• abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Informationen som går ut till gravida i Göteborg om donation av navelsträngsblod (gemensamt namn för blodet i moderkaka och navelsträng)  är  direkt vilseledande:
    "Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."

Att navelsträngen och moderkakan inte fyller någon funktion efter födseln är ren lögn eftersom ca hälften av barnets blod fortfarande  finns kvar i moderkakan  och ska pulsera över till barnet under de första ca 3-5 minuterna, ibland t.o.m. över en halvtimme, samtidigt som det försörjer barnet med syre medan  lungorna gör sig  redo att  ta över  andningen.  Vilket chefen för Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska  faktiskt känner till. Redan sommaren 07 skickade  jag nämligen länkar  till honom om moderkakans viktiga funktion efter födseln, vilka  jag i min tur fått från några av världens ledande experter på det här området..
    Dessutom innehåller ju  det här blodet som bekant stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar (det är därför forskarna vill åt det) som alltså barnet borde få behålla själv.

Om inte annat vore det verkligen på sin plats att chefen för blodbanken efter att nationella riktlinjerna för avnavling presenterades 23:e oktober förra året  (http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609 )  hade gjort ett tillägg i texten, ungefär i den här stilen:

"Svenska riktlinjer, liksom  Världshälsoorganisationen (WHO)  och International Federation of  Obstetrics  and  Gynecology (IFOG)  rekommenderar sen avnavling,  men vid donation av navelsträngsblod krävs avnavling före första andetaget, därför fortsätter vi med det i Göteborg. Men om du inte vill donera ditt barns blod har du naturligtvis rätt att begära sen avnavling, "

Artikeln om nationella riktlinjerna avslutas så här :
    ” Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod.”

Det är bara att lägga ihop 2+2 för att förstå att samma sak gäller för  Nationella
    biobanken för navelsträngsblod , och att det alltså är därför förlossningspersonalen på Göteborgssjukhusen ”sticker sig i fingrarna” när de ska ta pH-provet med spruta från pulserande navelsträng  och därför istället fortsätter att klampa navelsträngen  direkt när barnet kommit ut, trots att förlossningspersonal på övriga sjukhus utan problem tar det här provet från intakt navelsträng.. 

Varken mvc-  eller förlossningspersonal upplyser om det här, så har du frågor är du hjärtligt välkommen att ställa dem här  och/eller  i  tråden  Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden),  som förstås är öppen för alla intresserade.  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-28 18:03
    Har du redan hunnit skriva på papper om donation så har du ändå rätt att ändra dig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-30 00:57
    Mer info finns i inlägg nr 1.
    Och här är två av mina gamla blogginlägg som handlar om socialminister Göran Hägglunds inblandning i det här.

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1143809

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1146495

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 13:51

Läs även tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 11:17
    Ett par inlägg här på FL, värda att fundera över:

? Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ?

?Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ?

Och här är länken till min tråd Viktig info som MVC och förlossningspersonal brukar hoppa över.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 21:38
    Den 3:e december 2010 publicerades följande TT-artikel i de flesta svenska dagstidningar. Bl.a GP

"Klämma om navelsträngen kan vänta
    Barnmorskorna bör inte ha bråttom med att sätta en klämma om navelsträngen när ett friskt fullgånget barn är framfött. Om blodet får fortsätta att pulsera en stund minskar risken att barnet drabbas av järnbrist - utan att för den skull öka risken för gulsot, enligt en studie som presenteras på läkarstämman i Göteborg. I studien ingick 400 barn som lottades till att antingen bli avnavlade efter kortare tid än tio sekunder eller efter mer än tre minuter."
    / TT
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.503311-klamma-om-navelstrangen-kan-vanta

Det är alltså avnavlingsstudien i Halmstad som presenterades på läkarstämman i Göteborg.
    Men redan under Perinataldagarna 22-23 oktober 09 presenterades denna studie .

F11. OBSTETRISKA EFFEKTER AV TIDIG JÄMFÖRT MED SEN AVNAVLING ? EN
    RANDOMISERAD STUDIE.
    www.blf.net/program/Abstracts_PNmote09.pdf

abstrakt.sls.se/viewSam.asp
  • Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
  • JessiWill

Underbara nyheter (har troligtvis tagits upp i tråden redan) men nu har ju sen avnavling blivit rutin i Göteborg/östra med!
    Underbar lättnad inför nästa förlossning i sep

• abuelita
    Mooa skrev 2012-08-03 16:00:35 följande:
    www.karolinska.se/Verksamheternas/Kliniker--e.../#avnavling

på deras FAQ står det att dom väntar 2-3 minuter... Men det kanske är om man INTE donerar navelsträngsblod och det vill jag ju absolut inte göra längre.

Se  #643:

"Det har också under de senaste åren pågått en debatt kring tidig eller sen avnavling som påverkar bankens möjligheter till rekrytering av givare. Rutinen i Sverige och i de flesta industriländer är tidig avnavling. Debatten har lett till att färre mödrar väljer att donera sitt barns navelsträngsblod.  I Huddinge avnavlas barnet vid en minut om föräldrarna samtycker till donation. Detta leder till färre nej, men samtidigt till att betydligt färre enheter från Huddinge innehåller tillräckligt med celler för att frysas in."

JessiWill skrev 2012-08-04 11:22:26 följande:
    Underbara nyheter (har troligtvis tagits upp i tråden redan) men nu har ju sen avnavling blivit rutin i Göteborg/östra med!
    Underbar lättnad inför nästa förlossning i sep

Ja det är verkligen goda nyheter

Hoppas bara att  mvc berättar för blivande föräldrar vad donation av navelsträngsblod innebär för barnet, och även vad det kan innebära för mamman med detta extra störningsmoment (se denna artikel  eller läs min översättning ) .

Jag tror tyvärr inte att de berättar det.  

• abuelita
    abuelita skrev 2012-08-04 12:20:28 följande:

och även vad det kan innebära för mamman med detta extra störningsmoment (se denna artikel  eller läs min översättning ) . 
    och det här :

"Imagine a mother who has just given birth and who has forgotten the rest of the world while discovering her newborn baby. Then a practitioner arrives with clamps and scissors to collect a sufficient amount of blood from the cord. What a dangerous distraction! The risk is a difficult and bloody delivery of the placenta. Furthermore the baby will be deprived of a certain amount of precious blood. Well-informed women would not take such risks," Läs mer....
  • Mooa
    abuelita skrev 2012-08-04 09:28:43 följande:
    Ja  VARFÖR  pratar inte barnmorskan någonting om detta på MVC och VARFÖR tar de barnets blod när de vet att man inte ska göra det???   Det skulle jag också vilja veta .  Har så länge försökt få svar på detta utan att lyckas.   Vanligaste svaret är att de inte har tid att ta upp allt (men de har tydligen alltid tid att infomera om möjligheten att donera navelsträngsblod)

Verkligen riktigt obehagligt det här.

Om du har möjlighet, ställ dessa frågor  till din bm.  Ju fler som ställer frågorna desto bättre.   Helst ta upp det på infomöten också, så att andra föräldrar  också får höra vad som pågår bakom deras ryggar och  därmed även chans att själva leta reda på fakta. .  
    Jag ska till MVC på måndag, då kommer vi förmodligen skriva förlossningsbrevet oxå för det är min sista inbokade tid jag har fått. Då ska jag absolut ta upp det med henne och fråga varför hon inte sagt någonting om avnavling! Det är relevant att veta! Att man kan donera och att dom gärna ser att man gör det, det kunde hon berätta....
  • Mooa

Se  #643:

"Det har också under de senaste åren pågått en debatt kring tidig eller sen avnavling som påverkar bankens möjligheter till rekrytering av givare. Rutinen i Sverige och i de flesta industriländer är tidig avnavling. Debatten har lett till att färre mödrar väljer att donera sitt barns navelsträngsblod.  I Huddinge avnavlas barnet vid en minut om föräldrarna samtycker till donation. Detta leder till färre nej, men samtidigt till att betydligt färre enheter från Huddinge innehåller tillräckligt med celler för att frysas in."

Hoppas bara att  mvc berättar för blivande föräldrar vad donation av navelsträngsblod innebär för barnet, och även vad det kan innebära för mamman med detta extra störningsmoment (se denna artikel  eller läs min översättning ) .

Jag har läst det jag oxå... Självklart vill ju ingen donera om det innebär nackdelar för sitt barn. Jag är blodgivare annars men det innebär ju inga nackdelar för mig, om jag skulle ge blod nu när jag är gravid skulle det ju vara det.
    Man vill ge sitt barn den bästa starten i livet! Det står ju på KS hemsida att om man donerar, klipps navelsträngen efter ca 1 minut, om man inte donerar väntar dom 2-3 minuter. Men det ser man ju bara om man läser rutinerna för båda sätten (och är uppmärksam!).

• JessiWill

Se  #643:

Ja alltså min MVC (bm) pratade om det med mig. Inte så ingående som den information jag själv läst mig till, men relativt allmänt.
    Hon märkte väl rätt snabbt att jag var strikt anti så brevet+papper jag skulle fylla i tog jag inte ens i
    Men halva mitt förlossningsbrev bestod av info hur och vad som skall göras med strängen, så känns skönt att slippa oroa sig inför det.

Nu däremot ligger min bebis i säte och det KAN hända att jag får gå igenom ett planerat snitt, hur funkar det då med avnavlingen? Då klampas och klipps den med en gång va?
    William 23/9-2o1o ♥ Lillebror BF 23/9-2o12 ♥
  • abuelita
    Mooa skrev 2012-08-04 14:55:21 följande:
    Jag har läst det jag oxå... Självklart vill ju ingen donera om det innebär nackdelar för sitt barn. Jag är blodgivare annars men det innebär ju inga nackdelar för mig, om jag skulle ge blod nu när jag är gravid skulle det ju vara det.
    Man vill ge sitt barn den bästa starten i livet! Det står ju på KS hemsida att om man donerar, klipps navelsträngen efter ca 1 minut, om man inte donerar väntar dom 2-3 minuter. Men det ser man ju bara om man läser rutinerna för båda sätten (och är uppmärksam!).

Kanske barnmorskor  också får kickbacks?    Ja eftersom de inte informerar om nackdelarna....... kan man ju verkligen undra??

• Mooa
    abuelita skrev 2012-08-04 15:17:09 följande:
    Kanske barnmorskor  också får kickbacks?    Ja eftersom de inte informerar om nackdelarna....... kan man ju verkligen undra??

Ja detta är verkligen skumt! Man måste tänka kritiskt och ifrågasätta allt!
    Men folk litar ju blint på allt som har med staten att göra... Man tror att man är i trygga händer, fast staten många gånger gjort sjuka saker som att sterilisera romer. Eller se bara på Neurosedynkatastrofen.. Vaccineringen av svininfluensan som gav narkolepsi? Det var inte länge sedan...

• abuelita
    Mooa skrev 2012-08-04 18:58:32 följande:
    Ja detta är verkligen skumt! Man måste tänka kritiskt och ifrågasätta allt!
    Men folk litar ju blint på allt som har med staten att göra... Man tror att man är i trygga händer, fast staten många gånger gjort sjuka saker som att sterilisera romer. Eller se bara på Neurosedynkatastrofen.. Vaccineringen av svininfluensan som gav narkolepsi? Det var inte länge sedan...

Ja "staten" kan verklige göra riktigt sjuka saker.  Dags för  den godtrogna allmänheten att vakna upp.

"The best thing to do is to get the hell out fo the hospital! " .......
    ">Cytotec clip   

History Proves Many Doctors´s Recommendations are Disasters 
  • Mooa
    abuelita skrev 2012-08-05 02:59:14 följande:

Ja "staten" kan verklige göra riktigt sjuka saker.  Dags för  den godtrogna allmänheten att vakna upp.

"The best thing to do is to get the hell out fo the hospital! " .......
    ">Cytotec clip   

History Proves Many Doctors´s Recommendations are Disasters 
    Usch man får rysningar!!

Jag hade två vänner och deras 8-månaders hos mej idag, hon födde på Sös. Jag frågade hur dom gjort med navelsträngen där, dom sa att dom "strypt" strängen och klippt av den på en gång men dom tyckte det var lite konstigt för dom hade ju läst att man inte ska göra så...

Där donerar man ju inte navelsträngsblod, varför klipper dom då navlesträngen så tidigt?! 
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!