• abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Informationen som går ut till gravida i Göteborg om donation av navelsträngsblod (gemensamt namn för blodet i moderkaka och navelsträng)  är  direkt vilseledande:
    "Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."

Att navelsträngen och moderkakan inte fyller någon funktion efter födseln är ren lögn eftersom ca hälften av barnets blod fortfarande  finns kvar i moderkakan  och ska pulsera över till barnet under de första ca 3-5 minuterna, ibland t.o.m. över en halvtimme, samtidigt som det försörjer barnet med syre medan  lungorna gör sig  redo att  ta över  andningen.  Vilket chefen för Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska  faktiskt känner till. Redan sommaren 07 skickade  jag nämligen länkar  till honom om moderkakans viktiga funktion efter födseln, vilka  jag i min tur fått från några av världens ledande experter på det här området..
    Dessutom innehåller ju  det här blodet som bekant stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar (det är därför forskarna vill åt det) som alltså barnet borde få behålla själv.

Om inte annat vore det verkligen på sin plats att chefen för blodbanken efter att nationella riktlinjerna för avnavling presenterades 23:e oktober förra året  (http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609 )  hade gjort ett tillägg i texten, ungefär i den här stilen:

"Svenska riktlinjer, liksom  Världshälsoorganisationen (WHO)  och International Federation of  Obstetrics  and  Gynecology (IFOG)  rekommenderar sen avnavling,  men vid donation av navelsträngsblod krävs avnavling före första andetaget, därför fortsätter vi med det i Göteborg. Men om du inte vill donera ditt barns blod har du naturligtvis rätt att begära sen avnavling, "

Artikeln om nationella riktlinjerna avslutas så här :
    ” Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod.”

Det är bara att lägga ihop 2+2 för att förstå att samma sak gäller för  Nationella
    biobanken för navelsträngsblod , och att det alltså är därför förlossningspersonalen på Göteborgssjukhusen ”sticker sig i fingrarna” när de ska ta pH-provet med spruta från pulserande navelsträng  och därför istället fortsätter att klampa navelsträngen  direkt när barnet kommit ut, trots att förlossningspersonal på övriga sjukhus utan problem tar det här provet från intakt navelsträng.. 

Varken mvc-  eller förlossningspersonal upplyser om det här, så har du frågor är du hjärtligt välkommen att ställa dem här  och/eller  i  tråden  Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden),  som förstås är öppen för alla intresserade.  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-28 18:03
    Har du redan hunnit skriva på papper om donation så har du ändå rätt att ändra dig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-30 00:57
    Mer info finns i inlägg nr 1.
    Och här är två av mina gamla blogginlägg som handlar om socialminister Göran Hägglunds inblandning i det här.

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1143809

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1146495

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 13:51

Läs även tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 11:17
    Ett par inlägg här på FL, värda att fundera över:

? Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ?

?Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ?

Och här är länken till min tråd Viktig info som MVC och förlossningspersonal brukar hoppa över.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 21:38
    Den 3:e december 2010 publicerades följande TT-artikel i de flesta svenska dagstidningar. Bl.a GP

"Klämma om navelsträngen kan vänta
    Barnmorskorna bör inte ha bråttom med att sätta en klämma om navelsträngen när ett friskt fullgånget barn är framfött. Om blodet får fortsätta att pulsera en stund minskar risken att barnet drabbas av järnbrist - utan att för den skull öka risken för gulsot, enligt en studie som presenteras på läkarstämman i Göteborg. I studien ingick 400 barn som lottades till att antingen bli avnavlade efter kortare tid än tio sekunder eller efter mer än tre minuter."
    / TT
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.503311-klamma-om-navelstrangen-kan-vanta

Det är alltså avnavlingsstudien i Halmstad som presenterades på läkarstämman i Göteborg.
    Men redan under Perinataldagarna 22-23 oktober 09 presenterades denna studie .

F11. OBSTETRISKA EFFEKTER AV TIDIG JÄMFÖRT MED SEN AVNAVLING ? EN
    RANDOMISERAD STUDIE.
    www.blf.net/program/Abstracts_PNmote09.pdf

abstrakt.sls.se/viewSam.asp
  • Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
  • abuelita

Europaparlamentet / Nyheter

Folkhälsa −
    07-09-2012

Stamcellsdonation ska vara frivillig och obetald 

"Stamceller används i allt större utsträckning för att behandla sjukdomar. På måndag, den 10 september, ska EU-ledamöterna ta ställning till ett förslag om frivillig, obetald donation av vävnader och celler - syftet är att öka tillgången. " Läs mer....

Bättre än komersiella blodbanker visserligen, men ett nyfödd barn kan ju för tusan inte donera frivilligt.  Dessutom får faktiskt inte barn donera blod över huvud taget!. Trots det berövas de ca 30-50%  av sitt blod i samma stund de föds, vare sig deras blod ska "doneras" eller ej.  Det är ju åderlåtning, alltså rena kvacksalveriet!   Och vi som protesterar mot detta kallas  "konspirationsteoretiker i foliehatt". 

• Vitulina

Det har aldrig slagit dig att studier som inkluderar 10 barn inte är helt tillförlitliga?

Nej, jag trodde väl inte det heller. För de passar ju in i din mall för att fortsätta skrämma upp föräldrar.

Det är synd, för med lite vidare synsätt, mer forskarmässigt, hade ditt engagemang kunnat nå ut på ett bättre sätt. Som du håller på nu får du endast som resultat att de som du borde vilja påverka, dvs läkarna på sjukhusen,  vänder sig ifrån dig.

• abuelita
    Vitulina skrev 2012-09-16 14:34:02 följande:
    Det har aldrig slagit dig att studier som inkluderar 10 barn inte är helt tillförlitliga?

Nej, jag trodde väl inte det heller. För de passar ju in i din mall för att fortsätta skrämma upp föräldrar.

Det är synd, för med lite vidare synsätt, mer forskarmässigt, hade ditt engagemang kunnat nå ut på ett bättre sätt. Som du håller på nu får du endast som resultat att de som du borde vilja påverka, dvs läkarna på sjukhusen,  vänder sig ifrån dig.

Vad  är det är för studier du syftar på som inkluderar endast 10 barn?  En studie jag ofta hänvisar till är denna, som inkluderar 400 barn:  http://www.bmj.com/content/343/bmj.d7157 

Så länge läkarna på sjukhusen har intressen i navelsträngsblod lär de nog vända sig ifrån mig vilken metod jag än använder. Har faktiskt provat många olika metoder.  Kan dock inte bete mig  " forskarmässigt"  eftersom jag inte är någon forskare, utan hänvisar istället till vad forskare kommit fram till i sina studier.   Dessutom är det ju inte enbart mitt ansvar att informera läkarna på sjukhusen om vad forskning kommit fram till. Eller hur?    Vore ju faktiskt lämpligt att ni som kan bete er på rätt sätt hjälpte  till här.  

Hur går det för blodbanken nu när klampningen inte får ske lika tidigt längre? Får ni in tillräckligt med bebisblod ändå? 

• splink

Vill bara berätta att vi fick sen avnavling när vår dotter föddes i söndags var orolig att vi inte skulle få det, med tanke på att det blev akutsnitt men det var inga problem.
    Detta var på mölndals sjukhus.

• abuelita
    Vitulina skrev 2012-09-16 14:34:02 följande:

Man borde faktiskt inte behöva göra några studier alls för att bevisa att Moder natur har rätt.  Tvärt om så borde det vara tvunget att bevisa att ett ingrepp i naturen är helt ofarligt innan det får utföras . 

Så här säger OB/Gyn Nicholas Fogelson under sitt Delayed Cord Clamping Grand Rounds :

"When we talk about interventions in medicine, really, the burden of evidence is on the intervention. People say, Delayed cord clamping, you cant prove that thats an intervention that helps. Im like, Oh, no, no, no, no! Delayed cord clamping is what we evolved to do. We evolved to get the blood thats in the placenta. I dont have to prove that thats right. You need to prove to me that phlebotomizing (åderlåta)  the baby of forty percent of its blood volume is right."

Redan i januari 2011 mailade jag den länken till din chef och flera andra berörda läkare på SU, men jag måste förstås ha använt helt fel metod, ......med tanke på hur länge det dröjde innan de  insåg att de faktiskt måste sluta med omedelbar klampning .

• abuelita
    splink skrev 2012-09-16 21:09:02 följande:
    Vill bara berätta att vi fick sen avnavling när vår dotter föddes i söndags var orolig att vi inte skulle få det, med tanke på att det blev akutsnitt men det var inga problem.
    Detta var på mölndals sjukhus.

Tack för att du berättade!    Verkligen glädjande att höra att det finns förlossningsläkare som inte har huvudet under armen . 
  • Vitulina
    abuelita skrev 2012-09-16 21:06:29 följande:

Vad  är det är för studier du syftar på som inkluderar endast 10 barn?  En studie jag ofta hänvisar till är denna, som inkluderar 400 barn:  www.bmj.com/content/343/bmj.d7157 

Så länge läkarna på sjukhusen har intressen i navelsträngsblod lär de nog vända sig ifrån mig vilken metod jag än använder. Har faktiskt provat många olika metoder.  Kan dock inte bete mig  " forskarmässigt"  eftersom jag inte är någon forskare, utan hänvisar istället till vad forskare kommit fram till i sina studier.   Dessutom är det ju inte enbart mitt ansvar att informera läkarna på sjukhusen om vad forskning kommit fram till. Eller hur?    Vore ju faktiskt lämpligt att ni som kan bete er på rätt sätt hjälpte  till här.  

Hur går det för blodbanken nu när klampningen inte får ske lika tidigt längre? Får ni in tillräckligt med bebisblod ändå? 

I ärlighetens namn orkar jag inte gå igenom alla artiklar du hänvisat till eftersom många av dem är oerhört svåra att hitta mer än abstraktet på. Och jag har bättre saker för mig. Men några av de studierna du hänvisar till som har ett mycket tunt underlag rör bl a  kopplingar mellan ADHD och liknande och järnbrist. Så små studier kan lika gärna bero på tur när man väljer ut barnen, alternativt att man väljer ut de barn som passar in på det man vill bevisa. Urusel forskaretik m a o.

Halmstadsstudien rör 400 barn totalt, uppdelat på 2 grupper. Även det tycker jag är ett tunt material. Men det är klart, om man redan vet vad det är man vill få ut av sin studie kanske man inte behöver mer. Då finns ju risken att det man vill bevisa inte längre går att bevisa. 400 barn per grupp hade statistiskt gett ett säkrare material. Som det är nu är standardavvikelserna i vissa fall så stora att de äter upp de skillnader som han vill påvisa inte är signifikanta. Det som är intressant i den studien är dock att barn som är sent avnavlade i större utsträckning blir inlagda på neonatalavdelning. Den skillnaden är däremot signifikant.

• abuelita

Är det alltså helt OK att införa ett ingrepp i det naturliga  födelseförloppet utan att först behöva bevisa att det är ofarligt, vilket alltså har skett med tidig avnavling....... och för att SLUTA med detta stolleprov krävs ett otal randomiserade studier,  med minst 400 barn i varje grupp?

Vore det inte bättre att använda hövvet istället  och försöka  klura ut att eftersom åderlåtning av vuxna är farligt ,  alltså det som bl.a. USA:s 1:e president George Washington dog  av , så kanske det inte heller är bra för nyfödda?  Inte ska man väl behöva utsätta en väldig massa barn för åderlåtning bara för att kolla om det är farligt eller ej, och för att vara riktigt säker, innan man "vågar" sluta med detta icke evidensbaserade ingrepp,  fortsätta  med studie efter studie..... i land efter land...... under årtionde efter årtionde?

Är det riktigt klokt det här?

Jag gissar att i princip alla med någon form av sjukvårdsutbildning känner till att blödningschock/cirkulationssvikt orsakas av att mängden blod i kroppen är för liten för att syreförsörjningen till kroppens olika delar ska bli tillräcklig och att den här typen av chock kan vara livshotande.

Varför skulle då inte samma gälla för barn?   Ja, HUR kan det komma sig att nyfödda får bli blodgivare trots att åldersgränsen för det är 18 år ?  Och HUR kommer det sig att nyfödda får donera en flerdubbel mängd jämfört med en vuxen blodgivare?

Det här är ju totalt jäkla sinnessjukt!  Ja så galet som det kan bli.

Är det här PÅ RIKTIGT, eller drömmer jag bara en ond dröm??? 

• abuelita

Men här ser jag faktiskt en strimma hopp.  Redaktören för Barnmorskeförbundets tidning Jordemodern

fattar rodret och sätter ut kursen!   

"Med orden Fatta rodret och sätt ut kursen! avslutades konferensen Reproduktiv Hälsa i Göteborg den 25 maj. Nu ligger bollen hos oss. Redskapet är evidens och det har vi så det räcker. Vi vet en hel del om vad som är bra för kvinnor och barn. Nu måste vi ta till oss och använda de forskningsresultat som finns. Att var och en och tillsammans, på arbetsplatser och som yrkesförbund, tar professionens ansvar. Vi ger onödig kostsam högriskvård till friska kvinnor under förlossningen. Vi fortsätter att använda CTG som screening trots att vi vet att det är ett trubbigt instrument.

Vi avnavlar tidigt, ibland omedelbart, trots att vi vet att det påverkar barnet – ännu inte hur. Vi inför rutiner som blodprovstagning av ph och syrabas-status på alla friska barn, trots att ingen egentligen efterfrågar det. Vi gör det för att ha ryggen fri och för att bli duktiga på att ta prover. Vi kallar det kvalitetssäkring, ett mått på bra och säker vård. Detta är inte längre försvarbart.

Det finns andra sätt att vårda friska gravida och födande kvinnor och deras barn. Det har vi evidens för. Barnmorskor måste konsumera forskning, vi måste läsa på. Vi har ett autonomt yrkesansvar, nu handlar det om att ta det. Ingen tjänar på att polarisera professionerna. För att ge bra vård till kvinnor och barn behöver vi varandra. Vi kan välja att använda de studier och den evidens som finns för att förändra och påverka den vård vi ger. Om vi inte använder forskningsresultat som finansieras via  ”skattemedel” blir slutnotan ännu dyrare. Visst kan vi ge lika bra vård med färre ingrepp, få nöjdare kvinnor och par – till lägre kostnad och med bättre kontinuitet. Politiker är inte sakkunniga. För att förstå behöver de informeras och involveras av oss. Kanske säger någon att kvinnorna och paren kommer att protestera. De vill ha ultraljud och CTG och smärtlindring med EDA och kejsarsnitt, och de bryr sig inte om när barnet avnavlas. Men det är vi – inom professionerna – som har fostrat dem att vilja ha teknik, övervakning och medicinska ingrepp. Vi har bidragit eftersom det är vi – professionerna – som bedömer, föreslår och gör.

Det är vi som använder tekniken nästan ”rituellt”, om-utifall-att-för-säkerhets-skull. Det är vi som har infört metoder som inte varit evidensbaserade. Kanske är det vi –barnmorskor och läkare – som kommer att protestera mest om det blir en ändring. Kanske är det vi som inte kan låta bli…

Förlossningsvården ska bedrivas med lämpligt bruk av medicinska ingrepp. Det finns evidens för att erbjuda alternativa vårdformer. Fatta rodret, sätt ut kursen och styr. Nu!  " …

• abuelita

“Another thing very injurious to the child, is the tying and cutting of the navel string too soon; which should always be left till the child has not only repeatedly breathed but till all pulsation in the cord ceases.  As otherwise the child is much weaker than it ought to be, a portion of the blood being left in the placenta, which ought to have been in the child." -- Erasmus Darwin (Charles Darwins farfar)

">We Can Be Much Kinder
    , en fantastiskt bra video (7 minuter)

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!