• abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Informationen som går ut till gravida i Göteborg om donation av navelsträngsblod (gemensamt namn för blodet i moderkaka och navelsträng)  är  direkt vilseledande:
    "Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."

Att navelsträngen och moderkakan inte fyller någon funktion efter födseln är ren lögn eftersom ca hälften av barnets blod fortfarande  finns kvar i moderkakan  och ska pulsera över till barnet under de första ca 3-5 minuterna, ibland t.o.m. över en halvtimme, samtidigt som det försörjer barnet med syre medan  lungorna gör sig  redo att  ta över  andningen.  Vilket chefen för Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska  faktiskt känner till. Redan sommaren 07 skickade  jag nämligen länkar  till honom om moderkakans viktiga funktion efter födseln, vilka  jag i min tur fått från några av världens ledande experter på det här området..
    Dessutom innehåller ju  det här blodet som bekant stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar (det är därför forskarna vill åt det) som alltså barnet borde få behålla själv.

Om inte annat vore det verkligen på sin plats att chefen för blodbanken efter att nationella riktlinjerna för avnavling presenterades 23:e oktober förra året  (http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609 )  hade gjort ett tillägg i texten, ungefär i den här stilen:

"Svenska riktlinjer, liksom  Världshälsoorganisationen (WHO)  och International Federation of  Obstetrics  and  Gynecology (IFOG)  rekommenderar sen avnavling,  men vid donation av navelsträngsblod krävs avnavling före första andetaget, därför fortsätter vi med det i Göteborg. Men om du inte vill donera ditt barns blod har du naturligtvis rätt att begära sen avnavling, "

Artikeln om nationella riktlinjerna avslutas så här :
    ” Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod.”

Det är bara att lägga ihop 2+2 för att förstå att samma sak gäller för  Nationella
    biobanken för navelsträngsblod , och att det alltså är därför förlossningspersonalen på Göteborgssjukhusen ”sticker sig i fingrarna” när de ska ta pH-provet med spruta från pulserande navelsträng  och därför istället fortsätter att klampa navelsträngen  direkt när barnet kommit ut, trots att förlossningspersonal på övriga sjukhus utan problem tar det här provet från intakt navelsträng.. 

Varken mvc-  eller förlossningspersonal upplyser om det här, så har du frågor är du hjärtligt välkommen att ställa dem här  och/eller  i  tråden  Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden),  som förstås är öppen för alla intresserade.  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-28 18:03
    Har du redan hunnit skriva på papper om donation så har du ändå rätt att ändra dig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-30 00:57
    Mer info finns i inlägg nr 1.
    Och här är två av mina gamla blogginlägg som handlar om socialminister Göran Hägglunds inblandning i det här.

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1143809

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1146495

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 13:51

Läs även tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 11:17
    Ett par inlägg här på FL, värda att fundera över:

? Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ?

?Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ?

Och här är länken till min tråd Viktig info som MVC och förlossningspersonal brukar hoppa över.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 21:38
    Den 3:e december 2010 publicerades följande TT-artikel i de flesta svenska dagstidningar. Bl.a GP

"Klämma om navelsträngen kan vänta
    Barnmorskorna bör inte ha bråttom med att sätta en klämma om navelsträngen när ett friskt fullgånget barn är framfött. Om blodet får fortsätta att pulsera en stund minskar risken att barnet drabbas av järnbrist - utan att för den skull öka risken för gulsot, enligt en studie som presenteras på läkarstämman i Göteborg. I studien ingick 400 barn som lottades till att antingen bli avnavlade efter kortare tid än tio sekunder eller efter mer än tre minuter."
    / TT
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.503311-klamma-om-navelstrangen-kan-vanta

Det är alltså avnavlingsstudien i Halmstad som presenterades på läkarstämman i Göteborg.
    Men redan under Perinataldagarna 22-23 oktober 09 presenterades denna studie .

F11. OBSTETRISKA EFFEKTER AV TIDIG JÄMFÖRT MED SEN AVNAVLING ? EN
    RANDOMISERAD STUDIE.
    www.blf.net/program/Abstracts_PNmote09.pdf

abstrakt.sls.se/viewSam.asp
  • Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
  • abuelita

Cord Blood Banking: Should I Bank My Baby’s Cord Blood To Save Their Life? –with Dr. Sarah Buckley

"Have you thought that yet? I know I did.
    .
    How can’t we? The super aggressive advertising from all the private cord blood baking companies is everywhere. They “advertise” by saying things like … “safeguard for the future“… ”insurance policy for the future” …  ”a once in a lifetime opportunity” … “storing your baby’s umbilical cord could save their life” … “don’t let a precious resource go to waste“..

Läs mer....och lyssna på Dr Buckley

• abuelita

Ny video med barnmorskan Robin Lim (CNN Hero 2011) , där hon förklarar på ett väldigt bra sätt varför man absolut inte ska samla in navelsträngsblod, eller ö.h.t. klampa/klippa  någon navelsträng innan moderkakan slutfört sitt jobb helt och hållet .
    .

">Robin Lim at Women Deliver 2013

• abuelita

Vårdförbundets Förbundsstyrelse,  7 maj, 2012
    .

Etik- och ansvarsrådet

.

.

Vårdförbundets etik- och ansvarsråd hymlar i alla fall inte om att sen avnavling orsakar gulsot, att mjölkning av navelsträngen har sönder stamcellerna  så att bebisen inte har någon nytta av blodet (nytt hittepå på Östra)  o.s.v. , utan de säger som det är: 
    .

"Anledningen till tidig avnavling är att man vill samla stamceller för att bota cancerpatienter. Problemet är att det har visat sig att detta skapar anemi hos det nyfödda barnet plus att man vet väldigt lite om de långsiktiga effekterna på barnet. Etik- och ansvarsrådet anser att detta är en viktig fråga att belysa och vi kommer därför att göra en skrivelse till Socialstyrelsen och till Statens medicinetiska råd (SMER) där vi vill att denna fråga lyfts. Vi vill inte i nuläget ta ställning som etiskt råd, men vi vill att frågan utreds."
    Läs mer.....
    .

Den här artikeln är nu drygt ett år gammal. Någon som hört något om hur det har gått med deras  skrivelse till Socialstyrelsen och till Statens medicinetiska råd (SMER) ?

• abuelita

Karolinska Huddinge  (sysslar också donation av navelsträngsblod till biobanken i Gbg)  har nu gått ut med att  sen avnavling gäller vid kejsarsnitt:  

.

Kejsarsnitt (uppdaterat 2013-06-12  )
    .

"Sen avnavling. Vad är det? Hur gör ni det? Även vid kejsarsnitt?
    Sen avnavling innebär att man väntar några minuter efter att barnet är ute innan man klipper navelsträngen. Syftet med att vänta är att barnet då får till sig så mycket av sitt blod som möjligt och att så lite av barnets blod blir kvar i moderkakan där den inte gör någon nytta. Vid kejsarsnitt görs sen avnavling om barnet är piggt och skriker. Läkaren kan känna på pulsationer i navelsträngen och klippa den först när pulsationerna avtagit. Under tiden man väntar tas ofta rutinblodprover från kärlen i navelsträngen precis som under en vaginal förlossning."

.

Men det går tydligen inte på Östra då?   Obestämd  

.

En lurad mammas berättelse  (födde på Östra förra veckan)  :

.

"Undrar om stamcellerna går sönder om man mjölkar navelsträngen innan avnavling?
    .

Det var nämligen vad man sa till mig när jag skulle göra kejsarsnitt i tisdags och bad att få sen avnavling. "Det går inte vid kejsarsnitt, det finns inte tid till det" sa de. Då jag bad dem att istället mjölka navelsträngen förklarade 'blodbankskvinnan' att man krossar stamcellerna och då finns det ju ändå ingen mening med att barnet får blodet. Efter enträget tjat fick jag prata med förlossningsläkaren innan som sa att "självklart kan jag vänta med att klampa om det finns möjlighet/inga komplikationer uppstår". Jag frågade ju inte ens om mjölkning då stamcellerna skulle gå sönder ändå.. Dessvärre förlorade jag väldigt mycket blod men läkaren gav honom en minut iaf. (Vilket hon kom in till mig på BB senare och hade dåligt samvete för, i och med att jag förlorade två liter blod så borde hon inte ha gjort det alls menade hon.) Men jag var väldigt tacksam för den minuten min son fick iaf!
    .

Ja det var på östra i Göteborg. Vad blodbankskvinnan gjorde där vet jag egentligen inte.. eller jo hon kom in och frågade om hon fick samla in blodet från navelsträngen, att vi inte hade skickat in svarslappen från informationsbladet man får hemskickat. När jag sa att vi vill göra sen avnavling sa hon att det inte gick eftersom jag skulle snittas. När jag sa: jo det tror jag nog, sa hon att man kan ju kombinera då de ändå bara kan vänta med att klampa i 10-15 sekunder i samband med snitt.
    .

Ja nu när jag tänker på det känns det ju skitfånigt att jag "gick på det", men allt blev bestämt så snabbt och jag kände inte till det här med sen avnavling förrän min förlossningsarbetande vän berättade om det nån dag innan det var dags.. Sen tror man ju att de vet vad de pratar om, det är ju ändå deras jobb. Yrkesstolthet??
    .

Nu berättar min sambo som var med under snittet (och lite mer med på vad som hände där inne) att barnmorskan sa att hon hade tänkt att mjölka navelsträngen men sa sen att då gör jag inte det då, antagligen med tanke på vad blodbankskvinnan sa... Usch, känns inte alls bra. Känner mig lurad.. "

• abuelita

Det finns trots allt hopp om mänskligheten .  Alla förlossningsläkare är inte vampyrer.
    .

Läste just följande i  Facebookgruppen  Leaving A Baby´s Umbilical Cord To Stop Pulsating (Delayed Cord Clamping)  :
    .

"At a birth in San Francisco Bay area recently, parents wanted to cord blood bank (even though I presented the pros and cons) yet their doctor at the birth itself REFUSED to clamp early, saying it causes iron deficiencies and she doesn't do that anymore. She added that it may mean they won't have enough blood to bank, but she is sorry about that, it's better for the baby to have it. YES!! I wanted to hug her".

• abuelita
    abuelita skrev 2013-06-18 14:07:05 följande:

Karolinska Huddinge  (sysslar också donation av navelsträngsblod till biobanken i Gbg)  har nu gått ut med att  sen avnavling gäller vid kejsarsnitt:  

.

Kejsarsnitt (uppdaterat 2013-06-12  )
    .

"Sen avnavling. Vad är det? Hur gör ni det? Även vid kejsarsnitt?
    Sen avnavling innebär att man väntar några minuter efter att barnet är ute innan man klipper navelsträngen. Syftet med att vänta är att barnet då får till sig så mycket av sitt blod som möjligt och att så lite av barnets blod blir kvar i moderkakan där den inte gör någon nytta. Vid kejsarsnitt görs sen avnavling om barnet är piggt och skriker. Läkaren kan känna på pulsationer i navelsträngen och klippa den först när pulsationerna avtagit. Under tiden man väntar tas ofta rutinblodprover från kärlen i navelsträngen precis som under en vaginal förlossning."

.

Men det går tydligen inte på Östra då?   Obestämd  

.

En lurad mammas berättelse  (födde på Östra förra veckan)  :

.

"Undrar om stamcellerna går sönder om man mjölkar navelsträngen innan avnavling?
    .

Det var nämligen vad man sa till mig när jag skulle göra kejsarsnitt i tisdags och bad att få sen avnavling. "Det går inte vid kejsarsnitt, det finns inte tid till det" sa de. Då jag bad dem att istället mjölka navelsträngen förklarade 'blodbankskvinnan' att man krossar stamcellerna och då finns det ju ändå ingen mening med att barnet får blodet. Efter enträget tjat fick jag prata med förlossningsläkaren innan som sa att "självklart kan jag vänta med att klampa om det finns möjlighet/inga komplikationer uppstår". Jag frågade ju inte ens om mjölkning då stamcellerna skulle gå sönder ändå.. Dessvärre förlorade jag väldigt mycket blod men läkaren gav honom en minut iaf. (Vilket hon kom in till mig på BB senare och hade dåligt samvete för, i och med att jag förlorade två liter blod så borde hon inte ha gjort det alls menade hon.) Men jag var väldigt tacksam för den minuten min son fick iaf!
    .

Ja det var på östra i Göteborg. Vad blodbankskvinnan gjorde där vet jag egentligen inte.. eller jo hon kom in och frågade om hon fick samla in blodet från navelsträngen, att vi inte hade skickat in svarslappen från informationsbladet man får hemskickat. När jag sa att vi vill göra sen avnavling sa hon att det inte gick eftersom jag skulle snittas. När jag sa: jo det tror jag nog, sa hon att man kan ju kombinera då de ändå bara kan vänta med att klampa i 10-15 sekunder i samband med snitt.
    .

Ja nu när jag tänker på det känns det ju skitfånigt att jag "gick på det", men allt blev bestämt så snabbt och jag kände inte till det här med sen avnavling förrän min förlossningsarbetande vän berättade om det nån dag innan det var dags.. Sen tror man ju att de vet vad de pratar om, det är ju ändå deras jobb. Yrkesstolthet??
    .

Nu berättar min sambo som var med under snittet (och lite mer med på vad som hände där inne) att barnmorskan sa att hon hade tänkt att mjölka navelsträngen men sa sen att då gör jag inte det då, antagligen med tanke på vad blodbankskvinnan sa... Usch, känns inte alls bra. Känner mig lurad.. "

Läkarna på Östra borde rimligtvis kunna engelska. I så fall kan ni som ska föda där visa dem detta.  Men om de inte förstår kanske ni kunde  översätta åt dem:

.

CESAREAN SECTION AND DELAYED CORD CLAMPING
    .

"This may involve:

.

•the baby’s head is delivered and the surgeon is hands-off as the baby auto-resuscitates while still attached to placental circulation. The baby is allowed time to transition to breathing - and after a few minutes once the baby begins to cry, the baby’s shoulders are eased out.The remaining delivery is a steady process of active movements by the baby and assistance from the obstetrician. The cord is not clamped until after the baby is completely delivered and the baby’s wellbeing is confirmed. (Smith, Plaat, Fisk, 2008)
    .
    •‘milking’ or ‘stripping’ blood in the umbilical cord toward baby before clamping;
    .
    •and/or holding the baby below the level of the placenta for 30-60secs before clamping;
    .
    •covering the umbilical cord with a towel while stimulating the baby to achieve adequate respiration prior to clamping; (the cord constricts with exposure to cold)

. •the baby is born and then the placenta is removed – keeping the baby, umbilical cord and placenta intact (without clamping). The placenta is kept level or above the baby, and this method can allow a lotus birth if the parents wish. Parents are encouraged to speak with their clinical care providers about cesarean section and delayed cord clamping. This may be best covered when discussing a birth plan/ birth preferences, since the need for a cesarean section may arise late in pregnancy, during labour or be an emergency situation."
    Läs mer.....

• mollikatt

Så jag ska föda o Gbg i sep.
    Vill ha sen avnavling. Om
    De blir okomplicerad förlossning HUR ska jag då se till att det görs rätt så de inte "lurar" mig med att klampa för tidigt? Om
    De vill ta prover osv?

Om barnet är tvunget att tas ut via KS och mår bra? Vad kan ja då kräva utan att se lirar barnet på
    Blod?

Jag menar bara så jag vet hur
    Mkt jag kan kräva utan de nonchalerar min önskan osv..

Jag har hört att man på östra klampar med en hans
    Och tar prover?! Måste de ta prover???

• abuelita
    mollikatt skrev 2013-06-30 17:29:16 följande:

Så jag ska föda o Gbg i sep.
    Vill ha sen avnavling. Om

1. De blir okomplicerad förlossning HUR ska jag då se till att det görs rätt så de inte "lurar" mig med att klampa för tidigt? Om

2. De vill ta prover osv?

3. Om barnet är tvunget att tas ut via KS och mår bra? Vad kan ja då kräva utan att se lirar barnet på
    Blod?

Jag menar bara så jag vet hur
    Mkt jag kan kräva utan de nonchalerar min önskan osv..

4. Jag har hört att man på östra klampar med en hans
    Och tar prover?! Måste de ta prover???

1. Det här är både den viktigaste biten och den svåraste att övertala förlossningspersonal om (varför det är så svårt för dem att förstå det här vet jag fortfarande inte.)
    .

Så de kommer säkerligen inte gå med på att utföra livräddande åtgärder på plats med navelsträngen intakt, utan de kommer insistera på att navla av och rusa iväg med barnet till ett upplivningsbord i ett annat rum.
    Förutom att detta riskerar barnets hela framtida hälsa är det väldigt traumatisk för både barnet, mamman och pappan. 

Så för att minska åtminstone det fysiska traumat för barnet bör man å det bestämdaste insistera på att innan någon avnavling får ske ska navelträngen "mjölkas" på blod samtidigt som barnet hålls under moderkakans nivå (för att gravitationen ska skynda på transfusionen ) åtminstone 30 sekunder. Helst 60 sekunder, då kan man räkna med att allt blod från moderkaka och navelsträng hunnit överföras (med hjälp av mjölkningen och gravitationen) , barnet börjat pigga på sig och  livräddning  inte längre nödvändig.  Men även om livräddning fortfarande anses nödvändig har barnet åtminstone inte utsatts för hälsovådligt kraftig blodförlust och syrebrist.
    .

Om du inte har goda kunskaper i engelska kanske du kunde be någon översätta åt dig? 

I så fall kan du be ansvarig läkare läsa igenom och skriva under det här (klicka på blå text)

Birth Brain Injury
    .

To have your child or grandchild delivered without the damaging effects of Immediate Cord Clamping, you need to discuss this option with your obstetrician.  You should provide your physician with an informed consent form (as shown below) which should be signed by the parent and the physician.  To obtain a printed copy of this form click on either of these two buttons:

.
    Läs mer: Informed Consent for Clamping the Umbilical Cord

2.  . Om det är pH-prov det är fråga om bör du tacka helt nej till det.  Om det behövs något annat prov går det att ta från moderkakan efter att navelsträngen pulserat färdigt. Eller, om det är bråttom, kan det tas från intakt navelsträng, vilket de borde ha lärt sig vid det här laget. Men aldrig mer än ett par ml (din medföljare får ta på sig ansvaret för att se till så det inte tas mer)
     .
    PH-provet (syrabas status ), som tas rutinmässigt om man inte säger ifrån,  är alltså INTE till någon nytta för barnet, utan det är enbart till för personalens skull. Det är till för att de ska ha ryggen fri om barnet skulle få  någon skada eller dö;  kan de  med hjälp av provsvaret bevisa att barnet mådde bra i födelseögonblicket går de alltså fria (även om det var själva protagningen som orsakade skadan)

Dr Nana Wiberg (dansk obstetriker, verksam i Sverige)  berättade om sin forskning på pH-provet under internationella konferensen om avnavling i Birmingham 19 april i år (jag var där) .  Det mest intressanta med hennes studie  var att den visade att det finns gott om syre under minst 90 sekunder i  det blod som återvänder till barnet från moderkakan efter förlossningen.  Hon tog  provet både direkt när barnet föddes, efter 45 sekunder och  slutligen efter 90 sekunder (från intakt navelstäng förstås). Hon hade t.o.m. is i magen att vänta dessa 90 sekunder med barn som föddes medtagna och som i vanliga fall skulle ha avnavlats snabbt för att rusas iväg till återupplivningsbordet. Men tack vare att hon väntade så "livräddade" barnet sig själv. Det behövdes alltså ingen annan återupplivning än placentatransfusionen.
    .
    Under efterföljande diskussion sa  konferensens arrangör och ordförande  David Hutchon (pensionerad brittisk obstetriker som brinner för att sätta stopp för tidig avnavling, i synnerhet gällande medtagna barn)  att eftersom pH-provet inte är för barnets skull bör det avskaffas helt och hållet,  alltså inte ens tas från intakt navelsträng.  Det är trots allt ett litet ingrepp/störning,  sa han, och enligt  Hippokrates ed (läkareden) som innehåller följande:

" vad som kan skada eller göra dem ont skall jag söka avvärja."  så ska man inte göra några som helst ingrepp som inte är för patientens bästa.

.
    3.  Se #736
    .

4.   Se ovan.

.
    Om de försöker skylla på att barnet kan få gulsot av sen avnavling eller något annat hittepå,  t.ex.att stamcellerna krossas om navelsträgen mjölkas, så be dem hänvisa till evidens . Det finns nämligen inte.  Däremot finns det evidens för att sen avnavling (minst 3 minuter)  är bra på alla sätt och inte dåligt på något sätt..  
    .

.  

Fråga gärna om det är mer du undrar över eller om något är oklart , 
  • Busfröö

Mollikatt:
    Jag födde på Mölndal för 17 dagar sen å fick upp min dotter på bröstet, avnavlade gjorde dom efter ca 8 min.

• mollikatt

Busfröö: åh så bra då... Vet du om
    De klampade med handen och tog ph prov?

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!