spreds över världen. Ola Andersson intervjuades både i New York Times och the Economist. Hans Rosling, professor i internationell hälsa vid Karolinska institutet, uppskattade att upptäckten skulle kunna rädda 35 000 liv i världen varje år. Av DN blev studien utvald till en 2011 års största vetenskapliga upptäckter. "

www.uu.se/press/nyheter/artikel/?id=1794&area...

Jo det är ju sant, men om nu SÄS har gjort så här i tio års tid hur kan det vara livsfarligt?
    Järnbrist, jo visst, men borde inte det gå att kompensera på annnat sätt precis som det görs på vuxna. Om det finns möjlighet att rädda andra barns liv?
  • abuelita
    iaseia skrev 2014-02-08 22:22:37 följande:

Jo det är ju sant, men om nu SÄS har gjort så här i tio års tid hur kan det vara livsfarligt?
    Järnbrist, jo visst, men borde inte det gå att kompensera på annat sätt precis som det görs på vuxna. Om det finns möjlighet att rädda andra barns liv?
    Tror du alltså  inte att några barn som fötts på SÄS under de här tio åren har tagit skada av denna kraftiga blodförlust ?  Och går det verkligen att kompensera järnbristen som blodförlusten orsakar?  I så fall är ju Stavros Saripanidis helt ute och cyklar här:
    .
    "Iron deficiency in infancy, with or without anaemia, is associated with impaired mental and psychomotor development , which persist despite long-term iron therapy, even up to 19 years of age. "
    http://www.bmj.com/rapid-response/2011/11/29/re-effect-delayed-versus-early-umbilical-cord-clamping-neonatal-outcomes-a
    .

Är  inte omedelbar avnavling livsfarligt alltså menar du?  ,   Hrmmf..... 
    .

Förresten hur var det nu, skulle man inte ha fyllt 18 och väga minst 50 kg för att få bli blodgivare? och då inte lämna mer än högst 13 % av sin totala blodmängd?   Kan då nyfödda verkligen lämna upp till 50% helt utan några problem? 
    .
    Men du kan väl ändå hålla med om att det verkar  ganska farligt att förlora så där mycket blod om det inte ersätts med blodtransfusion?
    .
    "At the moment of birth, 30 to 50% of the baby’s blood volume is in the placenta, and immediate clamping deprives the baby of that blood. Adults are in perilous danger of hypovolemic shock and receive blood transfusions at 15 to 30% blood loss."
     http://www.midwiferytoday.com/articles/neonatalresus.asp
    .

Och du iaseia, med tanke på alla njursjuka som väntar på njurtransplantation så skulle man ju kunna ha som rutin att ta en njure också på alla barn som föds, när man ändå är igång och dränerar dem på blod. Ja man klarar sig ju på bara en njure har jag hört. Strunt samma att barn inte får donera organ, för nu jävlars ska här räddas liv!!
    .
    Eller, tror du barn kanske skulle må bättre om de slapp det här?
    .
    “Are the stem cells, that cord blood is so rich in, actually vital to laying down a really good foundation for a person’s health from birth to death?”

In other words, “Does stem cell harvesting rob James to cure John”?

(  The ethics of Cord clamping and stem cell collection,  Hilary Butler ) 
    .

Sen kan man kan ju också undra:  VAD ska biobanken med allt detta bebisblod till??
    .

"Att välja att donera sitt barns blod till ett annat barn som är så sjukt att det inte kan överleva annars, är en vacker gest. Sommaren 2010 hade ca 1400 donationer gjorts sammanlagt i Göteborg, varav 3-4 donationer per år använts. Detta för att banken inte är så känd än internationellt enl artikeln i GP (se länk). Innebär det att navelsträngsblod säljs? Till vem? Vad kostar det?"
    http://fodelsehuset.se/wordpress/?page_id=266

• abuelita
    iaseia skrev 2014-02-08 15:46:55 följande:

Jobbar du på SÄS kanske?, eller har du läst något här i tråden om att SÄS tillämpat tidig avnavling i tio år?    De inkopierade inläggen om SÄS i trådpresentationen ?  De har nu visserligen några år på nacken, så de borde vara uppe i åtminstone 14 år .
    .
    Men där står faktiskt inget  om att barn har klarat sig bra på tidiga avnavlingar.. Så var har du hittat de uppgifterna?

• abuelita

Kan man verkligen lita på det här?  Vårdfokus 2012-09-05 : Göteborg slutar med omedelbar avnavling
    .

"Sedan mitten av juli har man slutat med tidig avnavling i Göteborg och donationsbarn hanteras på samma sätt som i Huddinge, där den Nationella navelsträngsblodbanken i Göteborg förra året inrättade ett insamlingsställe på Karolinska universitetssjukhuset. Där beslutade obstetrikerna att barn som donerar ska avnavlas efter en minut.
    .

Det har inneburit att färre av donationerna har kunnat användas, sex av tio mot åtta av tio i Göteborg. Anders Fasth förväntar sig nu samma utveckling i Göteborg. Å andra sidan har han märkt att fler föräldrar är villiga att donera sitt barns navelsträngsblod nu då avnavlingen sker efter en minut. En studie har påbörjats som ska undersöka effekterna av att vänta."

så här  berättade en mamma som födde på KS Huddinge  maj 2013   :
    .
    "Dock ska jag säga en sak som chockade mig! När vi på morgonen gick runt ute i korridoren med de andra som skulle snittas så hörde jag en kvinna smyga runt bland dem. Hej, jag kommer från blodbanks centralen, ni vill väl donera ert barns blod...
    Jag blev helt galen, där sprang hon runt som en vampyr och värvade blod från föräldrar som inte har en aning om vad de utsätter sitt barn för! Sen berättade min bm att de ALLTID har med en sådan person vid alla snitt som står och KLOCKAR tiden med navelsträngen. NU har det gått 30 sek klampa och klipp!
    Det finns alltså en speciell person som gör detta! Jag får rysningar..."

.

Med tanke på det som OB/Gyn Nicholas Fogelson berättar här är chanserna väldigt små att det ska bli tillräckligt mycket blod kvar för donation om man väntar 1-2 minuter med klampningen:
    .

"I think that delayed clamping and stem cell collection are mutually exclusive. One is trying to save a maximum amount of blood in the baby, and the other tries to save the maximum amount of cord blood for donation. If one waits 1-2 minutes after delivery, the amount collected for storage will be very little, not enough to have a successful stem cell transplant.

I think the idea of donating cord blood, or any kind of blood for that matter, is principled on the idea that the material being donated is not of use to the donor. In this case, I think we have substantial evidence that the blood _is_ of substantial use to the donor. It clearly has an impact on fetal physiology and iron stores, potential impact on neurological development, and perhaps even on future disease progression through depletion of early stem cell populations. As such, it would be hard for me to recommend banking cord blood when that donation may actually be robbing the infant of a measurable benefit. Couched in those terms, I think most parents’ desire to bank cord blood for personal or public use would be much reduced."
    http://academicobgyn.com/2011/02/26/academic-obgyn-podcast-episode-31-delayed-cord-clamping/#comment-2375
    .

Och avnavlingsforskaren Dr. Judith Mercer håller med honom : http://academicobgyn.com/2011/02/26/academic-obgyn-podcast-episode-31-delayed-cord-clamping/#comment-2379

• iaseia

Jag upplever din ton ganska otrevlig och det är möjligt att jag misstiolkar. Men jag tycker absolut att inte man behöver gå och bli otrevlig för en sådan här sak att man har olika åsikter.

Som jag skrivit, är jag väldigt kluven då det finns olika aspekter att ta hänsyn till och jag vet inte hur jag själv skulle agera om jag någonsin hamnar i detta dilemma.

Nej jag jobbar inte på SÄS och jag har svårt att tänka mig att det skulle vara så alvarligt som det låter att göra en avnavling tidigt om nu SÄS har gjort det i över tio års tid. 

Jag är mycket väl medveten om vad som krävs för att bli blodgivare då jag har varit det i flera år, till och från. och ja man kan ställa sig frågan om vi verkligen ska låta barn lämna blod när de är precis nyfödda, jag har varken svarat ja eller nej på den frågan.
    och ja vi kan ställa frågan om vi ska låta alla donera en njure också för man klarar sig fint på en.

Som jag skrev ovan som en av mina aspekter är att mitt barn (hypotetiskt sett, jag har inga ännu) är en individ och borde själv få bestämma om hon/han ska donera blod, njurar eller vad de nu kan vara.

Men om jag kände att det var etiskt rätt att bestämma över mitt barns rätt att ge blodet skulle jag antagligen låta dem ta blodet. Då jag tycker att det finns för lite belägg för att det skulle vara livsavgörande. Nu är jag ju väldigt starkt för att mitt barn kommer att vara sin egen individ och borde få bestämma över detta själv så det lutar väl åt att jag inte skeulle låta dem ta dennes blod ändå, eftersom mitt barn inte kommer vara att kapabel att ta ett sådant beslut ändå.

När du skriver att såpass lite av allt donerat blod inte används så blir jag chockad och undrar varför dessa donationer görs utan föräldrarna medgivande när det öppenbarligen inte behövs. 

Jag håller med dig, föräldrarna borde informeras bättre om det här och ha mer att säga till om och det borde vara deras val att avgöra om blodet ska doneras eller inte.

• abuelita

Bildtext (från facebook) :
    .

"Skulle du kunna donera en tredjedel av ditt barns blod? Skulle du kunna tappa ditt barn på en tredjedel av hens blod utan anledning och sedan kasta bort blodet?

Är du gravid? Vill du att ditt barn ska få behålla sitt blod när det föds, eller tycker du att det räcker om ditt barn får nöja sig med två tredjedelar av sitt blod?
    .

Skulle du vilja bli tappad på en tredjedel av ditt blod?
    .

Känner du till skillnaden mellan sen och tidig avnavling*?  (förklaring av avnavling finner du längst ner i texten).
    .

Känner du till att du på många förlossningsavdelningar uttryckligen måste be om att ditt barn ska få behålla sitt blod? Att om du inte speciellt ber om sen avnavling så kommer förlossningspersonalen automatiskt att göra en tidig avnavling, så att upp till en tredjedel av ditt barns blod går till spillo?
    .

Känner du till att felaktig information ges i syfte att lura föräldrar att tro att den förlorade tredjedelen är onödigt överskottsblod? Känner du till att en av anledningarna till detta är att kunna be föräldrarna om att de ska donera sitt barns blod till nationella biobanken för navelsträngsblod, till forskning och stamcellstransplantationer, bland annat?
    .

Känner du till att det som av en händelse råkar vara förlossningsavdelningarna som ligger nära nationella biobanken som i störst utsträckning fortfarande tillämpar tidig avnavling, trots att det idag är väl känt att tidig avnavling är mycket negativt för barnet?
    .

Känner du till att istället för att beröva ditt barn på en tredjedel av dess blod, så kan du själv anmäla dig till Tobiasregistret som donator och ha chansen att rädda livet på någon som behöver en stamcellstransplantation/"benmärgstransplantation"? Känner du till att om alla friska vuxna anmälde sig som stamcellsdonatorer så skulle oskyldiga nyfödda barn inte behöva donera en tredjedel av sitt blod för att rädda liv? Känner du till att tidig avnavling påverkar ditt barn negativt, medan det är helt ofarligt för dig att donera stamceller och rädda liv?
    .

INGEN förälder skulle välja att donera sitt barns blod om de fick korrekt information!

Det här är sanningen och den information som barnmorskan BORDE ge när hen ber en mamma att donera sitt barns blod och mamman frågar vad donationen innebär:

-"Jo du förstår, när barnet ligger i magen så andas det inte, utan barnets blod syresätts genom att blodet cirkulerar mellan barnet och moderkakan via navelsträngen. När barnet föds fram och drar första andetaget så stoppas cirkulationen automatiskt och istället för att cirkulera runt så kan blodet bara färdas i en riktning - mot barnet. Det tar några minuter för moderkaka och navelsträng att hinna pumpa in allt blod i barnet, men när allt blod hamnat rätt så slutar det pulsera.

Om man vill så kan man välja att sätta en klämma på navelsträngen i samma sekund som barnet föds fram, så att blodet i navelsträngen inte pumpas in i barnet utan blir utelåst och då kan man ta detta blod och donera det till viktig forskning".

-"Men, får inte mitt barn för lite blod då?"

-"Jo, alltså ... ditt barn har kanske 2 tredjedelar av sitt blod i sin kropp när det föds och en tredjedel i navelsträng och moderkaka, så barnet kommer ju bli av med en tredjedel av sitt blod ungefär".

-"Frågar du på allvar om jag vill beröva mitt barn en tredjedel av dess blod? Ett nyfött, försvarslöst litet barn som just kommit till världen?!"

-"Ja, precis. Vill du donera upp till en tredjedel av ditt barns blod?"
    .

Det värsta av allt här är alltså att avnavling enligt ovan (dvs tidig avnavling) på många förlossningsavdelningar görs ALLTID, per automatik, även när det inte är aktuellt med donation. Barn avnavlas enligt beskrivning ovan VARJE DAG, utan att blodet ens tas om hand, utan det kastas bara. Barnet får 2 tredjedelar av sitt blod och resten kastas tillsammans med moderkaka och navelsträng.

.

*Avnavling = sätta en klämma på navelsträngen ("klampa navelsträngen") efter förlossningen och sedan klippa.  Tidig avnavling = klampa i samma sekund barnet föds fram, helst före första andetaget.  Sen avnavling = låta navelsträngen vara helt orörd tills dess att den slutat pulsera och allt barnets blod hunnit föras över till barnet och först därefter klampa och klippa.

Det är alltså klampningen som är det viktiga här. Det är klampningen som stoppar blodflödet. "

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!