• abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Informationen som går ut till gravida i Göteborg om donation av navelsträngsblod (gemensamt namn för blodet i moderkaka och navelsträng)  är  direkt vilseledande:
    "Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."

Att navelsträngen och moderkakan inte fyller någon funktion efter födseln är ren lögn eftersom ca hälften av barnets blod fortfarande  finns kvar i moderkakan  och ska pulsera över till barnet under de första ca 3-5 minuterna, ibland t.o.m. över en halvtimme, samtidigt som det försörjer barnet med syre medan  lungorna gör sig  redo att  ta över  andningen.  Vilket chefen för Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska  faktiskt känner till. Redan sommaren 07 skickade  jag nämligen länkar  till honom om moderkakans viktiga funktion efter födseln, vilka  jag i min tur fått från några av världens ledande experter på det här området..
    Dessutom innehåller ju  det här blodet som bekant stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar (det är därför forskarna vill åt det) som alltså barnet borde få behålla själv.

Om inte annat vore det verkligen på sin plats att chefen för blodbanken efter att nationella riktlinjerna för avnavling presenterades 23:e oktober förra året  (http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609 )  hade gjort ett tillägg i texten, ungefär i den här stilen:

"Svenska riktlinjer, liksom  Världshälsoorganisationen (WHO)  och International Federation of  Obstetrics  and  Gynecology (IFOG)  rekommenderar sen avnavling,  men vid donation av navelsträngsblod krävs avnavling före första andetaget, därför fortsätter vi med det i Göteborg. Men om du inte vill donera ditt barns blod har du naturligtvis rätt att begära sen avnavling, "

Artikeln om nationella riktlinjerna avslutas så här :
    ” Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod.”

Det är bara att lägga ihop 2+2 för att förstå att samma sak gäller för  Nationella
    biobanken för navelsträngsblod , och att det alltså är därför förlossningspersonalen på Göteborgssjukhusen ”sticker sig i fingrarna” när de ska ta pH-provet med spruta från pulserande navelsträng  och därför istället fortsätter att klampa navelsträngen  direkt när barnet kommit ut, trots att förlossningspersonal på övriga sjukhus utan problem tar det här provet från intakt navelsträng.. 

Varken mvc-  eller förlossningspersonal upplyser om det här, så har du frågor är du hjärtligt välkommen att ställa dem här  och/eller  i  tråden  Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden),  som förstås är öppen för alla intresserade.  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-28 18:03
    Har du redan hunnit skriva på papper om donation så har du ändå rätt att ändra dig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-30 00:57
    Mer info finns i inlägg nr 1.
    Och här är två av mina gamla blogginlägg som handlar om socialminister Göran Hägglunds inblandning i det här.

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1143809

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1146495

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 13:51

Läs även tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 11:17
    Ett par inlägg här på FL, värda att fundera över:

? Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ?

?Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ?

Och här är länken till min tråd Viktig info som MVC och förlossningspersonal brukar hoppa över.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 21:38
    Den 3:e december 2010 publicerades följande TT-artikel i de flesta svenska dagstidningar. Bl.a GP

"Klämma om navelsträngen kan vänta
    Barnmorskorna bör inte ha bråttom med att sätta en klämma om navelsträngen när ett friskt fullgånget barn är framfött. Om blodet får fortsätta att pulsera en stund minskar risken att barnet drabbas av järnbrist - utan att för den skull öka risken för gulsot, enligt en studie som presenteras på läkarstämman i Göteborg. I studien ingick 400 barn som lottades till att antingen bli avnavlade efter kortare tid än tio sekunder eller efter mer än tre minuter."
    / TT
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.503311-klamma-om-navelstrangen-kan-vanta

Det är alltså avnavlingsstudien i Halmstad som presenterades på läkarstämman i Göteborg.
    Men redan under Perinataldagarna 22-23 oktober 09 presenterades denna studie .

F11. OBSTETRISKA EFFEKTER AV TIDIG JÄMFÖRT MED SEN AVNAVLING ? EN
    RANDOMISERAD STUDIE.
    www.blf.net/program/Abstracts_PNmote09.pdf

abstrakt.sls.se/viewSam.asp
  • Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
  • abuelita
    abuelita skrev 2013-07-04 12:17:42 följande:

Barnmorskan som administrerar gruppen svarade då så här:
    "Ja jag ser att detta verkar vara ett stort problem. Det finns inga rutiner för det och när föräldrar önskar oral lösning så man får många olika "hittepå" svar. Jag blev fundersam över senaste svar jag hörde som var henvisning till socialstyrelsen riktlinjer så naturligtvis ringer jag till socialstyrelsen och önskar efter kopia på deras riktlinjer. Det finns inga så de hänvisar till respektive landsting. Jag ringer dit och igen finns det inga riktlinjer och de hänvisar till min lokala verksamhetschef. Jag ringer till chefen och han har inte informationen i huvudet så han hänvisar till en av hans läkare på kvinnokliniken. Jag ringer till henne och hon hänvisar till socialstyrelsen riktlinjer (är du snurrig i huvudet nu?) men hon säger också att de jobbar efter studier som gjordes i 1960 och att det ska vara en bra studie.
    Men jag undrar, HUR kan det vara en bra studie när förlossningsvården idag ser inte alls ut som den gjorde på 60 talet? Vet man hur sen avnavling och fri amning påverkar k-vitaminhalten hos barnet? Är ingen nyfiken VARFÖR det är brist på k-vitamin hos spädbarn? Det måste finnas någon funktion för det men alla verkar vara fasta i en rutin att de inte ens vågar vara nyfikna på det. Hur såg det ut med MHN innan förlossningarna flyttades in på sjukhusen? När barnen ammades fritt, kvinnor födde utan alla droger som cytotec/oxytocin/petidin och innan alla kvinnors bäcken röntgades. Läkaren sa även att det orala preparatet är inget de har liggande inne på avdelningen och måste skrivas ut på apoteket i tablettform. Där var jag tvungen att protestera för att jag vet mycket väl att Konakion Novum, injektionvätskan är både rekommenderad som precis det, injektion och som oral lösning. Hur kan de inte ha det??? Det står i bipacksedeln som finns både på FASS och läkemedelsverket för alla att läsa.
    Varför ska detta vara ett problem om föräldrarna vill ha det alternativet?"
  • abuelita

Nu är det verkligen knasigt här.
      Ovanstående var vad doulan svarade när barnmorskan skrivit följande:

"Jobbar inte inom förlossningsvården nu, men skulle förstås fixa peroralt K-vit.... Höra efter vad de vet, hur de tänkt.. Det är säkrare med inj... Har du stött på detta som ett problem?"

• abuelita
    abuelita skrev 2013-07-04 12:25:51 följande:
    Nu är det verkligen knasigt här.
      Ovanstående var vad doulan svarade när barnmorskan skrivit följande:

Nytt försök: "Jobbar inte inom förlossningsvården nu, men skulle förstås fixa peroralt K-vit.... Höra efter vad de vet, hur de tänkt.. Det är säkrare med inj... Har du stött på detta som ett problem?"
  • abuelita
    "Jobbar inte inom förlossningsvården nu, men skulle förstås fixa peroralt K-vit.... Höra efter vad de vet, hur de tänkt.. Det är säkrare med inj... Har du stött på detta som ett problem?"
  • abuelita

Statens medicinsk-etiska råd del 3  Informerat samtycke
    .

"SMER förklarar att förutsättningar för att personen (här: den gravida/födande kvinnan) skall kunna handla och välja självständigt och ta moraliskt ansvar innebär att hon fått tillgång till saklig information som berör vilka förutsättningar som gäller och vilka konsekvenser det kan bli av ett beslut. Mot denna bakgrund kan hon lämna sitt samtycke. (Självklart kan man också ge upp sin rätt att ta beslut och låta professionen ta besluten; det i sig är också ett beslut.)
    .

I en valsituation (som ju alla medicinska åtgärder handlar om när det gäller myndiga personer som inte är medvetslösa eller intagna på vårdintyg inom psykiatrisk tvångsvård) måste hon ha fått information om innebörden av olika alternativ. Hon måste ha förstått informationen. Hon måste känna att hon är fri att välja. Detta innebär att hon inte är utsatt för tvång eller att hon är i en sådan beroendeställning att det fria valet blir en illusion, menar SMER. Ofta är det svåra och ibland avgörande valsituationer man som patient kan ställas inför och därför är ett fritt och informerat samtycke viktigt."

"Rutinen att avnavla, dvs stoppa syreförbindelsen mellan mamman och det nyfödda barnet, omedelbart eller inom få minuter efter framfödandet saknar evidens för att det skulle vara gynnsamt för mor eller barn. Och det är inte rutin att mamman får möjlighet till informerat samtycke vid avnavling.

Läs mer....

• abuelita

kommentar på Facebook av en bm i Gbg

"Jag tror att det är ytterst få Bm på mvc som diskuterar frågan utan "de ska" informera föräldrarna om möjligheten att donera navelstängsblodet.." 

.

När jag hade läst detta skrev  jag  till Barnmorskegruppen i Göteborg och frågade varför de inte informerar blivande föräldrar om avnavling, och fick följande svar :
    .   
    "Angående ert mail avseende avnavlingsproceduren är uppdraget sjukhusets.  Vi hänvisar till verksamhetschefen för obstetrik om ytterligare information avseende denna fråga. Docent Björn Andersch, Barnmorskegruppen 
    .

Ytterligare en kommentar från Facebook  : 

"ja, verkligen selektiv information... hörde av en annan bm på östra att de flesta "på golvet" föredrog sen, men de fick som sagt inte lobba för det. henne träffade jag med ett gäng andra gravida när hon var ur tjänst och hon tog tillfället i akt att propagera för det, när hon nu hade chansen."

• abuelita

Tänkte göra ett nytt inlägg men ville testa först om det fortfarande är knas med den här tråden.

.
    Kanske gör ett försök även om det skulle visa sig att det fortfarande blir konstigt .    

• abuelita

Hoppas nu att det enda problemet är att texten blir lutande.

.

Karolinska Universitetssjukhuset - Nationella navelsträngsblodbanken
    .

Sidan är nyligen uppdaterat (2013-06-07), men fortfarande ingen information om att donation av navelsträngsblod kräver tidig avnavling och vad detta innebär för barnet. Inte heller något om att man måste ha fyllt 18 år och väga minst 50 kg för att få bli blodgivare. De glömde även skriva att nyfödda berövas ca 30-50% av sin totala blodvolym -  trots att vuxna blodgivare får lämna högst 10 % !! .

Istället skriver de så här:
    .

"Att donera navelsträngsblodet efter förlossningen är frivilligt och innebär ingen risk för dig eller ditt barn."

Läs mer:    

• mx5

Jag födde på Mölndal för 5 år sedan och fast jag skrev i förlossnings brevet att jag ville ha sen avnavling så gjorde de det ändå....

• abuelita
    mx5 skrev 2013-08-05 16:52:14 följande:
    Jag födde på Mölndal för 5 år sedan och fast jag skrev i förlossnings brevet att jag ville ha sen avnavling så gjorde de det ändå....

Det är ju för jäkligt!  Egentligen helt obegripligt att de kan göra så där ostraffat . Hålla på och stjäla blod från nyfödda måste ju vara hur kriminellt som helst.

.

Som tur är för framtidens barn så har förändringens vindar  börjat blåsa riktigt kraftigt  nu .   Robin Lims presentation "Save Our Midwives, Save Our World" på decenniets största globala konferens om kvinnors hälsa,  Women Deliver 2013, som hölls i Kuala Lumpur 28 – 30 maj, inger faktiskt hopp:
    .
    .

">Women Deliver 2013 - Ibu Robin Lim, Bumi Sahat Foundation
    ( funkar inte länken så sök på YouTube)
    .

"I´m asking for a revolution in childbirth when I ask for the delay in clamping and cutting of the cord. We can´t talk about the Millenium Goal 4  (minska barnadödligheten) unless we stop taking the blood of babies." --Robin Lim

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!