• abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Informationen som går ut till gravida i Göteborg om donation av navelsträngsblod (gemensamt namn för blodet i moderkaka och navelsträng)  är  direkt vilseledande:
    "Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."

Att navelsträngen och moderkakan inte fyller någon funktion efter födseln är ren lögn eftersom ca hälften av barnets blod fortfarande  finns kvar i moderkakan  och ska pulsera över till barnet under de första ca 3-5 minuterna, ibland t.o.m. över en halvtimme, samtidigt som det försörjer barnet med syre medan  lungorna gör sig  redo att  ta över  andningen.  Vilket chefen för Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska  faktiskt känner till. Redan sommaren 07 skickade  jag nämligen länkar  till honom om moderkakans viktiga funktion efter födseln, vilka  jag i min tur fått från några av världens ledande experter på det här området..
    Dessutom innehåller ju  det här blodet som bekant stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar (det är därför forskarna vill åt det) som alltså barnet borde få behålla själv.

Om inte annat vore det verkligen på sin plats att chefen för blodbanken efter att nationella riktlinjerna för avnavling presenterades 23:e oktober förra året  (http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609 )  hade gjort ett tillägg i texten, ungefär i den här stilen:

"Svenska riktlinjer, liksom  Världshälsoorganisationen (WHO)  och International Federation of  Obstetrics  and  Gynecology (IFOG)  rekommenderar sen avnavling,  men vid donation av navelsträngsblod krävs avnavling före första andetaget, därför fortsätter vi med det i Göteborg. Men om du inte vill donera ditt barns blod har du naturligtvis rätt att begära sen avnavling, "

Artikeln om nationella riktlinjerna avslutas så här :
    ” Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod.”

Det är bara att lägga ihop 2+2 för att förstå att samma sak gäller för  Nationella
    biobanken för navelsträngsblod , och att det alltså är därför förlossningspersonalen på Göteborgssjukhusen ”sticker sig i fingrarna” när de ska ta pH-provet med spruta från pulserande navelsträng  och därför istället fortsätter att klampa navelsträngen  direkt när barnet kommit ut, trots att förlossningspersonal på övriga sjukhus utan problem tar det här provet från intakt navelsträng.. 

Varken mvc-  eller förlossningspersonal upplyser om det här, så har du frågor är du hjärtligt välkommen att ställa dem här  och/eller  i  tråden  Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden),  som förstås är öppen för alla intresserade.  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-28 18:03
    Har du redan hunnit skriva på papper om donation så har du ändå rätt att ändra dig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-30 00:57
    Mer info finns i inlägg nr 1.
    Och här är två av mina gamla blogginlägg som handlar om socialminister Göran Hägglunds inblandning i det här.

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1143809

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1146495

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 13:51

Läs även tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 11:17
    Ett par inlägg här på FL, värda att fundera över:

? Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ?

?Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ?

Och här är länken till min tråd Viktig info som MVC och förlossningspersonal brukar hoppa över.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 21:38
    Den 3:e december 2010 publicerades följande TT-artikel i de flesta svenska dagstidningar. Bl.a GP

"Klämma om navelsträngen kan vänta
    Barnmorskorna bör inte ha bråttom med att sätta en klämma om navelsträngen när ett friskt fullgånget barn är framfött. Om blodet får fortsätta att pulsera en stund minskar risken att barnet drabbas av järnbrist - utan att för den skull öka risken för gulsot, enligt en studie som presenteras på läkarstämman i Göteborg. I studien ingick 400 barn som lottades till att antingen bli avnavlade efter kortare tid än tio sekunder eller efter mer än tre minuter."
    / TT
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.503311-klamma-om-navelstrangen-kan-vanta

Det är alltså avnavlingsstudien i Halmstad som presenterades på läkarstämman i Göteborg.
    Men redan under Perinataldagarna 22-23 oktober 09 presenterades denna studie .

F11. OBSTETRISKA EFFEKTER AV TIDIG JÄMFÖRT MED SEN AVNAVLING ? EN
    RANDOMISERAD STUDIE.
    www.blf.net/program/Abstracts_PNmote09.pdf

abstrakt.sls.se/viewSam.asp
  • Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
  • Vitulina

Vet du hur en hjärt-lungmaskin fungerar? Det är en stor maskin som pumpar runt blodet utanför kroppen om man behöver stanna patientens hjärta. Vet du vad man gör innan man kopplar in patienten på hjärt-lungmaskinen? Man fyller den med blod. Vet du varför? Eftersom patientens blod är anpassat för patientens kroppsvolym. Skulle samma volym fylla patient plus maskin skulle kroppen drabbas av en hypovolemisk chock. Det är inte bra. Vet du hur man gör när man sedan kopplar från patienten från maskinen? Man trycker inte in allt blod från maskinen in i patienten utan låter patienten behålla sin volym och låter överskottet vara kvar i maskinen. Annars riskerar man en hypervolemisk chock. Lika farligt det. Vill du höra en fin jämförelse? Moderkakan är barnets hjärt-lungmaskin.

Du talar om att naturen är så himla smart. Ja, i många fall är den det. Till exempel ser den till att korrigera antalet stamceller efter födseln så att de håller sig på en bra nivå. Finns det för många tar den bort överskottet. Finns det för få tillverkar den fler. För även om du tror att ju fler hematopoetiska stamceller man har desto bättre, så stämmer det inte. Man tror att det är fel i stamceller redan från födseln som ligger bakom många fall av leukemi och även vissa cancertyper hos barn som debuterar väldigt tidigt. Och varför tror man det. Jo, eftersom tiden från födsel till sjukdomsdebut är för kort för att felen ska ha hunnit uppstå under livet. För det är inte ett genetiskt fel som krävs för att cancer ska uppstå. Det är flera.

Och i motsats till vad du tror så var det inte för att samla in navesträngsblodet som man började med tidig avnavling. Tidig avnavling infördes på 70-talet har jag för mig. Navelsträngsblod började samlas in sent 90-tal.

Med det tackar jag för mig för den här gången. Jag återkommer nästa gång jag tröttnar på alla falska anklagelser du slänger ur dig.

• abuelita
    Vitulina skrev 2012-09-18 21:12:53 följande:
    Vet du hur en hjärt-lungmaskin fungerar? Det är en stor maskin som pumpar runt blodet utanför kroppen om man behöver stanna patientens hjärta. Vet du vad man gör innan man kopplar in patienten på hjärt-lungmaskinen? Man fyller den med blod. Vet du varför? Eftersom patientens blod är anpassat för patientens kroppsvolym. Skulle samma volym fylla patient plus maskin skulle kroppen drabbas av en hypovolemisk chock. Det är inte bra. Vet du hur man gör när man sedan kopplar från patienten från maskinen? Man trycker inte in allt blod från maskinen in i patienten utan låter patienten behålla sin volym och låter överskottet vara kvar i maskinen. Annars riskerar man en hypervolemisk chock. Lika farligt det. Vill du höra en fin jämförelse? Moderkakan är barnets hjärt-lungmaskin.

Du talar om att naturen är så himla smart. Ja, i många fall är den det. Till exempel ser den till att korrigera antalet stamceller efter födseln så att de håller sig på en bra nivå. Finns det för många tar den bort överskottet. Finns det för få tillverkar den fler. För även om du tror att ju fler hematopoetiska stamceller man har desto bättre, så stämmer det inte. Man tror att det är fel i stamceller redan från födseln som ligger bakom många fall av leukemi och även vissa cancertyper hos barn som debuterar väldigt tidigt. Och varför tror man det. Jo, eftersom tiden från födsel till sjukdomsdebut är för kort för att felen ska ha hunnit uppstå under livet. För det är inte ett genetiskt fel som krävs för att cancer ska uppstå. Det är flera.

Och i motsats till vad du tror så var det inte för att samla in navesträngsblodet som man började med tidig avnavling. Tidig avnavling infördes på 70-talet har jag för mig. Navelsträngsblod började samlas in sent 90-tal.

Med det tackar jag för mig för den här gången. Jag återkommer nästa gång jag tröttnar på alla falska anklagelser du slänger ur dig.

Det blir ingen  hypervolemisk chock av att låta naturen ha sin gång. Däremot blir det hypovolemisk chock om ett barn som redan är hypovolemsikt ( p.g.a. att navelsträngen kommit i kläm)  blir omedelbart avnavlat.

Här berättar avnavlingsforkaren Judith Mercer om ett sådant fall, som hon var med om långt innan hon förstod hur det här hängde ihop:

"I had an epiphany at a home birth in 1979. An infant was born very rapidly with the cord 2 and 1/2 times around his neck. He was as pale as the white sheet his mother had on her bed and limp and breathless. I was very afraid that I would not be able to resuscitate him.  I placed him on the bed and immediately unwrapped the cord from around his neck and dried and stimulated him with no response. His heart rate was well over 100 and the cord was pulsating vigorously.  I noticed that his color was changing from the pale white to pink as his body gained the blood back into it. His heart rate was always over 100. In about 1 and 1/2 minutes, he flexed his extremities, opened his eyes and took a gentle breath.  He looked at us like “What is the fuss?” and never cried.  I tried as hard as I could to get him to cry as I believed at that time that he should do but I could not get him to.  He nursed very well and was a normal child at one year of age when I last saw him. I knew that I had seen a miracle and one that I would never have seen in the hospital.  In the hospital, we would have cut the cord and taken the infant to a warmer to resuscitate him. In doing so, we would have denied him exactly what he needed – the opportunity for the blood squeezed out of him in the birth process due to the tight cord around his neck to flow back into his body.  This event marked the beginning of my research career.  I vowed that at some point in my life I would research what I had seen but did not fully understand."
    http://www.scienceandsensibility.org/?p=810

Navelsträngsblodet innehåller bl.a. cancerbekämpande t-celler. Kan ju tänka sig att patienten kan utveckla cancer på grund av att hen förlorade för många a dessa celler vid födseln (tidig avnavling)  ?

"Umbilical cord blood is a baby’s life blood until birth. It contains many wonderfully precious cells, like ‘master’ stem cells, red blood cells and white blood cells (including cancer-fighting T-cells) to help fight disease and infection."

http://www.bellybelly.com.au/birth/cord-clamping-delaying-cord-clamping

På 70-talet var det inte lika tidig avnavling som nu. Den här extremt tidiga klampningen, alltså några sekunder efter födseln, infördes när stamceller i navelsträngsblod blev eftertraktade inom forskningen .

Vårdförbundets Förbundsstyrelse - Etik- och ansvarsrådet:

"Anledningen till tidig avnavling är att man vill samla stamceller för att bota cancerpatienter." http://vardforbundetbloggen.se/forbundsstyrelsen/2012/05/07/etik-och-ansvarsradet/

Du är inte den första som använt hjärt-lungmaskin som exempel för att förklara vad som händer  vid avnavling:

"Jämför med att vara kopplad till en maskin som hjälper kroppen att pumpa runt blodet. Blodet går från din kropp, in i maskinen och sen tillbaka till din kropp. Om man ska koppla bort dig från den här maskinen är det ju en ganska bra idé att se till att du får allt ditt blod, så man inte lämnar kvar en stor del av DITT blod i maskinen, eller hur?
    Precis så är det med en nyfödd bebis och naturen är så smart att när barnet föds och tar första andetaget så kopplas allt om och moderkakan blir överflödig. Men då är det så fiffigt att moderkakan vet om detta och pumpar in allt blod som finns "ute på vift", i navelsträng och moderkaka, i barnet. Det här går snabbt, inom några minuter har barnet fått in sitt blod i kroppen där det hör hemma och därefter blir navelsträngen helt vit och slapp. Då kan man klampa av den och klippa."

"The carefree manner in which the newly born  infant is “disconnected” from his mother, concludes the report, “is in  sharp contrast to the meticulous care with which the thoracic surgeon  separates his patient from the heart-lung machine.”

Och här är det  dialysmaskin:

"Your placenta and baby are one functioning unit; the placenta acts in a similar way to a kidney dialysis machine by filtering the baby's blood and returning it to the baby's body. At birth, the placenta is still full of your baby's blood.   Cutting the cord early means your baby may lose up to a third of its own blood supply which is still in the placenta.   A person on a kidney dialysis machine would not be disconnected from the machine till all their blood was returned to their body; why disconnect a baby early? "

På den här videon demonstreras detta väldigt tydligt och lättbegripligt, så att även ett barn kan förstå:

">

• abuelita
    :
    "Dr. Greene notes that in many cultures and indeed in other mammals, the instinctual process is to wait to separate mother and infant. So what does that mean? That implies that 1/3 of the infant's oxygen, iron and stem cells may be kept from the baby and quite literally thrown away. The implications are absolutely profound and get right to the heart of many leading causes of newborn morbidity and mortality:
    LESS IRON leads to anemia
    LESS oxygen leads to asphyxia
    LESS stem cells leads to lessened ability to repair the body throughout life"
    "What's a little more disturbing is that the U.S. developed cord clamping in the early part of the 19th c. and exported the practice around the world without an evidence base to support it.
    Think about it. The moment when we cut the cord is a moment that sets the trajectory for the rest of the infant's life. The initiative that aims to spread this idea is called TICC TOCC. This stands for Transitioning Immediate Cord Clamping to Optimal Cord Clamping. We'll be revisiting this idea and this campaign, but for now, it's an important reminder that doing nothing can save lives." Läs mer....
  • abuelita

Ölandsbladet,  Måndag 24 September 2012

Läkaren vill spara alla spädbarns navelsträngar

"Problemet med att extrahera stamceller från navelsträngar är att det vanligen är blodet i navelsträngen man fryser ner. För att allt blod inte ska gå förlorat måste navelsträngen klippas så tidigt som möjligt efter det att barnet är fött varpå barnet senare löper risk att drabbas av järnbrist.

– Sen avnavling gör att större delen av navelblodet går in i barnets kropp och stannar där, skrev forskaren Ola Andersson i ett mejl till TT förra året. Björn Hult säger att det här inte behöver vara något problem. Hans idé är nämligen att ta till vara på hela navelsträngen och inte bara blodet.
    – Man kan mycket väl vänta med att klippa navelsträngen eftersom det finns vävnad runt blodet. Det finns stamceller i vävnaden också, säger han." Läs mer....

Hmmm, skulle de inte behöva ta något blod alls då?    I så fall låter ju det här helt otroligt bra. Nästan för bra för att vara sant

• abuelita

En viss skillnad.  Omedelbart klampad navelsträng till vänster och senare klampad till höger.

• abuelita
    Vitulina skrev 2012-09-17 18:26:52 följande:

I ärlighetens namn orkar jag inte gå igenom alla artiklar du hänvisat till eftersom många av dem är oerhört svåra att hitta mer än abstraktet på.
     "CAUTION: This obstetric practice uses a cord clamp which is put on immediately.  This might result in several very serious medical conditions which could blight your child for the whole of  their lives, but because that's our dogma, we do it.  No we can't give you any statistics, because we don't study them, but we do know that being under our care is tantamount to Russian Roulette.  You will only find out about that in our literature - but only if you know where to look - and accessing full text medical articles requires a lot of money, which you aren't likely to have, so we're safe from your prying eyes." -- Hilary Butler
  • abuelita

Födelshuset Göteborg 

Onsdag 17 oktober 2012   Kl 9-16.30 (anmälan senast 10 okt)

Kangaroo Mother Care - dag med Nils Bergman!

"- Var står forskningen idag när det gäller det nyfödda barnets utvecklingen och hur den gynnas på bästa sätt?

- Vilka är fördelarna med nära kroppskontakt mellan mor och barn?

- Hur påverkas amningen?

- Tidig eller sen avnavling - vad betyder det?

- Kan medtagna barn få sen avnavling samtidigt som insater görs?

Föredraget hålls på svenska..."

• abuelita

Barnmorskeförbundets tidskrift Jordemoder , Nr 7–8 • juli–augusti • 2012

Ordförande har ordet
    - En lyckad och annorlunda konferens

"Det viktiga i sammanhanget är att föräldrar som ska ta ställning i frågan, får en korrekt information om vilka eventuella konsekvenser detta kan ha för det nyfödda barnet. I Göteborg avnavlas barnen omedelbart efter förlossningen för att man ska få ett så bra utbyte som möjligt. På Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge väntar man en minut´innan man avnavlar barnet och tar tillvara blodet. På Huddinge pågår också en studie där man tittar på hur denna rutin påverkar anknytning mellan mor och barn, barnets hälsa vid sex månader samt amningen. En studie som kommer att ge oss viktig information. Kanske visar det sig att det går att vänta en minut innan man tar till vara donerat navelsträngsblod.
    I övrigt gäller de gamla riktlinjerna att vi bör praktisera sen avnavling om det inte ska doneras stamceller eller finns annan indikation för tidig avnavling. Barnmorskor har en nyckelroll inom alla dessa områden. Därför är det mycket viktigt att vi har kunskap om den vetenskap som finns inom det område där vi arbetar och att vi med det som bas diskuterar och agerar med patientens bästa för ögonen"

Läs mer....

• abuelita

Någon här som kan tänka sig att skriva på och sprida denna namninsamling?

Om Storbritannien inför nationella riktlinjer för avnavling blir det lättare att sätta stopp för tidig avnavling även i andra länder. 

I Sverige tillämpas detta icke evidensbaserade ingrepp fortfarande på många håll  - även på sjukhus där man  gått ut med att man slutat med det!!

National Institute of Clinical Evidence : Implement Delayed Cord Clamping Immediately 

Petitioning Department of Health, Chief Medical Officer

"I would like to campaign to lobby the  National Institute of Clinical Excellence to change the Current Guidelines which recommend Immediate Cord Clamping (NON evidence based practice, proven to be detrimental to babies and normally performed before baby has breathed) to recommend Delayed Cord Clamping for at least 3-5 minutes, but ideally until the cord stops pulsating. (Beneficial evidence based practice)

Research has shown that Immediate Cord Clamping deprives the baby of up to 40% of its intended blood supply. Reasearch by Farrar, Dooley et al shows that leaving the cord intact leads to a weight gain of up to 210g in the five minutes following birth. The blood that the baby is deprived of contains Stem cells, Blood cells and other natural hormones eg Oxytocin, intended to complete the birth process."

"I believe that we are seeing the tip of the iceberg with relation to the damage that has been caused and in years to come we will look back at Immediate Cord Clamping and wonder what on earth we were thinking about."

Läs mer.....

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!