• abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Informationen som går ut till gravida i Göteborg om donation av navelsträngsblod (gemensamt namn för blodet i moderkaka och navelsträng)  är  direkt vilseledande:
    "Kan mitt barn påverkas av att navelsträngsblod sparas?
    Nej, det finns inga risker för ditt barn eller dig att donera blodet. Moderkakan och navelsträngen fyller ingen funktion för ditt barn eller dig efter att du har fött ditt barn utan moderkakan slängs i vanliga fall. Oavsett om Du väljer att donera moderkakan eller inte tas Du och Ditt barn omhand på samma sätt."

Att navelsträngen och moderkakan inte fyller någon funktion efter födseln är ren lögn eftersom ca hälften av barnets blod fortfarande  finns kvar i moderkakan  och ska pulsera över till barnet under de första ca 3-5 minuterna, ibland t.o.m. över en halvtimme, samtidigt som det försörjer barnet med syre medan  lungorna gör sig  redo att  ta över  andningen.  Vilket chefen för Nationella biobanken för navelsträngsblod på Sahlgrenska  faktiskt känner till. Redan sommaren 07 skickade  jag nämligen länkar  till honom om moderkakans viktiga funktion efter födseln, vilka  jag i min tur fått från några av världens ledande experter på det här området..
    Dessutom innehåller ju  det här blodet som bekant stamceller och annat viktigt skydd mot sjukdomar (det är därför forskarna vill åt det) som alltså barnet borde få behålla själv.

Om inte annat vore det verkligen på sin plats att chefen för blodbanken efter att nationella riktlinjerna för avnavling presenterades 23:e oktober förra året  (http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609 )  hade gjort ett tillägg i texten, ungefär i den här stilen:

"Svenska riktlinjer, liksom  Världshälsoorganisationen (WHO)  och International Federation of  Obstetrics  and  Gynecology (IFOG)  rekommenderar sen avnavling,  men vid donation av navelsträngsblod krävs avnavling före första andetaget, därför fortsätter vi med det i Göteborg. Men om du inte vill donera ditt barns blod har du naturligtvis rätt att begära sen avnavling, "

Artikeln om nationella riktlinjerna avslutas så här :
    ” Amerikanska riktlinjer om bankning av navelsträngsblod, »cord blood banking«, har nyligen publicerats [34]. I rapporten rekommenderas att man inte bör ändra avnavlingsrutiner med hänvisning till insamling och bankning av navelsträngsblod.”

Det är bara att lägga ihop 2+2 för att förstå att samma sak gäller för  Nationella
    biobanken för navelsträngsblod , och att det alltså är därför förlossningspersonalen på Göteborgssjukhusen ”sticker sig i fingrarna” när de ska ta pH-provet med spruta från pulserande navelsträng  och därför istället fortsätter att klampa navelsträngen  direkt när barnet kommit ut, trots att förlossningspersonal på övriga sjukhus utan problem tar det här provet från intakt navelsträng.. 

Varken mvc-  eller förlossningspersonal upplyser om det här, så har du frågor är du hjärtligt välkommen att ställa dem här  och/eller  i  tråden  Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden),  som förstås är öppen för alla intresserade.  
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576.html  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-28 18:03
    Har du redan hunnit skriva på papper om donation så har du ändå rätt att ändra dig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-30 00:57
    Mer info finns i inlägg nr 1.
    Och här är två av mina gamla blogginlägg som handlar om socialminister Göran Hägglunds inblandning i det här.

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1143809

blogg.aftonbladet.se/15613/2009/03/1146495

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-16 13:51

Läs även tråden Viktig info om förlossningen som din bm inte brukar ta upp
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 11:17
    Ett par inlägg här på FL, värda att fundera över:

? Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ?

?Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det. ?

Och här är länken till min tråd Viktig info som MVC och förlossningspersonal brukar hoppa över.
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-09 21:38
    Den 3:e december 2010 publicerades följande TT-artikel i de flesta svenska dagstidningar. Bl.a GP

"Klämma om navelsträngen kan vänta
    Barnmorskorna bör inte ha bråttom med att sätta en klämma om navelsträngen när ett friskt fullgånget barn är framfött. Om blodet får fortsätta att pulsera en stund minskar risken att barnet drabbas av järnbrist - utan att för den skull öka risken för gulsot, enligt en studie som presenteras på läkarstämman i Göteborg. I studien ingick 400 barn som lottades till att antingen bli avnavlade efter kortare tid än tio sekunder eller efter mer än tre minuter."
    / TT
    www.gp.se/nyheter/sverige/1.503311-klamma-om-navelstrangen-kan-vanta

Det är alltså avnavlingsstudien i Halmstad som presenterades på läkarstämman i Göteborg.
    Men redan under Perinataldagarna 22-23 oktober 09 presenterades denna studie .

F11. OBSTETRISKA EFFEKTER AV TIDIG JÄMFÖRT MED SEN AVNAVLING ? EN
    RANDOMISERAD STUDIE.
    www.blf.net/program/Abstracts_PNmote09.pdf

abstrakt.sls.se/viewSam.asp
  • Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
  • Flickan och kråkan
    mollikatt skrev 2013-06-30 17:29:16 följande:
    Så jag ska föda o Gbg i sep.
    Vill ha sen avnavling. Om
    De blir okomplicerad förlossning HUR ska jag då se till att det görs rätt så de inte "lurar" mig med att klampa för tidigt? Om
    De vill ta prover osv?

Om barnet är tvunget att tas ut via KS och mår bra? Vad kan ja då kräva utan att se lirar barnet på
    Blod?

Jag menar bara så jag vet hur
    Mkt jag kan kräva utan de nonchalerar min önskan osv..

Jag har hört att man på östra klampar med en hans
    Och tar prover?! Måste de ta prover???
    Jag känner inte igen mig riktigt i dessa trådar där barnmorskor och läkare luras för att få avnavla tidigt mot föräldrars vilja och där man får kämpa med näbbar och klor för att få sina önskemål uppfyllda.

Jag har fött tre barn i Göteborg på Mölndal. Första barnet avnavlades tidigt. Han föddes -07. Jag var okunnig vad gäller avnavling och då rutin i Göteborg att avnavla tidigt. Med andra barnet skrev jag in i mitt förlossningsbrev att jag ville ha sen avnavling. Trots att det blev väldigt bråttom på förlossningen så läste de mitt brev, jag hörde dem tydligt ropa att till varandra att det var sen avnavling som gällde för att jag begärt det och jag fick upp vår lille kille direkt på bröstet och där fick han ligga länge innan naveln klampades och klipptes. Han föddes -09. Födde tredje pojken för en vecka sedan. Det var en raketbebis. Hann vara inne på förlossningen 16 minuter innan han föddes. Det fanns ingen tid för att lämna över förlossningsbrev. De informerade mig om alla behandlingar jag och liten fick och att det var frivilligt. Sen avnavlingen skedde automatiskt. Jag fick upp liten på bröstet direkt och sedan låg han där länge. Hn fick gott om tid på sig att söka och amma båda brösten innan naveln klampades och klipptes.
  • abuelita
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-01 08:40:04 följande:
    Jag känner inte igen mig riktigt i dessa trådar där barnmorskor och läkare luras för att få avnavla tidigt mot föräldrars vilja och där man får kämpa med näbbar och klor för att få sina önskemål uppfyllda.

Jag har fött tre barn i Göteborg på Mölndal. Första barnet avnavlades tidigt. Han föddes -07. Jag var okunnig vad gäller avnavling och då rutin i Göteborg att avnavla tidigt. Med andra barnet skrev jag in i mitt förlossningsbrev att jag ville ha sen avnavling. Trots att det blev väldigt bråttom på förlossningen så läste de mitt brev, jag hörde dem tydligt ropa att till varandra att det var sen avnavling som gällde för att jag begärt det och jag fick upp vår lille kille direkt på bröstet och där fick han ligga länge innan naveln klampades och klipptes. Han föddes -09. Födde tredje pojken för en vecka sedan. Det var en raketbebis. Hann vara inne på förlossningen 16 minuter innan han föddes. Det fanns ingen tid för att lämna över förlossningsbrev. De informerade mig om alla behandlingar jag och liten fick och att det var frivilligt. Sen avnavlingen skedde automatiskt. Jag fick upp liten på bröstet direkt och sedan låg han där länge. Hn fick gott om tid på sig att söka och amma båda brösten innan naveln klampades och klipptes.

Tack för denna glädjande berättelse  

.

Viktigt dock att fortfarande inte ta för givet att personalen följer evidens och aldrig gör något med en själv eller barnet utan att man blivit tillfrågad. 
    I synnerhet om det blir kejsarsnitt (se #734 ) eller/och barnet är medtaget måste man verkligen kämpa med näbbar och klor om man ska lyckas hindra personalen från att utsätta barnet för kraftig blodförlust.......med allt vad det innebär .      
  • Flickan och kråkan
    abuelita skrev 2013-07-01 10:14:32 följande:

Tack för denna glädjande berättelse  

.

Viktigt dock att fortfarande inte ta för givet att personalen följer evidens och aldrig gör något med en själv eller barnet utan att man blivit tillfrågad. 
    I synnerhet om det blir kejsarsnitt (se #734 ) eller/och barnet är medtaget måste man verkligen kämpa med näbbar och klor om man ska lyckas hindra personalen från att utsätta barnet för kraftig blodförlust.......med allt vad det innebär .      
    Jag förstår att det kan vara svårare vid kejsarsnitt, omständigheterna kan ju vara så annorlunda i jämförelse med en totalt komplikationsfri vaginal förlossning som jag hade nu och haft de tidigare gångerna. Men jag tycker ändå inte att man ska svartmåla alltför mycket för jag och många andra har fina och positiva upplevelser av att föda på "institution". En bra idé kan nog vara att besöka förlossningen innan och prata med personalen om rutiner, vad som händer i olika situationer etc. så att man vet vad man har att vänta och hur de brukar agera och behandla olika situationer. Lättare att fatta beslut själv då.

Jag utgår inte från att förlossningspersonal vill mig och mina barn illa. Det är ett väldigt besynnerligt förhållningssätt tycker jag. Däremot är det bra att ha kunskap så att man kan fatta medvetna beslut. Min yngsta låg t.ex. precis på gränsen till att vara liten för sin tid och tillmatning kom på tapeten. Eftersom amning är viktigt för mig, jag har erfarenhet av väl fungerande amning med två tidigare barn, har haft mycket mjölk och inga svårigheter att få igång produktionen så kände jag mig trygg i att inte tillmata med ersättning. Var kvar på BB 2 dygn för att ha lite extra koll på vikten, intensivammade och handpumpade och skedmatade mellan för att få i honom lite extra och han hade redan börjat gå upp i vikt igen andra dygnet. Samtidigt kan samma situation bli besvärlig för en förstföderska som är helt oerfaren vid amning och kanske låter sin bebis sova större delen av första dygnet (för stor viktnedgång, slö bebis, svårt att få igång produktionen, pumpning, koppmatning etc.) och inte vet hur bebis tar rätt tag, hur man gör med slö bebis etc.
  • abuelita
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-01 10:33:59 följande:
    Jag förstår att det kan vara svårare vid kejsarsnitt, omständigheterna kan ju vara så annorlunda i jämförelse med en totalt komplikationsfri vaginal förlossning som jag hade nu och haft de tidigare gångerna. Men jag tycker ändå inte att man ska svartmåla alltför mycket för jag och många andra har fina och positiva upplevelser av att föda på "institution". En bra idé kan nog vara att besöka förlossningen innan och prata med personalen om rutiner, vad som händer i olika situationer etc. så att man vet vad man har att vänta och hur de brukar agera och behandla olika situationer. Lättare att fatta beslut själv då.

Jag utgår inte från att förlossningspersonal vill mig och mina barn illa. Det är ett väldigt besynnerligt förhållningssätt tycker jag. Däremot är det bra att ha kunskap så att man kan fatta medvetna beslut. Min yngsta låg t.ex. precis på gränsen till att vara liten för sin tid och tillmatning kom på tapeten. Eftersom amning är viktigt för mig, jag har erfarenhet av väl fungerande amning med två tidigare barn, har haft mycket mjölk och inga svårigheter att få igång produktionen så kände jag mig trygg i att inte tillmata med ersättning. Var kvar på BB 2 dygn för att ha lite extra koll på vikten, intensivammade och handpumpade och skedmatade mellan för att få i honom lite extra och han hade redan börjat gå upp i vikt igen andra dygnet. Samtidigt kan samma situation bli besvärlig för en förstföderska som är helt oerfaren vid amning och kanske låter sin bebis sova större delen av första dygnet (för stor viktnedgång, slö bebis, svårt att få igång produktionen, pumpning, koppmatning etc.) och inte vet hur bebis tar rätt tag, hur man gör med slö bebis etc.

Att varna för vad som kan hända om man inte är på sin vakt är inte i syfte att skrämma upp . Vad kan förresten var mer skrämmande än att vårdpersonal som man trodde man kunde lita på, plötsligt utsätter ens barn för icke evidensbaserade ingrepp som kan äventyra hens hela framtida hälsa? 
    .

Nej bättre ta det säkra före det osäkra och gardera sig ordentligt. T.ex. att ta  på sig bilbälte trots att man inte räknar med att krocka, och sätta upp brandvarnare även om man inte tar för givet att det ska börja brinna.

• abuelita
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-01 10:33:59 följande:
    Jag förstår att det kan vara svårare vid kejsarsnitt, omständigheterna kan ju vara så annorlunda i jämförelse med en totalt komplikationsfri vaginal förlossning som jag hade nu och haft de tidigare gångerna.

På vilket sätt skulle det vara svårare vid kejsarsnitt? och särskilt svårt  för personalen på Östra?   Varför inte bara att följa instruktionerna som står att läsa i Vårdprogram för avnavling av nyfödda barn ?  (presenterades  stort i nyhetsmedia 2008, liksom på BM-förbundets hemsida, Läkartidningen, Dagens Medicin m.m. )
    .   

"Vid förlossning med kejsarsnitt överlämnar den förlösande obstetrikern barnet till barnmorskan, som håller barnet lågt bredvid mamman under de första 30 sekunderna. .......
    ....  Om placenta förlöses tidigare än vid rekommenderad avnavlingstid, 2–3 minuter efter födelsen, kan barnet flyttas till kvinnans bröst eller till barnbordet under pågående placentatransfusion. Innan den permanenta avnavlingen gjorts är det viktigt att barnet så långt det är möjligt hålls i nivå eller helst lägre än placenta. Permanent avnavling ska ske efter 2–3 minuter."     ( Läkartidningen )

• Flickan och kråkan
    abuelita skrev 2013-07-01 11:50:27 följande:

På vilket sätt skulle det vara svårare vid kejsarsnitt? och särskilt svårt  för personalen på Östra?   Varför inte bara att följa instruktionerna som står att läsa i Vårdprogram för avnavling av nyfödda barn ?  (presenterades  stort i nyhetsmedia 2008, liksom på BM-förbundets hemsida, Läkartidningen, Dagens Medicin m.m. )
    .   

"Vid förlossning med kejsarsnitt överlämnar den förlösande obstetrikern barnet till barnmorskan, som håller barnet lågt bredvid mamman under de första 30 sekunderna. .......
    ....  Om placenta förlöses tidigare än vid rekommenderad avnavlingstid, 2–3 minuter efter födelsen, kan barnet flyttas till kvinnans bröst eller till barnbordet under pågående placentatransfusion. Innan den permanenta avnavlingen gjorts är det viktigt att barnet så långt det är möjligt hålls i nivå eller helst lägre än placenta. Permanent avnavling ska ske efter 2–3 minuter."     ( Läkartidningen )

Du missuppfattade. Jag säger inte att det är svårare att avnavla sent vid kejsarsnitt utan att det kan vara svårare att få gehör för önskemål när situationen inte är lika enkel som vid en helt okomplicerad vaginal förlossning. Jag är varken läkare, sjuksköterska eller BM (vet inte om du är det?), men som lekman kan jag ju inse att ett urakut snitt innebär en mer komplex situation än en okomplicerad vaginal förlossning. Jag har en kusin där både mammans och barnens (tvillingar) liv hängde på en skör tråd vid förlossningen......allt är relativt. 
  • mollikatt

Flickan och kråkan;
    Ordet lurades var brist på annat ord;)
    Jag har nämligen frågat en väninna hur de utför sen avnavling i Gbg och hon sa att de väntar några minuter klampar med handen och tar ph-prov. Därför jag upplever att de i te riktigt utför sen avnavling som
    Önskat. Ville kolla läget lite.

Ska till förlossningen och kika i sommar och ska då fråga dem
    Massor ang sen avnavling. Vid normal förlossning och KS för att se vad se säger.

Du verkar ju fått din önskan uppfylld. En del tar inte på allvar därför det var kul att höra om din berättelse.

• Flickan och kråkan
    mollikatt skrev 2013-07-01 12:32:07 följande:
    Flickan och kråkan; Ordet lurades var brist på annat ord;) Jag har nämligen frågat en väninna hur de utför sen avnavling i Gbg och hon sa att de väntar några minuter klampar med handen och tar ph-prov. Därför jag upplever att de i te riktigt utför sen avnavling som Önskat. Ville kolla läget lite. Ska till förlossningen och kika i sommar och ska då fråga dem Massor ang sen avnavling. Vid normal förlossning och KS för att se vad se säger. Du verkar ju fått din önskan uppfylld. En del tar inte på allvar därför det var kul att höra om din berättelse.

Kan det vara olika på Östra och Mölndal? Har ingen erfarenhet av östra, har fött alla tre på Mölndal och har upplevt dem som lyhörda där.
  • duntoss

Mina tre är födda påvarberg, där klipptes inte förrän efter ca 10 minuter, då satte dom klämmer sekunden innan maken klippte, är det sen eller tidig avnavling?

Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!