• abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Informationen som går ut till gravida i Göteborg om donation av navelsträngsblod (gemensamt namn för blodet i moderkaka och navelsträng)  är  direkt vilseledande:
    "Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."

Att navelsträngen och moderkakan inte fyller någon funktion efter födseln är ren lögn eftersom ca hälften av barnets blod fortfarande  finns kvar i moderkakan  och ska pulsera över till barnet under de första ca 3-5 minuterna, ibland t.o.m. över en halvtimme, samtidigt som det försörjer barnet med syre medan  lungorna gör sig  redo att  ta över  andningen.  Vilket chefen för Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska  faktiskt känner till. Redan sommaren 07 skickade  jag nämligen länkar  till honom om moderkakans viktiga funktion efter födseln, vilka  jag i min tur fått från några av världens ledande experter på det här området..
    Dessutom innehåller ju  det här blodet som bekant stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar (det är därför forskarna vill åt det) som alltså barnet borde få behålla själv.

Om inte annat vore det verkligen på sin plats att chefen för blodbanken efter att nationella riktlinjerna för avnavling presenterades 23:e oktober förra året  (http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609 )  hade gjort ett tillägg i texten, ungefär i den här stilen:

"Svenska riktlinjer, liksom  Världshälsoorganisationen (WHO)  och International Federation of  Obstetrics  and  Gynecology (IFOG)  rekommenderar sen avnavling,  men vid donation av navelsträngsblod krävs avnavling före första andetaget, därför fortsätter vi med det i Göteborg. Men om du inte vill donera ditt barns blod har du naturligtvis rätt att begära sen avnavling, "

Artikeln om nationella riktlinjerna avslutas så här :
    ” Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod.”

Det är bara att lägga ihop 2+2 för att förstå att samma sak gäller för  Nationella
    biobanken för navelsträngsblod , och att det alltså är därför förlossningspersonalen på Göteborgssjukhusen ”sticker sig i fingrarna” när de ska ta pH-provet med spruta från pulserande navelsträng  och därför istället fortsätter att klampa navelsträngen  direkt när barnet kommit ut, trots att förlossningspersonal på övriga sjukhus utan problem tar det här provet från intakt navelsträng.. 

Varken mvc-  eller förlossningspersonal upplyser om det här, så har du frågor är du hjärtligt välkommen att ställa dem här  och/eller  i  tråden  Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden),  som förstås är öppen för alla intresserade.  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-28 18:03
    Har du redan hunnit skriva på papper om donation så har du ändå rätt att ändra dig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-30 00:57
    Mer info finns i inlägg nr 1.
    Och här är två av mina gamla blogginlägg som handlar om socialminister Göran Hägglunds inblandning i det här.

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1143809

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1146495

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 13:51

Läs även tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 11:17
    Ett par inlägg här på FL, värda att fundera över:

? Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ?

?Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ?

Och här är länken till min tråd Viktig info som MVC och förlossningspersonal brukar hoppa över.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 21:38
    Den 3:e december 2010 publicerades följande TT-artikel i de flesta svenska dagstidningar. Bl.a GP

"Klämma om navelsträngen kan vänta
    Barnmorskorna bör inte ha bråttom med att sätta en klämma om navelsträngen när ett friskt fullgånget barn är framfött. Om blodet får fortsätta att pulsera en stund minskar risken att barnet drabbas av järnbrist - utan att för den skull öka risken för gulsot, enligt en studie som presenteras på läkarstämman i Göteborg. I studien ingick 400 barn som lottades till att antingen bli avnavlade efter kortare tid än tio sekunder eller efter mer än tre minuter."
    / TT
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.503311-klamma-om-navelstrangen-kan-vanta

Det är alltså avnavlingsstudien i Halmstad som presenterades på läkarstämman i Göteborg.
    Men redan under Perinataldagarna 22-23 oktober 09 presenterades denna studie .

F11. OBSTETRISKA EFFEKTER AV TIDIG JÄMFÖRT MED SEN AVNAVLING ? EN
    RANDOMISERAD STUDIE.
    www.blf.net/program/Abstracts_PNmote09.pdf

abstrakt.sls.se/viewSam.asp
  • Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
  • Vitulina

Och det är avnavlingsstudien jag syftar på, inget annan. Det var ju kliniska kemister från Umeå med i den.

• abuelita
    Vitulina skrev 2012-02-22 21:18:55 följande:
    Och jag misstänker att du anser att det enda som kan orsaka järnbrist hos barn är tidig avnavling. Mat kan ju inte ha med saken att göra...

Jo, mat har med saken att göra. Därför är det viktigt att gravida ser till att  få i  sig det järn de ska ha.  Annars finns det risk att barnet får järnbrist  även vid sen avnavling.   Men om ett  barn vars mamma   har järnbrist blir tidigt avnavlat,  är det stor risk att det  drabbas av allvarlig järnbrist  .

Det är ingen raketforskning  det här.       
  • Vitulina
    abuelita skrev 2012-02-22 22:14:53 följande:

Jo, mat har med saken att göra. Därför är det viktigt att gravida ser till att  få i  sig det järn de ska ha.  Annars finns det risk att barnet får järnbrist  även vid sen avnavling.   Men om ett  barn vars mamma   har järnbrist blir tidigt avnavlat,  är det stor risk att det  drabbas av allvarlig järnbrist  .

Det är ingen raketforskning  det här.       

Jag menar naturligtvis vad BARNET äter när det börjar äta själv. Eller tror du att dina järndepåer idag kommer från tiden i livmodern? Järn förbrukas hela tiden och måste fyllas på. Låter du bli det spelar det ingen roll hur mycket järn du hade i depåerna som nyfödd, de kommer att ta slut
  • abuelita
    Vitulina skrev 2012-02-22 22:39:01 följande:

Jag menar naturligtvis vad BARNET äter när det börjar äta själv. Eller tror du att dina järndepåer idag kommer från tiden i livmodern? Järn förbrukas hela tiden och måste fyllas på. Låter du bli det spelar det ingen roll hur mycket järn du hade i depåerna som nyfödd, de kommer att ta slut

Om du är seriöst intresserad av detta så rekommenderar jag att du läser det jag länkat till i #609. 

Där står  ju t.ex. att järnbristen kvarstår  trots järntillskott,  även upp till 19 års ålder .    

• Vitulina

När det gäller barn och järnbrist är det tyvärr så att alla artiklar har sina egna referensvärden och sina egna parametrar. Alla har det bästa sättet att mäta järnbrist och järndepåer eftersom det enda säkra sättet att kontrollera järndepåer, benmärgspunktion och leverbiopsi med färgningar, av förklarliga skäl inte görs på barn. Därför saknas ett bra referensmaterial för barn, men det är inte något man pratar om. Det är synd tycker jag.

Och nej, så värst intresserad är jag inte. Jag har läst Halmstadsstudien om sen avnavling och blev väldigt besviken. Den skapade fler frågetecken än den rätade ut, det är gjort på ett relativt litet antal barn och många diskussioner om resultaten saknades. Tyvärr. Jag hade förväntat mig mer.     

• abuelita

Ur en  gammal  radiointervju med  professor Lennart Nordström,  den läkare som var medicinskt ansvarig vid prinsessfödseln på Karolinska i går,  23 februari  :

Nya rutiner för nyföddas avnavling
      ,  2008-10-23 

"– Rekommendationen är att vid en normal förlossning och ett piggt barn håller man barnet lägre än vad moderkakans nivå är under 30 sekunder när man torkar av det och barnet får skrika upp sig lite grann. Då kan man under den tiden ta de här proverna från navelsträngen samtidigt. Därefter lägger man upp barnet på mammans mage och mellan två och tre minuter efter födelsen avnavlar man, säger Lennart Nordström.

Och då slipper man blodbrist senare?

– Ja, då slipper man blodbrist vid fyra till sex månaders ålder." 

• abuelita
    abuelita skrev 2012-02-24 08:36:59 följande:

Ur en  gammal  radiointervju med  professor Lennart Nordström,  den läkare som var medicinskt ansvarig vid prinsessfödseln på Karolinska i går,  23 februari  :

Nya rutiner för nyföddas avnavling  ,  2008-10-23 

"– Rekommendationen är att vid en normal förlossning och ett piggt barn håller man barnet lägre än vad moderkakans nivå är under 30 sekunder när man torkar av det och barnet får skrika upp sig lite grann. Då kan man under den tiden ta de här proverna från navelsträngen samtidigt. Därefter lägger man upp barnet på mammans mage och mellan två och tre minuter efter födelsen avnavlar man, säger Lennart Nordström.

Och då slipper man blodbrist senare?

– Ja, då slipper man blodbrist vid fyra till sex månaders ålder." 

Det blev visst inte rätt  länk. 
    Försöker igen:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=2396359
  • abuelita

Hittade just detta  i Aftonbladet !!!  

DAG ETT – TIMME FÖR TIMME 

00.50: Victoria får plats i sitt förlossningsrum som varit avspärrat i två veckor.

01.00: Blodtryck, puls och temperatur mäts, en CTG-apparat kopplas på magen för att mäta bebisens hjärtljud. En yttre bedömning görs av huvudets läge.

Cirka 01.30: En inre undersökning sker för att avgöra hur långt förlossningen framskridit.

01.30-04.26: Förlossningen går framåt i stadig takt och utan inblandning av ytterligare personal. Tvärtom är allt så lugnt att personalen lämnar rummet i omgångar, en och en. Det går ungefär dubbelt så fort som för en genomsnittlig förstföderska.

04.26-04.28: Bebisflickan läggs på mammas bröst och blodet får pulsera färdigt i navelsträngen.

04.29: Prins Daniel klipper navelsträngen.    
    (efter 3 minuter alltså)

Cirka 05.00: De nyblivna föräldrarna gratuleras med en förlossningsbricka: två glas cider, smörgåsar med ost och skinka och grönsaker, kaffe eller te och – en svensk flagga.

Cirka 05.30: Bebisen mäts: 51 cm. Och vägs: 3 280 g. Hennes fingrar och tår räknas. Man kollar att gommen är hel, att det inte finns bråck på ryggraden, att höfterna inte hoppar ur led.

Cirka 06.30: Efterskötning av mor och barn. Barnmorskan Cecilia Linde kontrollerar Victorias blodtryck, puls, att livmodern drar ihop sig som den ska, att hon inte har fått feber eller att någon annan komplikation tillstött.

13.05: Tidig hemgång för den nya, lilla familjen som lämnar sjukhuset. Nu tar en barnmorska och en barnläkare hand om Victoria och bebisen hemma på Haga.

• abuelita

Kommentar  idag angående avnavling på Östra   i Facebook-gruppen    Sen avnavling barnets födslorätt 

"ja, verkligen.selektiv information... hörde av en annan bm på östra att de flesta "på golvet" föredrog sen, men de fick som sagt inte lobba för det. henne träffade jag med ett gäng andra gravida när hon var ur tjänst och hon tog tillfället i akt att propagera för det, när hon nu hade chansen."

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!