• abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Informationen som går ut till gravida i Göteborg om donation av navelsträngsblod (gemensamt namn för blodet i moderkaka och navelsträng)  är  direkt vilseledande:
    "Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."

Att navelsträngen och moderkakan inte fyller någon funktion efter födseln är ren lögn eftersom ca hälften av barnets blod fortfarande  finns kvar i moderkakan  och ska pulsera över till barnet under de första ca 3-5 minuterna, ibland t.o.m. över en halvtimme, samtidigt som det försörjer barnet med syre medan  lungorna gör sig  redo att  ta över  andningen.  Vilket chefen för Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska  faktiskt känner till. Redan sommaren 07 skickade  jag nämligen länkar  till honom om moderkakans viktiga funktion efter födseln, vilka  jag i min tur fått från några av världens ledande experter på det här området..
    Dessutom innehåller ju  det här blodet som bekant stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar (det är därför forskarna vill åt det) som alltså barnet borde få behålla själv.

Om inte annat vore det verkligen på sin plats att chefen för blodbanken efter att nationella riktlinjerna för avnavling presenterades 23:e oktober förra året  (http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609 )  hade gjort ett tillägg i texten, ungefär i den här stilen:

"Svenska riktlinjer, liksom  Världshälsoorganisationen (WHO)  och International Federation of  Obstetrics  and  Gynecology (IFOG)  rekommenderar sen avnavling,  men vid donation av navelsträngsblod krävs avnavling före första andetaget, därför fortsätter vi med det i Göteborg. Men om du inte vill donera ditt barns blod har du naturligtvis rätt att begära sen avnavling, "

Artikeln om nationella riktlinjerna avslutas så här :
    ” Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod.”

Det är bara att lägga ihop 2+2 för att förstå att samma sak gäller för  Nationella
    biobanken för navelsträngsblod , och att det alltså är därför förlossningspersonalen på Göteborgssjukhusen ”sticker sig i fingrarna” när de ska ta pH-provet med spruta från pulserande navelsträng  och därför istället fortsätter att klampa navelsträngen  direkt när barnet kommit ut, trots att förlossningspersonal på övriga sjukhus utan problem tar det här provet från intakt navelsträng.. 

Varken mvc-  eller förlossningspersonal upplyser om det här, så har du frågor är du hjärtligt välkommen att ställa dem här  och/eller  i  tråden  Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden),  som förstås är öppen för alla intresserade.  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-28 18:03
    Har du redan hunnit skriva på papper om donation så har du ändå rätt att ändra dig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-30 00:57
    Mer info finns i inlägg nr 1.
    Och här är två av mina gamla blogginlägg som handlar om socialminister Göran Hägglunds inblandning i det här.

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1143809

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1146495

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 13:51

Läs även tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 11:17
    Ett par inlägg här på FL, värda att fundera över:

? Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ?

?Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ?

Och här är länken till min tråd Viktig info som MVC och förlossningspersonal brukar hoppa över.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 21:38
    Den 3:e december 2010 publicerades följande TT-artikel i de flesta svenska dagstidningar. Bl.a GP

"Klämma om navelsträngen kan vänta
    Barnmorskorna bör inte ha bråttom med att sätta en klämma om navelsträngen när ett friskt fullgånget barn är framfött. Om blodet får fortsätta att pulsera en stund minskar risken att barnet drabbas av järnbrist - utan att för den skull öka risken för gulsot, enligt en studie som presenteras på läkarstämman i Göteborg. I studien ingick 400 barn som lottades till att antingen bli avnavlade efter kortare tid än tio sekunder eller efter mer än tre minuter."
    / TT
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.503311-klamma-om-navelstrangen-kan-vanta

Det är alltså avnavlingsstudien i Halmstad som presenterades på läkarstämman i Göteborg.
    Men redan under Perinataldagarna 22-23 oktober 09 presenterades denna studie .

F11. OBSTETRISKA EFFEKTER AV TIDIG JÄMFÖRT MED SEN AVNAVLING ? EN
    RANDOMISERAD STUDIE.
    www.blf.net/program/Abstracts_PNmote09.pdf

abstrakt.sls.se/viewSam.asp
  • Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
  • abuelita
    Rani skrev 2012-08-20 00:00:02 följande:

Kan engelska. Men i denna text står inget om en situation där modern t ex behöver en akut operation eller liknande. Eller där det finns en akut risk för barnets eller moderns liv.

Nej det står inget om det, utan den handlar om att risken för komplikationer minskar drastiskt om mor och barn  får vara helt ostörda under den första timmen.   
    Trots att Michel Odent har jobbat inom förlossningsvården sedan 50-talet  har han aldrig behövt ge någon injektion med livmodersammandragande medel för att kontrollera blödning.  

Kan du ge exempel på någon situation där navelsträngen måste klampas/klippas snabbt för att rädda mammans eller barnets liv?   

De enda tillfällen jag känner till då tidig klampning är nödvändigt är när moderkakan eller navelsträngen har gått sönder.  Jag vet inte vad det finns för orsaker till att moderkakan går sönder annat än vid placenta previa (föreliggande moderkaka) .  Om det inte börjat blöda redan innan  kejsarsnittet, kan det ändå  blir tvunget att skära i moderkakan för att få ut barnet.  Blödning  kan då förhoppningsvis stoppas genom att man nyper ihop blödningsstället. Men om man inte lyckas med det måste barnet få omedelbar blodtransfusion (röda blodkroppar behövs så snabbt som möjligt för att syre ska kunna  transporteras till hjärnan och andra viktiga organ), helst med det blod som kan räddas från moderkakan. Annars blod från vuxen blodgivare.

• Rani

[quote=66284992][quote-nick]abuelita skrev 2012-08-20 01:02:10 följande:[/quote-nick] Nej det står inget om det, utan den handlar om att risken för komplikationer minskar drastiskt om mor och barn  får vara helt ostörda under den första timmen.   

Trots att Michel Odent har jobbat inom förlossningsvården sedan 50-talet  har han aldrig behövt ge någon injektion med livmodersammandragande medel för att kontrollera blödning.  

Kan du ge exempel på någon situation där navelsträngen måste klampas/klippas snabbt för att rädda mammans eller barnets liv?   

De enda tillfällen jag känner till då tidig klampning är nödvändigt är när moderkakan eller navelsträngen har gått sönder.  Jag vet inte vad det finns för orsaker till att moderkakan går sönder annat än vid placenta previa (föreliggande moderkaka) .  Om det inte börjat blöda redan innan  kejsarsnittet, kan det ändå  blir tvunget att skära i moderkakan för att få ut barnet.  Blödning  kan då förhoppningsvis stoppas genom att man nyper ihop blödningsstället. Men om man inte lyckas med det måste ba

rnet få omedelbar blodtransfusion (röda blodkroppar behövs så snabbt som möjligt för att syre ska kunna  transporteras till hjärnan och a viktiga organ), helst med det blod som kan räddas från moderkakan. Annars blod från vuxen blodgivare.

[/

Jag kan tänka mig en situation där mamman får en större blödning t ex. Men nu är inte jag någon försvarsre av tidig avnavling som du tycks utgå ifrån utan ville bara komma med ett inlägg om hur rutinerna ser ut. Om folk vill hjälpa forskningen genom dination lägger jag mig inte i. Tror jag stannar där.

• abuelita
    Rani skrev 2012-08-20 05:34:57 följande:

1. Jag kan tänka mig en situation där mamman får en större blödning t ex. Men nu är inte jag någon försvarsre av tidig avnavling som du tycks utgå ifrån utan ville bara komma med ett inlägg om hur rutinerna ser ut.

2. Om folk vill hjälpa forskningen genom dination lägger jag mig inte i. Tror jag stannar där.

1.   Eftersom du ville komma med ett inlägg om hur rutinerna ser ut hoppas jag du vill förklara: 

* Hur går det till att stoppa blödningen?  

* Hur exakt skulle en intakt navelsträng förhindra detta? 

2.  Jag lägger mig inte heller i om "folk" vill hjälpa forskning genom donation av sitt eget blod ( och/eller organ) . Men jag lägger mig i när sjukvården lurar föräldrar att donera ca hälften av sitt nyfödda barns blod  och alltså går ut med direkt felaktig/vilseledande information.  Kan inte tänka mig att någon enda förälder skulle gå med på detta om de fick veta sanningen om vad donation av navelsträngsblod verkligen innebär för barnet (och för mamman).   Det är därför jag "grottar ner mig"  i det här . .

• Rani
    abuelita skrev 2012-08-20 10:54:36 följande:

1.   Eftersom du ville komma med ett inlägg om hur rutinerna ser ut hoppas jag du vill förklara: 

* Hur går det till att stoppa blödningen?  

* Hur exakt skulle en intakt navelsträng förhindra detta? 

2.  Jag lägger mig inte heller i om "folk" vill hjälpa forskning genom donation av sitt eget blod ( och/eller organ) . Men jag lägger mig i när sjukvården lurar föräldrar att donera ca hälften av sitt nyfödda barns blod  och alltså går ut med direkt felaktig/vilseledande information.  Kan inte tänka mig att någon enda förälder skulle gå med på detta om de fick veta sanningen om vad donation av navelsträngsblod verkligen innebär för barnet (och för mamman).   Det är därför jag "grottar ner mig"  i det här . .

Det jag tänker på är en situation där mamman t ex behöver en operation och mor och barn därför måste skiljas av praktiska skäl. Jag påstår mig inte ha någon expertkunskap inom medicin och du tycks ta allt jag skriver som en anklagan, vilket det inte är. Det jag menade med rutiner var den handklampning som man numera använder. Jag visst inte om det framkommit tydligt i tråden eftersom det som jag förstår det är helt nytt. Nu drar jag mig ur tråden...
  • abuelita
    Rani skrev 2012-08-20 17:51:53 följande:

1. Det jag tänker på är en situation där mamman t ex behöver en operation och mor och barn därför måste skiljas av praktiska skäl.

2. Jag påstår mig inte ha någon expertkunskap inom medicin och du tycks ta allt jag skriver som en anklagan, vilket det inte är. Det jag menade med rutiner var den handklampning som man numera använder. Jag visst inte om det framkommit tydligt i tråden eftersom det som jag förstår det är helt nytt. Nu drar jag mig ur tråden...
    1.  Om mor och barn behöver skiljas åt av praktiska skäl har jag svårt att tänka mig att det finns någon situation då det är så bråttom att det inte går att vänta tills moderkakan lösts. Och då borde det inte vara något hinder att navelsträngen är oklampad. Tvärt om.

Om anledningen till operationen är att moderkakan har fastnat så väntar man längre än den stund det tar för navelsträngen att puslera färdigt innan det konstateras att den fastnat. . Dessutom är det större risk att den  gör det om navelsträngen klampas innan den puserat färdigt och om mor och barn inte får bonda tillsammans och påbörja amningen. 

2. Som man ropar får man svar.  Inte särskilt trevligt att hoppa in här och kalla det helt obetalda arbete jag gjort under 5 år, i syfte att rädda nyfödda barn från att bli bestulna på sitt blod,  för att "grotta ner sig".

Dessutom borde man, innan man kommentrerar i en tråd, intressera sig så pass att man vet vad den handlar om.  Tråden handlar alltså om donation av navelsträngsblod ( innebär att  barnet berövas ca 50 % av sitt blod) och att föräldrar undanhålls information om vad donation innebär för barnet  (annars skulle de  förstås aldrig gå med på det) .  De barnen blir inte hjälpta av att provtagning sker med handklampning. 

Men tack ändå för att du berättade att tidig avnavling inte längre är standrad på Östra. Hade varit ännu bättre om du även talat om hur vi  som läser tråden ska kunna lita på de uppgifterna.  Var det för att din bm hade berättat det för dig?  Inte särskilt stor anledning att lita på det i så fall.     

• Rani
    abuelita skrev 2012-08-20 19:23:30 följande:
    1.  Om mor och barn behöver skiljas åt av praktiska skäl har jag svårt att tänka mig att det finns någon situation då det är så bråttom att det inte går att vänta tills moderkakan lösts. Och då borde det inte vara något hinder att navelsträngen är oklampad. Tvärt om.

Om anledningen till operationen är att moderkakan har fastnat så väntar man längre än den stund det tar för navelsträngen att puslera färdigt innan det konstateras att den fastnat. . Dessutom är det större risk att den  gör det om navelsträngen klampas innan den puserat färdigt och om mor och barn inte får bonda tillsammans och påbörja amningen. 

2. Som man ropar får man svar.  Inte särskilt trevligt att hoppa in här och kalla det helt obetalda arbete jag gjort under 5 år, i syfte att rädda nyfödda barn från att bli bestulna på sitt blod,  för att "grotta ner sig".

Dessutom borde man, innan man kommentrerar i en tråd, intressera sig så pass att man vet vad den handlar om.  Tråden handlar alltså om donation av navelsträngsblod ( innebär att  barnet berövas ca 50 % av sitt blod) och att föräldrar undanhålls information om vad donation innebär för barnet  (annars skulle de  förstås aldrig gå med på det) .  De barnen blir inte hjälpta av att provtagning sker med handklampning. 

Men tack ändå för att du berättade att tidig avnavling inte längre är standrad på Östra. Hade varit ännu bättre om du även talat om hur vi  som läser tråden ska kunna lita på de uppgifterna.  Var det för att din bm hade berättat det för dig?  Inte särskilt stor anledning att lita på det i så fall.     

Som sagt, jag menade inget illa med "att grotta ner sig". För mig är det inte negativt menat. Men OK, jag fattar. Man måste ha studerat detta noggrant i ett antal år för att få uttala sig sig över huvud taget. Denna tråd är uppenbarligen otroligt viktig för dig och du tar allt som skrivs här otroligt personligt. Detta är inte något jag räknar med när jag skriver i ett allmänt diskussionsforum på nätet. Då räknar jag med att man kan stöta och blöta och komma med snabba inlägg. Men om du inte vill ha den typen av respons så rekommenderar jag att du skriver detta i trådstarten (typ OBS endast för experter på och förespråkare av sen avnavling som har massor av källor att hänvisa till). Hej då och lycka till!
  • abuelita
    Rani skrev 2012-08-20 21:12:58 följande:
    Som sagt, jag menade inget illa med "att grotta ner sig". För mig är det inte negativt menat. Men OK, jag fattar. Man måste ha studerat detta noggrant i ett antal år för att få uttala sig sig över huvud taget. Denna tråd är uppenbarligen otroligt viktig för dig och du tar allt som skrivs här otroligt personligt. Detta är inte något jag räknar med när jag skriver i ett allmänt diskussionsforum på nätet. Då räknar jag med att man kan stöta och blöta och komma med snabba inlägg. Men om du inte vill ha den typen av respons så rekommenderar jag att du skriver detta i trådstarten (typ OBS endast för experter på och förespråkare av sen avnavling som har massor av källor att hänvisa till). Hej då och lycka till!
    Jag tycker det är viktigt att blivande föräldrar inte får fel information om donation av navelsträngsblod.  Därför är jag mån om att rätta till felaktigheter och missförstånd som skrivs här i tråden. Det är alltså inte för min egen skull jag gör det.  Hade jag tänkt på mig själv skulle jag inte ägnat mig åt det här över huvud taget.  

Hej då! Lycka till själv!   
  • abuelita

Tänkvärt artikel:

"A flurry of medical articles this year, has shown that administration of stem cells can treat neonatal ischemic brain damage!   And of course, it will have to be... injected!  

Is this why obstetricians are so enthusiastic about cord blood banking? 

Because... they need a commercial source of a compound to fix the mistakes they make by immediately clamping the cord and depriving the baby of a natural bolus of those same stem cells?  

Isn't it time the medical system came to terms with the fact that the placenta, which makes those pluripotent stem cells, AND provides oxygen and nutrient to the in-utero baby all that length of time..., doesn't need to be  immediately amputated from the baby, when it still has a job to do? 

This stem cell bolus transplant that the baby will get at birth is there for a very good reason." 

Läs mer...(klicka på  On placentas, stem cells and breastmilk : )

• abuelita

"I informationsmaterialet står det även att "Efter att ett barn fötts finns det kvar en liten mängd blod i moderkakan och navelsträngen".  Vadå liten? Om donationen förutsätter tidig avnavling, så är materialet kraftigt vilseledande. Men hur avnavlingen/donationen ska gå till nämns inte.  

Sedan har vi ju det här med stamcellerna i blodet. Utan att vara speciellt medicinskt kunnig (måste jag vara det, är det inte vårdens uppgift att förse mig med all relevant information?), så tror jag att naturen har någon viktig avsikt med dem. Jag tror att stamcellerna kan ha stor betydelse för det nyfödda barnets framtida hälsa.  

Både jag och barnets far är blodgivare sedan länge, så om vi väljer att inte donera navelsträngsblod så har det ingenting att göra med brist på empati gentemot svårt sjuka medmänniskor. Men den här typen av beslut måste ju fattas med omsorg om det nyfödda barnet också.

Hur kan det vara tillåtet att MVC, som man litar på att de agerar i föräldrarnas och barnens bästa intresse, delar ut sådan här bristfällig och manipulativ information???
    Snälla, bevisa att jag har fel! " Läs mer....

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!