• abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Informationen som går ut till gravida i Göteborg om donation av navelsträngsblod (gemensamt namn för blodet i moderkaka och navelsträng)  är  direkt vilseledande:
    "Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."

Att navelsträngen och moderkakan inte fyller någon funktion efter födseln är ren lögn eftersom ca hälften av barnets blod fortfarande  finns kvar i moderkakan  och ska pulsera över till barnet under de första ca 3-5 minuterna, ibland t.o.m. över en halvtimme, samtidigt som det försörjer barnet med syre medan  lungorna gör sig  redo att  ta över  andningen.  Vilket chefen för Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska  faktiskt känner till. Redan sommaren 07 skickade  jag nämligen länkar  till honom om moderkakans viktiga funktion efter födseln, vilka  jag i min tur fått från några av världens ledande experter på det här området..
    Dessutom innehåller ju  det här blodet som bekant stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar (det är därför forskarna vill åt det) som alltså barnet borde få behålla själv.

Om inte annat vore det verkligen på sin plats att chefen för blodbanken efter att nationella riktlinjerna för avnavling presenterades 23:e oktober förra året  (http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609 )  hade gjort ett tillägg i texten, ungefär i den här stilen:

"Svenska riktlinjer, liksom  Världshälsoorganisationen (WHO)  och International Federation of  Obstetrics  and  Gynecology (IFOG)  rekommenderar sen avnavling,  men vid donation av navelsträngsblod krävs avnavling före första andetaget, därför fortsätter vi med det i Göteborg. Men om du inte vill donera ditt barns blod har du naturligtvis rätt att begära sen avnavling, "

Artikeln om nationella riktlinjerna avslutas så här :
    ” Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod.”

Det är bara att lägga ihop 2+2 för att förstå att samma sak gäller för  Nationella
    biobanken för navelsträngsblod , och att det alltså är därför förlossningspersonalen på Göteborgssjukhusen ”sticker sig i fingrarna” när de ska ta pH-provet med spruta från pulserande navelsträng  och därför istället fortsätter att klampa navelsträngen  direkt när barnet kommit ut, trots att förlossningspersonal på övriga sjukhus utan problem tar det här provet från intakt navelsträng.. 

Varken mvc-  eller förlossningspersonal upplyser om det här, så har du frågor är du hjärtligt välkommen att ställa dem här  och/eller  i  tråden  Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden),  som förstås är öppen för alla intresserade.  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-28 18:03
    Har du redan hunnit skriva på papper om donation så har du ändå rätt att ändra dig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-30 00:57
    Mer info finns i inlägg nr 1.
    Och här är två av mina gamla blogginlägg som handlar om socialminister Göran Hägglunds inblandning i det här.

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1143809

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1146495

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 13:51

Läs även tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 11:17
    Ett par inlägg här på FL, värda att fundera över:

? Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ?

?Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ?

Och här är länken till min tråd Viktig info som MVC och förlossningspersonal brukar hoppa över.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 21:38
    Den 3:e december 2010 publicerades följande TT-artikel i de flesta svenska dagstidningar. Bl.a GP

"Klämma om navelsträngen kan vänta
    Barnmorskorna bör inte ha bråttom med att sätta en klämma om navelsträngen när ett friskt fullgånget barn är framfött. Om blodet får fortsätta att pulsera en stund minskar risken att barnet drabbas av järnbrist - utan att för den skull öka risken för gulsot, enligt en studie som presenteras på läkarstämman i Göteborg. I studien ingick 400 barn som lottades till att antingen bli avnavlade efter kortare tid än tio sekunder eller efter mer än tre minuter."
    / TT
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.503311-klamma-om-navelstrangen-kan-vanta

Det är alltså avnavlingsstudien i Halmstad som presenterades på läkarstämman i Göteborg.
    Men redan under Perinataldagarna 22-23 oktober 09 presenterades denna studie .

F11. OBSTETRISKA EFFEKTER AV TIDIG JÄMFÖRT MED SEN AVNAVLING ? EN
    RANDOMISERAD STUDIE.
    www.blf.net/program/Abstracts_PNmote09.pdf

abstrakt.sls.se/viewSam.asp
  • Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
  • abuelita

Den som söker han finner   

Födabarnbloggen - Konferenstrött   

"Jag utbildades till barnmorska under tidigt 1980-tal och fick lära mig att vänta med avnavling tills dess pulsationerna i navelsträngen upphört. Nya rutiner som pH-provtagning på friska nyfödda (finns det evidens för att det ger bättre hälsa?) och nu på senare år samlandet av navelsträngsblod för stamcellsodling, har ändrat tidpunkten för avnavling.
    Men nog är det underligt att tidig avnavling kan förespråkas när den undanhållna blodmängden till ett nyfött barn motsvarar 2 liter hos en vuxen person.   Anar ugglor eller begravda hundar? Kan man tjäna pengar på det här? Eller är det bara av godhet föräldrar uppmanas? att donera navelsträngsblod till sjuka och behövande barn. Hur informeras de? Förstår alla informationen? Vad vet vi? Vem är det som donerar? Barnet? Vilken rättsäkerhet har det?  Föräldrarna är de som bestämmer. Etiska dilemman kan uppstå för barnmorskor, läkare och föräldrar. Det omvända brukar anföras när man diskuterar hemförlossning. Då anklagas ofta föräldrarna att inte tänka på barnets bästa."

About Ingegerd Hildingsson "
    Jag är barnmorska och forskare. Min forskning spänner över stor del av graviditet, förlossning och tiden efter barnets födelse och inkluderar både kvinnors och mäns upplevelser. Jag har ett särskilt intresse av ovanliga önskemål som hemförlossning och kejsarsnitt utan medicinsk indikation. Jag leder ett regionalt projekt,  "Föda barn i Västernorrland" där många aspekter av barnafödande och föräldrablivande studeras"

• abuelita

"Babies need their full blood volume.  It belongs to them.  Only public demand will change the length of time practitioners wait before clamping the cord.  The research is already there (has already been there for years) about the benefits of delayed cord clamping, and STILL practitioners will commonly clamp and cut the cord immediately after birth, despite the research.  Now the only thing left to do is to educate the public so that they will start to DEMAND delayed cord clamping. "   Läs mer...

• abuelita

Vårdförbundet  - Etik- och ansvarsrådet .
    7 maj, 2012

"Vid vårt senaste möte tog vi upp tidig avnavling av barn. En fråga som i allra högsta grad berör det nyfödda barnet och barnets föräldrar. Frågan berör också många av Vårdförbundets medlemmar som arbetar med de nyfödda barnen, med cancerpatienterna eller hanterar de prover som tas från barnet." Läs mer...

Födabarnbloggen  - Årets barnmorskekonferens  (postat 19 maj , 2012)

"Vilken rätt har vi som vårdpersonal att bestämma tidpunkten för avnavling? Vi har sett ifrån välgjorda studier att tidpunkten har betydelse för barnets hälsa.   Min fundering är vilken information föräldrarna fått om avnavlingstidpunkten och de eventuella konsekvenser den kan ha? Finns det etiska aspekter som vi glömt väga in? Hoppas på ett intressant och givande seminarium som kan öka vår kunskap. Vi ses i Göteborg! " Läs mer...

• abuelita
    Barnmorskebilens Blogg - 14 juni, Internationella blodgivardagen

"Men för att få donera blod, skall du uppfylla följande kriterier:

* Du skall ha fyllt 18 år men inte vara över 60.

*Du skall vara frisk. 

*Minimivikt 50 kg.  

*Du skall ha en giltig ID-handling. 

*Du skall förstå och tala svenska. 

*Du skall ha svenskt personnummer.

Det är inte så mycket blod du lämnar, bara 4,5 dl vilket motsvarar mindre än en tiondel av din blodvolym. 

De flesta som lämnar blod känner ingen skillnad. Din kropp bildar ständigt nytt blod och redan efter en månad har du normalt antal röda blodkroppar igen. Andra delar av blodet, vita blodkroppar och blodplättar, har återbildats redan inom ett dygn. Som kvinna kan du lämna blod högst tre gånger per år. Som man fyra gånger per år. Många människor sportar och om du håller dig till lätt träning kan du göra det direkt efteråt. Om du tävlar, kan det vara bra att veta att din maximala förmåga är nedsatt under ungefär en vecka efter att du lämnat blod. 
    En frisk, vuxen människa ger av sitt överskott och blir inte blodfattig, men förlorar järn. Därför bjuder blodcentralerna på järntabletter.

Richard Titmuss, brittisk socialpolitisk forskare och Storbritanniens svar på Gunnar Myrdal, undersökte bland annat människors vilja att donera blod. Han menade att möjligheten till ett moraliskt val, som att donera blod, är en mänsklig rättighet. Därför måste socialpolitiken tillhandahålla arenor för sådana val. Friheten är central, ingen skall tvingas, mutas eller betalas för att ge. Att göra så är att förneka en människas frihet, menade Titmuss.  
    Denna mänskliga rättighet gäller dock vuxna, som vi sett ovan i socialstyrelsens riktlinjer för bloddonation. (Barnets rätt styrs däremot av konventionen om barnets rätt där barn tolkas som varje människa under 18 år.) 

Eva-Maria Wassberg"  Läs mer....

• abuelita

Läs noga nu folks, för här kommer mycket värdefull  info från någon som uppenbarligen har tillgång till "inside information"  (jag finner ingen anledning att ifrågasätta sanningshalten i detta).

Följande är saxat ur några av hennes inlägg :

"Jag har fått tag på några nummer av Jordemodern (svenska barnmorskeförbundets tidning) där det i alla nummer framkommer barnmorskor som går ut med dsina erfarenheter av att tvingas ljuga om varför de ska kapa navelsträngen och liknande.. Som detta med att de måste ha blodprov ifall barnet senare behöver läkarvård är en sak de tvingas säga,  "

"Om de nu var oroliga för barnets hälsa och tyckte det värkade medtaget så har de ju fejkat med apgarpoängen! Antagligen för att höjja socialstyrelsens redovisningar som varje år jämnför barnen som föds åpå olika sjukhus eller något.. Är det som vårdpersonalen på förlossningen säger att barnet tilldelades en 9:a borde de däremot firat på avdelningen för det är inte varje dag alla sjukhus får barn med så höga poäng!

Tycker ALLA mammor ska ställa större krav på vården. Om ni filmar vid era förlossningar så filma i slutet då ni ber er sambo påminna barnmorskan om sen avnavling, avnavlar de endå (vilket majoriteten av sjukhusen har order om att göra) så har ni det på film och det är ett lagbrott!  Våga stå på er! Det handlar om era barns hälsa! Ett barn som avnavlas direkt får inte upp hb värdet till normalvärde försen efter ca 4 månader, så om era barn avnavlas så kräv att de tar ett prov på hemoglobinet,. Det kommer att vara under normalvärdet pga den stora blodförlusten och de kommer automatiskt tvingas ge blod.. De undviker helt enkelt att ta blodvärdet eftersom de inte får lov, sjukhusen har inte så mycket blod att ge bort som de tar från barn varenda dag.. "

"Näl, där jag födde. Och jag är inte den enda.., En kvinna fick så tidigt som i våras hjälp av chefen för förlossningen på näl att hyra in en hembarnmorska till sjukhuset som aldrig varit på sjukhuset ens eftersom mamman hört av sig till chefen efter 2 st förlösningar där de inte tagit hänsyn till att hon ville ha sen avnavling. Chefen talade först med sion personal men ingen ville ta ansvar för kvinnan om de inte fick avnavla?! Chefen som däremot är mån om att kvinnor ska få bra förlossningar hyrde in en barnmorska för att kvinnan skulle få uppfylla sitt enkla önskemål.. Detta kan man läsa om i Jordemodern tidningen jag nämnde tidigare, där kvinnan berättar om situationen och förlossningen ur sin synvinkel och barnmorskan som förlöste berättar om det ur sin vinkel, minns inte vilket nummer men det var i våras..

Den barnmorskan jag har nu slutade på Östra i GBG efter de blev pressade att avnavla med samma och inte fick ta hänsyn till mammornas önskemål. De fick flera saker att skylla på och hon kämpade ganska hårt med att få med övrig personal att våga säga emot med men valde tillslut att sluta..

NÄL där jag födde hade jag med i papprena och påminde barnmorskan som förlöste mitt barn mellan i princip varenda paus mellan krystvärkarna att jag inte ville att hon skulle avnavla, så den ena barnmorskan gjorde det snabbt som attan i smyg medans den andra gav mig barnet.."

• abuelita
    Julies skrev 2012-06-25 10:13:46 följande:

?

Fråga gärna om något verkar oklart.
  • Julies

Trodde att du skulle "avslöja" något i inlägget ovan eftersom du skrev att här kommer värdefull information men du kanske syftade till det du skrivit tidigare? Mkt intressant tråd !

• abuelita
    Julies skrev 2012-06-26 19:31:41 följande:
    Trodde att du skulle "avslöja" något i inlägget ovan eftersom du skrev att här kommer värdefull information men du kanske syftade till det du skrivit tidigare? Mkt intressant tråd !

Jag kan ju visserligen inte gå i god för att det här är sant, men det finns så mycket annat som tyder på att det stämmer så jag finner ingen anledning att tvivla.

Följande:  "  filma i slutet då ni ber er sambo påminna barnmorskan om sen avnavling, avnavlar de endå (vilket majoriteten av sjukhusen har order om att göra) så har ni det på film och det är ett lagbrott! 

.... så om era barn avnavlas så kräv att de tar ett prov på hemoglobinet,. Det kommer att vara under normalvärdet pga den stora blodförlusten och de kommer automatiskt tvingas ge blod (ge barnet blodtransfusion) .. De undviker helt enkelt att ta blodvärdet eftersom de inte får lov, sjukhusen har inte så mycket blod att ge bort som de tar från barn varenda dag.. "  

Lägger till detta också, så kanske det blir lite tydligare :

Födelsehuset i Göteborg  :

" Att välja att donera sitt barns blod till ett annat barn som är så sjukt att det inte kan överleva annars, är en vacker gest. Sommaren 2010 hade ca 1400 donationer gjorts sammanlagt i Göteborg, varav 3-4 donationer per år använts. Detta för att banken inte är så känd än internationellt enl artikeln i GP (se länk). Innebär det att navelsträngsblod säljs? Till vem? Vad kostar det? Vad finansierar denna eventuella förtjänst? "

Födabarnbloggen - Konferenstrött   

"Anar ugglor eller begravda hundar? Kan man tjäna pengar på det här? Eller är det bara av godhet föräldrar uppmanas? att donera navelsträngsblod till sjuka och behövande barn. Hur informeras de? Förstår alla informationen? Vad vet vi? Vem är det som donerar? Barnet? Vilken rättsäkerhet har det?  Föräldrarna är de som bestämmer. Etiska dilemman kan uppstå för barnmorskor, läkare och föräldrar. Det omvända brukar anföras när man diskuterar hemförlossning. Då anklagas ofta föräldrarna att inte tänka på barnets bästa."

• Julies

Göteborg verkar ju vara värst i landet på det här. Har dessvärre träffat den läkare som bl.a. Har uttalat sig i tv om varför de inte tror på dr forskningsresultat som talar för sen avnavling. Kändes inte bra.
    Hoppas verkligen inte jag träffar honom när jag ska snittas.
    Tror jag kommer stöta på problem när jag vill kräva sen avnavling i samband med mitt planerade snitt om några v......

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!