• abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Informationen som går ut till gravida i Göteborg om donation av navelsträngsblod (gemensamt namn för blodet i moderkaka och navelsträng)  är  direkt vilseledande:
    "Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."

Att navelsträngen och moderkakan inte fyller någon funktion efter födseln är ren lögn eftersom ca hälften av barnets blod fortfarande  finns kvar i moderkakan  och ska pulsera över till barnet under de första ca 3-5 minuterna, ibland t.o.m. över en halvtimme, samtidigt som det försörjer barnet med syre medan  lungorna gör sig  redo att  ta över  andningen.  Vilket chefen för Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska  faktiskt känner till. Redan sommaren 07 skickade  jag nämligen länkar  till honom om moderkakans viktiga funktion efter födseln, vilka  jag i min tur fått från några av världens ledande experter på det här området..
    Dessutom innehåller ju  det här blodet som bekant stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar (det är därför forskarna vill åt det) som alltså barnet borde få behålla själv.

Om inte annat vore det verkligen på sin plats att chefen för blodbanken efter att nationella riktlinjerna för avnavling presenterades 23:e oktober förra året  (http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609 )  hade gjort ett tillägg i texten, ungefär i den här stilen:

"Svenska riktlinjer, liksom  Världshälsoorganisationen (WHO)  och International Federation of  Obstetrics  and  Gynecology (IFOG)  rekommenderar sen avnavling,  men vid donation av navelsträngsblod krävs avnavling före första andetaget, därför fortsätter vi med det i Göteborg. Men om du inte vill donera ditt barns blod har du naturligtvis rätt att begära sen avnavling, "

Artikeln om nationella riktlinjerna avslutas så här :
    ” Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod.”

Det är bara att lägga ihop 2+2 för att förstå att samma sak gäller för  Nationella
    biobanken för navelsträngsblod , och att det alltså är därför förlossningspersonalen på Göteborgssjukhusen ”sticker sig i fingrarna” när de ska ta pH-provet med spruta från pulserande navelsträng  och därför istället fortsätter att klampa navelsträngen  direkt när barnet kommit ut, trots att förlossningspersonal på övriga sjukhus utan problem tar det här provet från intakt navelsträng.. 

Varken mvc-  eller förlossningspersonal upplyser om det här, så har du frågor är du hjärtligt välkommen att ställa dem här  och/eller  i  tråden  Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden),  som förstås är öppen för alla intresserade.  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-28 18:03
    Har du redan hunnit skriva på papper om donation så har du ändå rätt att ändra dig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-30 00:57
    Mer info finns i inlägg nr 1.
    Och här är två av mina gamla blogginlägg som handlar om socialminister Göran Hägglunds inblandning i det här.

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1143809

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1146495

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 13:51

Läs även tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 11:17
    Ett par inlägg här på FL, värda att fundera över:

? Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ?

?Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ?

Och här är länken till min tråd Viktig info som MVC och förlossningspersonal brukar hoppa över.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 21:38
    Den 3:e december 2010 publicerades följande TT-artikel i de flesta svenska dagstidningar. Bl.a GP

"Klämma om navelsträngen kan vänta
    Barnmorskorna bör inte ha bråttom med att sätta en klämma om navelsträngen när ett friskt fullgånget barn är framfött. Om blodet får fortsätta att pulsera en stund minskar risken att barnet drabbas av järnbrist - utan att för den skull öka risken för gulsot, enligt en studie som presenteras på läkarstämman i Göteborg. I studien ingick 400 barn som lottades till att antingen bli avnavlade efter kortare tid än tio sekunder eller efter mer än tre minuter."
    / TT
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.503311-klamma-om-navelstrangen-kan-vanta

Det är alltså avnavlingsstudien i Halmstad som presenterades på läkarstämman i Göteborg.
    Men redan under Perinataldagarna 22-23 oktober 09 presenterades denna studie .

F11. OBSTETRISKA EFFEKTER AV TIDIG JÄMFÖRT MED SEN AVNAVLING ? EN
    RANDOMISERAD STUDIE.
    www.blf.net/program/Abstracts_PNmote09.pdf

abstrakt.sls.se/viewSam.asp
  • Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
  • abuelita
    abuelita skrev 2012-05-22 10:44:12 följande:
    Utdrag ur ett inlägg på Barnmorskebilens blogg,   skrivet av en bm på Östra.   Utdraget  handlar om pH-provet:      

"Döm om min förvåning när jag kommer tillbaka till förlossningsvården efter ett antal års bortavaro. Nu är det inte frågan om att barnet skall ha sitt blod. Det är organisationen som skall ha sitt pH-värde på navelsträngsblodet och det fås genom att navelsträngen klampas omedelbart som barnet kommit ut, vilket innebär att barnet inte får något gasutbyte från mamman när det skall etablera sin andning. Man skulle ju annars tycka att det var så finurligt ordnat av Moder Natur: När barnet är lite taget av en jobbig förlossning, och inte riktigt orkar börja andas genast, så får den ändå syre från mamman via navelsträngen! Man brukar säga att det tyngsta och svåraste andetag man tar i hela sitt liv är just det första, för då skall hela lungpaketet utvecklas. Aldrig förr har alla alveoler fyllts med luft.  

När detta diskuteras hösten 2008 på förlossningsavdelningen, sägs att föräldrarna inte får teckna någon barnförsäkring om det inte finns pH-värde från navelsträngsblod i journalen. Den hösten håller jag en studiecirkel för barnmorskor där vi följer upp olika påståenden som låter som faktoider. En av barnmorskorna ringer runt till olika försäkrningsbolag och ställer frågan:  -Är det sant att man inte får teckna barnförsäkring om man avstått från pH-provtagning? Försäkringsbolagen ställer sig frågande. Detta har man aldrig hört talas om.

Nästa diskussion blir att barnläkarna vill ha detta prov för att kunna behandla dåliga barn. När frågan ställs till barnläkare säger de att de behandlar på kliniken, dvs hur barnet ter sig i första hand och inte på vad detta första prov visar. Därför tas alltid ett nytt navelsträngsprov på de barn som inte mår så bra när de föds. Barnläkarna är i allmänhet fortfarande för att man väntar med avnavling.

Vid den här tiden har det kommit en artikel i Läkartidningen om nationellt vårdprogram för avnavling. Där rekommenderas att man frångår praxis som är 20 sekunder efter framfödandet (men på kliniken jag då arbetar på gäller före första andetaget) och i stället håller barnet lägre än mamman i 30 sek och därpå väntar 2-3 minuter. Sen tar man provet. Jag printar ut artikeln och diskuterar med arbetskamraterna. Ingen förändring. 
    Detta är år 2008. 

Åren går. Vi hör från en angränsande klinik att undersköterskorna tar blodprovet från intakt navelsträng genom att klämma åt under en kort stund varpå provet tas och därefter släpper man taget och pulsationerna fortsätter. Några försöker lära sig, men det var för svårt och genomförs inte. Vi skall i stället fortsätta med sedvanlig procedur och i stället invänta en studie som görs i Halmstad av överläkare Ola Andersson." Läs mer.... 

En uska  som jobbar på Östra  skriver följade på Facebook i kväll: 

"Jag kan med glädje meddela att de av doktorn åtråvärda navelsträngs proverna numera tas utan traditionell klampning med peanger. Istället håller man om navelsträngen med handen , tar proverna och sen släpper handen och låter blodet pulsera över till bebisen.  Samma på Östra som Mölndal haft länge. "Dåliga" barn klampas dock på gamla viset."

Läs även kommentarerna:   FörlossningsGruppen - Västra Götaland 

First they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you. Then you win.     

• abuelita

Det går nog  tyvärr inte att lita på några påståenden om att majoriteten  av sveriges förlossningskliniker har slutat med  tidig avnavling.  Och rufflel-och-båget bakom ryggen på blivande föräldrar och övriga allmänheten  kommer säkerligen att fortgå.  
    Jag tror dessutom att man bör passa sig noga för pH-provet (vem vet hur mycket blod de tar då?!)

Nationell finansiering av biobanker för navel- strängsblod och Tobiasregistret,  STYRELSENS BESLUT NR 7, 2012-05-25

"Det har också under de senaste åren pågått en debatt kring tidig eller sen avnavling som påverkar bankens möjligheter till rekrytering av givare. Rutinen i Sverige och i de flesta industriländer är tidig avnavling. Debatten har lett till att färre mödrar väljer att donera sitt barns navelsträngsblod. I Huddinge avnavlas barnet vid en minut om föräldrarna samtycker till donation. Detta leder till färre nej, men samtidigt till att betydligt färre enheter från Huddinge innehåller tillräckligt med celler för att frysas in.

Under 2012 kommer arbetet med att bygga ut verksamheten att fortgå. Målet under kommande treårsperiod är att nå de minimiantal infrysta enheter som beräknats internationellt för att en nationell bank ska uppfylla de krav på antal enheter som svarar mot landets behov. Detta mått är 5 enheter per 10 000 invånare vilket för Sveriges del motsvarar 5 000 enheter. Det ursprungliga målet var att nå detta mål redan den 1 juli 2012. Att det inte blivit så beror, förutom ovan nämnda problem, på att nuvarande budgetram ger utrymme för ca 800 insamlade enheter per år. I slutet av juni beräknas knappt 3 000 enheter finnas förvarade i banken. Detta betyder att med nuvarande insamlingstakt och med föreslagen budget kommer målet 5 000 enheter att uppnås först under nästa treårsperiod."
      Läs mer.....

• abuelita

Hittade just ett blogginlägg som borde vara en rejäl tankeställare för både mvc-, förlossnings-  och blodbankspersonal, skrivet 24 juli 2012.

"Vi får INGEN information under föräldrautbildningen om hur avnavlingen sköts på förlossningen och vi får inte veta att vårat aktiva val spelar in. Däremot får vi veta att det går att donera navelsträngsblod och att det inte har någon betydelse för barnets hälsa. DET ÄR LJUG   Så, snälla! Sprid ordet, läs länkarna och vakta navelsträngen alla partners och medföljare!"  Läs mer...

• Mooa

OJ nu blir jag orolig. Jag ska föda på karolinska i Huddinge och där kan man oxå donera navelsträngsblod. Sker tidig avnavling bara då eller kan dom göra så annars oxå?

Om jag skriver i förlossningsbrevet att jag vill ha sen avnavling, visst måste jag väl få det då?

• abuelita
    Mooa skrev 2012-08-03 01:14:08 följande:
    OJ nu blir jag orolig. Jag ska föda på karolinska i Huddinge och där kan man oxå donera navelsträngsblod. Sker tidig avnavling bara då eller kan dom göra så annars oxå?

Om jag skriver i förlossningsbrevet att jag vill ha sen avnavling, visst måste jag väl få det då?
    Man har laglig rätt att avsäga sig klampning/klippning av puslerande navelsträng, men det är det ingen som upplyser om, trots att de enligt patientsäkerhetslagen är skyldiga att göra det.  

Det brukar inte alltid hjälpa att skriva det i förlossningsbrevet.  Man behöver säga till muntligt också. Upprepade gånger dessutom.   Viktigast av allt är att medföljaren vaktar över navelsträngen som en hök när barnet väl är fött, och ser till så att inte  några peanger och saxar kommer i närheten av barnet förrän tidigast när navelsträngen slutat pulsera och är vitaktig och slapp.

Titta t.ex. här   och här 

Karolinska uppger visserligen att de avvaktar ca 1 minut  innan de klampar navelsträngen, men det är långt ifrån tillräckligt.  

Säkrast att avsäga sig pH-provet också.  Se denna tråd.  

• Mooa
    abuelita skrev 2012-08-03 10:36:23 följande:
    Man har laglig rätt att avsäga sig klampning/klippning av puslerande navelsträng, men det är det ingen som upplyser om, trots att de enligt patientsäkerhetslagen är skyldiga att göra det.  

Det brukar inte alltid hjälpa att skriva det i förlossningsbrevet.  Man behöver säga till muntligt också. Upprepade gånger dessutom.   Viktigast av allt är att medföljaren vaktar över navelsträngen som en hök när barnet väl är fött, och ser till så att inte  några peanger och saxar kommer i närheten av barnet förrän tidigast när navelsträngen slutat pulsera och är vitaktig och slapp.

Titta t.ex. här   och här 

Karolinska uppger visserligen att de avvaktar ca 1 minut  innan de klampar navelsträngen, men det är långt ifrån tillräckligt.  

Säkrast att avsäga sig pH-provet också.  Se denna tråd.  

Usch detta känns verkligen obehagligt! Tack för den bifogade informationen! Vilken tur jag har som fick syn på din tråd, annars hade jag aldrig haft någon aning om detta! Varför pratar inte barnmorskan någonting om detta på MVC?
    Om man inte vill vara donator eller medverka till någon forskning, så måste man väl kunna säga nej till detta utan att behöva oroa sej för att personalen gör det ändå?
    Varför tar dom barnets blod när dom vet att man inte ska göra det?

• abuelita
    Mooa skrev 2012-08-03 15:52:34 följande:

Usch detta känns verkligen obehagligt! Tack för den bifogade informationen! Vilken tur jag har som fick syn på din tråd, annars hade jag aldrig haft någon aning om detta! Varför pratar inte barnmorskan någonting om detta på MVC?
    Om man inte vill vara donator eller medverka till någon forskning, så måste man väl kunna säga nej till detta utan att behöva oroa sej för att personalen gör det ändå?
    Varför tar dom barnets blod när dom vet att man inte ska göra det?

Ja  VARFÖR  pratar inte barnmorskan någonting om detta på MVC och VARFÖR tar de barnets blod när de vet att man inte ska göra det???   Det skulle jag också vilja veta .  Har så länge försökt få svar på detta utan att lyckas.   Vanligaste svaret är att de inte har tid att ta upp allt (men de har tydligen alltid tid att infomera om möjligheten att donera navelsträngsblod)

Verkligen riktigt obehagligt det här.

Om du har möjlighet, ställ dessa frågor  till din bm.  Ju fler som ställer frågorna desto bättre.   Helst ta upp det på infomöten också, så att andra föräldrar  också får höra vad som pågår bakom deras ryggar och  därmed även chans att själva leta reda på fakta. .  
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!